Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AT-6 Texan andra flygturen och sen kraschen!

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard AT-6 Texan andra flygturen och sen kraschen!

    AT-6 Texan andra flygturen och sen kraschen!

    Köpte en AT-6 Texan beg. Nu förra helgen och nu denna helg va det klart för jungfruturen.

    Första flygturen blev på lördag kväll, tyvärr så va det inget kamera med då, men det jag kan säja är att jag blev väll rätt förvåna på hur responssiv den va. Måste nog erkänna att detta är no det svåraste flygplanet jag har flugit så långt.

    Sen kom söndagen och en videokamera va fixat och klart, andra flygturen gick mycket bättre än den först då mina närvar hade lugnat sig rätt mycket på ett dygn. Men jag blev lite irriterat på mig själv då jag fick sprättlandning på andra turen också. Jag är väll en sådan person som inte är 100 % nöjd om inte landningen sitter bra.


    Klicka på bilden för att se andra flygturen!

    Så kommer vi till tredje turen med mitt nybegagnade flygplan, nytankat och klar för en ny vända. Startade som vanligt och han få lite höjd och sen dog motorn under stigningen och AT-6’n klippte direkt då motorkraften försvann. Fick vänd den tillbaks så att den inte hamnade i skogen och lyckades nästan göra en hyfsad nödlandning, men tyvärr så håll jag den lite för länge på höjdrodret så den klippte igen ungefär 1m över backen. Något som gjorde att den tog ett par rundkast. Otroligt nog va det bara 3 saker som blev skadat, vingfästet i kroppen lossnade och gick av (tar typ 10 min att laga). Sen blev det en brist i högra höjdroder (tar ungefär 20min att laga) och så blev det två spricker i motorkåpan (tar typ 15min att laga). Så det blev alltså inga stora skador på planet, inte ens propellern blev trasig.


    Klicka på bilden för att se kraschen!

    Nää nu kan ni kolla på lite filmer at AT-6 Texan, den första visar dock andra flygturen, sen fick vi självklart med kraschen på film också så den kan ni väll titta på efteråt.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jo den såg svårflugen ut - ska tydligen flygas med god fart hela tiden. Reagerade på att filmen med tredje flygturen och kraschen hade dubbelt fler tittare än filmen med andra flygturen.
    Vad lär vi av detta - för att få tittarsiffror ska man krascha :-)
    Lycka till med reparationerna och de fortsatta flygningarna med din fina Texan

    hälsn. Johan

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Tjena!

    Tack för dina lyckoönskningar Johan. Ja det är ingen modell som man lodar sakta runt med nej.

    Hade inte tänk på det med hur många gånger filmen har visats så jag blev tvungen att kolla, och jo jo mänsan så hade du rätt. Filmen med kraschen är mycket mera populär än den med vanlig flygning. Men vi måste väll erkänna alla att man kan vara snabb att trycka på en film som visar en krasch, eller hur.............liksom lite mera spänning då.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Bjarne..Jag råkar ha en som är flugen 3 ggr o den blev sen urtagen o fjällad,jag lyckades inte få den att flyga bra ..Gillar inte att den var så stingslig i låga farter,så den ligger bara o samlar damm...Tycker mig känna igen flygstilen,kunde ha varit jag som flög den! Den jag har klipper så in i H-vete o är stingslig på både höjd o skev var än tyngdpunkten låg så jag gav upp..Behöver du en till för reservdelar(den är hel) så får du hojta till...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    helt klart skoj rullar, vi leter dekaler så det kommer nog lite framöver!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6
    Bjs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Tack Bokis, varma gott å få höra att det inte bara är jag som tycker att AT-6’n är lite bångstyrig. Jag kände mig nästan som då man hade sina first fights på en trainer nu när jag har flugit denna...........jag kommer nog att hojta till dig också.............. PDT_Armataz_02_05

    Bra du gillade filmarna Drhanke, och roligt om det kommer lite dekaler.............. PDT_Armataz_02_43
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  7. #7
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det var inte skoj att se..
    För mig verkar det som om att du försöker landa kärran i medvinden och då klipper den ju i den låga farten.... :roll:
    Rätta mig om jag har fel. :!:
    / Christian Olsson

  8. #8
    Bjs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Måste nog rätta till lite då ja Christian.......landade den i lätt mot eller lite sidovind. Orsaken till att den klippte till mig var att jag låg för mycket på höjdroder.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  9. #9

    Standard AT-6

    Jag har en AT-6 ifrån air loisers.
    Detta är en kärra som man skall ha små utslag på roderna och ger man för mycket höjd klipper den.
    Ställer man ner roderna så är detta en av dom snällaste kärror som man kan flyga , den gör exact det jag vil i luften och jag flyger scala med denna i lugn fart.
    Inga problem med denna kärra
    Detta var ju en Advanced trainer till ww2 gubbarna.
    och vi hadde dom här i swe som SK16.
    Min kan vara bättre än era men mycket välflygande modell.

    Stafighter

Liknande ämnen

  1. Nån som har TWM AT-6 Texan?
    Av Manni76 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:05
  2. CG på en AT-6 Texan EP?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 21:03
  3. Först och andra flygturen med raptor
    Av Casimir_rc i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 07:30
  4. Första flygturen :)
    Av Katana i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 20:11
  5. ACE AT-6 Texan
    Av mac77 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •