Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur mycket vakum måste en pump ha?

  1. #1

    Standard Hur mycket vakum måste en pump ha?

    Hallå alla

    Har hittat en vakumpump "busch" som ger 2 mbar. Är det tillräckligt med vakum för att få gott resultat till vingar och annat

    /janne

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hej. Jag har ingen aning om vad du ska suga men en vanlig dammsugare har ett undertryck på ca 270 mBar. Är det 2 mBar absoluttryck (ca 1000 mBars undertryck) din pump ger så lär du kunna suga ut allt du vill. /PG

  3. #3

    Standard

    Det står 2 Torr och 29,8 tum Hg i ett diagram på denna pumpmodel

    /janne

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En riktig SUCKER alltså. Det får nog vara stabila grunkor om du ska suga med den pumpen ;-)
    Du funderar inte på att ha den till "sibbarator" - ingen värme behövs - se bara till att kannan är av tjockt stål om du inte vill ha "ett russin"...

  5. #5

    Standard

    men russina använder man väl innan......)

    /janne

  6. #6

    Standard

    Ja du, om du har en pump som ger två bar är det nog en blåsare. 1 atmosfär är ju som bekant 1.013 bar du kan alltså inte få mer än ca en bars undertryck vid normala förhållanden. Därmed inte sagt att din pump inte skulle kunna "blåsa" 2 bar.

    MVH Mange

    För er som vill förkovra er i ämnet rekommenderas
    http://www.lowener.se/pdf_filer/600_FONDA.PDF

    Löwener säljer också bra pumpar men gratis är de definitivt inte.

  7. #7

    Standard

    nej en blåsare är det inte. jag tror du missade det lilla "m" före bar.

    Läste på en sida som jag inte använder så ofta längre att en var nöjd med en pump som gav 200 mbar, medans andra använde ner till 60 mbar. så med 2 mbar absoluttryck så kan man nog suga ur det mesta. Skall se om pumpen startar och går som den skall. Utrustningen har ståt ute under bar himmel i ett år men det är eletroniken (som jag inte har någon nytta av) som tar mest stryk.

    /janne

  8. #8

    Standard

    Riktigt jag missade det lilla m:et... 200 mbar absolut duger till det mesta.

    Citat Ursprungligen postat av qv
    nej en blåsare är det inte. jag tror du missade det lilla "m" före bar.

    Läste på en sida som jag inte använder så ofta längre att en var nöjd med en pump som gav 200 mbar, medans andra använde ner till 60 mbar. så med 2 mbar absoluttryck så kan man nog suga ur det mesta. Skall se om pumpen startar och går som den skall. Utrustningen har ståt ute under bar himmel i ett år men det är eletroniken (som jag inte har någon nytta av) som tar mest stryk.

    /janne

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Förlåt en fråga - men vad tänker du göra?
    Jag har sett att man suger huvar och andra detaljer och då använder man en rätt så tunn plastskiva som man värmer så att den lätt tar formen av en mall (plugg) som man sätter in i suglådan. De lådor jag sett är avsedda för suget från exempelvis en dammsugare och skulle raskt haverera (åtminstånde böja sig) om man utsatte dem för allt för stort undertryck. /PG

  10. #10

    Standard

    Den funkar och går hur tyst som helst. Det är en bastant liten klump på 15 kg som drar 1200 Watt.

    Jag har två tänkta arbeten till denna.

    Vakum bagga vingar och annat till modelbygge
    Service av A/C i bil (det är för dyrt att lämna in) och alla "mina" bilar har A/C.

    /janne

    ps om det är någon som har ett manometersett till A/C liggande så är jag intreserad av att handla det. ds

  11. #11

    Standard

    Behöver kunna ställa in vilket vakum som pumpen skall ha innan den slår av (typ tryckvakt på kompressor fast tvärt om) Gjorde ett snabbt prov med en vakumklocka från en tändfördelare från en VOLVO B18 motor.

    Jag läste nämligen att någon hade byggt en vakumvakt med hjälp av en sådan, mikrobrytare + en fjäder som håller emot och med hjälp av olika fjäderbelastningar så kan man få klockan att reagera vid olika vakum.

    När jag provade detta så kommer det att fungera ner till 600 mbar absoluttryck. När man kommer till 200 mbar så måste fjäder kraften vara i Kg för att kunna hålla emot vakumklockan. Jag betvivlar att den kommer att hålla i längden och undrar nu om ni andra har en bra ide hur man sniker ihop en vakumregulator som startar och stoppar pumpen vid lämpligt vakum mellan 2 och 600 mbar absoluttryck.

    /janne

Liknande ämnen

  1. Måste ha prylar
    Av lassebetong i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:42
  2. Segelflyg, måste ses!
    Av T5 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 10:16
  3. Lagerbyte på OS FS-120 Surpass III med pump
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 20:47
  4. Tips; var köpa en bra bensin pump att fylla kärran med?
    Av GliderKing i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 07:19
  5. OS 4t .91 Surpass II med pump eller utan?
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •