Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ladda i och ladda ur

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Ladda i och ladda ur

    Fick precis hem en Swallow AC/DC 2, alltså en laddare där jag kan använda antingen nätström (220V här i Finland) eller 12V. Har börjat läsa in mig men det verkar som om man borde kunna en del om batterier för att kunna använda laddaren optimalt. Speciellt gällande urladdning har jag ingen aning om vad jag ska ställa in laddaren på.

    Mina batterier:
    Mottagare
    4,8V NiMh Dynamax 1600 mAh
    4,8V NiMh hoplött av Varta 2500 mAh AA-batterier.
    Här vill laddaren veta
    "charge rate" (0,1–5,0 A) vad är säkert att använda?
    "discharge current" (0,1–1A) vad ska jag välja då jag laddar ur?
    "Setting discharge cutoff voltage" (0,1–16,8V) hur lågt ska jag ladda ur en fyracells mottagarack?

    Glödack
    1,2V NiCd 1800 mAh
    samma fråga här: charge rate, discharge current och setting discharge cutoff voltage

    LiPo
    2 cells 1500 mAh (7,4V)
    3 cells 1250 mAh (11,1V)
    Här sköter laddaren enligt manualen själv laddningen med 1C bara man valt rätt rätt kapacitet och spänning. Urladdningen sker automatiskt så att den avbryts innan spänningen blir för låg för att skada batteriet. Men även här ska man ställa in "discharge current " (0,10–1,00 A). Vad ska jag ha får inställning här om jag vill ladda ur (eller "cycle").

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Svarar själv :-)

    Tror jag hittat svaret på min mest akuta fråga.
    Ska man kolla batteriets kapacietet (NiCd/NiMh) laddar man ur till 0,9V/cell (dvs. 3,6V med ett fyracells mottagarbatteri) innan man laddar.

    Ska man kolla kapaciteten för hur länge man kan flyga gäller urladdning 1.1V/cell (blir då 4,4V för mina mottagarack. och 8,8V för sändaren.

    Jag kommer vanligen att ladda i (och ur någon gång/år för att kolla batteriernas skick) skonsamt med 1/10 C, har jag bråttom (något behöver laddas på fältet) kan jag säkert ladda sändar- eller mottagarack med 1C.

    källan jag använt: http://www.rcuniverse.com/forum/m_44...tm.htm#4488742

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Testa bara så det går bra med att ladda med en 1/10 C, det händer att det funkar men laddaren har svårt att upptäcka peaken (det som gör att laddningen stängs av) och det kan leda till att överladdar dina ackar.
    På SMF stod det i en tråd för långe sedan att man ska ladda minst 1/2C för att peaken ska funka.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för tipset ska öka till ½ C. Laddaren klarade nog tydligen också 1/10 C, för jag hann pröva en cykel urladdning och iladdning på min 2500 mAh mottagarack. Laddaren hade slutat ladda när det hade gått i 2470 mAh vilket tyder på att det batteriet åtminstone är i skick och att laddaren upptäckte peaken trots den långsamma laddningen.

Liknande ämnen

  1. Ladda?
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 22:11
  2. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:31
  3. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  4. Ladda LiPo?
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:37
  5. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •