Reklam

 
Sidan 19 av 26 FörstaFörsta ... 91415161718192021222324 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #361

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Svänghjulet/propellerbrickan är klar! (Äntligen)
    Vägde den omgående och vikten är 179,6g. Eftersom Du (Christer) även har ett helt gäng blysänken misstänker jag att det inte räcker för att balansera modellen. Men det märks ikväll..

    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  2. #362

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ser bra ut Lars, hoppas du inte behöver alla dina 400 gram bly!
    Tror inte vi behöver oroa oss för tunga Spitfires. Överallt man läser hamnar de på 6,5-6,7 kg.

    En snygg norsk Spitfire på 6,6 kg med skalarör: http://www.rcuniverse.com/forum/m_26...page_31/tm.htm

    F-n regn hela dagen i Stockholmstrakten. Men imorgon ska det blir bättre.... PDT_Armataz_02_40

  3. #363

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Har kollat på den snygga Norska Spitten. Såg att han delat kåpan för att lättare komma åt sitt avgassystem. Med facit i hand hade det varit en bättre lösning även på min kärra men nu är det som det är.. :roll:

    Vägde min modell i 2 delar på digital hushållsvåg igår. (Max 5kg) Med 400g bly i nosen väger den precis under 6,5kg utan soppa. Yep, jag behövde 400g för att få vettig balans. Det är ju jättekul att Saito 125:an är så lätt, speciellt om den hade varit monterad i något annat än en warbird! 8)

    Körde motorn ytterligare en gång igår och noterade att det mesta runt motorn skakat/skakar loss. Blyklumpen som jag tyckte jag fick fast på ett bra sätt flyttade på sig också.. Vigde resten av kvällen till ombyggnation och hoppas nu på att saker och ting sitter kvar vid nästa motorkörning. Inbillar mig att vibrationerna till stor del berodde på att de bakre skruvarna som håller motorn hade lossnat bl.a.
    Skall kolla balans på propp, proppbricka och spinnerbakplatta ikväll, bäste kompisen kommer över med balanserare ikväll..

    Min smarta lösning med magneter som håller fast canopyn falerade oxå. Vibrationerna lyfte lite på den så proppblåset fick tag i den och svisch, bye bye med den!! Får helt enkelt ge upp tanken och skruva fast eländet.

    Jag tror att Du kommer att hinna före med premiärflygningen Christer.
    Har hyrt stuga på Öland nästa vecka och frågan är om jag hinner få upp kärran innan det är dags att packa bilen..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #364

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Körde motorn igen igår efter div. justering (läs fastskruvning) och till min glädje såg det mycket bättre ut! Att det är så viktigt att ha motorn fastskruvad i motorbocken?!

    Balanserade proppen (en 2:a gång) men kunde tyvärr inte balansera propellerbrickan eftersom den var för tung för balanseraren. Får helt enkelt lita på att den är precisionssvarvad..

    Med lite tur kanske vädret tillåter en premiärtur på söndag.

    Hur går det med Ditt premiärlyft, Christer? Any news??
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #365

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Körde motorn igen igår efter div. justering (läs fastskruvning) och till min glädje såg det mycket bättre ut! Att det är så viktigt att ha motorn fastskruvad i motorbocken?!
    Petitesser! Vadå skruva fast motorn? Jag brukar köra med silvertejp! Funkar väldigt bra!



    Göran

  6. #366

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Hur går det med Ditt premiärlyft, Christer? Any news??
    Onsdagkväll vräkte regnet ner, torsdag kl. 18 åska och regn, fredag middag med familj, lördag IKEA, söndag middag med släkt, lördag-söndag fältet upptaget av helikoptertävling....... PDT_Armataz_02_21

    Men måndag kväll ser ut att bli fin!! PDT_Armataz_02_17

    Trevlig helg!

  7. #367

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Christer. Torsdag; sol och svaga vindar på Påldalen, var där och flög...

    Helikoptertävlingen tar förhoppningsvis slut på söndag förmiddag. Ska kolla upp det lite nogrannare.

  8. #368

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Christer. Torsdag; sol och svaga vindar på Påldalen, var där och flög...
    Mmmm vet, men när det var åska å regn i Salemstrakten runt kl. 18 vågade jag mig inte ut....
    Å sen brukar det vara mycket gamar/läppflygare ute på torsdagar.... PDT_Armataz_02_26

  9. #369
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Christer. Torsdag; sol och svaga vindar på Påldalen, var där och flög...
    Mmmm vet, men när det var åska å regn i Salemstrakten runt kl. 18 vågade jag mig inte ut....
    Å sen brukar det vara mycket gamar/läppflygare ute på torsdagar.... PDT_Armataz_02_26
    Radius Vulgaris o Vetus Alltus verkar häcka kring små,klippta öppna fält här i stockholmstrakten..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #370

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nu har min Spitfire klarat av premiärturen, Christer och Göran!!

    Det var skapligt nervöst att rulla ut ögonstenen på startbanan igår kväll. Hade kollat TP flera gånger, roderutslagen ännu fler gånger och nu var det dags..
    Kollade att motorn varvade ur en sista gång, fick ett moln av olja rakt i nyllet (ny motor som går fett + skalaavgas = olja överallt bakom motorkåpan..) sedan rullade hon iväg. Drog vänster vilket jag inte riktigt var med på men jag höll i och lyfte en liten bit innan fältkanten i alla fall. Inte säsongens snyggaste start men nu var hon uppe!

    Fick trimma lite dyk och höger skev sedan flög hon rakt. Kändes mäktigt att spaka en så stor krigsfågel och efter ett tag vågade jag känna på henne lite. Höjdroderutslagen var alldeles för kraftiga, det räckte att titta på spaken.. Skevroderna var däremot väldigt tröga så det var inte direkt roderharmoni den första flygningen. Gick upp på höjd för att testa lågfart med full splitklaff. Inga som helst klipptendenser, vaggade lite upp och ner vid extremt låg fart med mycket höjdroder och full klaff. Skönt!!

    Efter ca. 8 minuters flygning påbörjade jag landning och Bokis hade verkligen rätt i att hon flyter ut duktigt. Gjorde 2-3 inflygningar som resulterade i att hon flög över hela fältet på tomgång. Vid fjärde försöket kunde jag äntligen (med väldigt torr mun) sätta ned hjulen på banan. Hon nosade över nästan direkt vilket förvånade mig med tanke på banans hårdhet och jämnhet plus de skapligt stora hjulen. (Robart 4") En närmare inspektion visade att mina ställuckor av duralaluminium var lite väl stora. De tog i gräsmattan när ställbenen fjädrade ner vid själva sättningen. Resultatet blev ungefär som att dra i handbromsen.. Inga synliga skador i alla fall och jag är mycket nöjd att ha klarat av premiären!

    Nu skall ställuckorna modifieras så att de inte ställer till problem vid nästa landning samt motorfäste mm. inspekteras så det inte blev några skador ändå som inte syns med motorkåpan monterad. Hängsle och livrem... 8)

    Det var meningen att premiären skulle videofilmas, kamera var bokad men tyvärr var ägaren till denna kamera på semester så det blev ingenting med det.. Jag vet att det låter djäkligt lamt, Bokis men det är faktiskt sant!! :roll:

    Lycka till med Din premiär, Christer! Spitfiren var mäktig i luften och jag ser fram emot att lära känna henne bättre!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #371

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag måste få gratulera!!!!! Bra jobbat!!!! PDT_Armataz_02_44


    Jag ser fram emot att få se en film snutt där du gör en lågsniff i låg fart över fältet!

    Har pulsen gått ner än? ;-)



    Göran

  12. #372
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jättegrattis! :wave:

    Då kan man dra en lättnadens suck nu då...
    Efter att ha läst varenda inlägg i byggtråden var det lite nervöst att läsa provflygningsrapporten
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #373

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för de värmande orden, grabbar! :rock:
    Har kollat på Spitten lite närmare ikväll och inga skador på ställ eller motorfäste så jag är glad som en speleman!
    Har fimpat ställuckorna ca 10mm och fasat av lite extra i framkant. Skall dubbelkolla att det räcker innan nästa start.

    Åker en sväng till Öland med familjen imorgon och tar en veckas semester från modellflyget. Hoppas givetvis på att vädret är bra på hemmaplan v.28 och framåt, så att jag kan fortsätta att lära känna min härliga Spitfire. (Och få med henne på film..)

    Och ja Göran, min puls har gått ned något.. 8)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #374
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Grattis!! Skönt att allt gick väl!!
    / Christian Olsson

  15. #375
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    :wave: Grattis
    Nu fick man lite eld där bak, måste helt enkelt få tummen ur...
    Tyvärr har min nya Raptor tagit all min uppmärksamhet de senaste två veckorna, men den blir klar denna vecka, sen blir det P47 P47 P47..........
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #376

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja kom igen nu Tomas! Era kärror peppar mig att få min klar! Så det är bara till att sätta lite fart!


    Göran

  17. #377
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Många ,många grattis! Ledsen för landningen men här kommer ett hett tips:
    45-55 grader klaff(inte mindre,då får den lyftkraft istället!),upp med den på höjd med öppen mix klaff/höjd o mixa den med klaff ute så att den dyker liiite..
    När du sen landar,så håller du emot med höjden lite o reglerar sjunket med gasen,öva gärna på höjd för att få ett jämnt "sjunk"
    Vitsen med att ha den trimmad så att du får dra lite höjd är att i samma ögonblick som hjulen tar i backen så släpper man efter o den står på backen..
    Det här verkar jobbigt men i realiteten så är det ett fantastiskt sätt o få snygga landningar på och hastigheten blir MYCKET lägre..
    Det här med mycket klaff var en tröskel för mig att kliva över men
    det känns fantastiskt tryggt när det sitter där..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #378

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bara att instämma i alla gratulationer!!! (F-n Lars hann före mig...... )

    Var i alla fall ute och körde motorn igår kväll. Rejält sur och med ombordglöden var den riktigt lättstartad. Körde den rikt i ca två tankar utan motorkåpa, monterade på kåpan och skulle fortsätta men då var glödacken slut... Hur som helst gick motorn fantastiskt bra och mer eller mindre vibrationsfritt, jag som var rädd att hela cockpiten skulle ramla i bitar!
    Enda aber var när jag skulle provtaxa på det nyklippta gräset, kärran ställde sig på nosen direkt. Trots framvinklade ben, men troligen pga mina 3 1/2" hjul. Får nog tänka om lite här.

    Ser alltså ut som det inte blir någon provflygning innan Englandsresan i helgen, får väl istället insupa inspiration på Flying Legends!!

    Ha det gott, och än en gång grattis Lars!!

  19. #379

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Bokis skrev: Många ,många grattis! Ledsen för landningen men här kommer ett hett tips:
    45-55 grader klaff(inte mindre,då får den lyftkraft istället!)... Det här med mycket klaff var en tröskel för mig att kliva över men
    det känns fantastiskt tryggt när det sitter där..
    Bokis, jag har funderat lite kring detta med splitklaffarna på Spitfiren. Om jag inte är helt ute och cyklar är de mer en luftbroms än traditionell klaff. Jag menar, hjältarna som spakade dessa juveler under andra världsbråket hade väl inte möjlighet att använda lite klaff vid start, eller hur? Det var väl allt eller inget? Vad jag förstår hade man väldiga utslag, närmare 90 grader typ. I byggmanualen beskrivs lämpligt utslag som 75 till 80 grader, jag har monterat mina klaffar med CA-gångjärnen i paketet och får som mest ca. 65 graders utslag. (Optimistiskt mätt till och med kanske?)

    Problemet är inte servonas rörelse utan att klaffarna går emot vingen när de har ca. 65 graders utslag. Själva klaffen är avfasad vid infästningen för bättre frigång men kanten på vingen är dessvärre inte det. Min plan är att försiktigt frilägga klädseln vid klaff-infästningen för att fasa av denna kant så att klaffen får möjlighet att röra sig längre. Jag hoppas också på att kunna värma fast klädseln igen på den avfasade ytan utan att det ser för jäkligt ut.. Jag är som alltid optimistisk i förväg! 8)

    Jag siktar på att få ca. 80 graders utslag på splitklaffarna, det borde innebära skaplig bromsverkan i luften utan någon adderad lyftkraft att tala om. Jag känner mig inte så rädd för att ha ett rejält utslag på klaffarna, jag vill bara få ner farten!

    Tomas, Göran och Christer; Gott att min kallsvettiga premiär sparkar Er därbak/inspirerar Er att kämpa på!

    Tack än en gång för alla vänliga kommentarer, Ni är för goa allihop!!! PDT_Armataz_02_44
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #380

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har också för mig att klaffarna på Spitten användes i princip bara för att få ner farten, som en speedbrake med andra ord och att den fälldes ner nästan 90 grader.

    I värsta fall för att få ner farten får du väl ha med dig ett skala enligt ankare och släppa när du kommer in över fältet!

    Vad det gäller att värma tillbaka klädseln på ytan. Jag vet inte om detta kan fungera, men du kan ju prova med Balsaloc eller vanligt vitlim. Jag har för mig att det kan fungera som lim att värma på. Du får kanske prova lite först.



    Göran

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •