Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Pontonfilm

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Plåtmanglare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard Pontonfilm

    Nu kommer det en liten film om min första sjöflygning.



    Mvh.Mickehttp://hem.bredband.net/barlil/kilbro-ponton.wmv

    Kom gärna med kommentarer.

    Mvh.Micke

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Beklagar verkligen, tur det inte blev värre iaf.
    Du har händelsevis inte råkat ändra tyngdpunkten med pontonerna?
    Kärran såg väldigt orolig ut i höjdplanet...
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Usch då...hoppas det går bättre nästa gång, förhoppningsvis var det inte sulornas fel ops:

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bra film PDT_Armataz_02_43 ...men det såg väldigt mysko ut..Vad tänker du ändra på till nästa gång?Var det bara ett tyngdpunktsproblem?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Plåtmanglare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Ska kolla på Tp lite noggrannare nästa tur. Samt att göra det en vindstilla dag. Kan ju vara att motorn är lite för klen ochså är en Magnum 46a nyare modell.

    Micke

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    110
    Klubb
    Mfk Albatross

    Standard

    Ja verkade lite klen, skulle behöva mer fart, bara och ta nya tag Lycka till

  7. #7
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Tjena!

    Jag tyckte att det såg ut som planet vred sig till högre och pontonerna till vänster, kan vara att videon lurar lite. Men jag tycker också att det stämmer med att planet åkte ner till vänster eftersom pontonerna var vridit till det hållet och då drar planet den vägen typ som lite extra sidoroder.



    När du hade monterat dom, kunde du vrida något mellan plan och pontonerna, eller va det stumt så att dom sto 100 % still?

    Annars måste jag säja att dina pontoner är rett snygga och bra till att du har gjort dom själv.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Plåtmanglare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    När du hade monterat dom, kunde du vrida något mellan plan och pontonerna, eller va det stumt så att dom sto 100 % still? Nja Bj dom satt väl inte till 100% dom glappade lite bägge 2 i sidled. Men kan det göra så mycket igentligen? :roll: Förmodligen kanske då.

  9. #9
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Hej!

    Tja jag törs inte säja till 100 % att det är orsaken, men all förnuft säjer att har man något som är så stort som pontoner och dom hänger snett eller är vridit mycket åt ett håll så har det jo en inverkan på stabiliteten på planet. Typ som om man har satt vingen lite snett, eller tar jag helt fel. Någon som kan detta med sjöflyg kanske kan svara bättre än vad jag kan.....PDT_Armataz_02_14
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  10. #10

    Standard

    Kom på en sak efter att ha sett filmen. Eftersom pontonerna har ganska stor sidoyta, det mesta framför tp, så kommer de motverka fenan. På många fullskalakärror sätter man på en extra fena under bakkroppen för att öka ytan. Detta borde hjälpa till i detta fall också, såg ut som om kärran blev lite slingrig. Vet inte om du försökte räta upp kärran med sidroder på slutet, men det såg ut som om fenan inte riktigt fick tag i luften.

    Se till exempel http://www.airliners.net/open.file/0077895/L/

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Inte att förglömma vattenroder på tofflorna.

    Men tror inte problemet är tofflor + vatten. Du kom ju upp i luften det va ju sen som det blev knepigt
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    12
    Jobb
    Teleing, pianostämmare, skeppare

    Standard

    Jag tyckte det såg ut som anfallsvinkeln var lite för stor mellan vingen och pontonerna så att dom blev som ett dykroder och bromsade farten uppe i luften, själv kör jag med 0 grader

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •