Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: nybörjare

  1. #1

    Standard nybörjare

    hej jag har tänkt att lära mig flyga.men är bara 13 år så vill inte betala mer en 800kr.ja ska bara flyga på åker utanför.

    Har bara flygegenskaper från ett x-twin sport.jag vill bestella från sverige.

    tack på förhand!!

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Att hitta nått nytt som verkligen flyger å som håller i längen blir nog svårt för 800. Klipp mer gräs hemma å tvätta bilen å flirta med mor å far så du får ca 1500 då har du ganska mycke att välja på som verkligen flyger.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Hej josi,

    - Och varmt välkommen till RCuniverse!

    Ska du ta steget upp till "riktigt" R/C, är nog det bästa att ha nån där som hjälper dig, med t.ex. dubbelkommando och tips när du undrar på nåt. Finns det nån lokal klubb borde dom ha möjligheter för att hjälpa till. Annars är en simulator på datorn en otroligt bra grej för att få tränat motoriken. Ju mera du krashar i simulatorn, ju mindre kommer du att krasha i verkligheten.

    Om du inte har radiostyrning sen tidligare, kan det bli lite svårt att få en komplett ny utrustning för under tusingen. Men kollar du t.ex. på Blocket eller div. fora runtom kan du nog råka att hitta plan och sändare ("riktig R/C") för en billig peng.

    Ska du ha ett nytt plan vill jag på det varmaste rekomendera en GWS E-Starter! Själva planet med motor ligger på ungefär 500 spänn, och ett komplett paket utan laddare ligger på nästan 2100 (alla priser från min lokala affär; Östersunds Modellhobby). Köper du en laddare i tillägg har du allt du behöver för att gå ut och flyga. Borde inte kosta mer än 2500 pluss evt. frakt.

    Köper du lösa bitar är det nog radiostyrningen som kostar mest - å andra sidan är nog den en "engångsinvestering" som överlever många plan... Rikta gärna in dig på en fyrakanalers radio från början, den kan hantera basisfunktionerna i dom flesta plan.

    Jag har min E-starter i bilen, alltid klar med nyladdat batteri. Så när suget kommer, kan jag flyga nästan när som helst/var som helst. Den är otroligt stabil så länge det inte blåser för mycket, och får även mig att se ut som ett proffs! Inget strul med "skvättanol" eller tung låda som måste vara med för att få planet i luften. Sen är den så tyst och lugn att man även kan flyga i den lokala gränden utan att grannarna klagar.

    I mitt tycke är E-startern det bästa alternativet för en nybörjare, även om det självklart finns andra meningar om saken. Men oavsett vilket plan du hittar hoppas jag du blir nöjd och kan fortsätta i denna underbara hobbyn!

    Lycka till; smooth flying and happy landings min vän!

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Varför inte en oförstörbar modell i EPP? Flyger bra och lätt att transportera.
    Titta in pa www.airmedia.se för lite bilder.

    Mvh och soliga semetsrehälsningar fran Österrike.

    Ove

    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Standard

    ja ska nog inte gå med i en rc klubb precis.kanske om ett par år kanske. men iallafall ja gick in och kolade på blocket.se och hitade 3 kompleta plan. sök på flygplan. sen kollade ja på 1.Radiostyrt - Flygplan Dreamer 3Ch ( Nytt ) 2.Radiostyrt R/C Flygplan ”SKY MODE 700 3.Radiostyrt R/C Flygplan ”SKY MODE 700 .

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    De plan som du har tittat på är tyvärr inte "riktig R/C".
    De flyger säkert, men inte så mycket mer! Ibland händer de att sådana billiga plan inte ens flyger...

    Om jag vore du så skulle jag ha kul med x-twinen lite till och spara! Du kommer att tjäna på det i längden.
    (Ja, jag vet att jag låter tråkig )

    Sen så finns det ingen anleding att inte gå med i en klubb! Det är nog det bästa du kan göra, där finns stor kunskap och tillgång till bra hjälp.

  7. #7

    Standard

    hittade ett anat som värkar bätre på telnikmagasinet.se Silverlit X-plane 799kr. tror ni efter lite träning att det går att lopa och lite sånt med deta plan. värkar tåla endel krashar åkså.

  8. #8

    Standard

    ne jag har bestämt mig ja ska vänta och spara till nästa år.ska bara köpa ett litet plan ner ja åker till kusten på lördag.det finns på haraldnyborg.se
    för 249 kr dom som har köpt det på ett anat forum värkar nöjda.

  9. #9

    Standard

    Vilket flygplan är det?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mcbengt_
    Vilket flygplan är det?
    Hej,
    Skulle gissa på denna - http://www.haraldnyborg.se/merinfo.a...50100&KundeID=

    Svårt att säga hur det flyger men jag är allmänt skeptisk... Ser ut att styras via motorerna -alltså inga riktiga roder.
    Den enda riktigt billiga kärran som "flyger" av vad jag sett är X-Twin.
    Tror att man hellre kan spara sina slantar till nåt bättre.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Jag köpte ett liknande flygplan från harald nyborg förra året som också styrdes av motorerna. Det flög inte ens. Jag skulle nog lägga på några kr och köpa en X-Twin

  12. #12
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Citat Ursprungligen postat av mcbengt_
    Vilket flygplan är det?
    Hej,
    Skulle gissa på denna - http://www.haraldnyborg.se/merinfo.a...50100&KundeID=

    Svårt att säga hur det flyger men jag är allmänt skeptisk... Ser ut att styras via motorerna -alltså inga riktiga roder.
    Den enda riktigt billiga kärran som "flyger" av vad jag sett är X-Twin.
    Tror att man hellre kan spara sina slantar till nåt bättre.
    Hälsningar
    Roger

    Hej!

    Min svåger köpte ett sånt plan till sina barn, och jag kan bara säga att det flög aldeles utmärkt direkt ur kartong. Behövdes inte äns trimmas, och flyger minst lika bra som en X-Twin om inte bättre till och med. Jag blev ialla fall väldigt positivt överaskad av dess flygegenskaper, tänker nog köpa en själv och leka med... PDT_Armataz_02_05

    Mvh Mr Jet.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mr Jet och alla andra glada,
    Så bra då...men eftersom det finns så mycket rena leksaker (=skit) på marknaden så vill ivart fall jag hellre varna en gång för mycket - i varje fall om man som frågeställaren hade lite begränsad ekonomi och därmed inte vill slösa bort sina surt förvärvade slantar på rent skräp.
    Sen kvarstår att denna typ av kärror inte alls flyger som en "riktig" RC-kärra med roder och inte bara styrning via motorkontrollen. Om man förväntar sig det för ca: 300 kr så har man nog lite för höga förväntningar.
    Och förresten - jag har själv 2 st X-Twin som flugit mycket inomhus i vintras så lite erfarenhet har jag från den typen av kärror..
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    det är inte det att jag inte har råd med ett plan för 1500kr jag har 1900kr hema och 6900kr på mitt egna bankonto. ja lägger nog modelflyg på hyllan ett tag till. och kör mini-z och x-twin/powerfly istället

  15. #15
    MrJets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    220
    Jobb
    Tig-Svetsare GKN Aerospace
    Klubb
    Vänersborg Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Mr Jet och alla andra glada,
    Så bra då...men eftersom det finns så mycket rena leksaker (=skit) på marknaden så vill ivart fall jag hellre varna en gång för mycket - i varje fall om man som frågeställaren hade lite begränsad ekonomi och därmed inte vill slösa bort sina surt förvärvade slantar på rent skräp.
    Sen kvarstår att denna typ av kärror inte alls flyger som en "riktig" RC-kärra med roder och inte bara styrning via motorkontrollen. Om man förväntar sig det för ca: 300 kr så har man nog lite för höga förväntningar.
    Och förresten - jag har själv 2 st X-Twin som flugit mycket inomhus i vintras så lite erfarenhet har jag från den typen av kärror..
    Hälsningar
    Roger
    Jag förstår precis dina tankar och håller med fullständigt, jag ville bara påpeka att X-Twin inte är unik på något sätt, och att det finns fler "leksaker" som faktiskt fungerar bra, dock ej alla men denna är en av dom. Och eftersom grabben redan bestämt sig så ville jag bara säga att det planet faktiskt flyger bra ur kartong, så att han inte slänger pengarna i sjön.

    Mvh Mr Jet

  16. #16

    Standard

    är Sky Warrior ochså samma styrning som x-twinen eller är det roder mm.

  17. #17

    Standard

    man kan ju hitta skit biliga flygplan på tradera

  18. #18
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Innan du bestämmer dig josi_5 så skriv gärna här om vad det blir för plan. Visst finns det många billiga plan på Tradera men jag är rädd för att de allra flesta är rena skräpet. :roll: Kolla gärna med oss först, vi vill bara hjälpa till! :heart:
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

Liknande ämnen

  1. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 22:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  4. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40
  5. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •