AT-6 Texan andra flygturen och sen kraschen!

Köpte en AT-6 Texan beg. Nu förra helgen och nu denna helg va det klart för jungfruturen.

Första flygturen blev på lördag kväll, tyvärr så va det inget kamera med då, men det jag kan säja är att jag blev väll rätt förvåna på hur responssiv den va. Måste nog erkänna att detta är no det svåraste flygplanet jag har flugit så långt.

Sen kom söndagen och en videokamera va fixat och klart, andra flygturen gick mycket bättre än den först då mina närvar hade lugnat sig rätt mycket på ett dygn. Men jag blev lite irriterat på mig själv då jag fick sprättlandning på andra turen också. Jag är väll en sådan person som inte är 100 % nöjd om inte landningen sitter bra.


Klicka på bilden för att se andra flygturen!

Så kommer vi till tredje turen med mitt nybegagnade flygplan, nytankat och klar för en ny vända. Startade som vanligt och han få lite höjd och sen dog motorn under stigningen och AT-6’n klippte direkt då motorkraften försvann. Fick vänd den tillbaks så att den inte hamnade i skogen och lyckades nästan göra en hyfsad nödlandning, men tyvärr så håll jag den lite för länge på höjdrodret så den klippte igen ungefär 1m över backen. Något som gjorde att den tog ett par rundkast. Otroligt nog va det bara 3 saker som blev skadat, vingfästet i kroppen lossnade och gick av (tar typ 10 min att laga). Sen blev det en brist i högra höjdroder (tar ungefär 20min att laga) och så blev det två spricker i motorkåpan (tar typ 15min att laga). Så det blev alltså inga stora skador på planet, inte ens propellern blev trasig.


Klicka på bilden för att se kraschen!

Nää nu kan ni kolla på lite filmer at AT-6 Texan, den första visar dock andra flygturen, sen fick vi självklart med kraschen på film också så den kan ni väll titta på efteråt.