Reklam

 
Sidan 22 av 26 FörstaFörsta ... 1217181920212223242526 SistaSista
Resultat 421 till 440 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #421


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Må denna expedition till civilisationens utmarker välsignas
    med framgång.

    Snökedjor ..nja.
    Djungelolja....där torde expeditionens packning kunna
    lättas en smula.

    Mvh Kent

    (Det synes vara ett klokt val av Sqn Leader Nash att byta upp sig
    till Tempest.)

  2. #422

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Christer!

    Härligt att läsa att mästaren är tillbaka i gammal god form. Du får nog hålla koll på Lt. Nash så han inte deserterar och stannar kvar hos de unga söta franska sköterskorna...

    Jag ser redan fram emot att få följa framgångarna med Tempesten i en alldeles ny och fin byggtråd!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  3. #423
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ryser, äntligen en ny tråd på "G" av Christer
    Kan knappt sluta länkta
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #424

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Jag ser redan fram emot att få följa framgångarna med Tempesten i en alldeles ny och fin byggtråd!
    Men.... vem har sagt att nästa "projekt" på byggbordet är en Tempest??? :roll:

  5. #425

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Sorry Christer, det var nog bara jag som "jumped to conclusions".
    Läste det som om Lt. Nash nästa styrning var Din Ian Bailey Tempest Mk. V. Den kanske inte ens är i samma skala kom jag att tänka på nu?!

    Men faktum kvarstår, vi är många som ser fram emot nya inlägg från Dig i någon warbird-orienterad tråd!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  6. #426

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Sorry Christer, det var nog bara jag som "jumped to conclusions".
    Ingen fara, jag är lite hemlig av mig!

  7. #427
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vi väntar...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #428

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Så var det då dags att avslöja "hemligheten".
    Igår morse ringde väckarklockan 04.00, då hade jag redan varit vaken i 20 minuter... Efter frukost packades bilen med behövlig utrustning. Snökedjor och djungelolja lämnades hemma, vädret skulle bli bra. Och det är lämpligt att resa lätt när man ska långt:



    Kl. 04.50: Man kanske skulle åka och kolla om Rönninge Bageri öppnat? Nja, blir höger mot E4 norrut.



    Kl. 05.31: Arlandaavfarten, kanske en sista-minuten-resa? Eller hem till Bokis? Beslutar att fortsätta norrut.



    Kl. 06.39: Dragon gate, inte sugen på kinamat...



    Kl. 08.37: Vägarbeten, långtradare och fartkameror.... Tar en förmiddagspaus på Shell i Härnösand. Fika och nybakta Kanelsnäckor, mums!



    Kl. 10.07: Höga Kustenbron, men svänger av inåt landet på väg 90.



    Kl. 11.00: Sollefteå vill jag minnas...



    Kl. 12.13: Vacker norrländsk natur!



    Kl. 12.34: Slutdestinationen Åsele! 70 mil prick på trippmätaren. Fick låna telefon på Statoilmacken eftersom min Comviq-telefon inte hade någon täckning... :roll:



    Kl. 12.59: En kopp kaffe med dagens mål, Kent alias "Genland" här på forumet. Och anledningen till resan var ett PM jag fick från Kent efter min krasch:


    Hej!
    Har följt och njutit av din byggtråd hela tiden från början "to the bitter end" som Sqn leader Nash skulle sagt. Jag har ju själv byggt samma maskin o använt mig av dina tips, bla hjulbrunnsinklädnaden.

    Till mitt ärende nu...

    Min maskin är helt färdig för provflygning nu med en SAITO 120 S. Alla servon på plats bara mottagare o ack som saknas. Så har den varit i ca 3 månader nu.

    Problemet är att jag har så många nya projekt på gång. Dessutom har jag tappat suget för att flyga Spitten! Skruvade ur SAITON idag för att sätta i 1/4 skala Cubben.

    Till saken...

    Vill du ha min KMP Spitfire så får du den (fraktkostnad tillkommer förstås), det vore bättre att den kom till någon som vore intresserad verkligen, än att den som jag vet att det blir kommer att ligga på hyllan hos mig tills jag säljer den.
    Är det nån som den borde passa hos så borde de ju vara dig.


    OK grabbar, vad säger man om ett sånt erbjudande??!! Kent kollade om det gick att skicka med Bussgods, men bara vingen skulle gå på närmare 500 kronor. Blev helt sonika att ta en semesterdag och bege sig norrut, man vet då också att den kommer hem hel!
    Blev en timmes lunchpaus i Åsele, mycket flygsnack blev det. Sen var det dags att bege sig hemåt igen, var hemma i Salem kl. 22.15.



    Så här ligger min "nya" KMP Spitfire, Genlands f.d., i hobbyrummet. Kent och jag bytte servon mm, så det som saknas är motor, ack och mottagare. Jo, en ny spinner till kärran (från Brian Taylor) beställdes på telefon under hemresan. (Tack till Jane Dersjö för hjälpen som pratade med Brian!)

    Kommer inte göra några vansinnesdåd med kärran, möjligen airbrusha avgaser osv. Jag kommer framför allt att FLYGA med den!! Kent har gjort en cockpit med stol och instrument och om Sqn Ldr Nash bantar kanske han får rum..... Men gissar att det då får bli "operation övertalning" om han ska slita sig från de franska flickorna på fältsjukhuset.

    Men... var katten har jag lagt kanonerna från förra Spitfiren??
    Skojar bara Taygher, jag gör ny om det behövs. Och du kommer väl ihåg att vi ska flyga formation på Modellflygets Dag i Södertälje nästa år?

    Tusen tack till Genland!! Jag kommer och flyger med er i Åsele någon gång!

  9. #429

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    57
    Jobb
    industri reperatör
    Klubb
    RC CLIPPERN

    Standard

    Det tyckte jag var snällt!!Det var mig ett riktigt bra plåster på såret!!
    Jag har ju en lika dan,njuter till fullo av att bygga på den

  10. #430
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Wow, vilken höjdare. Bara att gratulera :up:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #431

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Detta var verkligen roligt att läsa. Hurra!!! :wave:
    Du är verkligen värd lite medvind, Christer.

    Och all heder till Kent! Vilken härlig kompis, helt otroligt.

    Hyggligt av Dig att jag får behålla kanonerna, lita på att jag är på plats för formationsflygning på Påldalens modellflygfält nästa år.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #432
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Vilken Storry denna tråd har blivit.
    Inte ens dom Amrikanska såpfilmerna spöar denna handling.
    Att få följa med i uppbyggandet av Spitten och sen.. Ja ni vet vad. Sorgen och sen detta lyckliga slut. Inte ett öga är torrt.
    PDT_Armataz_02_20
    Lycka till Med Nya Spitten. Ska kolla om vi har någon gammal Lastbils Airbag liggande här på jobbet, så Nash inte behöver känna oro inför dom kommande flygningarna.
    /Nalle

  13. #433
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kommer det månne bli en ny tråd där vi får följa framskridandet av den nya Spiten, eller travar vi på i den gammla invanda tråden? :roll:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #434

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Vilken Storry denna tråd har blivit.
    Inte ens dom Amrikanska såpfilmerna spöar denna handling.
    Att få följa med i uppbyggandet av Spitten och sen.. Ja ni vet vad. Sorgen och sen detta lyckliga slut. Inte ett öga är torrt.
    PDT_Armataz_02_20
    Har inte tänkt på det, man kanske skulle sälja storyn till Hollywood?
    Tänkt rollbesättning:
    Jim the mechanic: Sean Connery (Jim sägs vara lik honom och båda äter haggis.)
    Genland: George Clooney
    Mrs ChristerL: Angelina Jolie (Keira Knightley skulle funka mums också!)
    ChristerL: Himself

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Kommer det månne bli en ny tråd där vi får följa framskridandet av den nya Spiten, eller travar vi på i den gammla invanda tråden? :roll:
    Tja, det blir inte så mycket ändingar på den "nya". Bara att fortsätta på gamla tråden kanske?!!

  15. #435
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Jag håller på att du fortsätter tråden med bilder och text om den nya.
    Det blir liksom mer komplett på något vis.

    För att du/ni inte ska tro att Hurricanen är laggd på hyllan och att Moore bara sitter i baren och pimplar Scotskt, så ska jag tala om att jag letar Radio.
    /Nalle

  16. #436
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    För att du/ni inte ska tro att Hurricanen är laggd på hyllan och att Moore bara sitter i baren och pimplar Scotskt, så ska jag tala om att jag letar Radio.
    Vi väntar...
    Har fått en inspirations svacka ang min Thunderbolt, men hittar nog formen snart. Har åtminstonne pillat lite pån i helgen, samt sprutspacklat. Nu väntar, förhoppningsvis sista, slipningen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #437

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Då fortsätter vi med #2!! Bör gå aningens snabbare att få i luften än Ettan!! Och förhoppningsvis håller den sig längre där också...........



    Reservdelar för 600 kr inhandlades till Saiton och det var snabbt gjort att skruva i den. Genland hade använt samma motor! Saknar fortfarande en ny trycknippel, tror inte den går att köpa lös, man måste köpa komplett ljuddämpare. PDT_Armataz_02_33
    Ny spinner ligger och väntar hos Janne "Lowflyer" Dersjö, beräknat överlämnande sker på Hobbymässan.




    Ack in under tanken, koppla in servon till mottagaren, ställa utslag. KLART!! Den blåa saken är en ventil för att reglera lufttrycket till ställen, dvs hastigheten på in- och utfällningen. Genland hade monterat flapsservona åt samma håll, en Y-kabel fungerar alltså inte. Man får reversera ett servo, eller som jag gjorde, mixa servona på två kanaler. Efter lite pyssel med två lösa servon fick jag ihop det, fick läsa instruktionsboken också...



    En enkel och hyfsad cockpit...



    ... som saknar en pilot. Har funderingar på att recycla Sqn Ldr Nash, men han ska då få gå ner rejält i vikt. Använder huvud, händer och kläder men göra en ny kropp i cellplast. Genland har vägt Spitfiren och den hamnar straxt under 6 kg, med tyngpunkten på rätt plats!! Vill inte tynga ner den här i onödan, här ska flygas!!

    Nu återstår att ställa in skev- och flapsservon. Tänkte byta ut landställsbena mot mina fjädrande Robart inkl. dito hjul.
    Vädring? Mmm.... efter att sett Lowflyers Corsair kan jag nog inte låta bli. Funderar på att lägga till lite extra märkningar. Är lite sjuk annars och vill att ALLT ska vara enligt en förebild, men eftersom #2 nu är märkt som (nästan) alla andra KMP Spitfires vill jag göra min lite personlig. Självklart ska det vara "som det kunde sett ut".

    To be continued...

  18. #438
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jajamänsan Christer,så jämrans kul! Genland,du är ny hjälte No1!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #439

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag instämmer med föregående talare!

    Gott att se att bygget går framåt. Om Du får en startvikt på under 6kg blir det en härlig maskin att flyga. Min väger som sagt 6,5kg torr och är trevlig att spaka. Har ca. 15 starter på den så här långt och är helnöjd!

    Keep up the good work, Christer!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #440
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    oj de va en reko man som grejade en ny åt dig...sitter här o snyftar nu o vet nu att änglar finns....hurra för att hälpa andra då mår magen bra.....
    (':up:')

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •