Reklam

 
Sidan 8 av 26 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #141
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, nu har jag precis skickat min beställning till Unitracts. Fick svar i går angående betalning via mailen, har precis skickat dom sissta uppgifterna. Hoppas det kommer funka, begärde en orderbekräftelse när betalningen är genomförd och dom skickat paketet.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #142
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kom precis in från hobbyrummet, där hittade jag en förpackning med DU-BRO Pull-Pull system 2-56.
    Frågan faller på dej Christer, vad har du för dimension på ditt Pull-Pull till sidorodret?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #143

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Kom precis in från hobbyrummet, där hittade jag en förpackning med DU-BRO Pull-Pull system 2-56.
    Frågan faller på dej Christer, vad har du för dimension på ditt Pull-Pull till sidorodret?
    Var det här jag köpte: Kavan vajeranslutning. Använde bara anslutningar och vajer, roderhornen var alldeles för stora tyckte jag. (Det var vad som fanns på hyllan när jag behövde grejorna.) M3 dimension alltså, vet inte om det är over-kill. 2-56 räcker säkert!

    Håller tummarna att du får grejorna från Unitracts å det snaraste!!

  4. #144
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar för tummhålningarna. Men håll gärna en tumme för att jag snart får själva modellen :? Snacka om låååååååång väntan. Pratade med Kenneth på ÖMH i Torsdags, han trodde att dom skulle få alla sina KMP modeller typ som i Fredags eller senast Måndag/Tisdag denna vecka, 48, sen var det bara deras hantering/ompackning för att få i väg den med bussen.
    Ska börja restaurera min gammla hemsida så jag har nånting att länka bilderna i från
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #145

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Idag blev det en utflykt till de norra breddgraderna. En s.k. långlunch hemma hos Bokis för att inhandla bl.a. en ombordglöd!
    Vissa hobbyaffärer skryter om gratis parkering och att de bjuder på pulverkaffe. Hemma hos Bokis får man en hel lagårdsplan att parkera på, riktigt kaffe samt mackor med korv och ost på!! Inte illa vill jag lova!! Sen att en liten söt rödhårig sak sätter klorna i en, hoppar upp i knät och vill ha gos är inte heller dumt. ops:
    (NEJ, det är inte Bokis själv utan huskatten....)



    Har de senaste dagarna byggt en "liten låda" i 2-3 mm plywood för mottagare- och glödack. Den fästs i de nu längre (M4 x 70) skruvarna till motorn. Sitter också två korta plåtskruvar in i motorbocken. Lagom stort hål är upptaget i motorspantet, och de fyra hålen är till för buntbanden som ska hålla de väl förpackade ackarna på plats.
    (Använde den här konstruktionen på min Fw190 där det fungerat bra. Warbirds kräva mycket vikt i nosen, om det sen är "nyttolast" är det bättre än bly!)



    Lådan sedd från undersidan.



    Dagens inköp: Glödanslutning (perfekt för OS-F enl. Bokis), Microsense ombordglöd, samt mitt ihoplödda ackpaket. Nu är det bara att friska upp skoltyskan för att förstå instruktionen till ombordglöden. Dürch, für, gegen, ohne, um, Ich bin, Du bist, Er Sie Es ist, Wie sind......



    Ser tajt ut, men får rum under kåpan. Eventuellt får de ligga bredvid varandra, men mycket skummgummi blir det!

  6. #146
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Är det rekomenderat av KMP att placera mottagare acket långt fram, eller är det egen erfarenhet som styr?
    Ser för övrigt väldigt proffsigt ut PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #147

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det är inget som står i någon instruktion..... men vikt i nosen kommer behövas för att få tyngdpunkten rätt. Vare sig man bygger med eller utan mina modifieringar. Antingen försöker man få accarna så långt fram som möjligt, eller så gör man så här (bild från engelskt forum):


  8. #148
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    I månadens nummer av Rc world Modell så bygger och flyger man KMP's
    Hurricane. Och dom blyar nosen med 450gr.
    Artikeln kan kanske vara intressant även om man bygger Spitt eller
    P-47.
    /Nalle

  9. #149
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det ska vi försöka kolla upp. Får hasta i väg till Pressbyrån och se om tidningen finns där.
    Annars får jag ta mig en tur till Karlstad.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #150
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, hur lång tid tog det för dig innan köpet var genomfört på Unitracts?
    Skickade enligt instruktion mitt visakort nr med flera olika mail samt alla övriga uppgifter i söndags. Har inte hört jotat från dom och inga pengar dragna från kontot heller.
    Hur länge kan det dröja? Man börjar ju tvivla på både det ena och andra. Fick även mail från Ömh att KMP modellerna inte, jag upprepar INTE har kommit till Ömh ännu, och nu detta med Unitracts, fy faaan, börjar snart med knyppling eller nåt i stället.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #151

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tomas,
    jag beställde sporrhjulet tillsammans med infällbara ställ till min Tempest. De senare var det 4 veckors leverenstid på, men vill minnas att pengarna inte drogs förrän grejorna skickades..

    Dags för lite fredagsstämning. Bara timmar kvar till hemgång, glögg å någon matbit. Varför inte bjuda på en film med Spitfire och vackra kvinnor? Håll till godo med denna reklamfilm:
    They were the real pilots!

    "Those were the real pilots. They had the nerve. They had the spirit. They had the ladies."

  12. #152
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    fftopic:
    Jag var väll lite bitter i går, ber om ursäkt för det. Men det var en sån där dag inget var bra, massa strul på jobbet plus allt annat bestyr med griniga barn etc. Nu är det nya tag.
    Väntar gör jag gärna, bara jag får någon form av indikation på när modellen beräknas komma, jag hoppas till jul som senast i alla fall.

    Filmen, mmmm. Men var osäker om filmen först skulle vara reklam för "Frans Jeager" kassaskåp. (Ni vet, Jönssonligan) Ha ha ha
    Men visst är Spitfire ett vackert plan, finns det nån som tycker något annat? PDT_Armataz_02_20
    Och John Malkowich, vicken skådis. Den killen gillar jag, vilken pondus.

    Om vi nu ska hålla oss till ämnet. Hur går det med bygget Christer?
    Kommer det bilder snart??? PDT_Armataz_02_05
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #153
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Mer warbirds filmer!! PDT_Armataz_02_44
    Sorundsystem och mega bas Whoohoo.

    Hur blev det med vikten på Spitten. blir fördelningen som du hoppas eller
    måste du blya också?
    /Nalle

  14. #154
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Tomas,
    jag beställde sporrhjulet tillsammans med infällbara ställ till min Tempest. De senare var det 4 veckors leverenstid på, men vill minnas att pengarna inte drogs förrän grejorna skickades..

    Dags för lite fredagsstämning. Bara timmar kvar till hemgång, glögg å någon matbit. Varför inte bjuda på en film med Spitfire och vackra kvinnor? Håll till godo med denna reklamfilm:
    They were the real pilots!

    "Those were the real pilots. They had the nerve. They had the spirit. They had the ladies."
    Hej Christer.
    Fick mail i dag från unitracts "Your order has been payed and shiped"
    det var i det stora vad som stog i mailet. Och pengarna dragna från kontot. Blev även lite kvar till julklappar åt barnen. PDT_Armataz_02_03
    Hoppas bara att pappas julklapp kommer inom kort PDT_Armataz_02_13
    Var visst i tullen i måndags. Ömh väntar in grejorna vilken dag som helst.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #155

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Du får ha lite förståelse för tullen....de vill ju också klämma och fingra lite på planet! PDT_Armataz_02_05


    Göran

  16. #156
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Åh, dom får klämma och känna så mycket dom vill, fast jag tycker dom klämmt lite väl länge bara :roll:
    Kanske är färdigbyggt när det kommer...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #157

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag vet precis hur det känns att vänta på att tullfolket skall vara klara med sakerna och skickar det vidare till den som skall ha det... :roll:


    Göran

  18. #158
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Kanske är färdigbyggt när det kommer...
    Bara dom inte provflugit och krachat!!!

    Nä jag tror att dom har vaxat och polerat alla delarna i byggsatsen.
    Så den är julfin då den kommer till dig.

    Christer: Det däringa rutade underlägget du har när du bygger,
    e de något du snickrat ihop själv eller köpt? Ser ut att vara
    praktiskt då man pillar och vill ha lite vinklar odyligt som referens.
    /Nalle

  19. #159

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Härligt Tomas! Bara att hoppas att grejorna från ÖMH dyker upp också. Sen är julen räddad!

    Bilder? Uppdateringar?.... Mmmm.. har senaste veckan mest bråkat med radioinstallationen, blev inte så bra det jag tänkt från början. Både mottagare- och glödacken fick inte plats ovanpå motorn. Velade lite innan jag tror jag fick till det bra. Glödacken fick vara kvar ovanpå motorn, här finns nu också plats för det BLY som säkerligen kommer behövas. Mottagaracken hamnade väl inpackad precis bakom motorspantet.



    Bild på ormboet. Den minnesgode från tidigare bilder kan se att jag bytt ut stötstången till höjdrodret. Från medskickad i rundstav till en i kolfiber. Original går stängerna genom plywoodbitar för att inte böja sig. Dessa ska sitta där cockpiten slutar, får inte plats på min modell. Och kolfiberstänger är MYCKET stadigare! På kroppens högra sida har jag limmat dit 1 cm långa bitar av Sullivan stötstångshölje. I dessa går luftslangen till....



    ... Robarts påfyllningsventil som sitter bakom vingen. Tja, kanske inte så snyggt men med lite färg blir den nog inte så synlig!



    Ormboet sett bakifrån. Tanken väl inpackad, till vänster om den ligger mottagaracken. De gröna kontakterna (Multiplex) till höger är glödackens och elektronikens. Funderade på hur jag skulle göra med strömbrytaren. Montera den inne i kroppen och manövrera med en kort pianotrådsbit? Skulle inte se så kul ut heller, så jag monterade den helt sonika som vanligt på kroppsidan. Syns till vänster i framkant....



    .... och utifrån. Ska fila ner knappen som är väl stor och sen lägga på lite färg så den syns mindre.



    Glödacken huserar ensam ovanpå motorn. Ska senare få sällskap av en bit bly i lagom storlek. Den blå och svarta kabeln är de som ska gå till glödstiftet resp. "jord".



    Microsense ombordglöd har en lysdiod som blinkar när den jobbar. Den monterades på instrumentpanelen. Sitter lite i skymundan i mörkret och borde synas även med huven stängd.

    Återstår nu att snygga upp i kroppen, limma dit kanonerna (fästena) i vingen och måla hjulbrunnar. Sen "vädra" och bygga resten av cockpiten. Ja, i min takt kanske den är klar till vårkanten. :?

  20. #160
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Bättre att skynda långsamt Christer. Det kommer nog bli min melodi också. Måste ju ta hand om familjen i mellan varven också.
    Vädringen ser jag fram emot, läste i nya nummret av Model airplane news om bla vädring av skala modeller. Intressant. Det har jag aldrig gjort, men måste ju självklart provas. Fast jag testar nog på något annat först, innan jag kastar mig över P-47án.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •