Reklam

 
Sidan 9 av 26 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #161

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Christer: Det däringa rutade underlägget du har när du bygger,
    e de något du snickrat ihop själv eller köpt? Ser ut att vara
    praktiskt då man pillar och vill ha lite vinklar odyligt som referens.
    F'låt Nalle, missade din fråga. Det rutiga är ett skärunderlägg med s.k. självläkande ytskikt, 45 x 30 cm. Inhandlat på Clas Ohlsson för 99 kr (art. nr 36-371). Perfekt att skära på, sliter inte på bordsskivan!

  2. #162

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Vädringen ser jag fram emot, läste i nya nummret av Model airplane news om bla vädring av skala modeller. Intressant. Det har jag aldrig gjort, men måste ju självklart provas. Fast jag testar nog på något annat först, innan jag kastar mig över P-47án.
    Ska kolla efter det numret! Annars är GUDEN i detta ämne Tom Pierce, han använder Dave Platts teknik med "washer", dvs rejält utspädda färger. På vinge och stabbe stryks washen i flygriktningen, på flygplanskroppen uppifrån och ner. Kolla in Tom's vädring på en SBD Dauntless och ditt liv kommer aldrig bli sig likt igen. Det är så vackert att det gör ont!

    Tom Pierce: Weathering & Distressing

  3. #163
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Stiligt Christer! PDT_Armataz_02_43
    Claes Ohlsson! Det vart enkelt, dom har öppnat en butik i
    stan. Var där i går och inhandlade lite roterande filar till dremmeln.

    Vart har du tänkt att lägga din luftflaska? Det börjar att att se trångt ut i
    kroppen tycker jag.

    Tom's SBD Dauntless. Vilket bygge det är. Den har man blädrat sida upp
    och se ner många gånger. Sotarn och jag har den som referenspunkt för
    våra diskutioner då vi dricker kaffe och diskuterar modeller.
    /Nalle

  4. #164
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Oj oj oj. Vad säger man? Där ligger man allt ljusår efter.
    Men jisses vad jag diggar skoavtrycken, hi hi hi, dom var otroligt effektfulla.
    Nu har man ännu mer att insupa. Förstår att Nalle & Sotarn har dreglat över den här sidan, asch, nu fick jag massa dreggel på tangentbordet igen.
    PDT_Armataz_02_29
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #165
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det dags att krypa till korset och börja på min egna byggtråd. Jo, den har tillslut kommit, tog "bara" 4månader minus 1dag. PDT_Armataz_02_26
    Men i dag är det lilla julafton i Kristinehamn, klackarna i taket och frun ska på julfest. Då kan man gotta sig lite med att fota och kolla igenom grejorna. Bara en hake kvar, småttingarna ska lägga sig, och dom är inte trötta för fem öre PDT_Armataz_02_37
    Hoppas kunna läggaupp lite material någongång söndag måndag. JAG ska nämligen på julfest i morgon, Skål artyman:
    Hänt något nytt på Spitten Christer?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #166

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Good luck Tomas! Nu får vi snart se en mäktig bjässe skapas i en egen tråd, i klass med Hawker Tempest.



    Var hemma och "VABade" idag, men med en dotter med 39 graders feber blev det inte så mycket byggande. Men under en Nalle Puh film smet jag ner och sprutade spinnern "Sky".
    Ska oxå måla hjulbrunnarna, men olika källor anger olika färger. Antingen samma gråa som vingens undersida eller Interior Green.... Det lutar åt den senare, tycker det är snyggare. Det är väl ett bra val?!

    Hittade förresten denna sida idag: Spitfire Mk XIV, plastmodell målade i nästan min förebild. Allt på snigelkäkarspråket, men bilderna kan ge idéer om vädringen:




    Tally Ho!

  7. #167

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Som alltid mycket tjusigt. Keep it up!
    Och man tackar för länken till Tom Pierce ooootroliga bygge.
    Man måste verkligen intala sig under läsandet att man lär så länge man lever. Ens första kärra blir inte så där snygg helt enkelt

    Men kom på en sak när jag läste där hur han gjorde med panellinjer enligt tejp-metoden (dvs tejpa där panellinjerna ska gå, lacka på med primer (eller sprutspackel?) ett par lager, slipa, ta bort tejp).
    Men vart hittar man så tunn/smal tejp?

    I något av dom senare Modellflygnytt så stod det om en herre som tävlade med en Henschel 129'a, och han hade använt en 0,5mm tejp... Det är väldigt smalt

  8. #168

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Häftigt Christer!Jag har själv fått tummarn loss och börjat på min Spitfire nu.Fick bygga färdigt min El kärra Jumping Jack först inköpt på Mft mkt fin modell.Nu ligger ena vingdelen på bygg bordet ,klädd hjulbrunn passning av servo lucker färdigt.Skall sätta i Futaba 3003B till flapsen och BMS 621MG till skevroder.Tycker gångjärnen till skev flaps höjd ,till modellen e lite si å så,vad tycker du?Eller ni andra om dessa (plast,fiber)gångjärn?Skall man bara sätta dit, droppa i Ca lim å vänta droppa lite till å sen vara nöjd?Sitter detta verkligen fast då?Säkra med stifft verkar vettigt!Tycker att när man satt fast det i vingen och sen skall sätta fast rodern att det e svårt att fästa det i rodret utan massa kladd,Och att där det skall ledas borde bli förstärkt av Ca limmet,Och därför borde bli skört av detta.Eller jag kanske gör helt fel,har funderat och praktiserat en del,men blir ej riktigt nöjd.Tacksam för svar och åsikter,Tomas

  9. #169

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno

    Men kom på en sak när jag läste där hur han gjorde med panellinjer enligt tejp-metoden (dvs tejpa där panellinjerna ska gå, lacka på med primer (eller sprutspackel?) ett par lager, slipa, ta bort tejp).
    Men vart hittar man så tunn/smal tejp?

    I något av dom senare Modellflygnytt så stod det om en herre som tävlade med en Henschel 129'a, och han hade använt en 0,5mm tejp... Det är väldigt smalt
    Jag köpte för en vecka sedan 0,02 tums tejp från Gary Sibert i USA. Jag beställde 6 rullar med 648 tum på varje. Han skickade det i ett vanligt kuvert, så tullen tittade inte så noga på det. Och därför blev den totala kostnaden för mig 19,70 dollar inklusive frakt och det tog 8 dagar för det att komma hit till min dörr.

    Du hittar honom här: http://www.getstencils.com/

    Tejpen finns inte upplagd på hans sida, men tala om för honom att du vill ha 1/64 Chartpak graphic tape. Och hälsa från mig, Sweeper! PDT_Armataz_02_02


    Göran

  10. #170

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baronen L-A
    Tycker gångjärnen till skev flaps höjd ,till modellen e lite si å så,vad tycker du?Eller ni andra om dessa (plast,fiber)gångjärn?Skall man bara sätta dit, droppa i Ca lim å vänta droppa lite till å sen vara nöjd?Sitter detta verkligen fast då?Säkra med stifft verkar vettigt!Tycker att när man satt fast det i vingen och sen skall sätta fast rodern att det e svårt att fästa det i rodret utan massa kladd,Och att där det skall ledas borde bli förstärkt av Ca limmet,Och därför borde bli skört av detta.Eller jag kanske gör helt fel,har funderat och praktiserat en del,men blir ej riktigt nöjd.Tacksam för svar och åsikter,Tomas
    Kul att du kommit igång, det verkar bli många Spitfires till sommaren!!

    Jag har tidigare varit skeptisk till mylargångjärn, men har nu använt dom på flera modeller. Fredrik Wergeland har bra instruktioner på hur man gör på sin webbsida "Hur man limmar mylargångjärn på rätt sätt".
    Viktigt är fräscht och tunnt CA lim och en fin spets på flaskan, man kommer åt ganska bra när man viker undan rodren. Limma försiktigt några droppar i taget.
    I efterhand så är enda tvekan till gångjärnen på flapsen, lägger man flapsen jäms med vingens bakkant blir det en ganska smal roderspalt. Dvs man får svårt att få till de utslag på flapsen som instruktionerna rekommenderar. (Var det inte 85 grader på originalet?) Här skulle jag nog nu prova med vanliga små gångjärn, då kan man ju "sänka in" dom några mm i flapsen.

    Chartpak graphic tape köpte jag för några år sen på Matton i Stockholm. Minns att de var väldigt dyra, Görans förslag låter mycket billigare!

  11. #171

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Hejsan Grabbar!!Ja vad skulle man gjort utan er hjälp.Jo jag tycker detta var ett bra tips med borrningen av hålen,jag själv har andvänt insulin sprutor och fyllt upp med Ca-lim och gott in å lagat med i efter hand,sprutan håller sig i flera dagar blir ej igen torkad,ja ibland kan det hända men bara att skrapa av toppen lite,men säkring av ett par stifft så borde det bli 100%Och Christer har du fler efter tänkar tips att f-n så borde jag gjort istället,eller detta skulle jag andvänt,så dela gärna med dig.Tack för hjälpen Baronen.

  12. #172
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    En fundering angående kylningen av din motor. kommer du att behöva ta
    upp något mer hål för kylning eller räcker det hål som finns idag?
    /Nalle

  13. #173
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nästa fråga Christer.
    Hur var kropps spanten placerade i Spitfiren? På min P-47 kommer 3:e spantet från brandväggen sett mitt i sittbrunnen. Kan inte se riktigt på dina bilder.

    Behövde du flytta eller kapa något spant för att kunna bygga cockpiten? ops:
    Servobryggan får jag också i allafall göra om.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #174

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Wow, det känns som det blivit riktigt drag i den här tråden!!

    Baronen,
    gångjärnen till flapsen är nog det enda jag skulle vilja ändra på i efterhand. Men det kommer nog fungera som jag gjort ändå!
    Kanske jag också skulle beställt den andra modellen av infällbart sporrhjul som är gjord för att fällas upp bakåt, kanske jag hade fått rum med styrning då.... men använde nu den jag hade liggandes. Ser fram mot bilder på Ompas när det dyker upp för att få se skillnanden!!


    Nalle,
    har redan skurit upp lite större hål, så det blir ca 5mm runt cylindern. Har inte kapat för avgasrör/ljuddämpare än, kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra. Helst skulle jag vilja använda flexslang och gömma ljuddämparen inne i motorrummet, men då tigger jag nog om överhettad motor. Blir nog den enklaste lösningen ändå.

    Ompa,
    nej jag behövde inte kapa några spant. Spantet som precis syns på bilden, under infästningen av vingen, är det enda som är i cockpiten. Turligt nog, eller avsiktligt, så är det spantet placerat bakom piloten stol, där det fanns ett spant på originalet!! Så från det spantet framåt servobryggan är det helt rent.



    Modifiering innan kärran är provflugen..... En av få, kanske enda, dåliga egenskapen denna modell ska ha är att den gärna vill tippa på nosen under start och landing. (Bekräftas av Bokis!) Så jag la dit en bit 1,5 mm plywood på bakre fästet för att få stället vinklat något mer framåt.



    Det klagas ofta på att de medföljande ställen har väldigt mycket glapp, så också mina! Men i instruktionerna står det att man ska dra åt alla insexskruvar. På båda mina ställ hade även axeln för benet börjat vandra, ena skruven var helt lös (vita pilen). Efter att alla skruvar var dragna (behövs Loctite kanske?) var glappet mer eller mindre borta!



    Hjulbrunnarna målade Interior Green!

    Ska idag försöka få låna vardagsrummet så jag kan syfta in/limma kanonerna!!

  15. #175
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det var det jag försökte säga i en annan tråd Christer men det gick inget bra,föll inte i god jord så att säga... ops:
    Bra bilder,syns ju perfekt! Det som har hänt på mina är att axeln vill ur
    o redan innan den har kommit därhän så har ställen blivit sladdriga..
    Tack för att man får se era mästerverk,min hamnar nog i div 6 Ö svealand i jämförelse,jösses vad stiliga de blir!
    Men glöm inte o flyg sen bara,det är det som dom är till för o flyger bra ,det gör dom!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #176

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Man tackar Herr Landberg!Om man då skall ha ett styrbart sporr hjul, förmodar jag att man Y-kopplar sidorodret och sporr hjulservot,eller det kan ju inte bli bra?e där plats innåt i då? AAA hjälp,SPITT GUDEN TALA!!!!!!!!!!! 8) .Vad blev det för hjul egentligen nu när det blivit färdigt?

  17. #177

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Tack för att man får se era mästerverk,min hamnar nog i div 6 Ö svealand i jämförelse,jösses vad stiliga de blir!
    Men glöm inte o flyg sen bara,det är det som dom är till för o flyger bra ,det gör dom!
    Du skall icke misströsta kära Bokis. Ser fram mot vårens flygningar och att få se Dr Hankes film på våra Spitfires i formation över Lindlöt. Det sporrar mig!

    Baronen,
    det är fortfarande Robarthjulen som sitter på... Ska kolla om Unitracts hjul är lite smalare. Vare sig du sköter sidorodret med stötstång eller vajer är nog vajer till sporrhjulets styrning det enklaste.

    Lite mer flyggodis:
    Spitfire vs Bf109

  18. #178
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Wow, det känns som det blivit riktigt drag i den här tråden!!

    Baronen,
    gångjärnen till flapsen är nog det enda jag skulle vilja ändra på i efterhand. Men det kommer nog fungera som jag gjort ändå!
    Kanske jag också skulle beställt den andra modellen av infällbart sporrhjul som är gjord för att fällas upp bakåt, kanske jag hade fått rum med styrning då.... men använde nu den jag hade liggandes. Ser fram mot bilder på Ompas när det dyker upp för att få se skillnanden!!


    Nalle,
    har redan skurit upp lite större hål, så det blir ca 5mm runt cylindern. Har inte kapat för avgasrör/ljuddämpare än, kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra. Helst skulle jag vilja använda flexslang och gömma ljuddämparen inne i motorrummet, men då tigger jag nog om överhettad motor. Blir nog den enklaste lösningen ändå.

    Ompa,
    nej jag behövde inte kapa några spant. Spantet som precis syns på bilden, under infästningen av vingen, är det enda som är i cockpiten. Turligt nog, eller avsiktligt, så är det spantet placerat bakom piloten stol, där det fanns ett spant på originalet!! Så från det spantet framåt servobryggan är det helt rent.



    Modifiering innan kärran är provflugen..... En av få, kanske enda, dåliga egenskapen denna modell ska ha är att den gärna vill tippa på nosen under start och landing. (Bekräftas av Bokis!) Så jag la dit en bit 1,5 mm plywood på bakre fästet för att få stället vinklat något mer framåt.



    Det klagas ofta på att de medföljande ställen har väldigt mycket glapp, så också mina! Men i instruktionerna står det att man ska dra åt alla insexskruvar. På båda mina ställ hade även axeln för benet börjat vandra, ena skruven var helt lös (vita pilen). Efter att alla skruvar var dragna (behövs Loctite kanske?) var glappet mer eller mindre borta!



    Hjulbrunnarna målade Interior Green!

    Ska idag försöka få låna vardagsrummet så jag kan syfta in/limma kanonerna!!
    Jaha, då blir det till att lägga pannan i dhupa veck då...
    Har fått fart på min ga hemsida så kan nog komma igång med lite bilder till en egen byggtråd i kväll eller senast tisdag. (Imorgon kväll är det luce firande på barnens dagis, följt av CSI NY)
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #179

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Pyttelite gjort på förmiddagen, förrutom kollat på Ice Age 2 och spelat spel med sjuka dottern...



    Dags att montera ihop modellen för att limma fast kanonfästena. Limmade dom med epoxi så jag hade lite tid att rikta in dom. Mätte så gott det gick och hoppas det blir bra. Nu ska det på med lite filler runt dom.



    Blev en bild lite bakifrån också. Passade också på att väga skapelsen, ställde mig på badrumsvågen med Spitfiren och vi båda vägde 102,9 kg???!!!?? Det här var märkligt, inte kunde väl modellen väga 15 kg?? Well, gjorde en kontrollvägning av mig själv som visade att jag visst gått upp i vikt sen 1987...... Spitfirens vikt var 5,9 kg, resten jag... PDT_Armataz_02_06

    Nä, nu blir det fika och senaste FlyPast som dök upp idag!

  20. #180
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Åååå...ahhhh...Christer! :heart:
    FYSITUSANAIMEJ VA TJUSIGT!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 22:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 21:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 15:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •