Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

mne: Nybrjare har lite smfrgor...

Standard Problem med sndare eller mottagare...

Hejsan!
    Har varit bortrest ett tag nu och har inte haft tid att trna srskillt mycket p sistone, men nr jag krde hromdan s gick det rtt ok.
    vningen med rutan r nyttig och bra men dock, som du (zymox) tidigare sagt, trkig i lngden. Brukar flyga tills batterierna r sla sen kr jag rut-vningen mot slutet.

Har dock ett lite oroveckande problem, min helikopter skakar till lite ibland (rtt ofta), framfrallt nr jag kommer mer n 10m bort. :? Det knns som den fr in lite strsignaler eller ntt, detta trots att jag skarvat p mottagarkabeln s den r lika lng som den var frn brjan.
    Antennen p sndaren r ven fullt utvecklad.

Tyvrr David s har jag bara 4kanaler p min heli och r lika mycket nybrjare som du s jag kan inte hjlpa dig med ditt problem. Hoppas det lser sig

Standard

Mors, strningar p elmanicker, flygplan som helikoptrar r legio. Drfr har man nstan alltid kabeln mellan mottagaren och BEC'en lindad ngra varv runt en ferritring. Man kan ocks frska montera BEC'en (motorpdraget) s lngt bort frn mottagare och gyro som det r mjligt. Gller frsts ocks mottagarens antenn vilket troligen r det mest viktiga att hlla lngt ifrn BEC'en. Vissa smhelisar har alla de dr prylarna i en enda enhet och d r det ju inte s mycket att gra t utom att se till att man har bra mottagning. Helst ska antennerna vara parallella mot varandra vilket inte r s ltt att f till. Smst effekt r om sndarantennens spets pekar mot modellen. Allra bst r om antennerna r lodrta. D spelar det ingen roll hur helikoptern r vriden. Nu brukar det aldrig vara nt problem med en helikopter som man hovrar fr den r s nra, s kolla om det gr att f dit en ferritring.

Standard

hmmm...

Fr en som inte flyger Helikopter, men flyger en del annat s kan jag ju bara ge ett rd...

Skarva aldrig en motagarantenn, byt ut den helt mot en ny i rtt lngd nda frn kretskortet p mottageren.

Det troliga r att du har antennbrott igen i nrheten av din ldning. En kopparkabel r ltt att vicka av i nrheten av en ldning.

Standard Lngd p kabel

Min helekopter r ju helt klart i budgetklassen s den har typ allt (gyro, mottagare, styrenhet)i en samma lda s jag har ej mjlighet att flytta runt p saker.
    Jag ska nu kolla ifall jag kan ppna ldan och lda fast en ny antennkabel direkt p kretskortet.

Jag hller p att ladda mina batterier till sndaren s jag kan inte testa fall helikoptern blivit bttre n p ett tag. Sitter med en seg GP powerbank som r gjord fr 1800mAh eller ntt, s det tar ver ett dygn fr mig att ladda 4st AA batterier (2500mAh)... och jag behver 8st. *suck*
    Nn har ntt tips p en bra, billig och snabb laddare fr AA batterier? (fr grna klara AAA och 9V ocks)

r det viktigt att mottagarantennen r av en viss lngd eller r det bttre ju lngre den r typ?

Tack fr all hjlp jag fr av er!

Standard

Mottagar antenn skallvara en viss lng annars kan rckviden frkortas.

Hade ven igr ftt snder min mottagar antenn men ldd p en helt ny frn kretskortet.

Standard

Citat Ursprungligen postat av zymox
    Det som ven r bra med att kra p det sttet med rutan r att helin kommer att bete sig vrre n nr man kommer upp nn meter i luften pga. markeffekten s det ger lite mer aktiv vning o mer aktivt spakande.
    Likas fr man ven hr va lite p gas/pitch kontroll ihop med vriga funktioner eftersom det r ltt att helin lyfter eller att den inte r tillrckligt ltt s att den inte brjar slemma sig p golvet.

Sjlv tyckte jag det var jttetrkigt att inte flyga men det sparade skert mig o helin o framfr allt min plngbok ett antal ggr.

En annan grej man brukar kunna gra fr att f helin mer stabil o mindre knslig r att ka vikterna p paddlarna o se till s att dom sitter s lngt ut mot paddlarna som det bara gr.

Lycka till
    Hej Dr zymox

Jag r ox "grn"
    Har nyligen , sedan 1 vecka kpt en likadan "leksak" en "Walkera 4" fr att se om jag klarar att flyga helisar.
    Jag kan inte se skillnad p min och en "Dragon" som jag kpte frn Goldfeeling
    Jag kpte ven trningsstll som jag trnar med
    extra ack, och ven simulatorn FMS fljde med som jag trnar med.

Nu till min frga:
    Du sger att man kan stta p lite extra vikt p paddlarna, det mste jag prova men,,,,
    Vad hnder om man frlnger paddelaxeln ?

Jag har ett par extra axlar att anvnda som har suttit p trningsstllet
    eftersom jag var tvunget att erstta trningstllet med annat material
    eftersom jag hade kraschat min paddelaxel.

Kristian

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    106
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Om du frlnger paddleaxeln s hnder tv saker som motverkar varandra; dels kar de gyroskopiska krafterna s helikoptern blir lugnare, stabilare och samtidigt trgare och lngsammare p att reagera p styrkommandon, dels s kar paddlarnas aerodynamiska effektivitet s att helikoptern reagerar "snabbare" p styrkommandon och den blir kvickare, men samtidigt nervsare och instabilare.

Vilken av dessa effekter som pverkas mer och kommer att dominera i ditt fall r svrt att veta utan en massa matematik (eller praktiska tester), kanske blir den nervsare, kanske blir den lugnare, kanske blir det ingen skillnad. Men lngden r utprovad av tillverkaren s frsk att ndra den s lite som mjligt (gr det inte att kapa axlarna och anvnda dem nd?).
    Hals- und Beinbruch!

Standard

Hej Magnus

Tack fr ditt inlgg.
    Jag har kapat en av axlarna som jag hade till trningsstllet
    och gjort till paddelaxel, och det gick bra men jag skulle
    vilja ha den lite trgare och inte s knslig.
    Vet du nt annat stt att gra den lite "oknsligare" p

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    106
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Det enklaste r att gra som zymox tipsar om och ka vikten p paddelstngen/paddlarna. Det brukar ing vikter som man kan flytta lngst paddelstngen med de flesta smhelikoptrar, annars kan man ta t.ex. stoppringar som anvnds fr att hlla hjulen p axlarna p modellflygplan.

Hur mycket vikt du lgger p r lite efter tycke och smak, s prova dig fram, men det handlar om ett eller ett par gram.
    Se bara till att det blir lika p bgge sidorna annars brjar det vibrera s snart du varvar upp.
    Hals- und Beinbruch!

Standard

Tack Magnus

Skall frska sla ner den lite med vikter till att brja med
    PDT_Armataz_02_43

Standard

Mitt stt att tnka d jag trnar nos-in r att fra spaken i samma riktning som helin vill flyga. D behver man inte tnka "baklnges".

Standard

funkar.. nr jag brjade tnkte jag att man skall tippa spaken under den sida som bladen r lgst p.. nos in allst

Vilket dock bara funkar p skeven... iiinte p nick...

antenn sladden p en liten el heli som man knappast flyger lngre bort nn 20 meter r inte s noga... men.. dremot s gr det ju inget att den r som den var tnkt :-)

flyga ttor var det som fick mig att komma ver rdslan/benskak mm.

brja med att flyga t hger genom att svnga vnstersvng.. d blir nos in tiden mindre nn om man flyger t hger med hgersvng..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande mnen

1. Nybrjare p Quad som behver lite hjlp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-05-02, 21:07
  2. Svar: 94
    Senaste inlgg: 2011-06-20, 23:08
  3. Nybrjare behver lite hjlp.