Reklam

 
Sidan 10 av 26 FörstaFörsta ... 5678910111213141520 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #181
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Håller med Bokis:
    Den är bedårande vacker!
    Tänker den på final med full klaff, ställen nere. Vaggande ner mot fältet
    med en solnedgång i bakgrunden. PDT_Armataz_02_15
    /Nalle

  2. #182
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack Bokis! Tack Nalle!

    Snubblade ikväll över denna Spitfire Mk. I på en av mina favorit plastmodellbyggarsajter HyperScale. Vad säger man? Här ligger vi i lä, men å andra sidan tog modellen 11 år att bygga och kommer aldrig kunna flyga. Ger lite idéer om Spitfire cockpit dock... Ska bli kul att se den på Hendon nästa gång man är där!:







    MER BILDER HÄR!!!

  3. #183

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard

    Hej,
    Jag vet att efter över 13000 tittar på denna tråd så är det en välföljd tråd. Och så även jg, kan helt enkelt säga att det är på denna tråd jag tittar först när jag kliver in på sidan! ...fast jag sneglar både på hurricanen och Thunderbolten också.

    Fantastiskt bra jobbat grabbar, jag är både grön av avund och undrande vad fantastiska detaljer som ska komma näst! Jag har en TopFlite Spit i garderoben, den får nog ligga där en stund till av mindervärdes komplex.

    Jag är bevisligen inte ensam om att dreggla glatt över era modeller. Fortsätt i samma fantastiska stil och fota lika glatt så fortsätter luciaglädjen i mitt lilla hus!
    Tomas

  4. #184

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Efter en del velande hit o dit har jag bestämt mig för
    en Saito 120S till min Spitfire.

    Skulle vilja ha tips på vilken 3-bladig propeller som
    kan passa till den.
    I instruktionen som följde med nämns bara 2-bladiga.

    Nån som vet var man får tag på spinner 4 1/4 tum 3-bladig?
    Mvh Kent

  5. #185
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En sådan här skulle nog funka. Där tar du ju bara upp hål efter eget behov så borde inte spela nån roll om man har 2,3 eller 4-blad propp.

    http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=616
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  6. #186
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland
    Efter en del velande hit o dit har jag bestämt mig för
    en Saito 120S till min Spitfire.
    Skulle vilja ha tips på vilken 3-bladig propeller som
    kan passa till den.
    I instruktionen som följde med nämns bara 2-bladiga.
    Nån som vet var man får tag på spinner 4 1/4 tum 3-bladig?
    Mvh Kent
    Eller så köper du en likadan (skalaenlig) spinner som jag använder, en Brian Taylor där du också får göra hålen själv.

    Bokis hade en bra förklaring för att tag sen på hur man väljer 3-bladig propeller. Om jag minns rätt så går du ner 1 tum i diameter ELLER stigning från rekommenderad 2-bladig.

    Inte mycket som hänt de senaste veckorna, kanske det blir något gjort i mellandagarna?

    God fortsättning önskar

  7. #187
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ojojoj! Det var inte igår det gjordes en uppdatering på denna Byggdagbok. Men lugn alla som tror jag somnat in, nu närmar sig våren och det är bara att lägga i en högre växel!

    Nalle har fått för sig att han ska ha två luftburkar i sin Hurricane, en i kroppen och en i vingen. Han provmätte med originalburken i vingen, köpte en "EXAKT" lika stor burk på Hobbymässan, men.... Den var något större och gick inte alls in i Hurricanens vinge. Han frågade om jag var intresserad att byta min mot hans nyinköpta från Jetlegends. Lite mer luft kunde inte skada och jag hade ju plats i kroppen...



    ...Tanken var att tanken (!!!) skulle ligga mellan originalservobryggan och de tre servona, men inte fick den plats där inte. Nu ska sägas att det var helt OK för Nalle att byta tillbaka om jag inte var nöjd, men tror att det skulle blivit trångt med originalet också.
    Fick nu såga upp lite i bryggan och placera lufttanken lite på snedden. Det blev också utrymme att placera mottagaren i ena kanten. Allt väl inpackat i skummgummi.
    Jag har också limmat dit små balsaklossar där motorkåpans skruvar sticker in i kroppen, allt för att skydda vitala delar för sticksår.



    Ser lite stökigt ut :?



    Något som tagit tid att få bra är kanonfästena på vingarna. Pilligt att slipa alla utfyllnader. Rekommenderar att använda lättslipat spackel med minst 30 minuters torktid. Och lägg på lite åt gången och försök forma till med fingrarna så gott det går. Lättare att spackla flera gånger är att behöva slipa bort ett berg.



    För att göra något kul och inspirerande testade jag lite vädring/washing! Blandade ihop lite utspädd svart/grå/brun färg (Tamiya) + en droppe YES (läst att det ska vara bra) i en burk och penslade på plåtskarvar och nitar med en Topz. Det fick torka in i 5-10 minuter...



    ...Torkade sen försiktigt tvärs skarvar etc. för att färgen skulle stanna kvar i fördjupningarna. Där färgen satt sig tog jag lite Lacknafta eller T-Röd på en trasa. Resultatet på bilden tog 15 minuter att göra. Kanske lite för mycket "skit" på vissa ställen, men tycker nog att det ser ganska bra ut ändå. Det bästa är att allt går att torka bort om jag inte är nöjd!! (Ska naturligtvis på skyddslack till sist.)

    Tips jag snappat på nätet om vädring:
    - Less is better! Hellre för lite än för mycket vädring!
    - Washer ska appliceras uppifrån och ner på kroppar, och framifrån och bak på vinge/stabbe. Flygplanskroppen blev mest skitig av att stå ute i regnet på skitiga fält!

  8. #188

    Standard

    Najs!

    "Less is more" absolut!
    ... Något som George Lucas borde ha skrivet på toalettdörren...

    Ser bra ut, men det är svårt att av göra nu. Vet ifrån när jag var en ihärdig tennfigurspenslare att det visar sig inte förrän man har "vädrat" hela objektet. Då kommer det som ett hallelujah (eller som enkäftsmäll!)

    Ska erkänna att jag vart en smula orolig när jag scrollade ned och först bara såg bilden där du lagt på, innan du torkat av.
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  9. #189
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Din lyckans ost, nu börjar det roliga jobbet..
    / Christian Olsson

  10. #190
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hur funkar vädring med Humbrol färg kontra Tamiya när man ska göra en mix med Yes?
    Har svårt att få tag i något annat än humbrol färger här där jag bor.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #191
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tomas,
    jag har nu provat både med och utan YES och kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad. Vad jag förstått skulle YES göra att washen lättare letade sig ner i alla skrymslen. Kanske inte av så stor betydelse på KMPs modeller med så lite detaljer? Om man gjort 10000 nitar på vingar och kropp kanske det gör skillnad??

    Jag har "washat" nästan hela vänster kroppsida (bilder kommer ikväll) och det ser riktigt bra ut med en fläckig och skitig Spitfire! Vad jag lärt mig hittills är att Tamiyafärgerna torkar ganska fort, det är väldigt svårt att torka med bara vatten. Med Lacknafta får man gnugga en hel del, vilket gör att man har koll på färgen i plåtskarvarna. Med T-Röd släpper färgen väldigt enkelt, men också i skarvarna. Och troligen pga mitt gnuggande med Lacknafta och T-Röd har kamouflagefärgerna fått en härlig fläckig finish!
    Washen är också enklast att lägga på en matt yta. På D-dagsränderna jag målat (halvmatt) är det knepigt att få washen att fästa, man får jobba upp "skiten" i flera steg.

  12. #192

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag kan tänka mig att man blandar i Yes i färgblandningen för att minska ytspänningen och därigenom underlätta för vätskan att tränga ner i alla skrymslen.


    Göran

  13. #193
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    OK lite bilder då.... Har washat mera och provat att göra "slitningar" med silverpenna. (Permanent, typ såna som används för att göra snygga inbjudningar med silver- eller guldpenna.) Svårt att få bra bilder men de ger ett hum förhoppningsvis! Inte helt nöjd än, men blir kanske.






  14. #194
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ett tips är att testa lite bruna nyanser med. Smuts är ju sällan kolsvart. Anta att planet har stått på ett skitigt fält i regn. Då rinner ju skiten ner längs sidorna och droppar av nästan vid buken. Man kan även testa att gnida med en skottesvamp eller liknande på en del ställen där man tycker att man fått för mycket "wash". Det brukar blir bra.

    Torrborstning är också ett sätt som kan bli riktigt bra. Man kan tex ta en LITEN gnutta brun färg på en gammal pensel och torka av den på en bit papper så att den nästan är torr. Sen borstar man de ytor man vill och kan få fram väldigt bra effekter.

    Silverpennan tyckte jag blev kanon!
    / Christian Olsson

  15. #195
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Va fasen. Modellen är ju inte enns klar å ser redan ut att ha legat i skogen ett tag. Det är nog dags du fixar det där läckande taket så du slipper få smuttsiga modeller

    Ser mycket bra ut
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  16. #196
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Ser riktigt bra ut Christer!! PDT_Armataz_02_44
    Antar att det är lätt att göra för mycke och få det att se överarbetat ut.
    Riktigt coolt med dom silverfärgade skadorna. Blir det sot på kannonerna också?
    /Nalle

  17. #197
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Kan inte mer än hålla med de andra, skitsnyggt :up:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #198
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hittade ett snyggt exempel på vädring, visserligen en plastmodell men ändå...

    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #199
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för alla inlägg och tips! (F-n Krille, är det därför strumporna är plaskvåta när jag går ut ur hobbyrummet??!!)

    Helt rätt Colsson, ska köra med lite bruna nyanser också. Washen jag lagt på hittills är grå-svart-brun-typ. Ska även dra lite med fin stålull jag har liggandes.
    Har inga nya bilder på modellen, men har sen sist snyggat till målningen runt kanonfästena och börjat rita upp "plåtskarvar" på vingens undersida á la Colsson. Har varit lite lite lite tveksam till det, men det finns ju inget annat sätt att göra det på en helt slät vinge. Kommer sen att "skugga" linjerna med lite Tamiya Smoke och ev. "svart/grå". Framtiden får avgöra!

    Kan inte göra en uppdatering utan bilder, så här kommer några inspirationsbilder!
    James F. "Stocky" Edwards Spitfire (Mk. V kanske?):






    Tally Ho!

  20. #200
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det blir säkert bra!
    Såna bilder gillar jag.. Måste ju bara bidra med min skrivbordsbakgrund då...

    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •