Reklam

 
Sidan 11 av 26 FörstaFörsta ... 67891011121314151621 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #201
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skön bild Colsson. Musse är ett riktigt tjusigt flygplan det. "Cadilac of the sky" kallades dom visst har jag hört.
    Dina Spitt bilder går heller inte av för hackor Christer. PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #202

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Men grabbar.... det va värst va Mustangbilder det blev på den här tråden helt plötsligt!! (No worries, har byggt 3-4 stycken själv genom åren!)



    Så här blev kanonfästena, inte perfekta men OK. Har varit lite fundersam på hur de skulle målas, men enligt nästan alla bilder jag sett:
    - Kanonen och "pluppens" färger fäljer vingens kamouflage.
    - D-dagsränderna går inte ut på kanonerna.
    - I en del fall är kanonerna helt målade i översidans färg, ibland är undersidan målad i det ljusgråa....
    - Min dokumentation (en färgprofil) visade dock helt klart att översidans färg även användes på undersidan. Och att i mitt fall skulle höger vingens beväpning se ut som ovan....

    Ska senare "skita" ner kanonerna lite osså!



    Dax att måla lite panellinjer på vingens undersida. Blyerstpenna av okänt märke. Fått den av Sotarn, enkel att sudda om det behövs. Penna för linjerna och en stålskala. Ytterligare ett tips snappat någonstans: Dra ditt en remsa maskeringstejp under stålskalan så glider den inte omkring så lätt.



    Ritade upp linjerna och en del luckor med blyerts, fyllde i med svarta pennan. Efter att allt torkat ordentligt drog jag lite stålull (00 från Clas Ohlsson) över linjerna och fick ner svärtan en del.

    Allt för nu!

  3. #203

    Standard

    Hej!
    Ett tipps:
    Pyramid Models: http://homepage.ntlworld.com/y.j/shop/index.htm
    har dekaler med alla dessa Spitfire stenciler i ett par olika skalor!
    Din Spitfire är på vg att bli en riktig snygging!
    MvH Jesper

  4. #204
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det blev ju stor skillnad med panellinjerna Christer! Hur bra som helst!
    / Christian Olsson

  5. #205

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack Colsson! Å ett STORT tack till dig Jesper för länken!! Har kollat lite snabbt och kan bara hitta dekaler i skala 1:5, 1:7 och 1:8 till Spitfire. Ska kika mer noga på lunchen. Annars blir det att maila och fråga! Dom där dekalerna SKA jag ha, blir pricken över i:t!

    Glömde nämna att tillverkningen av Sqn Ldr Nashs seat belts är igång av Neil Hutchinson. Neil gör till sin P40 och Tempest, och fixar samtidigt ett par till mig. Remmarna tillverkas av en...... BH!!:
    (Off-topic: Ska bli kul att träffa Neil i sommar under Flying Legends på Duxford, snacka modellflyg och svinga några pints! artyman: )

    Seat belts av en BH!!


  6. #206
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    En BH....jasså..
    Jag tyckte att det såg ut som ett par nedsketna y-frontare men jag ville inget säga...
    / Christian Olsson

  7. #207

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Mmmm... hoppas det bruna är Tamiya färg och ingenting annat. :?
    Och kan instämma, inte var BHn speciellt läcker. Men hur hade det sett ut med en pilot fastspänd med röda spets remmar?

  8. #208
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det vore najsigt, röda spetsar på säkerhetsbältet. Men kanske inte på en warbird? Följer väll inte reglementet direkt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #209

    Standard

    Hej!
    Under senare delen av VK2, hade RAF ljust lavendelblågrå
    säkerhetsbälten i sina flygplan, bla. i Spitfire av senare modell.
    MvH Jesper

  10. #210


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    En lustig incident inträffade när jag skulle borra
    hål för motorfästet på Spitfiren.
    Motorspantet (det runda plywoodspantet som sitter i nosen)
    trillade loss direkt när borren gick in i det.
    Undrar vilket lim man använt?
    Det lossnade väldigt snyggt inte en träflisa satt kvar
    i glasfibernosen.
    Kallar det en "lustig incident" eftersom jag numera vet
    att man inte skall skriva ngt negativt om
    denna maskin, "faller inte i god jord" så att säga :-))
    Mvh Kent

  11. #211

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    ops:

    Det låter lite oroväckande. Kanske har man spottat på torpedväggen och önskat den lycka till innan man lagt dit den?

    Nu är jag inte riktigt med faktiskt. Jag tycker det är precis sådana här saker som ska lyftas fram i en byggtråd. Både positiva och negativa saker, inget plan är perfekt.
    Sen är det klart att det sticker till hos folk som lagt ut flera tusen riksdaler på ett plan när dess negativa sidor (som man kanske själv gått och blundat för) lyfts fram PDT_Armataz_02_03

    Tycker det var bra att du rapporterade denna "lustiga incident".
    Folk som knåpar ihop dessa plan kan nu muttra lite surt och dubbelkolla sina torpedväggar och kanske förstärka. Istället för att upptäcka felet med motor igång och plan i luften bara för att sen komma hem och hitta ditt inlägg och avsluta kvällen med att dunka huvudet mot tangentbordet PDT_Armataz_02_43

  12. #212

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Folk som knåpar ihop dessa plan kan nu muttra lite surt och dubbelkolla sina torpedväggar och kanske förstärka. Istället för att upptäcka felet med motor igång och plan i luften bara för att sen komma hem och hitta ditt inlägg och avsluta kvällen med att dunka huvudet mot tangentbordet
    Tycker också att alla felaktigheter ska rapporteras. För att andra ska kunna undvika samma problem.
    Jag har tydligen blivit lyckligt lottad som fått en byggsats utan större eller inga fel alls. Dåliga limningar verkar vara ett genomgående problem med ARFer, alltid värt att kolla. Sen kan man aldrig vara säker på hur bra konstruktionen är förrän man provflugit... Thunder Tigers Bearcat i färskt minne.

    Det plywoodspant som lossnat på Kents modell sitter på insidan av glasfiberkroppen. Jag har inte själv gjort det, men en del rekommenderar att man drar på lite epoxy runt kanten av spantet. Sen dras ju spantet fast mot kroppen med motorfästets fyra skruvar. Att spantet var dåligt limmad hade nog aldrig orsakat att motorn lossnat under gång...



  13. #213


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej igen
    Bra med bilden Christer, precis som du säger så
    är det eg ingenting direkt som påverkar säkerheten.

    Lade epoxi emellan o drog fast det hela.
    Det som förvånade var att det satt så löst,
    att inte minsta träflisa lossnade ifrån plyfan.

    Övriga spant inne i kroppen verkar vara limmade med nåt annat lim,
    verkar sitta bättre.

    En annan frustrerande sak med denna maskin är ju att
    vare sig man vill eller inte så sneglar o jämför man ju
    med Christer L:s skapelse, vilket skapar inte så lite prestationsångest!

    Mvh Kent

  14. #214
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland
    En annan frustrerande sak med denna maskin är ju att
    vare sig man vill eller inte så sneglar o jämför man ju
    med Christer L:s skapelse, vilket skapar inte så lite prestationsångest!
    Mvh Kent
    Vet precis hur du känner dig ang prestationsångest! Ibland då man läst
    inlägg av Christer i denna tråd så har man lust att spika igen dörren till
    hobbyrumet och börja med knyppling eller något liknande. Men det är då
    man får tänka: Vi bygger inte i samma division. Och sen vara nöjd med
    vad man själv åstakommit.

    Kan tilläga att vår modellklubb hade Vinterträff på F11 muséet igår kväll.
    Christer hittade ett "altare" som han tillbad eller vad det nu var han gjorde.
    Istället för ett Krusefix stog där ett landningställ till en Spitt! Han såg rent
    andäktig ut, då stog där och tittade. Man kunde läsa i ögonen: Vill Haaa!!
    /Nalle

  15. #215
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Håller med dig precis Nalle. Men det är med det här som med dom flesta andra hobbies eller sporter, alla är ju barn i början. Och för att nå toppen måste man börja på första trappsteget.
    Är man bara tillräckligt ihärdig och tålmodig och vågar lite, så kan man komma väldigt långt, och man lär ju sig lite på vägen också. Inte minst så kan man snappa upp massor av bra tips från diverse byggtrådar som denna vilket är ett utmärkt exempel. PDT_Armataz_02_44
    Här finns finfina bilder och beskrivningar på hur det mesta är utfört. Saknas nått är det ju bara att skriva ett inlägg, man måste som sagt va våga.
    Inga frågor är för dumma tycker jag för alla kan inte veta allt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #216

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Nalle och Tomas, jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv!!! PDT_Armataz_02_44

    Själv har jag lusläst så många byggtrådar, inklusive denna, som jag har stött på. Stött på många problem, men frågat många byggare och fått många förslag på lösningar som jag provat och VÅGAT MISSLYCKAS med. Det är ett bra sätt att lära sig på.... PDT_Armataz_02_22
    Och än är man gudskelov inte fullärd. Utan är man en sådan skala/bygg fanatiker som jag är, vilket jag tror Nalle kan intyga, så finns det många saker kvar som man vill prova och lära sig och då är sådana här byggtrådar guld värda. PDT_Armataz_02_08

    Göran

  17. #217

    Standard Spitfire

    Hej!
    Det finns en liknande tråd, ( lååång ), på Engelska forumet:
    http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php/topic,23941.0.html
    Man får visserligen logga in- men det finns mycket " matnyttigt "
    att läsa om.
    MvH Jesper

  18. #218

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bara att instämma med de senaste inläggen. Även om det finns dom som säger att modellflyg inte är en internetsport, så finns det mycket att lära genom att plöja igenom andras byggtrådar. Alltid finns det något att lära sig, sen får man prova sig fram själv i sin egna verkstad. Träning ger färdighet!
    Prestationsångest av min Spitfire? Kul om ni tycker den blir bra, men meningen är att man ska våga sig på något liknande. Ibland går det bra, ibland blir det sk-t. Försöker bjuda på mina misstag också, jag är ingen Übermensch!



    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Kan tilläga att vår modellklubb hade Vinterträff på F11 muséet igår kväll.
    Christer hittade ett "altare" som han tillbad eller vad det nu var han gjorde.
    Istället för ett Krusefix stog där ett landningställ till en Spitt! Han såg rent
    andäktig ut, då stog där och tittade. Man kunde läsa i ögonen: Vill Haaa!!
    Mmm... vet en till som dreglade en aning i S31 Spitfire-hörnan. Tycker det ser ut som Nalle själv!! Och till er andra: Har ni vägarna förbi Nyköping så passa på att besöka det trevliga museet ute på Skavsta, fd F11. (F11-museum) Rekommenderas varmt!



    Nog hade Spitfiren snygga spiror, men skulle nog kunna tänka mig den här istället.
    Spitfire propeller som takfläkt, 3.2 meter i diameter!



    Eftersom man är inne på vädringen kunde jag inte låta blir att ta bilder på en sliten Spanings-Viggen...



    ... och en dito SK61 Bulldog!



    Igår var svärmor på besök. Inget ont utan att det har nog gott med sig, kunde smita ner i hobbyrummet! Dags att skugga panellinjer. Maskerade den som går längs vingframkanten för att simulera en "överlappande" plåtskarv. Vet inte om Spitfiren har det, men tyckte det kunde ge lite mer liv! Alla linjer målades med Tamiyas "Smoke".



    Linjer som gick igenom det svarta i D-dagsränderna syntes knappt. Med en stålskala och baksidan av ett skalpellblad skrapade jag försiktigt och oregelbundet längs linjerna. Avslutade att försiktigt "dämpa" färgerna med fin stålull.



    Idag gjordes vingens översida på samma sätt. Försökte också lägga lite tunnt med färg här och där för att få lite olika nyanser på kamouflagefärgerna. Svårt att få det med på bild...



    Så här ser det ut just nu. Några linjer har klart för mycket färg, ska fixa till det. Skrapa lite färg. Jobba lite med stålullen. På med lite andra nyanser. Och som synes blir Tamiyafärgerna lite blanka, kommer senare att jämnas ut med ett lager klarlack från WarbirdColors.

    Sen ringde det på dörren... Blev fika, tårta och ett glas Grönstedts. Imorgon är det ett år sen jag fick Saito 1.20an i 40-års present.... Hög tid att den kommer upp i luften!!

  19. #219

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser verkligen skit bra ut! PDT_Armataz_02_23 Du gör verkligen ett super jobb Christer!

    Och grattis på födelsedagen om jag förstod hinten helt rätt! PDT_Armataz_02_30


    Göran

  20. #220
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det blir kanon det!
    Beställer du klarlacken från England eller var köper du den? Den är ju helt perfekt eftersom den både är vattenbaserad och bränsletålig.
    / Christian Olsson

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •