Reklam

 
Sidan 18 av 26 FörstaFörsta ... 81314151617181920212223 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #341
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Christer!

    Hur går det för Dig?? Har Du hunnit med premiärturen ännu?
    Själv har jag byggt som besatt hela helgen och startade upp motorn igår i solskenet. Min första Saito brummade igång direkt utan problems. Körde den en tank utan motorkåpa och med originaldämpare och plockade sedan på godiset. Hoppas verkligen att det blir mindre oljesprut när man vågar skruva in nålen för nu blev modellen skapligt duschad på sidorna..
    jaja, det kostar att ligga på topp!

    Funderade lite när det gäller radiomontaget i kroppen. Insåg att det skulle bli svårt att styra var vingens servokablage (1st multiplexkontakt) samt luftledning skulle hamna i kroppen när vingen plockades på. Vill helst inte trassla in något i höjdroderservot.. Löste det genom att montera en tunn makrolonskiva (typ lexan) över servona. Funkade mycket bra!

    Skall rengöra kropp & vinge för dekalmontage ikväll så den inte ser så naken ut.

    Bifogar bilder nu när jag äntligen fattat hur man gör.. ops:


    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  2. #342

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 819
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det där med en makrolonskivan var ju en smart sak! PDT_Armataz_02_43

    Skall bli trevligt att få se din kärra i luften! :-)


    Göran

  3. #343
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Hej Christer!
    Hur går det för Dig?? Har Du hunnit med premiärturen ännu?
    Att det är tyst betyder inte att det inget händer...... Bara lite småfnul in i det sista:
    - Har lastat i ca 560 gram bly i nosen. Började bli orolig för totalvikten och postade en fråga på RCMF. När jag vägde Spitfiren ovetenskapligt som vanligt (Jag/Spitfire minus jag) blev det hela 6,7 kg!! Men svaren på RCMF tröstade, det finns dom som inte byggt med cockpit/pilot/infällbart sporrhjul som hamnat i samma viktklass.... Har dock vidtalat min chefsmekaniker Jim att göra en ny tyngre spinnermutter, så ev. kan jag ta bort lite bly!
    - Inte nöjd med flapsen, satt i lite längre servoarmar.
    - Ena hjulet ville inte gå upp rakt i brunnen. Efter att ha kliat mig i huvudet kom jag ju på att Robarts fjädrande ben har en inre diameter på 7 mm och pianotrådsstumpen jag fäster den i är 5,3 mm. Alltså, beroende på hur jag drar fast benet blir det ganska stor differens ute vid hjulet.... Var var jag när dom delade ut hjärnor?? (Citat ur Kalle och Hobbe)

    Det går alltså framåt, planerar att åtminstone provköra motorn den här veckan!! Och du Lars, ser snyggt ut! PDT_Armataz_02_43

  4. #344
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för de glada tillropen, grabbar!

    Skönt att höra att Du inte gett upp helt, Christer..

    Oj oj oj, närmare 7kg:s vikt!? Jag har faktiskt inte vägt min modell men när Du säger det så har jag noterat att det är mycket modell att bära runt på i hobbyrummet.. Jag är i Malmö för tillfället och skall göra en lika vetenskaplig vägning som Din när jag kommer hem imorgon. Hoppas att Saito 125:an orkar med att få upp kärran i luften, manualen pratar om 5,5kg statisk dragkraft med APC 16x6.. Jag har lyssnat på Bokis och väntar på att få en specialbricka svarvad med diameter 95mm (ca. 150g) som skall fungera som svänghjul/vikt precis framför propellern. Hoppas på att detta gör att jag behöver blya mindre samt att motorn går mjukare.

    Jag har kämpat vidare och nu fått på dekalerna samt limmat de fasta huvdelarna. Nu är det "bara" kanonerna, ställbensluckorna och målning av träbitar i motorutrymmet kvar. Sedan blir det att kolla TP innan premiären..

    Plockade med modellen till klubbfältet igår och passade på att fota den i det fina vädret. Den ser ut ungefär som alla andra KMP-spitfires, möjligen kan väl avgaspiporna dra något pluspoäng. 8)


    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #345
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ser mycket bra ut, hoppas du får en lyckad provflygning med mycket bilder/film
    Ska du ge dig på vädring a´la Christer eller låter du den vara som den är?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #346
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag har inte planerat att vädra den, främst för att jag inte tror att jag lyckas speciellt bra.. Jag har funderat lite på om dekalerna sitter kvar i längden då kroppssidorna blir skapligt kletiga med skalautblåsen.. Men jag resonerar väl som vanligt; -Ett bekymmer i taget!

    Skall försöka muta någon med filmkamera när det är dags för flygtur.

    Hur går det med P-47:an förresten, Ompa? Har det hänt något senaste månaden?? Hoppas Du har hittat tid att vara i hobbyrummet..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  7. #347
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tjusiga bilder!
    Hoppas du får tag på nån som kan filma.skulle vara jättekul o se!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #348
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hallå där Lars, nu tar vi och saktar ner lite!! Inte kan du väl redan vara klar för provflygning?? Du har väl inte byggt ett år som jag gjort??!!

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Jag har lyssnat på Bokis och väntar på att få en specialbricka svarvad med diameter 95mm (ca. 150g) som skall fungera som svänghjul/vikt precis framför propellern. Hoppas på att detta gör att jag behöver blya mindre samt att motorn går mjukare.
    Det här låter som ett intressant alternativ. Min chefssvarvare Jim ska komma förbi i helgen och ta mått för en ny spinnermutter, men det här låter "enklare". Du kommer alltså byta ut ordinarie propellerbricka mot den här stora?

  9. #349
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Urtjusig modell Lars!
    / Christian Olsson

  10. #350

    Standard Spitfire Mk XIV

    Hej!
    Det är ena snygga Spitfire ni har fått ihop!
    Jag besökte Barkaby i helgen som gick, och tog en titt på Christers
    Spitfire - den är väldigt snyggt målad och vädrat.

    För att dekalerna skall sitta kvar bör de lackas över med någon
    klarlack. Förslagsvis Warbird Colors vattenbaserade från
    Fighteraces i England. ( De färgerna verkar vara identiska med
    hobbyfärgerna från Agama / Xtracrylix från Tjeckien med tillsats
    av härdaren! )

    Mvh Jesper

  11. #351
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Jag har inte planerat att vädra den, främst för att jag inte tror att jag lyckas speciellt bra.. Jag har funderat lite på om dekalerna sitter kvar i längden då kroppssidorna blir skapligt kletiga med skalautblåsen.. Men jag resonerar väl som vanligt; -Ett bekymmer i taget!

    Skall försöka muta någon med filmkamera när det är dags för flygtur.

    Hur går det med P-47:an förresten, Ompa? Har det hänt något senaste månaden?? Hoppas Du har hittat tid att vara i hobbyrummet..
    Tyvär så har byggaktiviteten inte varit vad jag önskat den senaste månaden. Högtryck på jobbet och i trädgården, för att inte tala om alla jäkla fotbollsmatcher på helgerna :evil: Skulle ha lackat om kropp och vinge den senaste helgen, men... Vad vore livet utan alla MEN PDT_Armataz_02_28
    Har återupptagit mitt heliflygande och det har nog varit den största aktiviteten inom RCflyg den senaste tiden (Har även precis beställt en ny heli oxå PDT_Armataz_02_03 )
    Kanske gör en tråd om det när jag börjar skruva på den, får se.
    Nåväl, det verkar som det kommer att dröja ett tag till innan jag får luft under vingarna på min P-47a. Lovar dock att ta mig i kragen och blåsa på ny färg inom kort så att resterande arbete kan fortskrida. Är väll tvungen att lägga om arbetsplaneringen bara så den rymmer lite modellbyggande.
    Nästa vecka är ju åter en 4dagars vecka, får väll skippa sillen till nubben :?: på midsommar så man orkar lite på lördagen he he he.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #352
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Återigen, tack för alla glada tillrop!

    Christer, yep jag ska byta ut propellerbrickan mot en specialbricka, diameter 95mm, 3mm tjock med 6,5mm tjockt centrum motsvarande originalbrickan. (Annars går inte den större delen av brickan fri från proppen. ) Jag har gjort en liten skiss på brickan i det lätt underskattade programmet paint.



    Jesper, jag har funderat lite och bestämt mig för att lacka modellen med matt lustrekote (stavning??) från Top Flite för säkerhets skull. Inser att modellen inte blir snygg med fladdrande dekaler.. ops:

    Ompa, kämpa på grabben, jag känner igen mig i Din situation. Man har tusen bollar i luften och när en liten stunds lugn infinner sig saknas inspiration att få något gjort i hobbyrummet.. Jag funkar så att jag får en riktig kick i rätt riktning när jag inser att modellen snart är klar och då kan jag bygga halva nätterna.. (Till min frus stooora glädje!!) PDT_Armataz_02_03

    Christian, kul att Du tycker den ser vettig ut. Vill gärna ha lite hjälp med div. krutstänk och sot bakom avgasrören med hjälp av airbrush. Du har inte vägarna förbi Tranås?? 8)

    Bokis, jag har lokaliserat en mycket god vän komplett med DV-kamera. Nu hoppas jag bara på att landningen blir av "Bokis-kvalitet" i videon..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #353
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för ritningen, ser ganska exakt ut som den jag och Jim gjorde igår kväll!! APC-propellerns krökta blad stökade till det lite, men Jim tog lite mått och vi får se ikväll om han kommer förbi med en bricka.

  14. #354

    Standard Spitfire Mk XIV

    Hej!
    Lustrecote är en bra skyddslack, men den har starka lösningsmedel!
    Ta det lugnt och se till att underliggande färger är ordentligt torkade,
    samt spruta i tunna lager, så du inte får för mycket lack på samtidigt.
    Andra sorters färg inunder riskerar att lyfta och krakelera ifall lacken löser upp den.
    Mvh Jesper

  15. #355
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tack taygher det är sånt som värmer. Bara den blir omlackad så hoppas jag det ska driva på lite mera, skulle gärna vilja ha den med på klubbens uppvisning i augusti, även om den inte kanske är flygbar, men för allmän beskådan. Lovar som sagt var att ta mig själv i kragen och ge mig själv en spark i akterkastellet :butthead:
    Dock ska jag vara funktionär i morgon då klubben anordnar Q500 & SQ500 tävling, hoppas dock på att få något gjort med P-47an denna helg
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #356
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var det dags för lite bilder, det var ett tag sen....



    ... tyckte spindeln också som passade på att sätta upp nät mellan fenan och antennen.
    Har haft lite problem att få till landställen, ena 4" hjulet ville ta i kanten på hjulbrunnen. Tillsist fick jag sätta på ett par Robart 3 1/2" hjul, de var både mindre (så klart) och tunnare. Hjulen låser nu perfekt.



    När jag plockade ihop modellen på Modellflygets dag såg jag att påfyllningen av soppa kom precis under vingens luftintag, klantigt! Blev så här; slangen är för vevhusoljan och den röda pluppen sitter på tanknippeln.



    Så här blev brickan Jim gjorde åt mig, lite tjockare än den på Lars ritning. Jim försänkte också lite för att få några fler gängor till muttrarna. Vikt? 250 gram!! Blir nu skyldig Jim många pints när vi drar till UK och Flying Legends om några veckor!



    Så här ser det ut från sidan.



    Fick plocka bort några av blysänkena, 6 x 70 gram sitter kvar. Provflygningen får avgöra om jag kan ta bort någon till.



    Genom den stängda huven blinkar ombordglödens diod glatt på instrumentbrädan.



    Flt Lt Ray Nash är nu redo för uppdrag. Syrgasmasken är på, seat beltsen är ordentligt åtdragna, huven är stängd och checklistan har gåtts igenom. Nu väntar vi på bra väder!!

  17. #357

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Har följt denna tråd från början och njutit samt lärt mig en massa av bygget. Gissa vad jag är nervös inför premiären. Tack för en alldeles superb byggtråd!

    Stort lycka till önskas!

  18. #358
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härliga bilder, Christer!

    250g bricka gör säkert nytta så långt fram på modellen. Min leverantör av brickor (?) är tyvärr lite långsammare än Din för jag har inte fått min..

    Kul att se också att Flt Lt Ray Nash fick plats under huven!!

    Bilder/video från premiären står högt på önskelistan!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #359
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    liten fundering bara. Gör inte brickan så att motorn blir slöare i ju med att den får dra runt mer vikt?????

  20. #360
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den accelererar sämre men det har ingen betydelse,den här sortens kärra flygs mjukt o ska oxå gasas mjukt..
    Vinsten är så mycket större än baksidan,stabil tomgång ,mindre vikt i nosen ju längre fram den kommer och en rätt gjord skiva
    tar faktiskt bort en del vibrationer..
    Om man har en hyfsat skalenlig Warbird så är det ofrånkomligt att man måste vikta ner den i fram för orginalen hade en ansenlig vikt i nosen o våra modellmotorer är inte i närheten..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •