Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Nybörjare har lite småfrågor...

  1. #21

    Standard Problem med sändare eller mottagare...

    Hejsan!
    Har varit bortrest ett tag nu och har inte haft tid att träna särskillt mycket på sistone, men när jag körde häromdan så gick det rätt ok.
    Övningen med rutan är nyttig och bra men dock, som du (zymox) tidigare sagt, tråkig i längden. Brukar flyga tills batterierna är slöa sen kör jag rut-övningen mot slutet.

    Har dock ett lite oroveckande problem, min helikopter skakar till lite ibland (rätt ofta), framförallt när jag kommer mer än 10m bort. :? Det känns som den får in lite störsignaler eller nått, detta trots att jag skarvat på mottagarkabeln så den är lika lång som den var från början.
    Antennen på sändaren är även fullt utvecklad.

    Tyvärr David så har jag bara 4kanaler på min heli och är lika mycket nybörjare som du så jag kan inte hjälpa dig med ditt problem. Hoppas det löser sig

  2. #22

    Standard

    Mors, störningar på elmanicker, flygplan som helikoptrar är legio. Därför har man nästan alltid kabeln mellan mottagaren och BEC'en lindad några varv runt en ferritring. Man kan också försöka montera BEC'en (motorpådraget) så långt bort från mottagare och gyro som det är möjligt. Gäller förstås också mottagarens antenn vilket troligen är det mest viktiga att hålla långt ifrån BEC'en. Vissa småhelisar har alla de där prylarna i en enda enhet och då är det ju inte så mycket att göra åt utom att se till att man har bra mottagning. Helst ska antennerna vara parallella mot varandra vilket inte är så lätt att få till. Sämst effekt är om sändarantennens spets pekar mot modellen. Allra bäst är om antennerna är lodräta. Då spelar det ingen roll hur helikoptern är vriden. Nu brukar det aldrig vara nåt problem med en helikopter som man hovrar för den är så nära, så kolla om det går att få dit en ferritring.

  3. #23

    Standard

    hmmm...

    För en som inte flyger Helikopter, men flyger en del annat så kan jag ju bara ge ett råd...

    Skarva aldrig en motagarantenn, byt ut den helt mot en ny i rätt längd ända från kretskortet på mottageren.

    Det troliga är att du har antennbrott igen i närheten av din lödning. En kopparkabel är lätt att vicka av i närheten av en lödning.

  4. #24

    Standard Längd på kabel

    Min helekopter är ju helt klart i budgetklassen så den har typ allt (gyro, mottagare, styrenhet)i en å samma låda så jag har ej möjlighet att flytta runt på saker.
    Jag ska nu kolla ifall jag kan öppna lådan och löda fast en ny antennkabel direkt på kretskortet.

    Jag håller på att ladda mina batterier till sändaren så jag kan inte testa fall helikoptern blivit bättre än på ett tag. Sitter med en seg GP powerbank som är gjord för 1800mAh eller nått, så det tar över ett dygn för mig att ladda 4st AA batterier (2500mAh)... och jag behöver 8st. *suck*
    Nån har nått tips på en bra, billig och snabb laddare för AA batterier? (får gärna klara AAA och 9V också)

    Är det viktigt att mottagarantennen är av en viss längd eller är det bättre ju längre den är typ?

    Tack för all hjälp jag får av er!

  5. #25

    Standard

    Mottagar antenn skallvara en viss läng annars kan räckviden förkortas.

    Hade även igår fått sönder min mottagar antenn men lödd på en helt ny från kretskortet.

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zymox
    Det som även är bra med att köra på det sättet med rutan är att helin kommer att bete sig värre än när man kommer upp nån meter i luften pga. markeffekten så det ger lite mer aktiv övning o mer aktivt spakande.
    Likaså får man även här öva lite på gas/pitch kontroll ihop med övriga funktioner eftersom det är lätt att helin lyfter eller att den inte är tillräckligt lätt så att den inte börjar slemma sig på golvet.

    Själv tyckte jag det var jättetråkigt att inte flyga men det sparade säkert mig o helin o framför allt min plångbok ett antal ggr.

    En annan grej man brukar kunna göra för att få helin mer stabil o mindre känslig är att öka vikterna på paddlarna o se till så att dom sitter så långt ut mot paddlarna som det bara går.

    Lycka till
    Hej Där zymox

    Jag är oxå "grön"
    Har nyligen , sedan 1½ vecka köpt en likadan "leksak" en "Walkera 4" för att se om jag klarar att flyga helisar.
    Jag kan inte se skillnad på min och en "Dragon" som jag köpte från Goldfeeling
    Jag köpte även träningsställ som jag tränar med
    extra ack, och även simulatorn FMS följde med som jag tränar med.

    Nu till min fråga:
    Du säger att man kan sätta på lite extra vikt på paddlarna, det måste jag prova men,,,,
    Vad händer om man förlänger paddelaxeln ?

    Jag har ett par extra axlar att använda som har suttit på träningsstället
    eftersom jag var tvunget att ersätta träningstället med annat material
    eftersom jag hade kraschat min paddelaxel.

    Kristian

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Om du förlänger paddleaxeln så händer två saker som motverkar varandra; dels ökar de gyroskopiska krafterna så helikoptern blir lugnare, stabilare och samtidigt trögare och långsammare på att reagera på styrkommandon, dels så ökar paddlarnas aerodynamiska effektivitet så att helikoptern reagerar "snabbare" på styrkommandon och den blir kvickare, men samtidigt nervösare och instabilare.

    Vilken av dessa effekter som påverkas mer och kommer att dominera i ditt fall är svårt att veta utan en massa matematik (eller praktiska tester), kanske blir den nervösare, kanske blir den lugnare, kanske blir det ingen skillnad. Men längden är utprovad av tillverkaren så försök att ändra den så lite som möjligt (går det inte att kapa axlarna och använda dem ändå?).
    Hals- und Beinbruch!

  8. #28

    Standard

    Hej Magnus

    Tack för ditt inlägg.
    Jag har kapat en av axlarna som jag hade till träningsstället
    och gjort till paddelaxel, och det gick bra men jag skulle
    vilja ha den lite trögare och inte så känslig.
    Vet du nåt annat sätt att göra den lite "okänsligare" på

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det enklaste är att göra som zymox tipsar om och öka vikten på paddelstången/paddlarna. Det brukar ingå vikter som man kan flytta längst paddelstången med de flesta småhelikoptrar, annars kan man ta t.ex. stoppringar som används för att hålla hjulen på axlarna på modellflygplan.

    Hur mycket vikt du lägger på är lite efter tycke och smak, så prova dig fram, men det handlar om ett eller ett par gram.
    Se bara till att det blir lika på bägge sidorna annars börjar det vibrera så snart du varvar upp.
    Hals- und Beinbruch!

  10. #30

    Standard

    Tack Magnus

    Skall försöka slöa ner den lite med vikter till att börja med
    PDT_Armataz_02_43

  11. #31

    Standard

    Mitt sätt att tänka då jag tränar nos-in är att föra spaken i samma riktning som helin vill flyga. Då behöver man inte tänka "baklänges".

  12. #32

    Standard

    funkar.. när jag började tänkte jag att man skall tippa spaken under den sida som bladen är lägst på.. nos in allstå

    Vilket dock bara funkar på skeven... iiinte på nick...


    antenn sladden på en liten el heli som man knappast flyger längre bort änn 20 meter är inte så noga... men.. däremot så gör det ju inget att den är som den var tänkt :-)

    flyga åttor var det som fick mig att komma över rädslan/benskak mm.

    börja med att flyga åt höger genom att svänga vänstersväng.. då blir nos in tiden mindre änn om man flyger åt höger med högersväng..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande ämnen

  1. Nybörjare på Quad som behöver lite hjälp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:07
  2. Svar: 94
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 23:08
  3. Nybörjare behöver lite hjälp.
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:51
  4. Nybörjare avancera lite
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 21:55
  5. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •