Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inverterat och VÄLDIGT nära!

  1. #1

    Standard Inverterat och VÄLDIGT nära!

    Jag och Anders.N lekte lite idag på Mfk-Viking i Lödde. Blev (som alltid) lite överambitiösa!

    Det slutade med att båda låg i inverterad hovring ett par cm ifrån grässmattan. Plötsligt inser vi båda att vi precis i princip flugit in i varandra och drar samma utslag på reflex fast i motsatt riktning.

    Jag svär att våra rotordiskar gick genom varandra i luften när båda sköt iväg inverterat. Kolla bara avgasspåren och döm själva...

    PS Ingen av oss flög mer efter detta.....blev väl en överdos av adrenalin

    http://www.rcheli.se/phpBB2/album_pa...d44e2c8e004a04

  2. #2

    Standard

    Otroligt snygg bild!
    Vaket av fotografen att vara med... Och det hela ser nästan komplett spegelvänt ut.
    Kanske årets RC-bild!

    Det ser ut att vara något i luften under den vänstra helikoptern? Skit på kameralinsen eller faller något från helin?

  3. #3

    Standard

    Har också lagt märke till den svarta pricken under vänster heli. Vet faktiskt inte vad det är. Vi har inte hittat några skador på nån av maskinerna dock, så jag hoppas att det var skit på linsen

    Att fotografen lyckades knäppa av där var ju sanslöst kul, för vi planerar inte att försöka oss på denna manövern igen

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tror inte diskarna gick igenom varandra. Med tanke på att rotorerna "möter" varandra när de snurrar,
    eftersom nosen på helisarna pekar åt olika vädersträck så passerar kanten på rotorbladet som är mot mitten av bilden på en av helisarna mot kameran medans på den andra ifrån kameran.

    Att diskarna sedan skulle pasera igenom varandra utan att orsaka någon skada är höggst osanorlikt.

    Men cool bild å nära är det
    Kan dock skilja en bit i djupled men sånt är svårt å se.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Standard

    Att nosen är i motsatt riktning spelar ingen roll. Inte vänder väl bladen när ru vänder runt stjärten. Dock så snurrar de på motsatt håll om man vänder helin till vanlig hovring. Men här ligger ju båda inverterat.

    Om de gick genom varandra vet jag inte helt 100, men från min vinkel så såg det ut som om vi var inne ca15cm i varandras diskar.
    Kollar man på avgaserna och följer neråt så ser man också att helisarna var mycket närmare varandra bara några 1/10-delar tidigare...

    Galet blev det i alla fall!


    EDIT: dock är det ändå lite rätt i det du säger: Den ena helisen bör vara i inverterad hovring och den andra i vanlig för att diskarna skulle kunna gå i omlopp!

    Så antingen hade vi en nästan otrolig tur, eller så var de inte RIKTIGT så nära

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Pawel.

    Edit: Sorry läste inte sissta meningen du hadde skrivit

    Ok låt mig förklara. Ställ dig bakom helin och snurra på rotorn. Om jag inte minns helt fel så snurrar disken medsols. Men bladet som är närmast kommer röra sig åt vänster.
    Och bladet som är länst bort rör sig åt höger. Alltså rör dom sig åt "olika" håll

    Min tro är att dom låg riktigt nära samt att diskarna "gick i varandra" men troligen så hadde helisarna 0,5-1m skillnad i djupled.
    Vi människor har otroligt dåligt djupseende, i synnerlighet när vi inte koncentrerar oss på att se just djupet med hjälp av referenser i naturen

    En kille i klubben kvadda sin kärra i skogen. Vi såg vart den hamnade och letade. vi trodde minst 50m in i skogen. Visade sig vara ca 10m in
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Väldigt mörk GoPro 3 live ut?
    Av slaffe i forum FPV Kameror
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 15:21
  2. Väldigt enkel kärra för flygvideo
    Av faboguy i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 11:45
  3. väldigt offtopic ... men iaf motorer :)
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 16:56
  4. 4-motorigt......inverterat på 2 dec höjd
    Av Wulfman i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 14:42
  5. Väldigt off topic men KUL att läsa !
    Av Diesel i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •