Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

mne: Nybrjare har lite smfrgor...

Standard Nybrjare har lite smfrgor...

Hej p er allihop!
    Jag har nyligen (frra onsdagen) infrskaffat mig en liten el-helikopter.
    Jag har i princip aldrig varit i kontakt med radiostyrda fordon tidigare och blev mycket glad nr jag hittade detta forum som kanske kan ge mig svar p ngra av mina frgor.

Modellen jag kpte r en "Dragonfly 4"... Jag r medveten om att denna modell i era gon r rena leksaken men min tanke r att lra mig hovra och knna p sjlva grejen med helikopter innan jag brjar lgga ner tusenlappar p en hobby jag kanske inte gillar eller en helikopter som jag kraschar direkt.

Nu till mina frgor:
    1. Hur lnge ska man ladda ett "Ni-MH AAA 700mAh 8.4V" batteri? (br jag uppgradera till ett Li-Po?)
    2. Finns det ngra viktiga grundregler som man ska tnka p nr man flyger? (Grna smtips hur man styr p bsta stt samt nybrjarmisstag som man ska akta sig fr)
    3. r det mycket lttare att flyga en helikopter som har 5 kanaler? (Min har bara 4)
    4. Om jag ska uppgradera helikopter (vilket jag troligtvis kommer gra ganska snart) vilken typ av helikopter rekomenderar ni d? (har tnkt mig ngnting i 3000kr klassen, eller br man lgga mer? El eller Metanol?)
    5. Om ni ska kpa helikopterprylar, vart kper ni det d? (butik eller internet)

Ni behver inte svara p alla frgorna fr att gra ett inlgg, har ni svar p ngon av dem s r jag jttetacksam!

Fler frgor kommer med stor sannolikhet komma upp efter hand...

Standard Ni-MH batterier

Hur br man hantera laddningen Ni-MH batterier? :roll:
    Ska man "stretcha" dem?(d.v.s. kra slut dem HELT innan man laddar dem igen?)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    110
    Klubb
    Mfk Albatross

Standard

Ska vll frska svara lite iaf

1. Det beror p hur mycket laddaren laddar med, om det fljde med ngon enkel laddare borde det vare en diod som tnds/slks nr acken r full. Och ja DF blir en hel del bttre med lipo, men brja med Nimh acken.
    2. Skaffa ett trningstll (ett kors under landstllet med pingpong bollar i ndarna) och mycket simmulator!
    3. Det beror p vad det r fr heli, men oftast r det lttare med en cp heli.
    4. T-rex eller ev TTs mini raptor som borde slppas snart, om du ska g upp och kra metanol s Raptor eller Hirobo, finns en hel del bra begagnat ocks.
    5. Mnga handlar frn Helikraft, bra service och snabba, i Sverige finns ven Fullkontroll

Hoppas det hjlpte lite iaf

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Sdertlje mfk

Standard

kan tillgga lite.
    2. Du br uppgradera till lipo. kp d en 2s (7.4v) lipo ack p ca 1200-1700mah.

4. Frdelar med elhelikoptrar:
    - man kan flyga inomhus med dom p vintern(i idrottshallar)
    - inget kladd
    - oftast billiga att kvadda :roll:
    - tysta
    - enkelt att flyga dvs ingen motor som ska kras in osv

Frdelar med brnsle
    - stabilare
    - lttare att se i luften
    - mer lttmeckade
    - mer vindtliga n sm elhelisar
    - bara att tanka ka .(inga ackar som ska laddas)

Ska man kra el s br man ha 2 ackar el fler.

5. www.hirobo.se / www.4fun.se sljer Hirobo

Standard Tack fr svaren!

Verkar inte vara ngon diod p laddaren vad jag kunnat se. Jag laddar i nulget 90min (med timer). D r Nimh acken ljummen. Lter det som en rimlig tid? :roll:

Tack fr svaren och lnktipsen!

Standard Borstls mototr?

Nu r min 6 dagar gamla helikopter inte flygbar lngre... *suck* :cry:
    Efter att ha krashat ca 40ggr och blivit tvungen att utfra flertalet smreparationer med superlim, limpistol, glasfiberlim, tejp, gummiband, sytrd mm s gick slutligen T-Korset av. Tror inte jag grejar att laga det s jag har bestllt nytt frn www.goldfeeling.se s jag r vl uppe i luften om nra dagar igen. (Om jag knner mig sjlv rtt s r jag nog desvrre nere ganska snart igen )

2 frgor till...
    Vad r det fr skillnad p en borstls motor och en vanlig motor? (Frutom priset d frsts...)

Vilken simulator rekomenderar ni?

Standard

Mors, till din trst kan jag bara sga om du blir duktig p den helikoptern du har s kommer du inte ha ngra som helst problem med en "riktig". Dvs. en som r strre och tyngre. El eller metanol. Spelar ingen roll.

En borstls motor krver ett speciellt drivaggregat som hackar isr strmmen d motorn saknar borstar som delar ut strmmen till de olika lindningarna. En "vanlig" elmotor gr runt av sig sjlv s fort du ansluter den till strmkllan. Priset skiljer nog enbart tack vare att folk vill ha borstlst eftersom det r s mycket mer pulver i dem. S lnge vi betalar tnker ingen snka priset.

Du kan anvnda vilken simulator som helst. T.o.m riktigt gamla. Det r oftast enbart grafiken som uppgraderats plus antalet valbara modeller. Reflex r nog den mest populra i helikretsar.

Lycka till och ge inte upp. Tyvrr startade du i motlut. Det gr bttre p andra sidan nr du vl kommit ver puckeln.

Standard lite smskavanker...

Wehaa... det gr frammt helt klart, men jag har nog lyckats gra alla nybrjarmisstag som finns. Bl.a. s satte jag p sndaren, sedan helikoptern precis som man ska (knde mig vldigt duktig 8) ).
    Det som inte var lika bra var att jag gjorde detta i mitt rum och jag skulle flyga ute p grsmattan. Nr jag sedan halvsprang ut p tomten s lyckades jag smlla till sndaren mot hften och maximal throttle var ett faktum. (Har nu plster p tre knogar :cry: )

Jag kan nu hovra rtt s bra bakifrn, hyfsat frn sidan och inte alls framifrn. Det r det som r mitt nsta steg, att klara hovra nr jag ser helikoptern framifrn.
    Det r rtt lurigt, man fr ju liksom tnka att man sitter inne i helikoptern hela tiden, oavsett hur den r i frhllande till mig p marken. (Precis s som det INTE r i tv-spel)
    Jag antar att det bara r vning som gller, eller tnker ni p ntt speciellt stt?

Jag har ven lyckats gra min helikopter snyggare. Allt jag gjorde var bara att fastna med mottagarantennkabeln i huvudrotorn och "vips!" s var den 1/3 s lng. Ser mycket bttre ut! (En liten nackdel r dock att helikopten brjar rycka lite hur som helst s fort den kommer i luften eller mer n typ 10m bort, men man vnjer sig )

Har bestmt mig fr att va lite mer p simulatorn, blir liksom lite billigare i lngden. (och s slipper man skaderisken... )

Frresten, en lite frga... Vad gr egentligen gyrot p helikoptern? jag vet vad ett gyro r men inte hur den pverkar helikoptern... Ska man kalibrera det eller liknande om man krashar fr mycket?

Helt otroligt att min helikopter fortfarande fungerar efter allt den varit med om.
    Ltt bland de bsta kp jag gjort i hela mitt liv.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Sdertlje mfk

Standard

Du br skarva antennsladden igen.
    Lskigt med 10m rckvidd...

Kul att det gr framt. Nr r det dags fr en annan helikopter?

Standard

Hej, fr att slippa fler trasiga knogar och annat otrevligt s br du programmera in throttle hold i sndaren. Nr den knappen sls om bryr sig sndaren inte om vnsterspaken. Som regel har alla heliflygare den funktionen aktiverad. Om man stller in lget rtt kan man till och med starta motorn med knappen tillslagen. Gller frsts bara metanolare. All frflyttning av helikoptern eller nr motorn r igng har man den p. Utom nr man flyger frsts. Med ett undantag. Autorotation.
    Problemet r att stlla in throttle hold p en el-heli. Man ska helst inte pilla fr mycket med vnsterspaken. Elmotorer har ju den otcka egenskapen att dom r p fast dom inte r igng. Men man fr koppla bort ngot medan man provar s tminstone huvudrotorn inte kan snurra.

Nose-in. Bara att trna i simulatorn. Det funkar till slut. I verkligheten kan man t.ex. kra i 8'or och lta mittbenet (nr man har helin mot sig) bli lngre och lngre. Till slut kan man stanna till ett tag innan man viker av igen och efter ett tag sitter det dr. En bra vana r att varje gng man r uppe i luften ta ett pass med nose-in.
    Ett annat stt r att efter man trs vrida helikoptern runt 360 grader nr man hovrar r att frska stanna upp halvvgs. Det blir ofta lite vingligt men det r bara att vrida runt den tills man har stjrten bakt igen. Slutfasen av den manvern brukar hamna en bit bort frn dr den startade, men det r bara att backa tillbaks igen och gra om.

Du mste skarva antennen. Du ska kunna g minst 30 meter ifrn modellen och med inskjuten antenn p sndaren ska allt funka p helin.

Gyrot ska stllas in s att det blir s knsligt som mjligt utan att stjrten brjar vagga i sidled. Tumregel: Man skruvar upp tills vaggandet startar och justerar lite tillbaks. Vissa gyro justeras med skruv, andra frn sndaren. Knsligheten kallas gain. Endera fungerar gyrot till beltenhet eller ocks gr det inte det. Vad som menas med beltenhet fr man avgra sjlv. Det r mycket tyckande i denna sport, men om du tycker gyrot funkar fr dig, bry dig inte om vad andra tycker.

En annan sak r stjrtlsning (heading hold). Vissa tycker det r bra, andra inte. Jag vill inte ha stjrtlsning utan tycker det r bttre om stjrten svnger in sjlv. Precis som p ett flygplan. Riktningslsning funkar ungefr som om din bils ratt inte skulle g tillbaks till mittlget nr du slpper den, utan du fr hela tiden vrida tillbaks ratten sjlv fr att bilen ska g rakt. Med riktningslsning p en heli mste du svnga klart, annars fortstter den p snedden. Den flyger visserligen lika bra p det sttet, men din hjrna mste vara med p noterna. Spakarna p din sndare fungerar fortfarande mot helins nos, inte t vilket hll den far.

Standard Tack fr svaren

Tack Frippe och Danne fr svaren! (och |mix ocks fr den delen)
    Jag har gjort som ni sa och skarvat p mottagarsladden och det blev en oerhrd skillnad. Det hnder betydligt mer nr jag vrider p spakarna nu.

Jag slog mitt tidigare hjdrekord och tog mig nu upp ca 8m i luften. Desvrre s slutade detta inte alltfr ovntat med en krash och har nu ftt bestlla ett nytt T-Kors (igen). Fattar inte hur de kan gra snna i plast, men det r ju inte den dyraste helikoptern jag har kpt precis.

En utav servona brjade ven lta lite konstigt vid anvndning efter krashen, jag ppnade och mrkte att en kugg hade gtt snder p ett utav kugghjulen, jag tog bort den trasiga kuggen som hade kilat fast sig s nu lter det inte iaf. Borde kanske kpa ny men jag ska testa. Knns som det kan funka nd.

3 saker jag ska gra i fortsttningen..
    1. Ta mer hnsyn till vdret och inte frska sl hjdrekord nr det blser.
    2. Prova att anvnda mig av det lilla skjutreglaget precis till hger om gas/roder spaken. Man borde kanske stta den i ett lge dr helikoptern r ngolunda neutral i luften. Har hittills allttid haft den p minsta lge och haft fullt upp med att kompensera hjden hela tiden (pga att min heli inte har CP)
    3. Kra mer simulator! (t.ex nose-in samt 8or)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Sdertlje mfk

Standard

r pinnarna till trningstllet i plast?!
    gr s hr istllet:
    -Kp 1st 2mm kolfiberpinne.
    -Nyp av den p mitten med en tng.
    -Stt p stllet p helikoptern.
    -sen s stter du pingisbollar p ndarna.
    Klart

Standard mitt landningssstll is no more

Jag fick med ett landningsstll utav kolfiberstavar. Desvrre har jag blivit tvungen att anvnda en del av stavarna till reparationer (t.ex. det fasta landningstllet och framfr allt paddelstngen som gick av vid ett tillflle)
    Fattar inte hur men jag lyckas rtt ofta bryta mina kolfiberstavar nr jag "landar".

Br jag justera vikterna p padelstngen mer mot mitten eller ngonting?

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Halloj

Eftersom jag sjlv r frsking p det hr med helisar kan jag ge rdet att skynda lngsamt. Trna ordentligt p varje steg innan man tar nsta s slipper man krascha fr mycket. Simulator r bra att trna med innan man ger sig p nya saker. Sen kan man fixa finliret med den riktiga helin.

Standard

Jag r ocks nybrjare och har en likadan DF4. Jag har dock inte varit fullt lika vild som du i min trning utan istllet flyger jag mycket i FMS fr att spara pengar. Jag har dock kraschat den tv gnger s nu mste jag bygga om den med reservdelar som jag skaffat, har inte hunnit n bara.

Ngra grejer som har underlttat fr mig:

1. Kontrollera var du har tyngpunkten. Hll helin i rotorhuvudet och lt den hnga fritt. Kolla att den hnger helt rakt ner. Min hade tyngpunkten t helvete fr lngt bak, s jag flyttade fram batteriet nstan nda lngst fram och fick en vldigt mycket stabilare helikopter bara med det. Kolla ven att dina paddlar r helt horisontella. Mina var lite vinklade uppt och okunnig som jag var trodde jag det var rtt. Det var det inte och nr jag hade fixat det och tyngdpunkten blev helin fantastiskt mycket mer lttstyrd.

2. va hovring utav bara sjutton. Det r liksom grundkursen som mste sitta. Och kr i simulatorn mer n du tror att du behver. Det finns flera olika grundvnings-beskrivningar. Hr r en jag frsker flja:
    http://www.helifever.com/basic/lesson2/

3. Flyg inte nr det blser. DF4 r alldeles fr knslig fr blst och innan man r sker s gr det s konstiga saker med helin att man tappar all frmga att kontrollera den. Jag spakade som en galning fr att frska kompensera utan att riktigt veta hur jag skulle gra. Som tur r hade jag den nra backen s mina hrda landningar gjorde inget. Sen slutade jag frska i blst.

4. Flyg inte p sm omrden med grejer man riskerar att flyga in i. ven om det knns som att sakerna r en bit bort s blir man mentalt strd av att risken finns och flygningen blir kaotisk. Det var s jag kraschade snder min. Jag flg bakom huset dr det r en grusplan vid ett stall. Jag tyckte det var mycket plats med ca 10 meter till husvggar odyl, men nr helin r 2-3 meter upp i luften och fr fr sig att sticka ivg s r det pltsligt vldigt nra till otrevliga saker. D fick jag panik och gjorde frst en stenhrd landning och andra gngen dk jag ner och slog i eltrden s den gjorde ett par varv och mosade diverse plastdetaljer (otroligt nog hll bladen). S nsta gng jag flyger blir det mitt ute i hsthagen dr det r 50 meter till nrmsta sak och med en trskiva att starta frn och (frhoppningsvis) landa p.

Sammanfattningsvis: simulator, simulator, simulator. Och sen lite mer simulator. Det r frdelen med att jag kraschade, jag har inte haft tid att bygga ihop den utan har flugit simulator lite d och d (nr vi pausat i renoverandet) och det brjar knnas hyfsat bra i simulatorn nu s snart vgar jag nog bygga ihop den och flyga p riktigt.

Om du kommer p ngot srskilt bra som funkade med din DF4 s bertta grna, jag r nog minst lika mycket nybrjare som du (skerligen mer fr att jag inte r lika ordd).

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Vrme

Standard

Ni kan f ett vldigt trkigt tips av mig som fungerar bttre n man tror.

Det gr ut p att ni markerar en ruta p golvet i ett rum utan matta dr ni kan kra med helin utan att ngon str sig p det o inga risker finns fr att den far in i ngot eller ngon.

Rutan skall vara ca: 2 dm strre n medarna p helin

Brja med att stta helin i rutan med stjrten emot er fr d fungerar alla spakar t det hll man drar och det r alltid nosen man styr p helin.
    Varva upp den precis till det lget dr den brjar ltta, den fr absolut inte lyfta utan skall bara brja slemma ivg.

Hll helin i rutan med stjrten emot er heli tiden o trna p att kompensera rtt.
    Tnk p att helin fr inte lyfta, den skall bara glida !!!
    Lyfter den har den kraschat eftersom ni fortfarande inte kan flyga.

Glider den utanfr rutan s stng genast av gasen s rotorn stannar.
    Det rknas som en krasch o man fr g o hmta den.
    Frsk inte flyga tillbaka den eller glida tillbaka den, du har ju kraschat.

Nr ni sedan reder det utan problem s r det tid o vnda sidorna till o till sist nosen, allt enl. ovan.

Efterhand som man blir duktigare s kan man minska rutan och nr man grejar det med en ruta som bara r ngra f cm strre n medarna s garanterar jag att ni kan hovra helin.

Detta r ett stt som fungerar bra att lra sig p utan att det kostar mer n laddningarn d man inte flyger o slede inte iheller kraschar.

Lycka till o ge er inte, det r inte ltt i brjan o det tar tid att lra sig.
    ----- Det som ker upp kommer alltid ner igen -----

Standard nice med tips

Jag brjar f ordning p hovringen och har nu lyckats kra en hel laddning utan en enda krash... tro det eller ej!

Jag har satt en liten mutter i ndan av min mottagarantenn s att den hnger nert och inte ker in i rotorladen nr man landar lite hrt.
    Har ven ndrat hl p servona till det mittersta, det var en ofantlig skillnad!!!

Har fortfarande problem med nose in. Ska strax (nr baterierna r frdiga) prova tipset med markering av en ruta p golvet.

Tack ska ni ha!

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb

Standard

Det som ven r bra med att kra p det sttet med rutan r att helin kommer att bete sig vrre n nr man kommer upp nn meter i luften pga. markeffekten s det ger lite mer aktiv vning o mer aktivt spakande.
    Likas fr man ven hr va lite p gas/pitch kontroll ihop med vriga funktioner eftersom det r ltt att helin lyfter eller att den inte r tillrckligt ltt s att den inte brjar slemma sig p golvet.

Sjlv tyckte jag det var jttetrkigt att inte flyga men det sparade skert mig o helin o framfr allt min plngbok ett antal ggr.

En annan grej man brukar kunna gra fr att f helin mer stabil o mindre knslig r att ka vikterna p paddlarna o se till s att dom sitter s lngt ut mot paddlarna som det bara gr.

Lycka till

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb

Standard

Hur gr det med rut trningen, Ger den ngot eller det r mest skit med det ?

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1
    Jobb
    Software Designer

Standard Rumpsnurr

Frsta inlgget p forumet, men hoppas p lite hjlp..

Kpte mig en Walkera Dragonfly #35 fr ngra veckor sedan. Har flugit och krashat ngra gnger. Tror det beror p den mnskliga faktorn mer n p hrdvaran. Jag hade givetvis vermod och trodde jag kunde flyga utan simulator, men ack, s fort jag flg mot migsjlv s begav det sig ner i backen.

Men jag har lite funderingar angnde starten av motorn. Nr jag drar upp trottlen s startar motorn ganska brutalt och stjrtrotorn hinner inte kompensera detta, s varje start jag har av helikoptern brjar med en piruett. Ibland ett halvt varv, ibland lite mer. Tycker detta verkar onormalt. Hur beter sig era helisar ? Fr ni ocks piruetter precis i brjan, eller hur ser era starter ut ??

Finns det ngot stt att kompensera denna piruett ? Hgre knslighet p gyrot ? Annan vinkel p stjrtrotorbladen ?

Nr motorvarvet r stablit, s r helisen ocks stabil, inget snurr p den.

Tacksam fr hjlp

- David

Liknande mnen

1. Nybrjare p Quad som behver lite hjlp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-05-02, 21:07
  2. Svar: 94
    Senaste inlgg: 2011-06-20, 23:08
  3. Nybrjare behver lite hjlp.
    Av chulie i forum FPV Allmnt
    Svar: 15