Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behöver hjälp med flaperons

  1. #1

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Behöver hjälp med flaperons

    Har nu skaffat mig en liten Cub och vill testa det här med flaperons, jag har fått till alla inställningar men vet inte hur mycket flaperons jag ska ställa in.
    Har för närvarande 35% flaps inställt på radion (eclipse7) och när jag kör full flaperon så tycker jag att planet blir väldigt nervöst vid låg fart vilket gör att jag själv blir lite nervös vid landning, funkar toppen vid start med det är vid landning jag vill att det ska funka.
    Till min fråga, ska jag ha mer eller mindre % flaperons eller är det något annat jag bör tänka på?



    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Testa att landa med lite mer motor så du flyger in till landning , för det låter som du ligger på stallgränsen. Funkar inte det får du nog minska på flapsen.

    Ett annat tips är att mixa flap/elevator också så planet förblir "intrimmat" och flyger rakt fram även när du flyger med klaffen nere. Detta gör du lättast genom att ställa in denna mix när du är i luften.
    Mattias Svensson

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det går att pröva sig fram och landa de första gångerna utan flaperons (jag skulle aldrig våga ställa in i utslagen i luften - är inte så erfaren).
    Började med det som Hitec Optic 6 rekommenderade som "initial settings about 50–55%" ställde in på 50% och prövade slå på flaperons när planet var i luften. Märkte att nosen började peka litet neråt. Landade utan flaperons och la till 10% höjdroder i kombination. Det blev helt bra.
    Första landningen med denna setup har jag på bild (andra landningen på denna video)
    [ame]http://media.putfile.com/Sukhoi-flight-4-5[/ame]
    I videon landar jag som jag brukar och förlorade alltför mycket fart - det kunde ha slutat illa. Nu gör jag ganska branta inflygningar för att planet inte ska gå för långsamt alternativt använder mer motor vid landningarna. Kan göra kortare och brantare inflygningar vilket känns bekvämt.

  4. #4

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Ett annat tips är att mixa flap/elevator också så planet förblir "intrimmat" och flyger rakt fram även när du flyger med klaffen nere. Detta gör du lättast genom att ställa in denna mix när du är i luften.
    Är det meningen att höjd ska ändra sig när jag ger flaps eller tvärtom? Just nu så får jag bara till det så att när jag ger höjdroder så går flapsen ner, lite som i linstunt.

    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    44
    Jobb
    CAD-Konstruktör
    Klubb
    Alingsås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av shark
    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Ett annat tips är att mixa flap/elevator också så planet förblir "intrimmat" och flyger rakt fram även när du flyger med klaffen nere. Detta gör du lättast genom att ställa in denna mix när du är i luften.
    Är det meningen att höjd ska ändra sig när jag ger flaps eller tvärtom? Just nu så får jag bara till det så att när jag ger höjdroder så går flapsen ner, lite som i linstunt.

    //Shark
    Höjdrodret ska ändra sig när du ger flaps så du använder fel mix, det finns en som ger flaps när du använder höjdrodret också.
    Mattias Svensson

  6. #6

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag har nu fått rätt på mixen och det går att flyga riktigt sakta med flap/elevator mixen.
    Tack för hjälpen.

    //Shark
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  7. #7

    Standard

    Snor tråden en snabbis
    Är det här något man kan göra på en e-starter också och som man märker skillnad av?

Liknande ämnen

  1. Vi behöver er hjälp!
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 19:33
  2. Behöver hjälp/råd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:14
  3. Ny FPV:are som behöver hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 12:44
  4. Behöver hjälp med datorn.
    Av colsson i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •