Reklam

 
Sidan 13 av 26 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #241

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Grymt snyggt Christer!! PDT_Armataz_02_43

    Man upphör aldrig att imponeras över Dina framsteg.
    Jag har kommit lite längre med min Spit men har för länge sedan kastat in handduken när det gäller att hänga med Dig i byggandet.. Vinge, stabbe och sidoroder är på plats, motorinstallationen ligger nu överst på att-göra-listan.

    Jag skall försöka mig på en variant av cockpit i alla fall, men det blir en pilotbyst och ingen snygg docka. Förhoppningsvis ser denna lösning också skaplig ut när modellen passerar över fältet på fullt skaft..

    Däremot är custom-avgaset beställt, pröjsat och klart. Återkommer med bilder när jag fått hem godsakerna och påbörjat installationen.

    Mvh, Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  2. #242
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Christer, hur gick det med det infällbara sporrhjulet? Jag ska till att installera ett sådant Robart i min Musse och skulle vilja se hur du gjorde med luckorna och fjädern som du skrev om!? Bilder?
    / Christian Olsson

  3. #243
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Wow Christer! PDT_Armataz_02_44
    Det är något otroligt farligt och vanebildande detta med detaljer.
    Tror det är läge för Socialstyrelsen att gå in och tidsbegränsa tiden per
    dygn man får lägga ner på sånt här.
    Själv känner jag nu att det bara är en Låååååång transportsträcka i tid
    tills man får sätta igång med vädringen. Kanske därför som det tagit emot att rassla ner till hobbyhörnan sista tiden. PDT_Armataz_02_31
    /Nalle

  4. #244

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lars,
    skönt att höra att du fortfarande är på banan! Med "bara" en pilotbyst och custom-avgaset kommer du säkert få en lättare och mer välflugen Spitfire. Och minst lika snygg i luften!!

    Colsson,
    har inte gjort några mer försök på sporrhjulsluckorna sen sist. Försökte med fjädrar och även detta tips med en slang. Men fick inget att fungera bra. Mitt "problem" är att luckorna måste peka utåt lite för att hjulet ska kunna passera. Slangen verkade lovande, men luckorna stängdes inte ordentligt. Neil Hutchinson har en variant på sin P-40 som kanske kan användas....
    Hur som helst, luckorna ligger längst ner på prioritetslistan just nu, blir det sista jag gör. Kanske jag får flyga utan luckor? :cry:

  5. #245
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Snyggt jobb med spaken Christer. Den blir ju aldeles super. Ang luckorna, vet precis hur det känns när det man planerat går i stöpet.
    Trodde jag skulle få tid at måla om min Thunderbolt nu till helgen, men får skjuta lite till på det, frugan måste jobba. Men det finns ju självklart annat att göra
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #246

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    En liten rapport så ni inte tror jag börjat med knyppling eller liknande...



    En liten teaser kanske? Suttit och pulat med cockpitinredningen. Utgår från lite ritningar och bilder, kollar vad som finns i bra-att-ha-lådan och försöker få till något som liknar förebilden. Storleken bestäms med ögonmåttet. På bilden ovan finns throttle control, compass och undercarriage control unit. Har även gjort kofoten och elevator trim wheel som sitter på vänster sida av cockpit. Allt detta är redan målat och monterat i modellen, bilder kommer!



    Tackvare Sweeper och Nalle har jag MÄNGDER av ritningar (bl.a. fabriks-) och bilder, tack grabbar!! Ovanstående är egentligen en Mk. XII men ger ett hum om hur grejorna ser ut i verkliga livet. När man bläddrar igenom alla bilder slås man av att det skiljer ganska mycket mellan versioner och individer och allt är olika målade... :?
    Nu är ju inte denna Spitfire ett F4C-projekt så det är mer atmosfären jag är ute efter. Har också som bekant ett höjt golv och när Sqn Ldr Nash sitter i cockpit blir nog hälften av alla detaljerna skymda!!

  7. #247

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Klubb
    Hökaklubben Halmstad

    Standard

    Tjenare Christer, Snyggt slitage.

    Ang. Luck mekanik kolla här:
    [img]
    http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=234[/img]

    Om du ersätter luftcylindern med en fjäder för öppning en bit in på AL armen mot fästpunkten i spantet och sedan låter sporrhjulet drai gen luckorna genom att träffa en lämplig anslags pkt. på Al. armen så har du luckorna under full kontroll, plus att det går att justera slaglängder osv.

    Det här funkar klockrent eftersom allting sitter ihop och rörs genom Al. armen som även den sitter fast i ena änden.

    Lycka till

    Johan

  8. #248
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tja, vad säger man? Otroligt snyggt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #249


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Tog mig i kragen ikväll o hängde
    på dekalerna på Spitten.

    Måste säga att man blev glatt överaskad av
    den ypperliga kvaliten på dessa.
    Finnishen o "följsamheten" är ju superb.

    Mvh Kent

  10. #250

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hej Johan!

    Kul att du kommer med på den här tråden. Dina tips kan behövas!!
    Din luckmekanik ser helt klart intressant ut, lite i stil med Neil's P-40. Ska testa.

    Kent,
    Jag gillade dekalerna också. Men tyckte dekalerna för fin-flashen inte smet runt de upphöjda detaljerna ordentligt.... Kanske man skulle målat?

  11. #251


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    F-bannade ARF!
    Okej man kan ju säga att detta borde man upptäckt tidigare!
    Hur som helst, detta bekräftar bara vad jag tidigare erfarit
    o ansett när det gåller ARF:er.
    Trodde i min enfald att KMP skulle vara lite bättre,
    speciellt efter alla lovord som strötts av alla o envar på
    detta forum.
    Till saken: Höger vingtipp är ju helt felmonterad, hänger ju ned
    som örat på en ledsen hund.
    Se bilderna, vänster öra, helt ok:


    Höger öra inte lika bra eller:

    Vete tusan vad man skall göra....(just nu känns det som det
    rätta vore att bränna upp skiten)
    Mvh Kent

  12. #252

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Aj aj va surt..
    Man tycker ju att när man betalar så mycket för en ARF så ska man slippa se sånt där.
    Maila till tillverkaren och berätta så dom (om dom nu inte redan visste...) vet att detta problem finns.
    Med lite flyt får du en ny vinghalva...
    Skicka med bildbeviset

  13. #253


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Mejlade KMP!
    Faktiskt svarade de redan idag

    "Please send me a photo. If it is as you indicate, we will no doubt replace it.

    Paul Morrison
    *******************
    Sales and Media Design,
    Kondor Model Products
    "

    Får se hur de går.....
    Mvh Kent

  14. #254

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Usch..... rusade in i hobbyrummet och kollade mina vingspetsar, tack och lov inga slokande hundöron. Vad ska man säga om ditt exemplar? Måndags-ex? För mycket risbrännvin till byggarna?
    Hoppas KMP löser problemet, men riktigt trist, man vill/förutsätter att allt är just gjort från början.

    Veckans uppdatering. Blir inte mycket gjort just nu. Eller är det kanske så att det lilla man gör tar tid? Cockpit-pysslat senaste veckan:



    Med hjälp av lite plastic card, plaströr i olika diametrar, plastförpackingar och skyddsploppen till en cykelventil blev ett sikte till! Målades med Tamyia NATO Black, lätt slitning med silverpennan och lite borstning med krita.



    Lite mojänger och molijoxer har kommit på plats på cockpitväggarna. Gått efter bilder på Mk. XIV. Som vanligt skiljer sig detaljer och färgsättningar, kablar fick bli både svarta och vita. Minnesgoda läsare noterar att jag nu satt dit mer "spantliknande" saker på insidan, var fula tjocka lister tidigare.



    Vänster sida med throttle control, elevator trim wheel och kofot. Kofoten tog väl en timme att göra av balsa och syns knappt när piloten sitter i....... :? Kablar ska i och lite mer detaljer på båda sidorna.



    Förra veckan dök burken med WarbirdColors Satin Clear upp, beställdes från Fighteraces. Den lilla flaskan är cross-linker som ska blandas i lacken före målning, 8 droppar per en ounce lack.... Sen ska allt tåla 15% nitro.


    På söndag åker jag till Paris för en veckas kurs, är sen hemma en vecka och åker tillbaka ner veckan efter det. Hem sent Skärtorsdagen. Så det blir nog sparsamt byggt den närmaste tiden.
    Har satt upp målet att Spitfiren ska vara klar i slutet av april och hinnas flygas ordentligt innan Södertälje MFKs Modellflygets Dag den 17 maj. Och naturligtvis på Modellflygets Dag!!

    Tally Ho!

  15. #255

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja, vad säger man?? Helt sjukt läckert, Christer!!! PDT_Armataz_02_28

    Det är med blandade känslor man läser denna tråd, dels blir man imponerad och upprymd över dina fantastiska framsteg och dels blir man lätt deppad över det faktum att det egna bygget ter sig amatörmässigt och blekt..

    Man borde nog sätta sig i bilen och köra de 25 milen till Södertälje den 17 maj för att få se underverket i luften.

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  16. #256

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Åååh!
    Gör gärna en rejäl test med Warbird Colours-lacken. Är mycket nyfiken på den.

  17. #257

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Christer, jag undrar om Du kan tipsa mig om var jag kan köpa Flair spectrum matt dark green till huven? Sökte lite på nätet utan större framgång. Av Dina bilder att döma blir det kanon med den färgen.

    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #258

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Lars,
    25 mil är väl inget för att få se en Spit flyga??!! Du kommer få veta här kvällen innan om det blir av eller inte...

    Köpte min färg från Nathans, men enligt Flairs hemsida ska nu Örestads RC-center ha färgen. Tror jag sett deras annons i MFN om det också. Färgnyansen är kanske inte "100", men iaf "97".

    Zeno,
    funderar att först testa lacken på lämpligt föremål. Vill du läsa mer om hur WBCs färger fungerar NU kolla in Neil Hutchinsons YA P-40E.

  19. #259

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tror att det är dags för ett besök i den Landbergska hangaren! PDT_Armataz_02_11
    Jag måste ju "besiktiga" konstverket!!!


    Göran

  20. #260
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer. Eller någon annan för den skull.
    Vet du/ni någon som säljer Tamiya färger på postorder?
    Leksaksaffären här i stan där jag bor har konkat för ca 1månad sedan. Dom körde med Humbrol, men efter lite olika reportage jag läst så verkar det som om många använder just Tamiya färger till allehanda WW II fordon, båtar och flyg. Skulle vilja ge det en chans. Ska ju som nämnts i min byggtråd lacka om P-47an. Kan kanske bli med Tamiya färger.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •