Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Webra 50GT

  1. #1

    Standard Webra 50GT

    Horray!
    Nu har jag bränt 8 liter genom min Webra .50'a och skulle bara vilja lovprisa den lite.
    Motorn går (och låter) stenhårt, trottlar mjukt genom hela kurvan och känns responsiv.
    Den startar på första flippen (startern stannar hemma om jag bara ska flyga Webran) och allt känns stabilt.

    I vanlig ordning brukar man ju tycka att fyrtaktarna har så trygg tomgång, men jag har kommit att lita mer på Webra 50'n än mina fyrpruttare i det avseendet.
    Har inga problem med fyrtaktstomgången egentligen, men när de står och klickar runt på låga varv "känns" och låter det som om de kan stanna medans Webran spinner mjukt statiskt och man snarare skulle bli förvånad om den tystnade.

    Motorn sitter på en Sig Somethin' Extra och spinner en APC 12X4 13.200rpm.

    ps. 997,-SEK inkl dämpare från Höllein i Tyskland.



    /Edit: Det här lät ju som en jäkla annons, men jag är bara så nöjd att jag ville dela med mig.
    Webra 50'an är helt klart en kanonfin tvåtaktare i "40 storlek".

    /Edit2: Jag har en till 50'a i kartong, den ska in i en speed konfiguration. Har en Quickie500 modell på G från en klubbkamrat. Den lär gå undan med Webra'n och en 9X8 APC

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Jag har en Super Tigre 51:a jag är minst lika nöjd med.
    Tomgången är så låg att den går även om man stängt trotteln. Den går på den luft den tjuvdrar. Fantastiskt, om än lite irriterande ibland
    Tomas

  3. #3

    Standard

    Visst är det kul att man kan vara så nöjd ibland, Det finns nog med trådar om felsökningshjälp och klagorop

    Min Webra går 5-10 sekunder efter jag slagit till throttle cut, den vill liksom inte dö, men man får bara vänta ut den en stund.
    Tror inte den drar tjuvluft, men håller i sista andetaget så länge den bara kan....Vill inte, sluta gå...vill inte åka hem!

    På något sätt är den här enkla tvåtaktaren en frisk fläkt då jag bara haft fyrtaktare i stallet innan, det lär bli fler Webror för min del.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard OS 46 LA

    Ska passa på att lovprisa min pålitligaste motor då. Min OS 46 LA som sitter i en Twist 40 3D är aningen för klen för planet (ger man full gas då man hovrar segar den sig mycket sakta uppåt) men i övrigt startar den alltid och går fenomenalt bra på tomgång.

    Enda problemen jag haft - en gång gick den dåligt och jag tog ner planet för att kolla - hade satt tryckmatarslangen till motorn och bränsleslangen till ljuddämparen. Skulle jag ha flugit inverterat hade jag ju kunnat genomföra hela flygningen ändå :-) Andra gången det krånglade hade jag glömt att koppla fast tryckmatarslangen.

  5. #5
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Min West Eurotech 50 V1:a (trimmad version av Webra 50 GT) är lika dan, helt stängd trotteltrumma och det låter som att den skulle kunna stanna när som helst men den bara går och går. Jag har fått fixa en avstängare till bränslet för att få död på´n. Den varvar 2000-19000rpm med en APC 9x7, jag ska prova med en APC 8x10 sen, då sägs det att den ska klara över 21000rpm.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard Re: Webra 50GT

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Horray!
    Nu har jag bränt 8 liter genom min Webra .50'a och skulle bara vilja lovprisa den lite.
    Motorn går (och låter) stenhårt, trottlar mjukt genom hela kurvan och känns responsiv.
    Den startar på första flippen (startern stannar hemma om jag bara ska flyga Webran) och allt känns stabilt.

    I vanlig ordning brukar man ju tycka att fyrtaktarna har så trygg tomgång, men jag har kommit att lita mer på Webra 50'n än mina fyrpruttare i det avseendet.
    Har inga problem med fyrtaktstomgången egentligen, men när de står och klickar runt på låga varv "känns" och låter det som om de kan stanna medans Webran spinner mjukt statiskt och man snarare skulle bli förvånad om den tystnade.

    Motorn sitter på en Sig Somethin' Extra och spinner en APC 12X4 13.200rpm.

    ps. 997,-SEK inkl dämpare från Höllein i Tyskland.



    /Edit: Det här lät ju som en jäkla annons, men jag är bara så nöjd att jag ville dela med mig.
    Webra 50'an är helt klart en kanonfin tvåtaktare i "40 storlek".

    /Edit2: Jag har en till 50'a i kartong, den ska in i en speed konfiguration. Har en Quickie500 modell på G från en klubbkamrat. Den lär gå undan med Webra'n och en 9X8 APC

    Hejsan.

    Jag har ett par frågor angående din webra:
    Vad kör du på för soppa?
    Vilken sorts ljuddämpare är det som följer med?

  7. #7

    Standard

    APC 12x4 prop
    Byron 5% nitro castor/synth mix
    Dämparen som följer med är en tvåkammardämpare, ganska stor.

    ...Skön motor, går som tåget.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Tackar för svaret!!

    Blir nog en sån till noblern som jag ska bygga snart.....eller senare.....ja i alla fall någon gång hoppas jag 8)

  9. #9

    Standard

    Gå till Hoellein's webshop och klistra in det här artikelnumret i sökrutan för artikelnummer: W1025GT/A2 så får du motor + dämpare för €108,-

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Tackar så mycket!!!

    Blir nog att beställa en sån då....

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Oj oj oj, känns lite jobbigt att lägga in sig som kund på tyska :headwal:

    Går det att få hoelleins web-shoppen på engelska?

    T5, uppgav du ditt kortnummer?

  12. #12

    Standard

    Jag har ofta handlat hos Hoellein så de har mitt kortnummer och när jag behöver något ringer jag bara.

    Ring och fråga efter Stefan. Han är skit trevlig och pratar Engelska.
    Ge honom ditt kortnummer över telefon så får du ett kundnummer för framtida bruk.


    -T5-

Liknande ämnen

  1. Webra T4-60
    Av RMP60 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-20, 22:38
  2. Webra Record 1.5cc vs OS 1,6cc --- 60´s vs 2000´s
    Av Deep Purple i forum Metanolmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 17:20
  3. Webra
    Av Plange13 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:43
  4. Mottagare Webra Nano S6
    Av Plura i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •