Reklam

 
Sidan 12 av 26 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #221
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Oj Vad det blir bra Christer! Nu "börjar" det bli liv i modellen. Mycket snyggt!!
    Ang. F11 muséet och din text:Mmm... vet en till som dreglade en aning i
    S31 Spitfire-hörnan. Tycker det ser ut som Nalle själv!!
    Jag stog faktisk och funderade på hur man kan lägga ner så
    mycket tid på ett musée hörn samt byggande av RC-modeller om Spitfire.
    Då man istället kan lägga tiden på byggandet och hyllandet av den grymt vackra HURRICANEN PDT_Armataz_02_17

    F11 museet är klart värt ett besök, om man än så bara har ett litet
    intresse av Svenska flygvapnet. F11 var en spanings flottilj och här kan
    man se dom olika modeller av kameror som man andvände vid flyg-
    spaning. Desutom finns det mycke foton och små prylar som man kan
    studera.

    Grattis Christer! :wave: Hurra Hurra Hurra!!
    Själv är man fortfarande ung, inte ens passerat det 40! PDT_Armataz_02_07
    /Nalle

  2. #222
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tackar! Väcktes med paket på sängen idag: En ny flaska Grönstedt (har ni vägarna förbi bjuder jag!), två miniservon och mottagare till nya projekt samt en ny joystick till datorn. Nu kan jag flyga Spitfire Mk. XIV i CFS3 igen!!

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Beställer du klarlacken från England eller var köper du den? Den är ju helt perfekt eftersom den både är vattenbaserad och bränsletålig.
    Sweeper behöver några fler fat med primer till sin B25a, så vi gör en sammbeställning de närmaste veckorna. Som sagt, vattenbaserad och tål nitro, kan inte bli bättre!

    Plikten kallar!

  3. #223
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För bästa resultat skulle nog jag gå med maskinen till en billackerare å låta han spruta på 2-komp matt klarlack.

    Tyvärr finns det ju ingen klarlack idag som klår 2-kom vad gäller genomskinlighet och hållbarhet både från mekaniska och flytande angripare.

    Dessutom kan man välja graden av matthet som du vill ha

    Mina erfarenherer från vanliga 1-komp klarlack är att antingen tål den inte vårt hobby bränsle på ett bra sätt, löser lätt upp underlaget pga de starka lösningsmedel i dom eller får en gulaktig ton.

    En annan fördel med billackerare är att dom lägger på saker dammfritt och använder siliconavfettnign innan så man slipper porer/gropar i lacken. Sen lägger dom på tunt lager också.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  4. #224
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    En lite uppdatering så här inför helgen!
    Har washat resten av kroppen och gjort slitningar på vingen. Det senare både genom att använda silverpennan och att slipa igenom yttre färglagret. Te.x. på vingframkanten där jag slipat igenom det gula ner till grönt/grått. Har varit sparsam hittills. Ska ta slutklämmen när jag kan montera ihop hela modellen, blir nog lättare då med en överblick. Har även köpt på mig några färgkritor (Rembrandts från Dekorima) för att få lite andra nyanser.

    Men idag dök det upp paket från England. Remmar till piloten som Neil Hutchinson gjort samt lån av DVDn "Piece of Cake" (6 avsnitt). Tror den gick på svensk TV i början på 90-talet. Mycket flyg och en del kärlek... :? Alltså dags att sätta tänderna i cockpiten!!



    Har ni sett senaste numret (Feb) av RC Model World? En artikel om vädring av KMPs Spitfire och Hurricane!

    Trevlig helg!

  5. #225
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    ÄNTLIGEN!!

    Måste meddela att Kungen av vädring är nu framme vid det momentet på sin Fw190. Och vem talar jag om undrar kanske någon? Naturligtvis Tom Pierce!! Här gäller det att suga i sig tips och lärdom, tyvärr kommer man ändå inte i närheten av honom... HÄR kan du själv läsa hans tips!

    Några smakbitar kanske?:








    God natt!

  6. #226
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Huga, ja vad säger man? Killen är otrolig, är man från samma planet ens PDT_Armataz_02_20

    Men som sagt, på den sajten verkar det finnas otroligt mycket att hämta.
    Bara att suga i sig... PDT_Armataz_02_03
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #227
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag tycker så här..
    Visst hans Focke W är väldigt fin och sanslöst detaljerad men jag tycker personligen att den är överdrivet vädrad och sliten. Den ser nästan ut som om den vore ritad i en dator. Jag har tittat mycket på bilder av flygplan från WWII och har inte sett några plan så skitiga och med så mycket kanonrök från piporna som så många gör dem.

    Sen att det ser snyggt ut det är en annan femma..

    Sen kan man ju undra hur gamla dessa planen blev? Flög de i så många år utan att tvättas och bli nedskjutna?

    Det finns ju alltid avarter på alla modellerna så det går ju inte att säga att det och det är fel och det & det är rätt osv...osv Det kan ju mkt väl ha flugit omkring en Spitfire utan huv eller med röda hjul.. Vem vet?

    Less is more, som någon klok sa..

    Är ni med på mitt resonemang eller tycker ni det är åt skogen?
    / Christian Olsson

  8. #228
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Kan hålla med Colsson lite här, även om det är snyggt. Tom är duktig på att få fram slitningar mm, men kanske överdriver på vissa områden.
    Det viktigaste är helt klart att studera bilder på förebilden man bygger. Helst just det exemplar man bygger:



    Hawker Tempest Mk. II LA607



    Hawker Tempest Mk. VI HM595

  9. #229

    Standard KMP Spitfire

    Hej!
    Problemet med " överdriven " vädring finns också inom plastmodelbyggandet. Det har premierats vid tävlingar , och
    hyllats av bedömmare, så det har blivit närmast kutym att
    modeller "pansarvädras" och ser närmast ut som om de
    stått utomhus på en flygplanskrot ett flertal år!
    Se ex. plast sidan:http://www.hyperscale.com/

    På ett flygplan i tjänst syns de flesta panellinjer knappast
    på några meters avstånd. Luckor som öppnas, har mera tydliga
    skarvar. Ex.tex. P-51 och senare Spitfire mfl, vingarna var spacklade,
    slipade, samt målade så att de flesta panellinjer inte var synliga.
    Det är lätt att överdriva vädringen, -kolla referensfoton,och gå
    långsamt fram. Ta en paus och backa ett par meter, och gör en
    egen bedömning av vad som är rimlig vädring.

    Aluminium rostar inte - den oxiderar och blir ljusgrå/ vitaktig!
    MvH Jesper

  10. #230

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Som sagt; "Less is more"...

    Mvh

    Taylorcraft
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  11. #231

    Standard

    Japp, killen är kung på vädring helt klart (och byggning...)!!
    Törs knappt gå in på hans sida längre.


    Och jag håller också med Colsson här lite grann. Att det blir lite för mycket.
    Jag tycker fortfarande att det är förbannat snyggt.
    Men jag vet att ju mindre modellen är, desto mer måste det överdrivas för att detaljer ska synas.
    Om man skulle högdaga en 50mm plastfigur lika skarpt som du gör med en 25mm tennfigur så ser det faktiskt lite knepigt ut.
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  12. #232
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bara för att knyta an lite till de senaste inläggen angående hur mycket vädring man egentligen ska göra, så tog jag ett bild ur boken "Spitfire - Flying Legend". (Lånad av Nalle). Boken presenterar alla då flygande Spitfires, alla skinande blanka utom en: Shuttleworth Collections Spitfire Mk. V (AR501). Då boken skrevs för 10 år sen flögs kärran som den skulle vara i tjänst, man gjorde inget åt det yttre men den var naturligtvis i toppskick invändigt! Det står att många kom fram på uppvisningar och undrade hur man kunde misshandla en Spitfire så!



    Vingens främre yta sliten av servicepersonal , ojämn färg, avnött färg runt plåtskarvar, främre huven skavd av piloten som tar sig i och ur mm mm.



    Så har Sqn Ldr Nash fått på sig sitt seat belt! Lite pyssel att få allt rätt, vajern kommer gå rätt igenom bakre delen av cockpit och troligen bar igenom en "balk". Alltså inte fäst på något sätt. När man spänt fast bältet sitter Nash ganska bra faktiskt men....



    ... för säkerhetsskull limmade jag dit en M3 mutter i själva bakdelen på Nash. Han fästs med en kort skruv från undersidan.



    Början på spaken. Ihopbyggd av Plastic card, en penna, en skruvskalle och en nylonskruv. Spaken kommer fästas i golvet och får en balsakloss under golvet för extra fäste.

  13. #233

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 821
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser bra ut Christer! Du gör som jag sa idag, ett toppenjobb!!! PDT_Armataz_02_43

    Men jag måste ju säga det att det var lite tur i oturen för Moore. Bara en liten skruv upp i mumindalen! PDT_Armataz_02_11


    Göran

  14. #234
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Det ser bra ut Christer! Du gör som jag sa idag, ett toppenjobb!!! PDT_Armataz_02_43

    Men jag måste ju säga det att det var lite tur i oturen för Moore. Bara en liten skruv upp i mumindalen! PDT_Armataz_02_11


    Göran
    Sweeper, tycker du han borde fått nått grövre planterat i akterkastellet?
    Kanske den där franska skruven som diskuterades tidigare?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #235

    Standard Spitfire Mk IX / VIII

    Hej!
    I väntan på provflygning - ett litet bidrag!
    http://www.spitcrazy.com/spitsound.htm
    MvH Jesper

  16. #236
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Men jag måste ju säga det att det var lite tur i oturen för Moore. Bara en liten skruv upp i mumindalen! PDT_Armataz_02_11
    Tack Sotarn!

    Moore? Är inte det den där whiskeydrickande Hurricanepiloten?? Han behöver nog grövre doningar än en M3a för att hålla sig kvar när Nalle flyger.

    Spitfirepiloten Sqn Ldr Nash kommer endast flygas i mjuka och skalaenliga manövrar! En låååånnnngssssaaammmm Victoryroll över fältet. 8)

    Tally Ho!

  17. #237
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Det blir bra Christer, Stilig spak.
    Visst är Plastic card ett underbart material att jobba med?
    Kommer den benslaktade Sqn Ldr Nash att få någon fallskärm? Eller
    får han vara nöjd med en skruv i mumin och några snören runt kroppen?
    Ang skruvar i häcken på Morre så lägger vi in en protest här!!
    Blanda inte in Moore i en Spitfire. (Den whiskeydrickande
    Hurricanepiloten har varit nykter en eller två månader nu. )
    Han får en falskärm så han kan fly om det går åt pipan under flygningen..
    /Nalle

  18. #238

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 821
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Det ser bra ut Christer! Du gör som jag sa idag, ett toppenjobb!!! PDT_Armataz_02_43

    Men jag måste ju säga det att det var lite tur i oturen för Moore. Bara en liten skruv upp i mumindalen! PDT_Armataz_02_11


    Göran
    Sweeper, tycker du han borde fått nått grövre planterat i akterkastellet?
    Kanske den där franska skruven som diskuterades tidigare?

    Nja, det finns ju alltid möjligheten att limma dit honom...men en rejäl skruv skulle ju definitivt hålla honom på plats!


    Göran

  19. #239

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 821
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Men jag måste ju säga det att det var lite tur i oturen för Moore. Bara en liten skruv upp i mumindalen! PDT_Armataz_02_11
    Tack Sotarn!

    Moore? Är inte det den där whiskeydrickande Hurricanepiloten?? Han behöver nog grövre doningar än en M3a för att hålla sig kvar när Nalle flyger.

    Spitfirepiloten Sqn Ldr Nash kommer endast flygas i mjuka och skalaenliga manövrar! En låååånnnngssssaaammmm Victoryroll över fältet. 8)

    Tally Ho!
    Jag ber tusen gånger om ursäkt! Ber om ursäkt (1), Ber om ursäkt (2), Ber om ursäkt (3)......speedar upp det lite.....Ber om ursäkt (1000)

    Jag tog fel på piloterna. Visst är det den där whiskeypimplande suputen Moore som kommer att ha naglarna inkörda i sidorna på cockpiten när Nalle spakar. Så han kommer definitivt att behöva både en och två rejäla bultar i ändalyktan för att stanna kvar i sitsen!

    Jag har en stark misstanke om att den där Nash kommer nog inte att hålla med om att det är en låååånnnngssssaaammmm Victoryroll över fältet som han utsätts för. Så han kanske uppskattar den där skruven där bak trots de väldigt fina selarna han har förärats med.


    Göran

  20. #240
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jadu Göran, det kan inte vara lätt att hålla reda på alla piloter.... Hur ska det gå med en hel B25 besättning???

    Lite uppdateringar:



    Spaken målades med Tamiyafärger. Använde silverpennan lite försiktigt här och där. Satte fast en bit eltejp på en glasskiva och skar ut 2 mm breda remsor. Lindade handtaget med två varv tejp, gick ganska enkelt med en pincett. Provade de inhandlade Rembrandtkritorna, med hjälp av en fil fick jag tre små högar med brun, ljusgrå och grå pulver. Provade att borsta på kritan som plastmodellbyggare gör (tror jag!), tyckte det svårt att få kritan att fästa. Tog istället ytterst lite på ett finger och gned över ytan. Blir kanske lite mer liv i ytan, speciellt på den blanka eltejpen som blev matt och går mer i brunt!



    Spaken på plats och Sqn Ldr Nash känner sig äntligen som en Fighter pilot!



    Pilot med sele på plats. Hade ju tänkt att vajern skulle gå igenom en balk eller liknande i bakkroppen. Inser nu att det inte finns en chans att jag ska få in handen bakom cockpit och trä vajern på plats... Jag kommer möjligen åt vajern så jag kan sträcka den, men det är allt. Det kommer då se ut som på bilden, och det är väl ganska okej, remmarna är ganska stela av färgen.



    Man skulle kunna lägga ner många många timmar till på spaken. Tror det ska sitta drev, kedjor mm på andra sidan men det skulle knappt synas!
    Förstår varför Nalles cockpit är så grymt detaljerad, det här är KUL och VANEBILDANDE, man vill bara ha mer och mer detaljer!!

    Tally Ho!

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •