Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Flermotorigt, hur?

  1. #1

    Standard Flermotorigt, hur?

    En liten fundering jag har kring flermotorigt.

    Hur gör man om man vill bygga flermotorigt med borstlöst?
    Ett eller flera fartreglage?
    En eller flera accar?
    Något mer att tänka på?

    Detta är mer generellt än för någon specifik maskin för tillfället...

  2. #2

    Standard

    Ett reglage per motor, beroende på hur stora motorer och hur mkt ström så kan man använda ett ack eller varsit ack per motor.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    sharks avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    76
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Har för mig att jag läst på något forum att någon hade användt ett reglage till två motorer (borstlösa), har för mig att det var Sosen, är det hel omöjligt med ett reglage annars?

    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Inte för att jag är nån elguru, men vad jag vet så känner ju ett b-löst reglage av när det ska "byta poler" eller vad den nu gör för att motorn ska snurra

    Och så längt inte båda motorerna står exakt lika med alla kablar + magneter och axelererar exakt lika sammtidigt så kommer det inte funka med ett reglage.

    två borstmotorer + ett reglage borde däremot funka eftersom där sköter ju motorerna "pol bytena" själv.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  5. #5

    Standard

    B-löst kräver 2 reglage, jag har hört att det går ibland på ett reglage.
    Om jag inte minns fel var det SoS dom testade med ett.
    Motorerna startade bara ibland, oftast bara en och då gick det inget vidare.

    Jag bygger precis en tvåmotor kärra.


    Den är bestyckad med två b-lösa små Apacher och 2 reglage.


    Tvåmotorigt är riktigt maffigt, det blir ett specielt ljud med 2 motorer i synk.
    Det är ett grymt drag med 2 motorer, tror jag skall pröva dom i P-38 på 3-celler.

    Om det bara kunde sluta blåsa så man kunde pröva den i sjön.

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Fasiken vilket tufft plan!!!
    / Christian Olsson

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av shark
    Har för mig att jag läst på något forum att någon hade användt ett reglage till två motorer (borstlösa), har för mig att det var Sosen, är det hel omöjligt med ett reglage annars?

    //Shark
    Nej det är ingen omöjlighet med ett reglage per motor. Jag är ju bara lite nyfiken eftersom jag inte kan så mycket om det.

    Så därför kan jag ju kasta in en följdfråga... :arrow:
    Maskinen jag funderar på är en fyrmotorig liten sak på 108 tum i spännvidd. Den är ritad för fyra styckem Mabucci (eller vad det nu var) 550 borstade motorer. Finns det något vettigt och överkomligt allternativ med borstlös setup?
    Jag vill nog ha något mer kraft än den är ritad för eftersom jag har planer på att göra lite mer skaladetaljer än det är på ritningen och det tenderar ju kanske att bli lite högre vikt...

  8. #8

    Standard

    Vad är det för kärra vi pratar om ?
    Vikt ?
    Har den radial motorer, V eller raka ?

    550 är väl som speed 600 om jag inte minns fel.
    Och då är det ganska mycket A dom drar.
    Är dom växlade eller direktdrivna ?

    Det finns nog en uppsjö alternativ.
    Men ett borstlöst alternativ har betydligt högre verkningsgrad än 550.

    Ge oss lite mer info så kan vi nog komma på något.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teli
    Vad är det för kärra vi pratar om ?
    Vikt ?
    Har den radial motorer, V eller raka ?

    Är dom växlade eller direktdrivna ?
    Lite mer info...
    Det jag funderar på är en Herkules.
    Vikten har jag ingen aning om eftersom det inte står på den men jag tror man skulle kunna komma ner på en 4-5 kg om kan bygger lätt vilket jag avser göra.

    Jag tror att den är konstruerad för direktdrift eftersom det inte ser ut att finnas mycket plats för en växel i motorgondolerna.

    Om det blir verklighet av maskinen vet jag inte, det beror mycket på om jag kan få ihop ekonomin. En del i detta är att veta ungefär vad ett motorpaket kan kosta, det behöver inte vara exakt den konfiguration som kommer att gälla när jag blir klar.

    Tror ni man kan få mägndrabatt hos hobbyhandlare för att få ner kostnaden :?:

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teli
    Jag bygger precis en tvåmotor kärra.
    Fräck maskin! vad är det egentligen för en?

  11. #11

    Standard

    Min kärra är en Flyning Styro kit Bumble Bee.
    Den har funnits som ett projekt länge men alltid
    fallit på kostnaderna för två motorer och reglage.

    Ang. Hercules på 4-5 kg kan du nog komma ner
    ganska bra i pris på motorer och reglage. (Jämför 2-3 år sedan)

    Jag har ju min favorit nasare i MFT, och han har Apache motorer
    och Jeti reglage som är dom mest prisvärda i mina ögon.
    Motorer som Apache finns det en uppsjö av, och dom kostar inte många kronor.
    Jämfört med vad dom har kostat en gång i tiden, men allt är relativt.
    Som för dig när allt blir gånger 4

    Du lär väl behöva 200-300 watt per motor och då är du i lite i gränslandet
    mellan att klara dig med vanliga BL reglage som klarar 3 celler
    eller dyrare som klara fler celler.
    En Apache APL 20-22T kan ge ca, 1000gr dragkraft på 3 celler.
    Då med en 11" propeller, 4 sådana kanske vore något.
    Eller så går du upp i stolek till t.ex. AXI 2808, 2814 eller 2820.
    För att få den effekt du behöver tror jag att du skall upp i cell antal.
    Då rusar tyvärr priserna direkt för reglagen.

    Annars skulle det bli för många celler parallelt.
    Om man vill minimera antalen ackar vill säga.
    Frågan är vilket som är bäst, separata ackar för varje motor,
    i par eller ett sttort ack paket.
    Spontant skulle jag satsa på två ack paket.
    Ett för innermotorer och ett för dom yttre.

    Ett känns lite vanskligt, två bättre och 4 för komplicerat med tanke
    på snedbelastning o.s.v. Tänk om ett cell paket rasar eller tappar ström
    tidigare än dom andra då tappar du en motor med snedbelastning som resultat.
    Med två så har du i alla fall symetri då ett faller bort.

    Annars kanske det fortfarande är bättre med NiCd/Mh för dig.
    Men snacka du med någon leverantör om ditt projekt.
    Dom har säkert massor av smarta ideér hur det skall lösas.

    Samtidigt är det ju faktiskt så att med den takt priserna fallit så
    kanske du skall vänta med drivlinan och bygga först.
    Sen har väl celler och reglage bättrats på och priserna fallit så
    det blir billigare om något år.

  12. #12
    magnuswrangs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Service Tekniker
    Klubb
    Alingsås Modellflyg Klubb

    Standard

    Hej på dig går jätte bra men du måste ha två reglage.Sen måste du blocka bort strömmen till mottagaren på den andra annars brinner mottagaren upp säger, dom kan få felström..Jag menar den röda på kabelen...

  13. #13
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det var ett häftigt drömprojekt.
    4*20A gissar jag. 4*1000:- för drivlinan och 1800:- för batteri (2*3200 mAh). Man sparar nog någon tusing om man kör två större motorer och har atrapper till de yttre motorerna men det är ju FUSK. /PG som just handlat från planemania.dk.

  14. #14

    Standard

    Det tycker jag är lite fusk att bara ha 2 motorer igång

    Kolla denna kärra, där har det lagts timmar.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=323519

  15. #15

    Standard

    Borde funka med ett fartreglage enl:

    http://www.m-a-e.com/Sub_Pages/Produ...ducts_Mots.htm

    Där man kan läsa:

    "Pre-wired (plug-and-fly) for twin-power applications. Male Deans 3-pin micro connector is already installed. Mating female Deans is provided for your ESC. Motors have same spec's as our 20T Westport listed below. Recommend 8x4 props on 2S or 7x3.5 props on 3S. Generates 16-21 ounces of thrust and weighs just 38 grams! Run these setups on a single T'bird-9 or Phoenix-10 ESC (see below)"

    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Flermotorigt...
    Av Ekis i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •