Reklam

 
Sidan 1 av 26 12345611 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #1

    Standard KMP SPIT.. Part II

    fortsättning från KMP SPIT part 1

    Nä, en sån här ska du ha.


    Rabbe på classe just nu...199 i stället för 299 artnr 30-8762

    Jag har en likadan fast Bosch. Den har digital tryckmätare, det framgår inte på CO:s hemsida om deras har det.

    Superlätt att ta med sig till fältet, även bra till kidsens cyklar och fotbollar.

    Dobbis

  2. #2

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Part II?? Börjar det bli många inlägg?

    Tack för tipset Dobbis! Tar vägarna förbi Classe idag.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Oj oj
    Christer jag köpte en sådan här
    Gör inte om mitt misstag
    Jag hade stora planer för denna lilla pryl, tänkte bygga in den i Mr Fältlåda, men det funkade bara inte... Den vibrerar och låter i så in i h******!
    Orkar knappt pumpa cykeldäck heller PDT_Armataz_02_36
    Funkar iofs fin fint att fylla ställ med, man får skämmas lite under tiden bara.
    Jag ska inhandla en sådan som dobbis rekommenderar, aldrig fel att ha ett extra batteri att ladda! :P

  4. #4

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för varningen Zeno!

    Varit på Clas Ohlsson Farsta och Gallerian, slutsålda på båda ställena. Det är en utgående produkt därav extrapriset. Återstår att kolla Skärholmen...



    Under mina resor på f.m. har jag funderat lite. Eftersom jag ska använda Robarts påfyllningsventil (med backventil) skulle det inte fungera att montera påfyllningsventilen OCH lufttanken på "Lufttank"? Jag bör då kunna använda "cykelpumpen" att fylla luft med...
    Alternativ 2 skulle vara att använda min gamla Eurokitventil. Den är också lite enklare att ställa in... Fast jag får väl inte vara med i balla klubben med min cykelpump!

  5. #5

    Standard

    Här är ett tips på en svinbra elektronisk ventil

    http://www.tindeagentur.com/site/index.html

    Kolla på jettronics M-ventil.

    Har börjat använda dessa i stället, behöver inget servo, inga rörliga delar, håller 100 % tätt, fäller automatiskt ut stället vid strömbortfall eller radioavstängning. Jag fyller inte ens på luft mellan flygtillfällen kan gå veckor mellan flygningarna. Kostar dessutom mindre än en vanlig ventil och ett miniservo.

    Denna ventil kan också som option ställas med steglöst tryck manövrerat från sändaren, men det kostar tryckluft ( switchar vilket ger en split mellan luft till ställ och rakt ut ) . Därför kan denna ventil oxo användas till steglös broms för pneumatiska bromsar.

    Robarts 3 mm slang passar utmärkt med snabbkopplingarna.

    PS: Pumpen: prova en internetbeställning hos CO, finns kvar på huvudlagret i insjön enligt lagersaldo .DS

    PPS Finns det något sätt att alltid få senaste inlägg överst på detta forum? Finns en dialogruta lägst ner på sidan, men jag måste använda den varje gång = ett väldans scrollande hela tiden. DDS

    Dobbis

  6. #6

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Re: KMP SPIT.. Part II

    Citat Ursprungligen postat av Daemon
    Nä, en sån här ska du ha.

    Jag har en likadan fast Bosch. Den har digital tryckmätare, det framgår inte på CO:s hemsida om deras har det.
    Dobbis,
    Clas Ohlsson Skärholmen hade sex pumpar kvar, nu har de fem!! Ingen digital, men väl en analog tryckmätare.
    Har nu äntligen kunnat "torrtesta" ställen, men tycker luftventilen är känslig. Minsta lilla sidorörelsen så läcker den. Provade min gamla Eurokit och den kändes bättre. Provade dom iof för hand.

    Men Jet-tronics du tipsade om verkar outstanding, kan inte bli bättre. Blir kanske inte en sån i Spitfiren, men framtida projekt... Och en Door Sequencer har de för under 500 spänn. Sidan är bookmarked!! PDT_Armataz_02_02

    *Myser* Nu har jag en coolare luftpump än Bokis!

  7. #7

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var provflygningen avklarad!!!:
    http://www.enrarot.net/videos/spitfire/spitfire14.wmv

    Not! :badgrin: ...... Men kul att se en KMP Spitfire med D-dagsränder i luften, vilket min oxå kommer ha. Mer bygguppdateringar kommer...

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den känslighet du pratar om Christer försvinner när du använder servo istället för fingrarna.Jag är t.o.m förvånad hur tät den är,p-38:an hade stått i 4 veckor när jag slog på radion o det fanns luft kvar..Den bukade direkt (jo,man bör komma ihåg switchläget...)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Helt rätt Bokis, servon är nog mera exakta i sina rörelser än mina gamla skakiga händer! Ska prova med originalet först!

    Lite framsteg:



    Det är inte mycket man kan klaga på KMP Spitfiren, men det är lite lågt att vissa delar av modellen inte är målade. En del ändor (heter det det?? :? ) på roderytor, flapsens översida och på vingens undersida mot flapsen. Man kunde ju åtminstone slabbat på lite av den ljusgråa färgen....
    Alltså på med Humbrol 78, Interior Green tror jag den heter.



    För att simulera spryglarna på flapsen ovansida skar jag ut 2mm breda remsor av 0,4 ply, målade dessa med Humbrol 78 ljusad med vit. (Gamla uttjänta kontaktlinsburkar är perfekta att blanda färg i!)



    Remsorna limmades dit med CA. Kollade på en treplansskiss och försökte få placeringen hyfsat "skala". Blygt vill jag nog hävda att i verkligheten på mer än 0,5 meters avstånd ser det väldigt bra ut!!



    Eftersom min servobrygga skulle sitta i vägen för kablarna som kommer ut på vingens översida gjordes ett nytt hål ca 12 cm från framkanten.



    Provade först de medskickade stötstängerna och linkarna (plast) till skev/flaps. Kan inte klaga på dom, verkade helt OK och inget glapp. Men har aldrig litat 100% på plastlinkar, så jag bytte ut allt mot metall/kul-linkar och stänger i kolfiber. Kanske bara jag som är lite....

  10. #10

    Standard

    kanske en dum fråga men kommer ni våga flyga med maskinerna efter detta byggande? jag vet i fåglarna om jag hade gjort annat än taxat runt....

    hur som haver, det blir ruskigt snyggt! älskar era bilder å texter, man blir ju riktigt bildad på kuppen
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Dessa dära blir ju otroligt fina..Hanke,om inte det flygs med dom så har säljaren gratis återtagsrätt på dom enligt K.O....
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    DrHanke,
    självklart kommer vi flyga med modellerna! Vi lägger inte ner så mycket extra tid och arbete mot att "bara skruva ihop dom".

    Bokis,
    du läser K.O.s riktlinjer som Fan läser bibeln..... Men nu kommer ju den flygas så jag antar att säljaren inte kommer att kunna återta modellen. Pillutta dig!

  13. #13

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var det dags att rapportera om senaste veckans framsteg..... och baksteg... :cry:



    Hög tid att göra ett flygplan av denna modell, dvs att limma ihop vingarna. Rita upp ett streck i mitten på de två plywood "balkarna" som sen torrpassas. Allt passar som en smäck!!



    Följer bygginstruktionerna och skyddar vingen med ett varv maskeringstejp. Lite hushållspapper och en flaska T-Röd hålls i beredskap om det skulle bli oönskat kladd. Använd 30 minuters epoxi så du har god tid att få ihop allt rätt.



    Här har "wing dowels" kommit på plats efter att vingen har torkat.



    Just det, blev inte helt nöjd med mitt skevlinkage. Tog istället M3 gängstång och två M3 linkar, verkar funka bra när det inte är längre.



    Markerade ut i kroppen var jag skulle borra upp för rundstaven, allt enligt byggbeskrivningen.



    Blev inte bra, alldeles för tajt mot kroppen. Fick fila ur så hålen blev lite ovala. Gör ju inte så mycket när man får ta upp hålen åt detta håll. Finurligt i konstruktionen är att rundstaven går först igenom glasfiberkroppen och sen ett plywoodspant. Stadigt!



    Plywoodförstärkningen för vingskruvarna används för att ta upp hålen i vingen och kroppen. De medskickade inslagsmuttrarna och skruvarna sägs vara "6mm", men verkar inte vara M6. Byter ut mot M6!! Muttrarna pressas i med en skruvtving. (Redan här kan man ana katastrofen....)



    Här är plywoodförstärkningen på plats. Innan montering och limning sågas ett jack i undersidan så den böjs utan att spricka.

    Så... var det någon som la märke till mitt blivande misstag?? Metallskruven jag använde vid monteringen (skulle inte användas vid flygning!) var alldeles för lång. När jag skruvade ner den kände jag att den tog emot något, "trodde" det var mitt lösa cockpitgolv i balsa. "Gör inget" tänkte jag... När jag demonterat vingen såg jag att skruvarna käkat in sig i och igenom kroppen... :cry: :cry: :cry: SÅ J-VLA KLANTIGT!!!
    Jaja, har nu fixat detta, kommer förhoppningsvis bli bra efter lite färg, vädring och slitage!!:



  14. #14

    Standard

    Även om det går att fixa så är sånt där alltid tråkigt när det händer men du verkar ju ha koll på det där så slutresultatet blir säkert bra.

  15. #15
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Skönt att se att jag inte är den enda som klantar till det ibland!
    Det där fixar du lätt med en remsa glasfiber på baksidan, spackel & färg!
    / Christian Olsson

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det bara jag som ser ett kanonhål i den?
    Mycket verklighetstroget Christer! Appropå ingenting..
    Tre flygningar igår med min...
    Vrrrraaaooooooommmm................... PDT_Armataz_02_03
    På´n igén bara Herr Landberg! Jädrans vad den flyger bra!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Herr Landberg tackar för alla tröstande ord, men är fortfarande sur på sig själv för att han kunde göra ett sånt klantfel... Fast Bokis har rätt, det ser ju ut som ett rejält kanonhål!

    Men inte deppar jag inte! Smet hem på förmiddagen och började med motorinstallationen. (Please, skvallra inte för chefen!) Det börjar ta sig!! Kärran SKA flyga innan vintern.

    Bokis, ser ut som tanken kommer ganska lågt. Du har inga problem?

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nix! SY 120:an går nästan löjligt bra i spitten,så bekymmersfri gång tror jag att jag aldrig har haft! En del i detta tror jag är spinnern,den gör sig
    lysande som svänghjul..Så peta i doningarna nu å provstarta,det har en
    motivationshöjande effekt! Min ska med på lördag Christer.... PDT_Armataz_02_03
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Bokis, har Spiten möjligtvis lyckats fastna på film än?

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    He,he,en medlem som inte kollat igenom videoarkivet
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=332
    Längre ner i tråden så finns film två osså....
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •