Reklam

 
Sidan 23 av 26 FörstaFörsta ... 13181920212223242526 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #441
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härligt Christer.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #442

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Christer!

    Hur går det för Dig? Har Du bestämt Dig för hur mycket jobb Du skall lägga ned på vädring med mera?
    Jag har inte fått tummen ur och monterat Dina snygga kanoner ännu, men skall ta tag i det under vintern. Det är lite spännande att sätta borrmaskinen i vingens framkant men förhoppningsvis går det bra.

    Det finns ju epoxy, spackel och färg annars..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #443

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tjena moss!

    Lite segt här över... Det har varit alldeles för mycket på jobbet sista veckorna.

    Men har i alla fall fått tag på en ny trycknippel, M4 storlek så det fick gängas lite. Nya fräscha Robarthjul har monterats på mina oleolegs, behöver nu några cm 6 mm pianotråd för att montera dessa på mekanismen. (Genland har borrat ut för 6 mm trådar, vilket kommer passa mina ben mycket bättre än originalstorleken som jag använde på #1.)

    Radioinstallationen, dvs injustering av roderutslag är klart. Enda aber här är att det "som vanligt" endast blir 40-45 graders klaff... Kommer nog montera vanliga gångjärn som jag gjorde sist, tog ju bara 30 minuter att göra och jag fick då 80 graders klaff!!!

    Velar lite om jag ska vädra kärran, men kan nog inte låta bli.

  4. #444


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej Christer!

    Kul att det rör på sig lite iaf.
    Hoppas inte vikten skenar iväg för dej!
    (På maskinen alltså)

    Bästa Hälsningar Kent

  5. #445

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Kanske en liten rapport så ni inte tror det är helt stilje?

    - Trycknippel på plats!
    - Mina Robart oleo legs är på plats med nya fräscha dito hjul. (De gamla sprack i kraschen :roll: )
    - Flapsen bortskurna, ska nu montera dom med vanliga gångjärn och få ca 80 graders klaff.
    - Ett riktigt bakslag var när spinnerleveransen från Brian Taylor kom. Lowflyer hade först beställt spinnrar till Hurricane och Bf109. Han ringde och ändrade den till Hurricane och Spitfire XIV. När han väl fått dom tog det några veckor innan jag fick min och jag såg att något inte stämde.... Efter lite efterforskningar och ett samtal till Mr Taylor visade det sig att han skickat spinnrar till Hurricane och..... Bf109!



    När Lowflyer ringde Mr Taylor så kunde han inte påminna sig samtalet från Sweden, och kunde inte byta eftersom vi dröjt med att "klaga"!! So back on square 1 vad gäller spinner. Skickade igår ett mail till Pitch Hobby för att se om det går den vägen.



    Inte mycket kvar att göra mao, ska försöka få till lite speciell "nose-art". Tänkte först använda gnuggbokstäver från Decadry men de verkar vara utdöda på 2000-talet? Hittar dom ingenstans i Stockholm... Ska istället försöka med de satser man kan köpa hos bl.a Wentzels och printa egna.

    För övrigt kan jag rekommendera årets "Årgångsglögg" Blossa -07, havtorn och kanel. Värmer gott i novemberkylan!!

  6. #446
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skönt att se du lever Christer. Min tråd ligger för tillfället lite i ide pga mycket jobb. Men den kommer så småningom
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #447

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Christer!

    Du kommer garanterat att få ett unikt utseende på Din Spitfire om Du använder den spinnern!! PDT_Armataz_02_11
    Modellen tar ju lite mindre plats på längden i bilen oxå..

    Skämt åsido, kul att se att det går framåt, Du måste ju bli klar till våren så Du hinner provflyga ordentligt inför vår roteflygning på MFD.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #448

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Skönt att se du lever Christer. Min tråd ligger för tillfället lite i ide pga mycket jobb. Men den kommer så småningom
    Lever, men knappt!! Du vet säker hur det är: Jobb å familj å sånt som stör. Tänk om man kunde ha 35 timmars-vecka i hobbyrummet istället för på jobbet!!


    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Skämt åsido, kul att se att det går framåt, Du måste ju bli klar till våren så Du hinner provflyga ordentligt inför vår roteflygning på MFD.
    Sakta men säkert framåt. Men såg att Kristiflygarhelgen och MFD är extremt tidigt nästa år, 1 maj!! Och du som ska flyga rote med Lelle och Extra också!!


    Jaha, man kanske skulle lägga up några bilder?



    Som sagt, skar loss flapsen som på #1 och monterade tre vanliga gångjärn istället. Lägger dessa lite (typ 2 mm) lägre än original CA-gångjärnen, får då ett maxutslag på 80-85 grader. Nu är det roderhornet som begränsar utslaget. Har inte limmat fast flapsen än eftersom jag tänkte prova att airbrusha detaljer den här gången.



    Robartben med Robarthjul. Genland hade lagt ca 2 mm plywood under bakre fästet, passade på att lägga 2 mm till.



    Idag är jag en lycklig man!! Fick ett PM från JeN här på forumet där han sa att han hade en Spitfire XIV/XIX spinner men ingen Spitfire. Men han hade en Bf109 utan spinner. Ville jag byta??!!
    Så här är vi nu med en Brian Taylor spinner väntandes på att ta upp hål för propelleraxel och propeller. #1ans spinner som referens....

    Tusen tack JeN för bytet. Sparade många timmars letande!!
    :thank:
    (Pitch Hobby säljer förresten inte spinnern löst längre.)

  9. #449

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jösses, en uppdatering till!!



    Som nämnt tidigare, funderade jag på lite "påhittade" markeringar på #2. Lite personligare...
    Som de flesta kanske vet gjorde man i vissa städer insamlingar för att få sin "egen" Spitfire. Dessa märktes ofta "Spirit of ....." efter staden. Ett exempel ovan är "Spirit of Kent" och eftersom den här Spitfiren skänktes till mig av Kent "Genland" Gunnarsson i min bedrövelse efter 1ans krasch så....



    ... skulle naturligtvis min märkas "Spirit of Kent"!!!! Använde Testors dekalark. Inte det bästa resultatet men får duga. Monterade även på lite annan markering från byggsatsen som Kent inte gjort samt 8 kill-marks.


  10. #450

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Klart godkänt val av förebild!


    Göran

  11. #451
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Är det färdiga dekaler eller sådana man kan göra med datorn och sedan skriva ut???
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #452

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det är såna man gör på sin egen bläckstråleskrivare, märke Testor. Finns vita och transparanta ark. När de är utskriva och har torkat ett par timmar sprutar man på medföljande lack, annars lossnar färgen när du lägger dekalen i vatten. Sen ska det torka igen.
    Efter max 5 sek i vatten tar man upp den och väntar 10-20 sek tills den släpper från skyddpappret, sen är det bara att glida ut den på modellen.

    De transparanta är helt värdelösa, modellens färger lyser igenom och du kan inte få vitt. Om du inte har en skrivare som kan skriva ut den färgen..
    De vita arken funkar bättre. Kill-marksen scannade jag in från en Mustang-profil, snyggade till den röda färgen. Eftersom arket är vitt måste man klippa ut varje kill-mark för sig, därav de ojämna kanterna. :?
    Men på fullskala var de nog oftast målade på frihand och kommer man 0,5 m från modellern ser det faktiskt bra ut.

  13. #453
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Perfekt, ska försöka få tag på sånna.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #454


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej Christer!

    Djupt hedrad (ja nästan rörd) av val av individnamn.

    Hoppas verkligen det går bättre denna gång.
    Annars får du skylla på tidigare byggare.... ops: ops:

    Mvh Kent

  15. #455

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av genland
    Djupt hedrad (ja nästan rörd) av val av individnamn.
    Det var inte ett svårt val! Det är jag som är hedrad att få överta din Spitfire!



    Men vad har hänt senaste månaden? Tja inte mycket, mest julstök.

    Eftersom jag tänkt vädra kärran lite senare passade jag på att göra "svetsskarvar" på avgasrören som på #1, vanligt Casco vitlim påfört med tandpetare.



    Spinnern på plats, tänk vilket problem det var att få tag på en ny. Än en gång tack till JeN för bytet. PDT_Armataz_02_43



    Sqn Ldr Nash har fått gå på rejäl diet under julhelgen. Genland ska ha vägt av modellen utan alltför mycket bly i nosen. Min stora bricka på ca 200 gram sitter under spinnerkåpan och jag hoppas att den ska räcka. Vill alltså inte sätta i en allför tung pilot den här gången: Original plastkropp som på bilden väger ca 100 gram, den nya i cellplast är i princip viktlös!!



    Nu är det egentligen inte mycket kvar att göra, ska vädra när det blir en helg över. Försöka få in Nash utan att han tar i stötstängerna som går längs kroppsidorna i cockpit.
    Som ni kanske sett i signaturen finns nu "MJD S29C Tunnan" med så nästa uppdatering av mig i Byggdagboken blir kanske en Tunnan. Och varför bygga en J29 när man kan bygga om den till en Spanings-Tunnan??!!




    God fortsättning!

  16. #456
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vad blir det för modell/ritning? MJD?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #457

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Knack knack....



    Hallå?




















    Är det någon som kommer ihåg mig??






    Vad jag gjort med Spitfire #2 senaste halvåret? Nja, kanske inte mycket:

    - Monterade ombordglöden från #1 efter att jag inte kom på en bra lösning med glödanslutning.
    - Satte på mina Robartben, men dom var ca 5 mm för långa!! Fattar inte varför, men köpte ett par Eurokit på Söders och monterade på.
    - Monterat i "mina egna" ventiler och slangar till ställen istället för KMPs. Inte riktigt kompis med dom.















    Provflygning då?




    Idag var det bra väder, allt laddat, även jag. NU!!

    Monterar ihop och tankar. Tänker att jag inte behöver tanka fullt för provkörning. Drar runt propellern för att snapsa, låter torrt. Någon säger "Det rinner soppa under kroppen!"

    Skruvar isär modellen, skummgummit runt ackar är dyngsurt. Lite pyssel för att få ur tanken, men ser vad som är orsak till läckaget. Två hål i tanken, troligen uppkomna när hålet för stötstången till motorn borrades i motorspantet.

    Kan det ha varit en tysk spion på Supermarine-fabriken??!!

    Hur som helst, inga hard feelings, shit happens. Ska nu kolla om ÖMH har originaltankar, sen på't igen. Den ska flyga INNAN vintern!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tank-1.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	347,6 KB 
Id:	787   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tank-2.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	217,8 KB 
Id:	788  

  18. #458
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ja, på't nu! Sen vill åtminstone jag se en FILM

    En KMP Spitfire är bestämt till att bli mitt vinterprojekt den kommande vintern
    Våga vägra Powerbox!

  19. #459

    Standard

    Christer inga org tankar på hyllorna tyvärr, blir nog till att finna en jämnlik om inte herr Bokström råkar ha nått passande i "tank lådan"
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #460
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Christer du har ett PM!!
    Förövrigt, Kul att se att du lever.

    Det kan ha varit en tysk spion på Supermarine-fabriken!
    Som du vet så har du haft besök av en liten man med "diskret"
    skäggväxt. Som info bara: Han har ett par tyska kärror samt några
    på kö. Kan ha varit han, utsänd av "den osnabbe" modellbyggaren som bygger
    ME-109 och som har bord i samma lokal som den skäggige. Ingen vet vad dom
    planerar vid kaffebordet.
    Senast redigerat av Nalle den 2008-08-25 klockan 05:55.
    /Nalle

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 22:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 21:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 15:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •