Reklam

 
Sidan 6 av 26 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #101
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Bara kul att komma ner till Nyköping och visa upp den! Sen att vissa personer inte kunde låta bli att fingra på avgasrören hela tiden får man väl stå ut med. (De var bara fastklämda och flera pillade och tryckte ut dom ur kåpan....)
    Ser fram mot flygningar i Nyköping nästa år. Sotarn i mitten av formationen med B25 och en Hurricane (Nalle) och Spitfire (ChristerL) vid varje vingspets, mums!

    Har begrundat förra veckans dåliga resultat under helgen:

    Zeno, du har helt rätt! Det var mitt slafsande med pensel som gjorde att så mycket färg kröp under maskeringsfilmen.

    Biltemas billiga spruta funkar nog på större heltäckande ytor, alldeles säkert till att måla dessa bokstäver också. Men eftersom jag också vill lägga på "avgasrök", snygga till mina två gjorda hål på kroppen och vädra modellen mm beslöt jag att införskaffa en ny BÄTTRE spruta. Det blev en Aztek A320 (http://testors.com/catalog_item.asp?itemNbr=44), en ganska enkel singel-action.

    Så tillbaks i hobbyrummet, maskera Spitfiren med samma Frisket-film som sist och prova prova prova på papper till sprutan kändes rätt inställd. Ett djupt andetag...... och 6-7 lager senare:




    Inte lika snyggt som Colssons, men på rätt väg! Puh!! Tack för alla ryggdunk när det går illa, de behövs!

  2. #102

    Standard

    Mycket stiligt! Keep it up!
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  3. #103

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 823
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Mycket tjusigt!
    Det är alltid skönt när problemen är lätta att lösa och inte kräver en massa extra arbeten.

    Men vad det gäller formationsflygningar, ja flygningar överhuvudtaget, med B-25an i Nyköping så har jag mina tvivel på att det fältet kommer att räcka till. Starta kommer att kunna ske utan bekymmer, det är mer landingarna som jag är tveksam till. Får väl i värsta fall landa med fulla klaffar och full broms på hjulen.

    Lycka till med vädrandet av Spitfiren! Jag ser verkligen fram emot att se den när den är klar!!!


    Göran

  4. #104
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Men vad det gäller formationsflygningar, ja flygningar överhuvudtaget, med B-25an i Nyköping så har jag mina tvivel på att det fältet kommer att räcka till. Starta kommer att kunna ske utan bekymmer, det är mer landingarna som jag är tveksam till. Får väl i värsta fall landa med fulla klaffar och full broms på hjulen.
    Jag vet, jag vet..... Det var bara en våt dröm jag fick i mitt lyckorus när det gick bra!

  5. #105
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Åhhh.Såg Christer på bild där ju!
    Vaktandes pärlan...Nog e den grann alltid..
    Å jag vill ha en bildepos på Hurricanen! Kenneth skvallrade att han hade sålt en! :up:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #106
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Förstog nästan att han skulle tala om det. Jag erkände glatt att det var
    Du och DrHankes filmer samt Christer byggtråd som fått mig att börja
    sniffa lim och tugga balsaspån igen efter 25 år som ren...

    En byggtråd ska det väl kunna gå att skapa. Just nu ska den ha lämnat
    Östersund och vara på väg ner till Nyköping med buss.
    Så medans jag väntar på att få lyfta på locket till lådan letar jag bilder
    och info på nätet. Skulle vilja ha tag på bra detalj bilder på cockpiten.
    Där man ser dom olika reglarsensplacering och utformning. . Men det är
    inte så lätt att hitta. oftas är det bara en bild snett bakifrån. Samt dom
    olika dekalerna som sitter över allt: Dont steep here, Oil 30/70 osv. Det är
    bara att leta vidare på nätet och sammla på sig lite böcker.

    Sweeper! Har du sett att du har en egen smilies? PDT_Armataz_02_12
    /Nalle

  7. #107

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 823
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja du Christer, sådana våta drömmar får du fortsätta ha, för tanken är tillatalande! PDT_Armataz_02_43


    Nalle: Ja, jösses, jag har en egen Smilis!!!!! PDT_Armataz_02_12
    Den skulle jag vilja ha som avatar! hehe Fast.....mitt skägg är ju faktiskt lite större....och burrigare.....men vilken snygging!

    PDT_Armataz_02_12


    Göran

  8. #108
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Så medans jag väntar på att få lyfta på locket till lådan letar jag bilder
    och info på nätet. Skulle vilja ha tag på bra detalj bilder på cockpiten.
    Där man ser dom olika reglarsensplacering och utformning. . Men det är
    inte så lätt att hitta. oftas är det bara en bild snett bakifrån. Samt dom
    olika dekalerna som sitter över allt: Dont steep here, Oil 30/70 osv. Det är
    bara att leta vidare på nätet och sammla på sig lite böcker.
    Snackar vi Spitfire eller Hurricane på denna tråd eller???!!! Skojar bara!

    Vare sig man bygger en Spitfire, Hurricane, Tempest, Typhoon eller annan trevlig warbird är en plastmodell i minst skala 1/48 bra att ha som referens. Oftast är cockpiten väl detaljerad, plåtskarvar finns med och de småtexter du eftersöker finns med på dekalarket. Mm mm mm!
    Ibland kan det vara svårt att se på en ritning hur saker ska vara, men med en plastmodell ser man det i "3D" liksom!

  9. #109
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Vet inte riktigt vilket väder som är där du flyger Christer, men här i värmland börjar vintern göra sig mer och mer påmind med snö, minusgrader och vinterdäck.
    Känner på mig att det inte blir någon premiär denna höst/vinter för din Spitt?
    Personligen skulle jag vänta till dom smäktande ljumma vårvindarna nu när det är som det är med vädret, åtminstone med en premiär tur, men det är jag det...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #110
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hur går det med kanonerna Christer??
    Och blir det ett premiärlyft innan vintern kanske? Här nere i norra småland är vädret skapligt (för årstiden) och jag börjar dagdrömma om P51-flygning på lördag..

    Lat som jag är har jag tänkt fuska lite med mina kanonrör och enbart "svarva" till något skapligt likt av vanlig rundstav i trä.. Men om ytterdiametern skall vara 20mm på tjockaste stället blir det lite knepigt, chucken i "svarven" (borrmaskinen) klarar max 10mm, risk för att 10mm tjocka kanonrör ser lite fånigt ut kanske? Hmmm... aldrig får det vara lätt.. :roll:

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #111
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Kylig fredagsförmiddag..... Dags för en muntlig uppdatering. Har tyvärr inte hänt mycket senaste veckan (veckorna?) Någon provflygning lär det inte bli förrän i vår. Har en personlig gräns på +5 grader, under det flygs det möjligen bara med min Alfa P-51a!!

    Främre huvdelen är limmad liksom alla skruvfästen (furulist) för den öppningsbara huven. Både i öppet och stängt läge.
    Blev inte nöjd med passningen på den första kanonen, så jag började på ny kula!! Inhandlade 20 x 20 mm balsalist och kapade upp den i två bitar, lika långa som HELA kanonen ska vara. Gjorde runda plywooddiskar i 1mm som limmades i varje ända, för att slipa efter. Skar bort det värsta med mattkniv och slipade resten med grovt sandpapper. Resultat två stycken 20 mm balsa rundstavar. Främre delen slipades ner enligt ritningen. Ska nu lägga till lite detaljer, grunda (Plastic Padding Spray Filler? Lack?) och sen borra upp ändan för rören. Sist delar jag kanonen i två delar, då ska väl det bli bra passning!!

    10 mm kanoner? Det kan möjligen se lite konstigt ut... På Rcuniverse.com fanns en bild på en som använde penselskaft och det såg lite "löjligt" ut, men det var nog smalare än 10 mm t.o.m....



    Bilder kommer å det snaraste!

  12. #112
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Då tar vi lite bilder från vapensmedjan:



    20 x 20 listen i HELA kanonens längd. Plywooddiskar som mallar när jag skär och slipar. Borrade även ett hål i centrum så jag kunde markera kanonens centrum.



    En lång slipkloss och grovt papper é bra att ha! 20 minuter senare såg de ut så här.



    Här är främre delen nerslipad. Går lätt när man har centrummarkeringen att gå efter. Limmat dit lite detaljer av 1mm balsa. Limmas med CA, blött går det lätt att få runt utan att det spricker. Mynningen är ett plaströr. Detaljerna behöver lite finputs när allt torkat.



    Detta var vad som användes: 20 x 20 balsalisten, kort stålskala (bra att ha så man slipar avsmalningen rakt), lång slipkloss, lite borrar och tunnt CA-lim.


    Det är bara att konstatera, en riktig jaktkärra som Spitfire Mk. XIV har riktigt rejäla puffror. Inte ynkligt små som..... som Hurricane Mk. IIA!!! (Hej Nalle!)


    Trevlig Helg!

  13. #113
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Det FINNS Hurricaner som var utrustade med FYRA kannoner. Smaka på dom du!!



    Den här bilden kommer FRÅN Christers bildarkiv som han skickat mig. PDT_Armataz_02_07
    Japp, Ja vet att det är en Sea Hurricane MK I

    Dina kannoner ser ruggit bra ut. Gäller att komma ihåg detta om jag nu
    bygger en variant som hade eldrör.

    allt ser såenkelt ut. tror inte att det är så enkelt som du får det att verka.
    Ska prova med hjulbrunnarna imorgon.
    /Nalle

  14. #114
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Det FINNS Hurricaner som var utrustade med FYRA kannoner. Smaka på dom du!!
    Jo, jag vet Nalle. Som sagt det var jag som tog ovanstående bild på Paris Air Show, Le Bourget, förra året. Tror faktiskt det är en Mk. IV (JV- N, KZ321).

    Läst att din version Mk. II hade upp till 4 stycken 20 mm kanoner i vissa varianter, men att den då var tung och slö. Som en flygande stridsvagn! Men kanske nåt för din ökenpilot Moore, panga Rommels stridsvagnar!!?? :badgrin:



    Blev inte helt nöjd med detaljerna, såg lite grova ut. Så jag slipade bort lite balsa och la en ring offsetplåt runt kanonen istället. Även "ringen" runt pipan är gjord av en remsa plåt. Virade plåten 4-5 varv till det såg bra ut. Fäste den med tjock CA som jag droppade på lite eftersom så allt skulle sitta rejält. Offsetplåt behöver också slipas av lite innan det limmas.



    Så här såg det ut efter ett par lager PP Spray Filler och ett par drag med fint slippapper. Innan jag delade på kanonerna gjorde jag hålen för de runda rören. Först borrade jag in det smalaste röret så långt det skulle in. Medans det röret satt kvar borrades det tjockare röret in, det som ska sitta i vingfästet.
    Ur med rören och den finaste sågen togs fram och kanonen delades...



    ... Vingen borrades och så här ser det ut innan allt skjuts på plats. Fästet i vingen får slipas ut lite efter vingframkanten. Kommer sen lägga på lite filler runt denna del för att få ett snyggt avslut.



    Beroende på beväpning kallades varianterna Mk. XIVe eller Mk XIVc. Om du bygger med annan märking än byggsatsens förebild, kolla hur just den hade kanonerna! Tror att XIVs vinge också användes på andra versioner. Därav denna "plupp" som sitter bredvid kanonen. (Skillnaden mellan e och c varianterna är att kanonerna och plupparna byter plats.)

    De tillverkades på samma sätt som kanonerna. Här sitter den fast med en 5 mm rundstav. Både kanonerna och plupparna ska få lite mer grundning och slipning innan färgen läggs på.



    Almost ready to fight!! Ska montera ihop modellen en kväll så jag kan limma fast allt och se att det blir rakt med kroppen.


    Tally Ho!

  15. #115
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Otroligt snyggt i vanlig ordning, Christer! :up:

    Jag håller med Nalle, Du får allt att se så enkelt ut.. Jag ser att 10mm kanonrör inte är att tänka på, blir ju pinsamt ynkliga.. Måste helt enkelt försöka göra liknande puffror som Dina, lika bra att köpa på sig några löpmeter 20x20mm balsalist för det lär gå åt..

    Hur långa skall rören vara totalt? Av bilderna att döma verkar de vara runt 200mm!

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #116
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Tjusigt Christer! Dom ska du säkert kunna knäcka av!!

    Skämt åsido, jäkligt snyggt!
    / Christian Olsson

  17. #117

    Standard

    Aaah gött med kulsprutor, mycket stiligt! PDT_Armataz_02_43

    Offsetplåt = Lithoplate?
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  18. #118
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tackar!

    Tycker inte själv att jag är någon überbyggare. Allt jag gjort kan göras av alla med lite erfarenhet. Det vanskliga med modifieringar och ändringar på en ARF-kärra är att det inte är så lätt att fixa till om man gör fel.

    Lars,
    kanonerna är 18 cm långa, plus/minus några millimeter. Det var inte så svårt att slipa till dom runda. Gick fort med lång slipkloss och grovt papper. Det bästa vore om man kunde hitta 20 mm balsa rundstav.

    Colsson,
    här ska inga kanoner knäckas!! Planerar att lägga lite plywood (1,5 mm) under bakre fästet av landstället för att bli av med nostippningarna. Rekommenderas av YT International själva. (De som sett filmen på Bokis springa efter sin Spitfire bockandes förstår. )


    Zeno,
    Offsetplåt = Lithoplate! Alldeles riktigt, vet inte om offsetplåt är rätt namn egentligen. Jobbar på en del företag med offsetmaskiner, är man snäll kan man tigga till sig några plåtar!

  19. #119
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Som jag sagt förut, Christer du är grym. Kan inte göra mer än bara begrunda och njuta av ditt arbete. rayer: Önskar att mitt kommande projekt åtminstone blir någorlunda i närheten av din kärra.

    fftopic: Men nu jäklar är jag nog snart på G. Och gissa med vad? Jo KMP P-47 Thunderbolt. Tack vare mycket velande om vilken modell som skulle ersätta mitt planerade bygge så drog det ut på tiden, så har idag 13/11 Kenneth på ÖMH lyckats få tag i ett gäng KMP modeller bla Spitfire och P-47, till tidigare anonnserat pris. När han ringde i kväll och frågade om jag fortfarande var intresserad så svarade jag väll "JA" innan han pratat till punkt. Så nu dröjer det väll inte allt för länge innan jag kommer igång med en egen byggtråd.
    Ska prata med frugan om jag får använda vårt kontor som tillfällig byggplats i stället för mitt hobbyrum i garaget. Blir nog mer gjort då med tanke på att det ska fotas till en byggtråd och ett par 2åriga tvillingar som ska skötas om också. Får ursäkta mig med att det är en ARF och att det inte blir så mycket slip och träspån som annars.
    Nu kom vi lite ifrån tråden med spitfire bygget men med tanke på så många som läser denna så kanske det finns någon som även har bra tips på vart jag kan hitta BRA bilder och info för skala detaljer till en P-47á?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #120
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Härligt Oompa!
    Hörde den glada nyheten av Kennet.
    Mera warbirds! :up:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •