Reklam

 
Sidan 25 av 26 FörstaFörsta ... 1520212223242526 SistaSista
Resultat 481 till 500 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #481

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    ÄNTLIGEN!!!
    Nalle postade tanken i torsdags, och till slut hade Kungliga Postverket den stora vänligheten att leverera den i brevlådan.

    Landberg och Nash önskar att få tacka Nalle och Moore för hjälpen. Thanks guys!

    (Hur ser vädret ut för helgen som kommer?.....)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9020020.jpg 
Visningar:	310 
Storlek:	185,6 KB 
Id:	946  

  2. #482
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Härligt!
    Jag tror att den levererades av en såkallad "gammal lytt postiljon" som släppat
    sig från Nyköping på gammla knaggliga stigar, över berg, genom dalar, simmande
    över vattendrag och till sist nått Rönninge, helt utmattad men nöjd att kunnat
    leverera paketet.
    Var vänlig kolla i buskarna runt brevlådan så att han inte stupat där.

    Hoppas på att Ni (Du och Nash) får bra väder och en skön Take off på lördag.
    /Nalle

  3. #483
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tror vädret ska vara förhållandevis bra på lördag. Vi håller tummarna för en lyckad premiär

    PS.
    Blev av med gipset i går, hoppas jag kan smyga i gång med bygget igen i slutet av veckan och ev vädra min Saito 100 som jag monterat i Hellcaten på Lördag
    DS.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #484

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlägg
    Härligt!
    Jag tror att den levererades av en såkallad "gammal lytt postiljon" som släppat
    sig från Nyköping på gammla knaggliga stigar, över berg, genom dalar, simmande
    över vattendrag och till sist nått Rönninge, helt utmattad men nöjd att kunnat
    leverera paketet.
    Var vänlig kolla i buskarna runt brevlådan så att han inte stupat där.

    Hoppas på att Ni (Du och Nash) får bra väder och en skön Take off på lördag.
    Tittade i morse runt brevlådan. Det enda jag kunde upptäcka var skrapmärken i jorden och avföringsspår. Det KAN ha varit en utmattad postiljon, men också grannens kattjävel....

    Radio Stockholms "Trafik" rapporterade dock senare att en man cyklade söderut på Södertäljebron, förvirrad mitt i trafiken. Det är möjligt att det var postiljonen på väg hem till sin stuga utanför Nyköping där fru och 15 barn väntar.


  5. #485

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Vete f-n va jag drabbats av.... Antingen är det Murphy's Laws, eller Ompa-syndromet (ref. P47 problem), eller så är det taskiga gener.... (Idag kan allt skyllas på det. Från fetma, alkolism till skilsmässor.)

    Men igår var det tänkt att flygas. Bl.a. Lelle o mekaniker Jim ställde upp som hjälp. Motorn som fick sig en rejäl smäll i #1s krasch har inte startats sen dess och var lite tjurig. Men med startmotor gick den igång! Efter knappt en minut började hela ekipaget skaka BRUTALT.
    Snabbt stopp. Visade sig att motorbocken satt helt lös, en skruv låg på gräsmattan. Obalanserad propeller? Krokig motor??

    Av med motorkåpan och drog fast bockarna. Tyvärr hade en inslagsmutter lossnat på insidan men beslöt att prova motorn med bara 3 skruvar.
    Nu var motorn lättstartad, gick hur underbart som helst, precis som innan kraschen. Körde en halv tank, inga vibrationer!

    Kanske är jag en kyckling, men nu tilltog sidvinden. Och flyga med inte ordentligt fastsatt motor, och med förra provflygningen i bakhuvudet så avstog jag provflygning.

    Så frågan är varför motorn skakade så förbaskat första gången? Ska nu plocka ur kroppen och montera lös mutter, locktite på skruvar, kolla balansen på propellern usw. Sen hoppas på fint helgväder framåt, eller så smiter jag från jobbet en eftermiddag...

    Lelle bangade dock inte, flög sin Stearman, och så fick vi njuta av YAK-54 som flög till stratosfären!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9130026.jpg 
Visningar:	261 
Storlek:	459,2 KB 
Id:	1045   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9130028.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	489,3 KB 
Id:	1046   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9130003.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	423,2 KB 
Id:	1047   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9130009.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	237,3 KB 
Id:	1048   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9130004.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	449,7 KB 
Id:	1049  

    Senast redigerat av ChristerL den 2008-09-14 klockan 19:41.

  6. #486
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Better safe than sorry Christer.
    Min P47a' flyger nuförtiden faktiskt helt underbart.

    Men i dag fick jag mej en läxa om medföljande sk "hardware" som följer med till vissa modeller och framförallt ARF modeller.
    Var ute i dag och skulle lufta min Hellcat med nya Saito 100an i. Efter en halv tank hadde jag fått motorn att gå som en dröm.
    Tankade upp och lät den svalan med en kopp kaffe i handen.

    Startade upp och taxade ut till startbanan. Gasade på och den steg till väders som sej bör. Flög i ca två min när det var dags för en tryckare. Låg rätt högt, ca 60-70m när jag tog den i en vid vänstersväng och lät den förlora litre höjd. När jag rätade upp den och gasade på lite till försvann roderverkan på höjdrodret. Snabb koll av samtliga andra radiofunktioner, allt ok men inte höjdrodret. Sen hör man judet av ett krftigt roder flutter och man ser även rodret skaka hejdlöst. Maktlös kan man bara beskåda eländet gå i backen med total haveri som följd. Ordet kaffeved fick plötsligt en ny innebörd.
    Efter ett gediget felsökande fann vi till slut att stiftet i linken för höjrodret var knäck/avbruten bakåt. Motsatt håll mot det borde vara om det pajat vid nedslaget. Sista gången jag använde medföljande linkar. Kommer bli metall linkar i fortsättningen för min del.
    Så nu är jakten på en ny kärra igång som kan passa min Saito 100. Fick tips om TopFlite P51 stl 60 ARF. Men vet inte när den kommer till Svedala bara.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #487

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Surt Ompa. Den kärran gillade jag. Vet hur det känns.... Bara att ta nya tag!

    Hur är det med handen förresten?

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  8. #488

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Sista gången jag använde medföljande linkar. Kommer bli metall linkar i fortsättningen för min del.
    På #1 bytte jag ut alla plastlinkar mot metall. På #2 låter jag det vara som Kent byggt den. Men instämmer till 100%, vet inte varför, men metallinkar känns tryggare.
    Sen blir man lite förvånad när man suttit och kikat på Dave "King of Scale" Platts DVDs och ser hur han använder plastlinkar på > 80" modeller....

    Tror din Hellcat precis slöt upp bakom min Spitfire #1 i en tajt formation uppe i modellhimlen. RIP!

  9. #489
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Suck, ja. Fritz fick dom till slut
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #490
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Beklagar Ompa.
    Jag tror nanmet ARF har en annan betydelse än vad vi fått lära oss:
    ARF = Always Rejected of Fritz!!
    Man kanske bara ska låta Hurricanen stå och vara fin, om , när den blir färdig.

    Christer, Du har drabbats av den vuxna genen, förnuft. För 10-20 årsedan hade du
    flugit med tre skruvar och hoppats att inget skulle gå på tok. Såg att Nash klivit
    ur Spitten. Gick han till puben för att dränka sorgen över missad flygning eller firade
    han livet?

    /Nalle

  11. #491

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Kanske är jag en kyckling, men nu tilltog sidvinden. Och flyga med inte ordentligt fastsatt motor, och med förra provflygningen i bakhuvudet så avstog jag provflygning.
    Inte alls, Christer. Du gjorde helt rätt !! Är väl bättre att göra ett nytt försök med all skruvar på plats. Förutsättningen ökar markant med alla delar fastdragna.
    På´t igen Christer. Du vet var jag bor.
    /Lelle

  12. #492

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Suck, ja. Fritz fick dom till slut
    Jäkla osis, Ompa ! Synd på det fina bygget. Vet att jag själv blev av med ett sidoroder för ganska länge sedan men det hände ju egentilgen inget . Det var en så´n där stållink där sprinten/axlen inte går igenom gaffeln på motsvarande sida. Den hade också krök sig och linken hoppade ur. Rensade genast bort dom linkarna så nu har jag inte några kvar.
    Var det en så´n link som orsakade din krasch?

    Nytt flygplan:
    Köp en ny Hellcat!

    Syns vi i Tranås på Söndag. Hade tänkt mej dit om vädret inte krånglar till det.
    /Lelle

  13. #493

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Så frågan är varför motorn skakade så förbaskat första gången? Ska nu plocka ur kroppen och montera lös mutter, locktite på skruvar, kolla balansen på propellern usw.
    Kanske det efter allt var obalanserad propeller? Grannen Flygsmurfen var över med sin balanserare och utslaget var tydligt.....
    Efter att återigen ha plockat ur tanken för att nå den förmodade lösa inslagsmuttern visade det sig att den faktiskt satt kvar på sin plats, men var på väg att glida ut. Hade skruvarna till motorbocken varit något längre hade det nog varit möjligt att få grepp igen! Nåväl, nu sitter inslagsmuttrarna säkrade med lite epoxi, och skruvarna med Loctite.

    Fint flygväder idag, men i e.m. är det bio som gäller: Mamma Mu och Kråkan!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P9200024.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	278,0 KB 
Id:	1106  

  14. #494
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmmmm...Det är möjligtvis inte så att spinnern inte var 100% centrerad?
    Det har jag upplevt som ett större problem än obalancerade proppar..
    ..såg en fluga..(10 min paus..viftade på svansen.. ACTIONRULLE!!!
    I Like!! Ang plastlinkar så använder jag dessa flitigt ,antingen med krympslang eller slangsnuttar o jag har väl haft flax men jag har haft större problem med plåtlinkar som har skramlat upp sig mot gängstången..
    Brukar bli lite lödtenn på dessa numera..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #495
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kruxet med mina plastlinkar är det att jag har/hadde säkrat dom med en slangsnutt. Det som hände var att själva stiftet som sitter i linken, genom roderoket helt sonika gick av. Kan ju vara någon skada som uppstog när jag monterade eller något fabrikations fel. Alternativt en transportskada. Vad vet jag?...
    Det här var ju egentligen första gången jag flög Hellcaten med en motor som svarade ordentligt. Så detta kanske hadde hänt tidigare bara motorn fungerat som den skulle. För det hände när jag hadde hög fart och skulle räta upp den efter en dykning och göra en tryckare över fältet
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #496

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jaha.... Jag brukar ju inleda mina inlägg i den här tråden med "Kommer ni ihåg mig?"........

    Så var det då äntligen dags. Perfekt väder på Påldalen i Nykvarn ikväll. Det var ingen tvekan! Nu skulle hon upp!

    Som vanligt påhejad av ett gäng under ledning av Lelle! Efter lite skruvande på nålen och försök till taxning, som bara var att glömma, stog hon där på startbanan. Efter 3-4 försök som slutade med nostipp fick mekanikern hålla i stjärten tills det var fullgas och fullt höjdroder utslag. Nu gick det!!!
    Upp på lite höjd, trimma lite dyk. Assistans av meken igen för att få in ställen. (Hmm.. jag var nog "lite" nervös.) Flög nog 5-6 minuter. Mest lugna 8or där Spitfiren är så jäkla snygg. Provade rollar vilka blev mjuka, en stor rund looping.
    Dags för landning, hade redan på förhand bestämt mig för att strunta i flaps. Kanske lite fort, OK enligt Lelle. Men när jag försökte plana ut steg den raskt mot skyn igen. Hmmm... Till sist satte den sig i slutet av banan med ett lätt krasch.... Trodde jag gjort en "Ompa" men visade sig att det bara var skruvarna till stället som släppt i trät. Lätt fixat! Phu!!

    Reflektioner:
    - Helt omöjlig att taxa. Ska se om jag kan vinkla benen lite mer. Kanske göra som Taygher och stoppa i kullager i hjulen.
    - Hade nålen ute lite drygt ett varv i höstas. Nu hade jag nålen ute 1/2 varv!!?? Någon som vet på ett ungefär hur mycket det brukar vara??
    - Flög faktiskt mest på fullgas, inte värsta draget. Kanske gå tillbaka till samma storlek på prop jag flög #1 med. (Kommer inte ihåg dimensioner just nu.)
    - Flaps är nog ett måste. Kanske lite mer expo på höjden tyckte Lelle, ska prova det!

    Nu ska jag fixa till blessyrerna, sen ska hon upp igen. Sen kanske det blir lite vädring!

    Tack till alla på fältet, Mats bakom kameran, men speciellt till Genland som ju skänkte modellen till mig efter kraschen av #1.

    Tusen tack Kent!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6780.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	270,5 KB 
Id:	5378   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6786.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	216,5 KB 
Id:	5379   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6788.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	208,7 KB 
Id:	5380   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6794.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	120,1 KB 
Id:	5381   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6798.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	5382  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6804.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	236,4 KB 
Id:	5383   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6807.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	5384   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6814.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	158,7 KB 
Id:	5385   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dsc_6828.jpg 
Visningar:	420 
Storlek:	231,4 KB 
Id:	5386  

  17. #497

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt Christer!!!

    Jag känner igen i princip allt Du skriver om Spitten, den är inte speciellt enkel att taxa med och landning utan splitklaffarna nere?? Det hade jag aldrig gett mig på med min i alla fall..

    När jag skulle landa min första gången hade jag inte modifierat klaffarna så maxutslaget var väl 50-55 grader = höll inte på att få ner henne alls..

    Med rejält utslag på klaffarna (luftbromsarna) så är hon en dröm att landa i direkt jämförelse, testa det nästa gång!

    GRATTIS hur som helst!!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #498


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Äntligen!!!
    Grattis Christer!

    Mvh Kent

  19. #499

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard äntligen !

    Grattis Christer.

    Den flög så graciöst och fint när den väl kom i luften. Spitten är ett så vackert flygplan att man nästan får ståpäls. Du gjord en en riktigt fin flygning med den. Flög den som flygplan ska flygas.

    Landningen blev lite väl spännande eftersom den var så känslig på höjrodret. Hastigheten var kanske lite hög, men inte i överkant. Spitten gjorde ett par rejäla upptagningar på 3-4 meter varje gång du försökte att plana ut. Slutade med en lätt noskänning. Ett par nya skruvar till landställen och hon är klar for fight igen.

    Härligt Christer.

    Vi ses på MFD i morgon.
    /Lelle

  20. #500
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Grattis! Ännu en Spitfire i luften! Kan inte bli för många =)
    Vet dock inte om det alltid hjälper, men jag flyttade roderhornen en bit bakåt på klaffarna på min Spitfire och fick de utslagen jag ville ha med en gång. Har även för mig att ESM placerat gångjärnen närmare underkanten av vingen på min Spitfire än de gjorde på "första utgåvan". Kolla om du kan flytta gångjärnen.


    Återigen grattis till lyckad provflygning!!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •