Reklam

 
Sidan 7 av 26 FörstaFörsta ... 2345678910111217 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #121
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Känner mig nästan som en liten liten grabb i väntan på tomten på julafton. Snacka om några låååånga dagar framöver. PDT_Armataz_02_18
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #122
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, vad är det för sporrställ du använder till spitfiren? Och vart har du köpt det?
    Har kollat igenom tråden flera ggr men kan inte hitta något, det börjar kanske bli lite sent...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #123

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Grattis till det nya Ompa, ser fram mot många bilder!!! (Ska hem å kolla vad jag har i P-47 arkivet.)

    Sporrstället är från Unitracts. Här hittar du prislistan: http://www.unitracts.co.uk/full_prices.html

    Other retracts
    Tailwheel (mechanical)
    Tempest type £40.00
    P.51 & P.47 type £45.00

    Jag har "tyvärr" Tempestvarianten (fäller upp hjulet framåt, hade den liggandes.), men den går att använda på Spitfiren. Tror att det är därför jag inte får plats med styrningen av hjulet. Så om du ändå ska beställa, välj P47an så klart!! De är väldigt lätta och går utmärkt att använda med ett standardservo som också får styra luftventilen till huvudstället!

    Hmmm... undrar vad Nalle säger när Spitfires har dykt upp?? Men han är nog helnöjd med sin Hurricane.

  4. #124
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Jag tackade faktiskt nej till en Spitt då Kennth ringde. För jag tycker SÅÅÅ mycket om min Hurricane. Och jag är faktiskt ärligt glad åt att Ompa äntligen får sin P-47. PDT_Armataz_02_44
    /Nalle

  5. #125
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Man får tacka för visat intresse, på jobbet i dag har tankarna varit på helt annan plats än dom borde...
    Christer, ska kolla upp länken och se vad jag hittar
    Nalle, tack för dina tips på mailen. Ska väll försöka sätta fart på min gammla hemsida så jag kan tanka bilder för kommande byggtråd. Kommer nog att höra av mig fler gånger angående lite tips.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #126

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Fredagkväll, ett par glas rött och Rene Russo på TV i "Äventyraren Thomas Crown". Kan det bli bättre??!!

    Har lite att göra innan det är dags för slutmålning, "weathering" och finliret i cockpit. Sparar det roligaste till sist!
    Nu var det dags för spinnern. Hittade detta tips på hur man enkelt skär upp spinnern för propellern: How to cut the slots in spinners




    Fick lite bekymmer när jag monterade propellern (APC 16 x 6), bladen tog i bakplattan. Lösningen blev en 1,5 mm bricka bakom propellern. Muttern för att dra fast spinnern är gjord av klubbkamraten Jim Davy i Södertälje MFK. Thanks mate!



    Följde tipsen i länken ovan, kanon! Tog upp hålet med en lite metallsåg och slipade det sista med fil. Ska nog snygga till kanterna lite mer ser jag här..



    Lite framifrån. Återstår slutputs, rengöring och sen ska spinnern sprutas "Sky".

  7. #127
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser kannon ut det där Christer. Hur mycket har du kvar innan du vill kalla bygget för färdigt? (kan man säga att en skala kärra nånsin blir färdig?) PDT_Armataz_02_36
    Väntar med spänning att dom ska ringa från ÖMH ang min kärra, kollade med Kenneth i går lördag, tror att dom får försändelsen under början av kommande vecka. Har jag max flyt kanske jag får den i slutet av veckan. :?
    Hur som helst borde ju julledigheten vara grejad. Om jag nu kunde lura barnens farmor att vara barnvakt och få frun att ta dom där extra turerna på sjukhemmet...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #128

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Christer!

    Tro det eller ej, men nu har jag äntligen börjat bygga på min Spitfire.. Jag har skurit ut för servo och hjulbrunnar och det gick skapligt bra, i alla fall på höger vinghalva som jag började med. Fortsatte med vänster vinghalva igår och misstänker att att det inte var samma Kines som byggt de båda halvorna.. Jämmer och elände!! Brunnen till skevservot är alldeles för grund så luckan sticker ut under vingen.. Inte snyggt alls.

    Jag försöker få med en bild (tycker det är svårt att bifoga bilder..) på hur det ser ut. Frågan är om jag skall försöka slipa ner ytan på materialet i brunnen (sargen) eller slipa själva luckan?? Kanske det är bäst att slipa på båda för att inte tunna ut materialet för mycket? Hållfasthet är ju en faktor att räkna med inom flyghobbyn..



    Mvh,
    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #129

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lars, härligt att vara igång eller hur??!!

    Konstigt med din lucka, verkligen. Luckan ligger på och skruvas fast i plywoodsargen som ligger under vingens plankning. Så antingen är den här luckan tjockare eller så är vingens plankning tunnare. Har du jämfört med den andra vingen? Något måste ju skilja! Kanske det enklaste är att göra en ny sarg några mm längre ner?



    Soppatanken ihopskruvad. Jag har lärt mig av erfarenhet att man kan slippa många bekymmer om man märker upp tanken ordentligt. Vad som är upp/ner och vilket rör som ska gå vart. Det är inte lätt att se när tanken inte är genomskinnlig.



    Ett gammalt mini-Futabaservo monterades strax bakom motorn. Skar upp ett lagom stort hål och epoxilimmade två furulister. Servot får lugnt plats under motorkåpan och stör inte tanken heller. Den som tycker servoarmen ser lite B ut har helt rätt. Hade ingen annan Futabaarm och har inte haft möjlighet att inhandla någon heller. Så det blev lite tillfälligt hopkok!!

    Tally Ho!

  10. #130

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En fråga angående servoplaceringen. Jag kommer att göra likadant på min B-25a, men jag är lite rädd för att servot kommer att utsättas för en del olja och kanske även bränsle. Vad anser du om det? :?


    Göran

  11. #131
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    ANg. olja på/i servon. Det ska finnas någon typ av försegling, (flytande
    plast) som man penslar på servon och sen låter torka, för att dom inte
    ska vara känsliga mot olja och fukt.
    Bland Rc-bilåkarna och då särskilt bland buggy-folket är detta relativt
    vanligt förekommande. Jag undrar om inte FG (märke för RC-bilar i
    skala1/5) har en sådan här produkt. Ska kolla om minnet är i fas och i så
    fall återkommer jag med artnr.
    /Nalle

  12. #132
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Art.nr 6527 250ml Flouid jointing compound. Jag har inget pris, men
    Generalagent i Sverige: Minicars. Annars så vet säkert bildelsfirmor om något liknande.
    /Nalle

  13. #133

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Art.nr 6527 250ml Flouid jointing compound. Jag har inget pris, men
    Generalagent i Sverige: Minicars. Annars så vet säkert bildelsfirmor om något liknande.
    Kanske nåt som är värt att använda! Annars får man väl se hur oljigt det blir.

    Med tanke på att dessa KMP Spitfire-trådar börjar bli låååånga har jag lagt upp en sida med ALLA 121 bilderna (idag, kommer mer!). Lite tung sida just nu, ska försöka fixa till med tumnaglar asap. Jag har också lagt till info om delarna jag använt och länkar till var man hittar dom. Allt för en bättre överblick.

    Naturligtvis kommer uppdateringarna i första hand ske på rcflyg.se!

    Klicka på bilden!!


  14. #134
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Hur har du fäst piloten i cockpit? Med tanke på att du skar av honom
    underbenen och röjde runt i hans kropp med en borr, blir jag inte för
    vånad om du skriver att han är fastskruvad eller spikad i golvet.
    Man vill inte att dom ska hoppa ur planet eller börja fara runt och
    vandalisera inredningen när man flyger lite "okontrollerat"

    Jag har redan laggt upp mina bilder på min hemsida och länkar därifrån och in i forumet.
    Idén med länkar och info vart prylarna kommer från tror jag att stjäl rakt
    av utan att bry mitt rymliga samvete. För den idén var bra.

    Ang Tanken: Trycker du ut tanken så att "pluggen" med rören sticker ut
    genom hålet i brandväggen?
    /Nalle

  15. #135

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jodu Nalle.... stjäl du bara, inga problem. Min advokat kontaktar dig för en uppgörelse.

    Hålet i "motorspantet" är så pass stort att pluggen går igenom. Mycket bra då alla slangar hålls utanför flygplanskroppen. Inget soppaläckage i kroppen om en slang skulle spricka.

    Ang. piloten så har jag inte fäst honom än. Men du kommer ihåg vad Neil Hutchinson skrev på RCMFs forum i sin P40-tråd?:
    Also, got my pilot into his 'chute & ckecked out his seat - just got make the Sutton Harness (I'm getting there, Christer) x3 sets - P-40;Tempest & Christer's Spitfire."

    Option 1 = fastspänd enl. fullskalametod.
    Option 2 = skruv upp i mumindalen!

  16. #136
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Måste nog få flika in med att option 2 verkar vara det smidigaste i alla fall. Du har ju trots allt gett honom en rejäl omgång med skalpellen samt arkubuserat honom rejält med borrmaskinen. Så vad skulle en skruv där bak i ändalykten göra då???
    Din egen hemsida har jag kollat in då och då, men vart har du länkarna till dina byggtrådar?
    Har för säkerhets skull lagt till dessa i favoriter.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #137

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Var ska detta sluta? I början på dessa trådar kallades man Herr Landberg, numera jämförs man med Jack the Ripper.... :badgrin:

    Sqn Ldr Nash kommer nog att sitta ordentligt fast, lutar åt både option 1 och 2!!

    Från "The Hawker Tempest Page" finns ingen länkning till "KMP Spitfire Extreme Make-Over", ännu... För att hitta till mitt Ian Bailey bygge och andras Tempestbyggen går du via menyn "Models > Radio Controlled". Här finns även mina byggen av Ron Daniels Tempest i skala 1/11 och en V1a i skala 1/9.

  18. #138
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det ska vi allt ta och kolla upp
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #139
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Bäste Herr C "Jack The Riper" Landberg. Det låter säkrast att sätta dit
    dom ordentlig. Funderade själv på en liten Fransk träskruv i ryggraden. PDT_Armataz_02_11
    /Nalle

  20. #140

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Bäste Herr Landberg, det är inte lätt alla gånger att vara populär!

    Tittade närmare på servoluckan igår och kanske det är balsaplankningen som är lite tunn, men efter diverse försiktigt slipande på sargen med dremmel och fint slippapper ser det hyfsat ut..

    Så nu fortsätter bygget och tack vare denna (och Bokis) fantastiska tråd blir det så mycket enklare. (Även om det inte är lika lätt för mig som det verkar vara för Er..) ops:

    Återkommer med nya inlägg och bilder om jag lyckas konstruera något värt att dokumentera..

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •