Reklam

 
Sidan 14 av 26 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #261
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    skånehobby har tamiya
    / Christian Olsson

  2. #262

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Göran,
    du är alltid välkommen på ett besök i hangaren om du har vägarna förbi. Å ni andra också, men inte alla samtidigt tack! Det lär vara knökfullt när den femte tryckt in sig!!!

    Ompa,
    det slog mig en sak när jag läste att du tänkte måla P-47an med Tamiya. Henrik Rosen (http://www.henrikrosen.com/top_flite_p47c.htm) byggde en Thunderbolt som han målade med Tamiya och sen skyddslackade med Top-Flites LustreKote Flat Clear. Lacken gjorde visst så färgen smälte på vissa ställen. LustreKote finns det många åsikter om, men det är väl som alltid att man får testa på något annat först. Använder du WarbirdColors vattenbaserade lack ska det inte vara några problem! Du får veta när jag testat!!

  3. #263
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer.
    Jag väntar spänt på en rapport från dina målningar med Warbirdcolors. Avvaktar med mitt måleri tills jag läst ditt utlåtande
    En fråga bara, vad kostar dessa färger?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #264

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Klarlacken finns endast i 1 pint burkar, runt 0,5 l (***rättat, tack Colsson!***) (http://www.usaafhq.freeserve.co.uk/f...aint/paint.htm). Kostade £13.50 plus frakt och en pytteliten avgift för att jag betalade via PayPal, blev totalt 280 svenska riksdaler.

    Det lär nog dröja några veckor innan jag provar lacken, men eftersom den är vattenbaserad borde den funka på "allt"!!

  5. #265
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Slänger in en rättning.. 1 Pint = 0,5 Liter..c.a.. inte 0,5dl..
    / Christian Olsson

  6. #266

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack Colsson! ops:

  7. #267

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Här kan ni läsa om WarbirdColors och vad som gäller för den färgen:

    http://www.warbirdcolors.com/

    Och om ni har några frågor som helst om färgsystemet så släng iväg ett mail till Chuck Graves. Mailadressesn finns på hans site. Han är väldigt hjälpsam. När jag satte igång med att lägga på primern på min B-25a så gav han mig många tips och råd, hjälpte mig med färgvalen så att jag har fått de rätta nyanserna.

    Som med ALLA färgsystem, så gäller det att använda den rätt och man får ett superbt resultat. Men använd den fel och det blir ett misslyckat resultat.


    Göran

  8. #268

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    En sannerligen LITEN uppdatering innan flyget avgår till Paris imorgon. (Bokis, kan du se till att SK579 är ordentligt tankad?)



    Har sett på bilder att det ofta finns en liten "instruktion" av något slag på vänster sida i cockpit. Kanske en checklista? Så fick det i alla fall bli i denna modell! Sökte på internet och fann några till Spitfire. Klippte in texten i ett Word-dokument och printade ut det så litet som möjligt. La sen utskriften på glaset i en kopiator och förminskade utskriften ytterligare 40%! Med ett förstoringsglas är det faktiskt möjligt att läsa!



    På plats i cockpit och Sqn Ldr Nash får äntligen sätta handen på gasreglaget. Gissa om han njöt!



    Ready for action! Nu saknas bara en spegel så han kan check his six!


    Au revoir!

  9. #269

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Otroligt vad snyggt det blir!! Ser verkligen fram emot att se pärlan i verkligheten. Hoppas den är klar för start den 17 maj!!

    Jag har kommit lite längre med mitt bygge i alla fall, har monterat luftsystemet till ställen och med goda idéer från Bokis (thanks Bokis!!) så har jag fått ställen att smyga in snyggt. Genom att strypa luftslangen mellan ventilpaketet och ställen med en stoppring (för hjulaxel) dämpas ställens rörelse på ett mer verklighetstroget sätt. Jag monterade även en stoppring efter T-stycket så att ena benet alltid rör sig senare än det andra. Snacka om skillnad mot när jag först testade, då åkte hjulen in med en smäll som fick hela vingen att hoppa!

    Har även beställt en instrumentpanel från Pitch i Danmark så min halva pilotstackare har något att titta på..

    Nu har jag snart allt jag behöver för att få färdigt modellen, väntar för säkerhets skull med installation av ackar och servo i motorrummet tills jag får avgassystemet från Keleo. Annars kan man ge sig på att jag monterar något som sedan kommer i vägen för avgasbitarna..

    Ser fram emot att få se hur Du fixar en backspegel, denna detalj vill jag också få dit!

    Mvh,
    Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #270

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Skönt att höra att det går framåt Lars! Ska nog prova stoppringar på min Spitfire också. På alla filmer jag sett går det ena stället in långt för det andra. Finns ju massa "fancy" grejor att köpa för att reglera hastighet, men stoppringar är enkelt och brukar fungera bra.
    Avgassystemet från Keleo kommer bli den riktigt stora grejen på din kärra, nästan så jag önskar att jag beställt ett också. Förhoppningsvis slipper du massa dövikt (=bly) i nosen Tycker du gör helt rätt som väntar med att placera övrig utrustning tills du fått avgassystemet.

    Sitter just nu på ett hotell 15 min från Charles de Gaulle i Paris, två dagar in på en kurs. Kvällen har först avnjutits i baren (Happy Hour), sen en god middag på en asiatisk restaurang i närheten. Sen var det dags för baren igen.... Tror jag ska avsluta kvällen med några 1664or och en Spitfirefilm på laptopen!!

    Bonsoir!

  11. #271

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ahhh oui, en vårkväll i Paris..
    Det låter nästan som om Du saknar Din kompis Cpt Nash..
    Själv sitter jag på ett hotell i Bollnäs (mindre exotiskt alltså) och längtar hem till hobbyrummet! SMHI har yrat om vettigt helgväder så det kanske kan bli lite P51D-flygning på söndag, det vore på tiden!

    Det här med stoppringarna var helt suveränt, Efter lite finlir ser ställen ut att drivas med hydraulik och rör sig grymt realistiskt både på väg upp och på väg ner. Extra bonus också att det ena stället går nästan ända upp/ned innan det andra börjar följa efter. Poetry in motion!! PDT_Armataz_02_03

    Jag hoppas verkligen att jag skall vara klar med min Spit till den 17 maj, i så fall åker den med till Södertälje! Min kommer att se ut som om den precis lämnat bandet i jämförelse med Din snyggt vädrade pärla!!

    Flyg lugnt hem och försök inte att passera "mellan benen" på eiffeltornet, sånt funkar bara i flygsimulator!!!

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #272

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Ahhh oui, en vårkväll i Paris..
    Ahhh oui..... 4-5 grader här nere och regn, till och med några snöflingor en morgon. :? Och när man kommer hem frusen på kvällen har städerskan sänkt temperaturen på rummet till 18 grader, satt AC-fläkten på max och öppnat fönstret..... Mon Dieu!! Ska bli skönt att åka hem till Sverige imorgon!

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Jag hoppas verkligen att jag skall vara klar med min Spit till den 17 maj, i så fall åker den med till Södertälje!
    Då har vi båda ett mål att jobba mot, våra Spitfires bredvid varandra i depån!!

  13. #273
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Om du har möjlighet så skall du ta dig in till stan, närmare bestämt till Mont Matre, Från Charles de Gualle så ta tåget till Gar de Nord, byta där till metron och hoppa av på Pigalle (metro stationen heter så) gå sen gatan rakt upp för backen (Mc ligger på hörnan). När du kommer upp till en gata som heter Rue Yvonne le Tac (har för mig det är andra gatan) så går du till höger. ca 50 meter (kommer du fram till Sacre Cour har du gått för lång) kommer man fram till ett Y kors och där ligger en liten resturang/pub som har en sjukt god sallad. Skålen man får innehåller säkert ett helt kilo sallad med friterad potatis, getost och andra läckerheter. Tyvärr kommer jag inte ihåg va sället heter, men det finns bara ett ställe däromkring som serverar denna sallad.

    Sorry får trådbrytning och min franska är inte vad den borde vara, tillbaka till bygget

    /Glawe

  14. #274

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för tipset Glawe!
    Hinner inte med denna gång, men ska ner om två veckor igen. Kanske då!
    Jag ska försöka besöka flygmuseet på Le Bourget också. Jag har varit på Paris Air Show 1999 och 2005 (A Tempest nut in Paris), men då inte riktigt orkat gå igenom museet ordentligt.

  15. #275
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Paris är mitt andra hem (kankse inte, men jag har varit där 5ggr privat och jobbat där totalt i en månads tid)

    Naturhistoriska museet kan jag varmt rekomendera med. Dom har delar av en t-rex där som är riktigt cool
    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #276

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard När katten är borta dansar Spitfiren på köksbordet....

    Så har man äntligen stökat över både två kurser i Paris (blev inget Le Bourget eller sallad ) och påskhelgen. Nu är man istället ensam hemma med tre barn (4-16 år) när frugan är på kurs i Paris under tre veckor. Så målet är nu att utnyttja kvällarna efter kl. 21 till att få klart Spitfiren!!!

    För att få lite överblick släpade jag ikväll upp modellen på köksbordet. Torkade av en del tidigare wash, la på lite slitningar (silverpenna och slippapper) och gnuggade in röd/svart/grå-kritpulver lite här och där för att få lite ojämnheter i färgen.
    Är inte helt nöjd ännu och ska även gå över undersidan en annan kväll. Det skulle helt klart blivit mycket bättre med en modell med "riktiga" nitar och plåtskarvar på vinge å stabbe, men nu är det som det är....














    Avslutar uppdateringen med en vacker och konstnärlig bild från Paris. Detta är vad man kan skapa av ett besök i byns närbutik, med rummets papperskorg och genom att tömma korridorens ismaskin. Skål!! artyman:


  17. #277
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Alltid trevligt med kreativa männinskor.. Männinskan uppfinningsrikedom slutar aldrig o förvåna..Vacker bild!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #278
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, vart ska detta sluta???
    Önskar att mina tvillingar var ett par år äldre, märker nu att jag inte kommer riktigt dit jag vill med min P-47a. Kommer snart med uppdateringar på min tråd.
    Vädringen av din spitt är bara för grym :evil:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #279

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard






    Tittat på för många obduktionsscener i CSI? Möjligt.... Ikväll kom sågen och mattkniven fram. Kanske det blir lite fler hål imorgon kväll, hehe! :badgrin:

    OBS M3-muttern som håller Sqn Ldr Nash ordentligt (förhoppningsvis!) på plats i cockpit. Påminner undertecknad om en rolig sak:
    "Jag har ett hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det sk-ter jag i!!"

  20. #280

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Sitter just nu och smuttar på ett glas iskall fransk 1664 efter ett par timmar i hobbyrummet. Målet med kvällens övningar var att få till lite mer "slitning" på kroppen och snygga till avgasrören.



    Avgasrör brukar ju skifta i färgerna pga värmen, de som sitter längst bak brukar vara gråast. Drog på lite av en blandning av Tamiya NATO Black/Smoke/Brun på ändarna och avrundade sen med Light Grey/NATO Black-blandning. Det hade varit lättare om varje rör varit separat men tycker ändå det blev skapligt.



    Här är avgasrören tillfälligt på plats och "avgaserna" på kroppen påmålad. Använde ovanstående blandningar i varsin kopp så jag enkelt kunde hoppa fram och tillbaka. På de flesta bilder av Spitfiren jag sett är detta ganska sparsamt, så gjorde jag också...



    Vänster sida....



    .... och i närbild.



    La maskeringstejp på ovansidan av alla längsgående plåtskarvar och la på lite av den mörka färgblandningen. Med ett papper täckte jag kanterna på inspektionsluckan och gjorde lite skuggningar.

    Ett litet pottpuri av bilder:










    Ska ev. gå över med lite stålull när färgerna torkat ordentligt, men det blir morgondagens syssla.

    Nu är ölen slut och det är dags att gå efter en ny!

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •