Reklam

 
Sidan 2 av 26 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #21

    Standard

    Där ser man, trevligt

  2. #22
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var det dags att göra detta "flygplan" till något vackert som en Spitfire Mk. XIV, dvs sätta i en Rolls-Royce Saito 1.20 Griffon 65!!



    Personligen tycker jag instruktionerna är lite omvända. Enligt dom ska man utgå från centrumlinjerna, göra en ny 6 mm vid sidan för att kompensera för den inbyggda högerriktingen. (Spinnern ska komma rakt) Där bultar man fast motorn och sen skruvar man fast motorkåpan. Och håller tummarna för att det blir bra antar jag.... Själv tycker jag det är vettigare att först montera kåpan och sen passa in motorn PERFEKT!!



    Kan inte låta bli att ta med en bild på min eleganta pelarborrmaskin under borrning av motorbockar. Enl. instruktionerna ska avståndet från motorspantet till medbringaren vara 158mm, men mäter man (och enl. Bokis erfarenheter) är det bara 154mm. I slutändan är det nog bättre att göra avståndet mindre. Det är lättare att lägga till distanser mellan spant och motorfäste än att borra nya hål i fästena...



    Detta tips hittades på nätet: En 2mm plywood limmades på motorbockarna, en lång skruv, "plywoodbricka" och en mutter (helst vingmutter). Hela ekipaget monteras på kroppen, alltså så här...



    Motorn grovjusterades efter de uppritade linjerna på kroppen. Genom att lossa på muttern kan jag nu flytta motorn till jag får en perfekt passning spinner/kåpa.



    Hål tas upp i kåpan för motorn och kåpan tejpas fast på kroppen. Sen borrade jag upp för 8 skruvar att hålla den. Hålen borras där det finns markerade "nitar".



    På insidan av kroppen limmas 6 mm plywoodbitar (20 x 20 mm) för fäste av skruvarna. (Skruvarna hittades i en påse, 2,3mm x 14mm, troligen till för landställsluckorna jag inte ska använda.) Här ses även "plywoodbrickan" som håller motorn.



    Kåpa och spinner på för första gången. Jag kan nu enkelt genom att lossa på muttern försiktigt flytta motorn till spinnern centrerar. När jag är nöjd dras det åt ordentligt. Spinner och kåpa tas bort och hål för motorbockarna kan tas upp. (Hålet för cylindern kommer att snyggas till senare.)



    Skönheten sedd uppifrån!! PDT_Armataz_02_43

  3. #23
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...Å jag tog en sväng med min ikväll....vindstilla...
    Kul o se Christer: HEJA!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt värre!!! Mycket smart att tillfälligt fästa motor + motorfäste o sedan passa in motorkåpan!! rayer:
    Jag suger i mig alla intryck inför vinterns byggnation av min Spit..

    Jag har fortfarande planerna kvar på "skala-avgas" och måste då kapa upp en servicelucka på undersidan av motorkåpan.
    (Inbillar mig att denna lucka kan göra inpassningen av SY120:an lättare oxå =-)
    Ser fram emot att se fortsättningen på tråden. Keep up the good work!

    /Lars W
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #25
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bokis,
    dina kommentarer sporrar! Längtar efter att få upp min i luften också!

    Lars,
    kul att tråden kanske kommer till nytta. Det är bara att suga i sig det du tycker är bra. "Skalaavgas" blir mäktigt på din modell.
    Vill du ha idéer på hur du kan dela på motorkåpan så kika på den här sidan. Roger Jones har delat på kåpan på sin Ian Bailey Hawker Tempest Mk. V för att få dit skalaavgas. Original är kåpan hel precis som KMP Spitten:
    http://www.hawkertempest.se/rcjones.htm

  6. #26

    Standard

    Lite film från igår, för att hålla bygghumöret uppe!

    Senast redigerat av DrHanke den 2013-04-13 klockan 09:47.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #27

    Standard

    Jösses, gör inte så där höll på att sätta skägget i halsen vid första landingsförsöket där...
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  8. #28
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Håller med dej Zeno, nu har jag dock inget skägg att fastna med men där trodde jag att det skulle gå åt fanders...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #29

    Standard

    Vilket jobb ni har lagat ner på dessa plan. Mycket snyggt PDT_Armataz_02_02

  10. #30
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det blåste underligt för det var åska på gång,en vinpust fick tag på den å då blev det till å gasa... Men den är såpass snäll så det går att göra det med KMP spitten,faktiskt så var jag inte speciellt nervös fastän det såg tokigt ut..Å den andra duger väl?? PDT_Armataz_02_11
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #31

    Standard

    Den andra dög alldeles utmärkt
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  12. #32
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Bokis rules!!! rayer: rayer:

    Underbart att se fler videos på KMP Spitten!!
    Helt underbar tryckare över fältet, man får ju gåshud på armarna när man sitter framför skärmen!
    Och sedan bjuder herrn på spännande underhållning i slutet av videon, allt för att vi skall sitta som på nålar..

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #33
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Lite film från igår, för att hålla bygghumöret uppe!
    Tack för det DrHanke och Bokis! Å vilken smörlanding, den andra alltså PDT_Armataz_02_22 Snart blir det roteflyging!

    Bjuder på lite bilder av en engelskbyggd KMP Spitfire, av signaturen "Tiger" på RCMF. Vill minnas att han fått tag på en av de få omålade byggsatserna, gjort cockpit och infällbart sporrhjul mm. Känns det igen? PDT_Armataz_02_03







    Tally Ho!

  14. #34
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lite uppdateringar:



    Motorn är nu på plats, bytte även här ut medskickade brittiskgängade inslagsmuttrar och skruvar mot hederliga svenska.

    VARNING FÖR SKAKANDE NAKEN- OCH OPERATIONSBILDER!!
    (Bör ses med vuxen över 30 år eller Bokis!)




    Första tanken var som tidgare sagt att bygga en "hel" cockpit, men eftersom det skulle bli för komplicerad radioinstallation blir det nu en som slutar vid pilotens rumpa. För att få plats med honom fick jag amputera benen vid knäna. Gjorde det snyggt så det ska vara möjligt att göra honom hel om det skulle behövas i framtiden.



    När ändå kläderna var av passade jag på att prova Viktväktarnas senaste diet, 4 mm borr! De hål som är gjorda lättade piloten ca 10 gram, vilket borde spara 20-30 gram bly i nosen. Ledsnade att borra efter 30 hål, får väl fortsätta en regning dag när jag inte har något att göra......



    Här är cockpitgolvet av 1,5 mm balsa och 0,5 mm Plasticard på plats. Ligger bak mot en furulist och skruvas fast fram med små skruvar.
    (Den skarpögde kan se att jag valde Eurokit luftventil. Det var mycket enklare att få den att fungera med ett servo vars utslag var bestämt av det infällbara sporrhjulet.)



    Cockpitgolvet med en blivande pilotstol. Golvet ska målas Interior Green och stolen i någon brun nyans.


    Tally Ho!

  15. #35
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jojo...Nu ser man vad dom gör söder om Södertälje på nätterna...
    Oroväckande..... PDT_Armataz_02_08
    Undrar vad Sigge Freud skulle tyda ut av dessa bilder?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #36
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Jojo...Nu ser man vad dom gör söder om Södertälje på nätterna...
    Oroväckande..... PDT_Armataz_02_08
    Undrar vad Sigge Freud skulle tyda ut av dessa bilder?
    Achtung, Engländer! så klart PDT_Armataz_02_29
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #37
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Jojo...Nu ser man vad dom gör söder om Södertälje på nätterna...
    Vart ser man det??? Berätta för oss Bokis!
    Själv bor jag ju norr om Södertälje och fördriver kvällarna med Morden i Midsomer och CSI på dumburken. Obduktionsscenerna är bäst. :badgrin: :badgrin:
    När jag inte själv skär och borrar i dockor alltså!

  18. #38
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hemma å snörvlar, och vad är inte bättre medicin än lite Spitfirebygge?!!

    Cockpitgolv och stol är målade. Lagt till lite detaljer här och där. Kvar att göra är reglage på cockpitsidorna och siktet så klart. Mycket mer detaljer kommer det inte bli.









    Dags att montera avgasrören i ABS-plast. Två val:
    - Klipp ut delarna och limma rätt på motorkåpan. Nej, inte snyggt...
    - Markera upp på motorkåpan, borra/fila upp ett lagom stort hål och montera avgasrören från insidan. Mitt val!!

    En jämförelse med en skalaritning visar att rören sitter strax över en plåtskarv. Det är den plåtskarv som går längs kroppen, men av någon anledning slutar vid motorkåpan på denna modell. Lång linjal läggs upp på kroppen och lagom hål ritas ut. Sen fram med borr och fil, ska önska mig en Dremel av tomten i år.



    Så här snyggt blir det! Men inga avgasrör i världen är blankt svarta, så mina kommer limmas fast först efter en omgång med en airbrush.

    Tally Ho!

  19. #39

    Standard

    Ser ut att bli en riktigt trevlig modell det där.

  20. #40
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ur snyggt jobb Christer PDT_Armataz_02_44
    Vart har du köpt pilot dockan?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •