Reklam

 
Sidan 3 av 26 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #41

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Ur snyggt jobb Christer PDT_Armataz_02_44
    Vart har du köpt pilot dockan?
    Tackar!
    Pilotdockan kommer från "BBI - BLUE BOX - ELITE FORCE". Finns att beställa från flera företag, tex http://www.modellersloft.co.uk/group.ihtml?group_ID=27.
    Kolla också in http://www.scaleaircrewsupplies.co.uk/ som har lättade figurer, även RC-styrda!!

  2. #42
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för tipset Christer kommer att plöja i genom sidan nu i kväll och se om jag kan hitta någon till min kommande P-47á.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #43

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att se, Christer!! :wave:

    Imponerande bilder från bygget.
    Jag började tvivla lite på skalainredning + helpilot i min Spit men nu när jag ser hur otroligt läckert det blir måste jag nog satsa fullt ut..

    Har Du planerat att göra huven öppningsbar??

    Längtar redan efter nästa uppdatering!

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #44

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lars,
    Klart du ska satsa på en cockpit! Det gör så mycket mer än att "bara" limma dit en byst. Sen är det upp till var och en hur mycket tid man vill lägga ner.
    Har nog funderat på öppningsbarhuv, den skulle då skruvas fast i öppet/stängt läge. Främre skarven är markerad på huven men inte den bakre, och skulle man skära där skulle det bli en konstig flik på den bakre fasta delen, typ.... Svårt att förklara. :?

    Tänkte jag skulle montera på Robarts fjädrande ben idag, men saknade lämpliga skruv och gängtappar. (Har du monterat dina Bokis?) Gav mig istället på luftintagen under vingarna.



    Bygginstruktionerna säger att luftintagen ska limmas på vingen, men det är inte så lyckat om man skulle behöva komma åt flapsservona. Delarna i ABS är otroligt sköra, skär med största försiktighet och med vassa verktyg. Limmade dit en bit nät från ett Plastic Padding reparationskit. Kommer senare förstärka skruvhål mm med glasfiber/epoxi.



    Luftintag på plats med svartmålat nät. På förebilden sitter detta nät längre in, men det var lättare så här....

    Tally Ho!

  5. #45

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Christer,
    Du är en aldrig sinande källa till inspiration!
    Återigen mycket snyggt jobb med luftintagen.. Smart att skruva dit dem. Så skall jag oxå göra sedan.

    Så Du har hittat lämpliga Robart-ben? Var har Du inhandlat dem?
    Det är ju ett måste att byta ut de hemska originalkryckorna.. :roll:

    Det där med huven verkar bli lite knepigt. Känns ju lite trist att inte ha om man har lagt ned jobb på inredning och snygg pilot. Speciellt om man får i en som rör på huvudet när man taxar ut på fältet.. PDT_Armataz_02_03

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #46
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer.
    Använder du original huset/mekaniken (det som följde med i byggsatsen) till landstället och bara byter ut benen till Robart?
    Eller är allting Robart? :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #47

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hejhopp äntligen fredag!!

    Använder originalmekaniken, gick ihop med bl.a. Bokis om en beställning från USA på dessa Robartben:



    Blir lite pyssel att få ihop dom. Behövs nog kortas lite här och där, kanske modellen mindre hade varit bättre? Men dessa ska inte vara omöjliga att använda. Rapport kommer!



    Jaså du Lars, du tycker det ska vara öppningsbar huv?? Well, då måste jag prova. Tog mod till mig och ritade upp var bakre skarven skulle vara, sen var det bara att skära. No guts, no glory!!



    Blev riktigt bra! Främre och bakre delarna kommer limmas, den rörliga fästs med skruv. Kommer troligen limma dit en liten "läpp" på de fasta delarna för att de ska gå lite "omlott" med huven.



    Baxar upp modellen i vardagsrummet och limmar på luftintaget under vingen. Var tvungen att borra upp det! 8)



    Cannon-blisters limmas på vingens översida. Tyvärr bli det fel färg på ena vingen...... Antingen får man snygga till själv med lite grått, eller göra som jag: Måla D-dagsränder.



    Dotterns dockor, barnvagn och My Little Ponnys rensas undan för en överblick. Nog ser det ut som en Spitfire Mk. XIV?
    Jag har sett bilder av KMP Spitten på nätet och tyck att den haft lite konstiga former i vissa vinklar. Men när man ser den på riktigt, DEN ÄR FÖRB-NN-T LÄCKER!!



    Det här skruvarna följer med i byggsatsen, 2,3x10 mm. Blivit kär i dom, riktigt bra. Någon som vet var man få tag på liknande?


    Ha en trevlig helg!

  8. #48

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ahhhhhhhh, vilka härliga bilder!!!! PDT_Armataz_02_44

    Det blev ju hur bra som helst med huven oxå!
    När jag har dagdrömt om detta har jag sett framför mig att den rörliga delen går på någon sorts skenor och att man relativt enkelt kan låsa bubblan i öppet eller stängt läge. Kanske inte är så lätt att få till i praktiken.. PDT_Armataz_02_16

    Appropå Cannon-blisters, skall det på några kanonrör?? Spitten på reklambilderna ser ju extra grym ut med dessa på plats. Frågan är bara hur man får till dem på ett bra sätt?

    Snyggt jobbat i vanlig ordning, Christer. Ha en trevlig helg Du oxå!!

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #49

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det är inte alltför besvärligt att få till en skjutbar huv, det är läckert! Tips på hur du gör på en Spitfire hittar du här:
    http://evoshangar.homestead.com/spitfireII.html

    Själv har jag fnullat med en huv på mitt Never-Ending-Tempest-bygge, men där måste huven gå på tre skenor. Kanske jag är avskräckt?!:
    http://www.hawkertempest.se/bailey-fuselage.htm

    Ritning, med instruktioner, på hur du gör de läckra kanonerna (ett måste!) kommer inom kort på ett Forum nära dig. Demonterbara så klart!

  10. #50

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    När man skall börja med Spitfire-bygget gäller det att hålla ordning på tummen mitt i handen, det är ett som är klart! PDT_Armataz_02_03

    Imponerande byggbilder på länkarna, Tempest-bygget ser klart avancerat ut..

    Glädjande att få höra att tips på (demonterbara) kanonrör kommer lite längre fram. Ser fram emot att få läsa mer om detta oxå.

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #51
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Följde länken till Evo´s hangar, blev lite fundersam över luckan han tillverkat på bla spitten i fråga. Hur skulle det funka att tillverka en liknande lucka på KMP´s modeller? (väntar fortfarande på min P-47á)
    Tyckte det verkar smart med en "service" lucka där man kan gömma strömbrytare, ladduttag och bla luftpåfylning. Har sett detta även Byron P-51 Mustang vid en skala träff jag varit på. Jag gillar ide´n faktiskt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #52

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ritningarna till kanonerna kommer från engelsk skalatidning. Den är i skala 1/6 och visar hur man bygger upp dom i balsa. Man kan enkelt plocka bort dom, det är ett smalt rör i kanonen och ett lite större i vingen. Ska scanna in ritningen å det snaraste!

    Serviceluckan bakom cockpit är nog inga större problem att göra. Bara att gjuta av innan kroppen skärs upp. Gör som jag gjorde med sporrhjulsluckorna men kanske ett par lager extra med glasfiber.
    Har funderat på en också, strömbrytare går alltid att manövrera via en tunn pianotråd, men värre med luftpåfyllning och ladduttag. Jag ska ta en allvarlig funderare på en servicelucka. PDT_Armataz_02_44

  13. #53
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer.
    Har du gjort något med Robart struttarn ännu??? PDT_Armataz_02_38
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #54

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Christer.
    Har du gjort något med Robart struttarn ännu??? PDT_Armataz_02_38
    Har bara kapat ena benet. Benet måste borras och gängas för de två skruvar som det ska hålla härligheten.... Har införskaffat gängtapp i lämplig dimension, får se om det blir nåt gjort ikväll.

    Funderade på serviceluckan igår. Mottagaracken bör nog placeras mer eller mindre över motorn, det blir väldigt långa sladdar till strömbrytaren...

  15. #55
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ska ha det i åtanke när jag sätter igång med mitt bygge. Vill undvika alltför långa kablar.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #56


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Det är tur att det finns internet !!!

    Jag sitter bara 300 m bort men får beskåda detta bygge via nätet...snyft.
    Kul att det går frammåt i alla fall Christer.
    Jag meckar vidare med mitt kök så känge.

    Nästa år skall jag kanske bygga lite flygmaskiner som omväxling (?).
    Flygsmurfen

  17. #57

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jadu Flygsmurfen, du har blivit inbjuden... men tackade nej för att jag var lite snorig..... Men du är alltid välkommen!!

    Helgens framsteg är två lager vit färg för D-dags ränderna, behövs ett lager till. Samt skruvat, skruvat, skruvat IKEA garderober.... :?
    Bilder (på Spitten) kommer å det snaraste!

    Tally Ho!

  18. #58
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Var alla skruvar med till garderoben? Köpte en själv för ett år sedan på IKEA där det fattades några beslag. (Kunde inte låta bli att skriva när det ändå kom på tapeten) suck PDT_Armataz_02_13

    Väntar med spänning på fler bilder av din otroliga Spitt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #59

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Inga problem med garderoberna Ompa. IKEA har bättrat sig betydligt på senare år, oftast blir det delar över!

    Inget gjort på landställsbenen än, men har nu fått på 3 lager TUNNT med vit färg.
    Jag kommer inte märka min Spitfire som byggsatsen utan så här:



    Profil från No. 91 "Nigeria" Squadron av Peter Hall (Osprey Aviation Elite 3).
    No. 91 var en av få divisioner som flög under D-dagen med Spitfire XIV.



    Ränderna målades på för hand i all hast kvällen innan D-dagen, därav att de är ojämnt målade och inga raka linjer...



    Men på en modell skulle det väl se alltför taskigt ut att måla så. Maskerar iaf linjerna men penselmålar med Clas Ohlssons "finaste" pensel.



    Kroppen!



    En bit bak på kroppen har Mk. XIV någon typ av sprötantenn. Monterade en bit 3cm Sullivan stötstång med nedre änden igensatt. "Antennen" blir en bit pianotråd eller liknande.

    När färgen torkat ska de svarta linjerna på, behövs antagligen bara ett lager.

    Tally Ho!

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jolly good ol' chap!

    Av någon konstig anledning tycker jag nästan alla allierade plan blir snyggare med invasion stripes, och spitten framför allt!

    PDT_Armataz_02_44

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •