Reklam

 
Sidan 4 av 26 FörstaFörsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #61
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kan bara avundas dej Christer, och givetvis beundra. Det blir ursnyggt! Nu är det till och med så att jag börjar fundera på att ringa till Östersund modellhobby och ändra min order från P-47 till en Spitfire istället.
    Din kärra kommer bli grym. PDT_Armataz_02_02
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #62

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var det dags för en liten glimt från hobbyrummet. De svarta ränderna har kommit på, krävdes två lager. Kanske ska nämna att jag använde helt vanlig kontorstejp att maskera med, funkar alldeles utmärkt på inte alltför svängda linjer. På ett två ställen hade svart färg krupit under men det var enkelt borttaget genom att försiktigt skrapa med en liten skruvmejsel.

    Nu ska de gula framkanterna på vingarna målas. De medföljer som dekaler, men blir bättre/enklare att måla. Sen ska övriga dekaler på, förutom kodbokstäverna som ska sprutas på med Frisket-mallar.





    Tally Ho!

  3. #63

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt Christer, oerhört tjusigt!! :up:

    Jag har väntat otåligt på att se hur det blev med "strajpsen"..
    Suuuck.. Nu måste nog jag också klabba med svart och vit färg. Det ser helt enkelt grymt coolt ut, speciellt på vingens undersida, respekt! rayer:

    Keep up the good work, Cpt. Landberg!

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #64
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Varkligen snyggt!!
    / Christian Olsson

  5. #65
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jösses Christer.är det där verkligen kärran som kom från mig???
    Hyllningar!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #66

    Standard

    Jösses vilket stilit plan PDT_Armataz_02_28
    Mycket fint jobb du har lagt ner.

  7. #67
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    När jag nu åter sitter och dreglar över dina urtjusiga bilder Christer, funderar jag lite på hur långt du har kvar till premiär flygningen :?:
    Hinner det bli något åka av i år :?:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #68

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ojojoj!! Tack för alla glada tillrop och lovord, jag rodnar nästan
    (Bokis, alldeles rätt. Det är samma Spitfire som kommer från dig! )

    Vad gäller provflygning får vädret avgöra. Hoppas på att ha den klar om 2-3 veckor. Ytterligare detaljer i t.ex. cockpit kan vänta till decembermörkret.



    Medskickade dekaler är för RB159 (DW-D) och av en händelse valde jag istället att märka min som RB169. Och eftersom halva serienumret är täckt av D-dagsränderna kunde jag genom att klippa och klistra lite få ihop RB169! 9an i ena dekalen fick bli en 6a!
    Utseendet på serienumret stämmer inte alls överens med de bilder och ritningar jag har på RB159 eller RB169. Blev att göra en "Marjasin" för att bli av med de delade bokstäverna/siffrorna.



    Så här blev det på vänster kroppsida. "Finflashen" är enligt bilder aningens liten, övre röda kanten ska egentligen gå fram till fenkanten... Får gå ändå!!



    Markering på undersidan på plats samt första lagret av gult på framkanten!


    Tally Ho!

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tjusigt!

    Vad använder du för märke/typ av färger när du lackar?
    Och vad (om någon) kommer du använda för bränsleskyddslack?

  10. #70

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tackar Jocke!

    Jag har använt en salig blandning av färger. D-dagsränderna är Servalack och övrigt är Humbrol eller Tamiya. Tanken är också att modellen ska vädras. Så nog behövs en skyddslack. Står i valet mellan en burk Flair Spectrum Matt Lack som jag har liggandes eller Top Flites Lustrecoat.

  11. #71
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer.
    Har du något mer att visa oss??? :dontknow:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #72
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Sprutar du Lustrekote (ja, det stavas så!)på Humbrol så krackelerar Humbrolfärgen!! :!: :!: :!:
    / Christian Olsson

  13. #73

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Sorry grabbar, det har inte hänt så mycket den senaste veckan....
    Den gula framkanten är färdigmålad samt det röda (ska likna skyddsväven över kulsprutemynningarna) å så är dekalerna på ovansidan på plats. Har också börjat måla huvdelarna.
    Min förhoppning att den skulle vara klar snart känns grusade, så mycket annat som ska hinnas med....

    Har sugit i mig dina tips och erfarenheter om Lustrekote (!) Colsson. Ska göra en test med Servalack, Humbrol och Tamiya och sen Flairs klarlack på. Känns som Lustrekote angriper både det ena och det andra.

    Måste ta tag i Robartbenen oxå, f-n måste få Spitfiren på hjul!!

    Kämpar på gör

  14. #74
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej Christer.
    Angående dina Robart ben, tidigare skrev du att dom kanske var lite för stora/kraftiga och att modellen mindre (Serie 440) kanske passat bättre. Har du studerat detta något närmare? Mailade nämligen Robart angående KMP P-47, och fick till svar att serie 440 eller 500 är ok. Dock lite beroende på hurdant fält man har tillgång till. Grövre yta 500 serien, finare & asfalt klarar 440 serien. Men vilket som helst är nog ok enligt dom. PDT_Armataz_02_08
    Den största haken är ju hur väl dom passar, och kan anpassas. Det är det jag är ute efter.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #75

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Gjorde faktiskt klart det första benet igår kväll. Tyvärr inga bilder än, men provmonterade det på vingen och det såg riktigt bra ut.

    Så min tvekan var obefogad, 500 är helt OK på KMP Spitfiren. Och Robarts svar på ditt mail bekräftar nog att 500 är rätt för mig som flyger på gräsfält.
    Enda "problemet" är kanske att medföljande KMP landställsmekanism är gjorda för 5 mm tråd, men Robartbenen för 6 mm (1/4"). När jag provmonterade benet verkade det sitta ordentligt, men kanske man får borra ur och sätta i en 6 mm tråd istället.

    Bilder kommer a.s.a.p.!!

  16. #76

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    SÅ var det äntligen dags för lite nya bilder. Vi börjar där jag var sist, dekalerna:



    Här är "rundeln" på vingens översida på plats och den målade gula framkanten med de röda fälten. Även fästet för roderhornet har fått lite grön färg...
    Har inte nämnt hur jag monterade dekalerna. Jag sprayade först vatten med några droppar diskmedel på stället där dekalen skulle sitta. Jag vek undan en LITEN bit av skyddpappret, man kan då försiktigt passa in dekalen på rätt plats. Skulle det bli fel är det lätt att lossa den igen. När man är nöjd med placeringen dras skyddspappret sakta av samtidigt som man med en trasa trycker den mot ytan, fram och tillbaka så att ingen luft finns kvar under dekalen.
    Dekalerna är helt OK, men kunde kanske vara lite tunnare. På de släta vingarna blir det mycket bra, men de vill inte rikitgt smita runt alla detaljer på kroppen.



    Robart landställsben! Här är ena benet fixat, dags för det andra.
    Tyvärr har jag ingen fullt utrustad mekanisk verkstad, det blir enkla handverktyg.



    Benet kapat till rätt längd och bussningen som ska hålla landställsmekanismens pianotrådsstump ska på plats. Enl. instruktionerna ska bussningen hårdlödas, ingen utrustning jag har . Men det är ganska tajt passning så jag rengjorde alla ytorna, ruggade lite och limmade med tjock CA. Hoppas det sitter, det kommer också sitta med de två stoppskruvarna.



    Två hål borras och gängas. Här bytte jag ut medföljande tumskruvar mot M4.



    Nedre benet kapas ca 10 mm.



    Den "fjädrande fjädern" får kapas ganska mycket. Men kapa inte mer än att det lika hård fjädring som innan. Det ska vara hårdare än man tror.



    Vänstra benet på plats. Jorå, saxlänken ska vara framåt på en Spitfire! Axeln kapas till rätt längd när jag har hittat hjul jag är nöjd med, tycker Robarts är lite för tjocka.



    Från andra hållet. Mmmm blir nog inte så illa.

    Tally Ho!

  17. #77
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Väldigt tjusigt! benen är verkligen fina!
    / Christian Olsson

  18. #78
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vad säger man?
    Your the best Christer!!! rayer:
    Åh vad jag längtar efter min modell nu. Kommer den aldrig?
    Ska sätta mig och se på min nyinköpta dvd film. Battle of brittan. Mycket flyg i den, mmm
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #79

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Instämmer i hyllningskören! :best:

    Hela den här byggtråden är ett ovärderligt hjälpmedel för en rookie som moi inför byggandet av min KMP-spit! Eftersom jag dyrt och heligt lovade min kära fru att vänta med detta bygge till hösten konstaterar jag glatt att hösten äntligen är här!

    En fråga om de mycket snygga hjulbrunnarna, skall det kläs med någon klädsel eller väv? Eller är det enbart färg som gäller?? Jag måste helt enkelt försöka mig på att göra likadant med 0.4mm ply.. Really nice!!

    Hoppas att Du hinner med premiärflygning i år, Christer!
    (Drömmer om att ha en liten snygg video på Din fantastiska Spitfire att värma mig med i vinter..) 8)

    //Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #80

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Å hej, så var det dags för lite mer bilder! Men börjar att tacka för alla snälla ord, de värmer i kylan. (Höstens första frostnatt här i S Stockholm i natt?)

    Ompa,
    hoppas din modell dyker upp snart. Vi vill se en byggtråd till! Du gillade BoB dvd:n va? Tror jag sett den sisådär 30 gånger, man blir aldrig mätt.

    Lars,
    hade tänkt att "bara" måla hjulbrunnarna. Tycker du helt klart ska göra dom i ply på din Spitfire också. Bra mycket snyggare, går fort och är inte alls krångligt. Tyvärr börjar jag väl bli lite tveksam om jag hinner klart innan vintern. Om inte står den definitivt klar när vårsolen börjar lysa!



    Uppfällt hjul. Tyvärr går de inte helt upp i låst läge, saknas några mm. Antingen får den del av en sprygel som finns i hjulbrunnen tas bort alt. mindre/tunnare hjul. Har nu Robart 4"/100mm på, men ska prova ett par 3 3/4" som jag har liggandes, de är några mm tunnare också.



    Framifrån sett, även om jag får upp benet lite till kommer nog lite sticka ut.



    Dags för lite huvarbete. För att få lite bättre passning och att delarna ska gå omlott limmade jag dit en remsa offsettplåt. Klippte till remsan 6 mm bred.



    Limmade även dit en remsa på den bakre fasta huvdelen. Delarna målades först med Humbrol Interior Green och sen Flairs Spectrum Matt Dark Green. Knäppt kanske men tycker det är snyggare när huven har en annan nyans på insidan än utvändigt. Än så länge är det bara främre delen som fått ett lager Dark Green.



    Vardagsrummet var upptaget av Belville LEGO så modellen monterades ihop i den smala hallen. Voila, Spitten på hjul för första gången!!



    Uppifrån/från sidan med nerfällda flaps. F-n va jag retar mig på de för långa vingbultarna..... :x



    Squadron Leader Nash provsitter cockpit. Den gröna färgen på huven ser mycket bättre ut i verkligheten än på detta foto. Ett lager färg till och sen skyddslack över allt så blir det nog grejt! Den skarpsynte kan se att jag borrat 4 små hål för den rörliga huven. Kommer limma små träbitar på insidan för bra grepp.

    Tally Ho!

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •