Reklam

 
Sidan 20 av 26 FörstaFörsta ... 101516171819202122232425 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #381

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Är lite osäker på Mk. XIV (men borde veta...), men tidigare versioner hade bara en brytare för flapsen: Uppe eller helt ute. Läser man den långa tråden på RCMF rekommenderar man att lägga flapsen på en brytare på sändaren, dvs använda flapsen likt förebilden.
    Är det något jag skulle gjort annorlunda är det gångjärnen till flapsen: Sätta dit "riktiga" i vingen och göra små uttag i flapsen så de lätt går ner i 90 graders vinkel. Tror inte det är en svår operation att göra i efterhand om man inte är nöjd med CA-gångjärnen....

    När jag gogglade lite hittade jag denna intressanta läsning på FlyPasts Forum, nästan så pulsen går upp när man läser!!:



    HOW TO - TAKE OFF AND LAND A 'SUPERMARINE SPITFIRE'
    MARKS 1, 11, & V. From WW2.

    PREPARING FOR START UP :-
    Wearing your parachute get up onto the Port side wing, press catch and slide back hood, open and drop down cockpit door and climb into the cockpit . Adjust seat height and pedal settings to suit. Pick up the two Sutton harness leg straps, and insert each eye buckle into the harness lock, then pull the other two Sutton harness straps over your shoulders and fix them also into the lock. Finally insert the lock pin. Adjust strap tension.
    With helmet on and mask attached, pick up it's RT cable and oxygen supply tube and fit both into their sockets on right hand side of cockpit.
    Next press the Sutton harness release bolt on cockpit right to enable you to lean forward to : -
    Check the FUEL CONTENTS GAUGE, for the lower fuel tank , and then the OXYGEN gauge. Check that their needles are up to the full mark.
    Check that the UNDERCARRIAGE SELECTOR LEVER is in the DOWN position.
    Switch on the undercarriage indicator light.
    Check that the INDICATOR on the panel shows GREEN for DOWN.
    Check that the FLAPS SWITCH is in the UP position.
    Check that the LANDING LAMP SWITCH is in the UP position.
    Push Both FUELCOCK levers UP for ON.
    Turn ELEVATOR TRIM wheel - FORWARD for Nose Heavy 1 DEGREE.
    Turn RUDDER BIAS wheel - Full Forward for Starboard effect.
    Push AIR SCREW CONTROL LEVER fully forward for FINE setting. Push the Mk1/Mk11 and MkV manual RADIATOR SHUTTER fully forward to OPEN.(Mk1X and later versions were automatically controlled).
    Check FREE MOVEMENT OF CONTROL COLUMN
    Turn on R/T (radio transmit) 4 buttons, one for each frequency.
    Then take a quick double check round to see that all of the above actions have been carried out.
    Pull the DIRECTIONAL GYRO and ARTIFICIAL HORIZON dial knobs OUT so their gauges are uncaged.
    TIGHTEN and then CHECK the THROTTLE FRICTION ADJUSTER.
    Push the THROTTLE LEVER OPEN half an inch.
    Pull the MIXTURE CONTROL LEVER fully back to the RICH setting.
    Turn on the IGNITION MASTER SWITCH.
    Flick the TWO MAGNETO SWITCHES UP for ON.
    When engine is cold unlock the Kygas PRIMING PUMP then pull out and push in the handle with SIX STROKES, finally leaving the priming pump HANDLE full OUT.
    Look out of cockpit call ‘ALL CLEAR’? Ground staff acknowledge. Call
    ‘CONTACT’ ! Ground staff acknowledge.
    Press STARTER BUTTON AND BOOSTER COIL (if fitted) at the same time, then Push in PRIMING PUMP HANDLE. Hold buttons in until engine fires up smoothly.
    Finally SCREW TIGHT Kygas PRIMING PUMP.
    While outside the Crew are now undoing the STARTER TROLLEY connection to the starter motor.

    ADJUST THROTTLE to allow the Merlin engine to warm up and run evenly. Watch the RADIATOR TEMPERATURE GAUGE rise, particularly in warm weather . The early Mk's are prone to overheating quickly. Do NOT let it exceed 100 degrees centigrade, especially whilst stationary. Taxi off as soon as possible and Keep checking the radiator temperature gauge until take off.

    ENGINE AND CONTROLS CHECK : -
    Check REV COUNTER - around 1200 revs on warming up.
    Check RADIATOR TEMPERATURE GAUGE - safe around 90 degrees.
    Check OIL TEMP GAUGE - 30 degrees min, and up to 90 in flight.
    Check OIL PRESSURE GAUGE - 30 lbs.
    Check FUEL PRESSURE GAUGE - 2.5 to 3 lb square inch.
    Check BRAKE PRESSURE GAUGE - min 120 lbs.
    Check MAGNETOS - Open the throttle to zero boost, the engine note increases.
    Turn OFF and ON to check EACH MAGNETO in TURN, expect a 25 to 50 drop in rpm when only one magneto is in operation. You will hear a slight note change in engine sound. THROTTLE right back to TICK OVER once again.
    Check that the COCKPIT DOOR is locked in the half open SAFETY POSITION.
    Check that the COCKPIT HOOD is locked in the OPEN position.


    TAXIING OUT ONTO RUNWAY : -
    Indicate ‘CHOCKS AWAY’ to Ground crew, RELEASE BRAKE LEVER on control column, ease OPEN the THROTTLE and taxi out.
    NOTE - You as pilot cannot see the ground over the engine at all, but you can look out over the cockpit sides. This is best achieved by swerving the plane from side to side to avoid running into anything.
    To SWERVE when taxiing out use the RUDDER PEDALS to control the distribution of pressure to the right and left wheel brakes, i.e. - even pressure for going straight and uneven for swerving from side to side. The power of braking is controlled by the BRAKE LEVER on the control grip. Use a burst of THROTTLE to move the plane into position ready for take off.
    Watch the RADIATOR TEMPERATURE gauge, max. 100 degrees. There is no time to hang about, you must get airborne as quickly as possible.

    READY TO TAKE OFF : -
    NOTE - A good take off run is about 230 yds long in about 9.5 sec's.
    QUICK CHECK while stationary - ELEVATOR TRIM is set, RUDDER BIAS is set, MIXTURE is in RICH position, THROTTLE FRICTION adjuster is TIGHT, AIR SCREW set at FINE PITCH control full forward, all FUEL levers are ON, the FLAPS are UP, the RADIATOR shutter is fully OPEN, and finally check all instrument readings are OK. Is your harness tight?

    Communicate with CONTROL TOWER. WATCH THE WINDSOCK, for guidance on wind direction and speed. CHECK FOR OTHER PLANES AROUND.

    TAKING OFF :-
    Your Spitfire now faces INTO THE WIND. Move right foot forward for FULL RIGHT RUDDER (to counteract swing effect from the Merlin engine). RELEASE the BRAKE lever on control column. OPEN THROTTLE gently to about 4lbs of boost (as seen on gauge at right of panel). Push CONTROL STICK FORWARD, and at about 40 m.p.h. the tail end will lift up to level the plane.
    Now travelling along the airfield, working both RIGHT AILERON control along with RIGHT FOOT pedal for the the rudder, will keep the Spitfire STRAIGHT on line. Push the THROTTLE FORWARD to increase power. The TAIL has now LIFTED OFF the ground, so pull CONTROL STICK BACK a touch. Racing across the ground EASE THROTTLE FORWARD TO the GATE for full power. Over the bumps and now at 85 m.p.h. plus, the Spitfire rises into the air. Hold steady the control stick and feel the lift as the plane becomes airborne.
    Do not start to climb before a speed of 140 mph is reached. Remember that a normal rate of climb is achieved at 185 mph up to 13,000 ft.

    As this is all HAPPENING TOGETHER, EASE OFF RIGHT RUDDER as soon as the plane lifts off the ground. Then when sufficiently high in the air (and when the engine sounds and controls feel fine) move your LEFT HAND off the throttle lever over to the CONTROL COLUMN, and at the same time, move your RIGHT HAND over onto the UNDERCARRIAGE CONTROL lever. Pull it firmly out of the BOTTOM gate slot and then push the lever right up to the top, then hold it in place until the lever locks back into the TOP gate slot. At the same time, if necessary, apply a touch of BRAKE to stop the wheels rotating. Listen for the two bumps which tell you that wheels are up. Then immediately confirm this by checking that the COCKPIT INDICATOR has changed from green to RED.
    As you then change hands back to their original positions, pull the THROTTLE LEVER BACK to cruising revs around 2000 rpm, pull the AIR SCREW CONTROL LEVER back a bit, (to reduce boost and r.p.m.), and then push the MIXTURE CONTROL FORWARDS, (for a weaker mixture),to zero boost at around 180 m.p.h.

    CLOSE the RADIATOR shutter, CLOSE firmly the COCKPIT DOOR, grasp hold of the hood locking catch and push CLOSE the COCKPIT HOOD. Adjust ELEVATOR and TAIL TRIMS to suit.

    QUICK CHECK AROUND as you then bank the Spitfire to the left and climb to circle high, up to a safe 1500 FT above the aerodrome below, then hold the plane straight and steady in line with the landing strip. Now set the directional gyro to coincide with your compass heading. Take another quick look around outside the cockpit, and then check again the instruments. All OK.
    In the next 5 minutes you could have travelled 15 miles or more.
    To increase the r.p.m. push the AIR SCREW CONTROL LEVER forwards a touch FIRST, then move the THROTTLE LEVER.
    With good ground observation, map guide, compass and directional gyro settings to point the way, you are ready to enjoy your flight!


    LANDING THE SPITFIRE :-

    GENERAL ADVICE FOR A SAFE LANDING : -
    The Spitfire STALLS at 64 m.p.h. with FLAPS and WHEELS DOWN. If you are NOT COMFORTABLE with your approach, for ANY REASON at ANY TIME BEFORE LANDING, you must IMMEDIATELY push the THROTTLE FORWARD and ONCE PAST 120 m.p.h., start to CLIMB back up and ROUND AGAIN for another attempt. NEVER LOOSE SIGHT OF THE RUNWAY. In a Spitfire this entails adopting a STEADY AND CONTINUOUS CURVED APPROACH. On landing remember to be very CAUTIOUS with BRAKING. Too HARD on the BRAKES can TURN THE SPITFIRE OVER ON IT’S NOSE ! A good LANDING RUN requires about 310 yds and a TOUCH DOWN SPEED of 67 m.p.h. (just above the stall).

    APPROACHING THE AERODROME : -
    From around 1500 ft and as soon as you can see the Aerodrome once more, begin to THROTTLE BACK. Then REDUCE HEIGHT to BELOW 1000 ft and head for the DOWNWIND SIDE OF AIRFIELD.
    Check around the sky and down on the airfield to look for other planes on the move, as well as a glance at the instruments .

    CIRCLE THE AERODROME : -
    Notify control tower of intention to land.Then take a look at the windsock and along landing strip.
    With your LEFT HAND pull the COCKPIT HOOD RIGHT BACK, then push HALF OPEN the COCKPIT DOOR to lock the hood in the safety position.

    FLYING DOWN WIND : -
    On the DOWNWIND approach pull the THROTTLE BACK a touch more, Then move AIR SCREW LEVER forward to FULL FINE PITCH, and finally pull the MIXTURE CONTROL lever right BACK to the RICH SETTING. Use the throttle to reduce the airspeed to below 180 m.p.h.
    Then move your LEFT HAND OFF the THROTTLE Lever and OVER to the CONTROL STICK, and at the same time move your RIGHT HAND OVER to the UNDERCARRIAGE CONTROL LEVER. Pull it firmly out of the TOP GATE SLOT and fully DOWN until it locks back into the BOTTOM GATE SLOT. Listen for the double clonk sound of the undercarriage, and then check the COCKPIT INDICATOR has changed from red to GREEN, to confirm that the wheels are now DOWN AND LOCKED.
    OPEN the RADIATOR SHUTTER by pushing the stick fully FORWARD. Then pull the THROTTLE LEVER BACK a little more. Adjust seat height upwards if required.

    FLYING CROSS WIND : -
    Start to turn into CROSSWIND. The airspeed indicator should now be reading about 140 m.p.h. It is time to press the FLAPS control switch DOWN.
    The altimeter should be reading about 250 ft above the aerodrome.
    Feel the Spitfire slow up as you begin the steady and continuous curved downward approach into wind, half a mile from the boundary hedge.

    SIDESLIPPING your Spitfire is a useful way to LOOSE HEIGHT, while still keeping a curved approach.
    Keep a look out of the cockpit side at all times for a clear sky and clear runway coming up soon below.

    TURNING INTO FINAL APPROACH, UPWIND : -
    Move the control stick gently over into the curve, down and back a bit. Glance at the airspeed indicator it should read about 95 m.p.h, and the Altimeter about 150 ft. CLOSE the THROTTLE a touch more as you look down to see the approach of the airfield boundary fence coming up. EASE the STICK BACK more and CLOSE the THROTTLE. STEADY the CONTROL STICK as you now begin to straighten up for the final landing.

    FINAL LANDING STAGE : -
    Your speed is now about 85 m.p.h. as you look out of the hatch side, and shoot over the boundary fence about 100 ft off the ground. The grass is coming up fast now, this is it, the final approach straight in. You cannot see over the spinner anymore, but keep looking out of the cockpit sides to judge your landing. Watch the airspeed indicator too, (remember that to go below 65 m.p.h. will stall the plane, and it will drop like a stone).
    Now EASE the CONTROL STICK RIGHT BACK and CLOSE the THROTTLE COMPLETELY around 70 m.p.h. at fifty feet, then forty feet off the ground, dropping fast in a glide. Can you sense the crosswind as you move the control stick ailerons slightly to keep the Spitfire level ? Hold it, just for a moment above the ground, before the first bounce,Then a bump from the tail wheel, and another smaller rise and bounce, followed by a continuous jolting.
    You are down, EASE the BRAKE LEVER ON and OFF GENTLY as the Spitfire rumbles along the grass. Keep looking out all around, and with more gentle braking the Spitfire finally rolls to a stop.
    Your ground crew are waving to direct you across to the parking bay.
    Switch the FLAPS control LEVER UP and move the AIR SCREW CONTROL LEVER BACK into the coarse position, then use a burst of THROTTLE to change the PITCH.
    With careful use of the throttle and brakes SWERVE your way over to the parking bay, keeping a watchful eye out of both sides of the cockpit.

    Finally bring the Spitfire into wind and to a halt, then LOCK the BRAKES on the control column. Idle the engine briefly, PULL OUT the SLOW RUNNING CUT OUT, holding it extended until the engine stops. All you can now hear is the whirring gyros unwinding behind the instrument panel, and the feint smell of petrol, glycol and oil.

    Flick the two MAGNETO SWITCHES down for OFF. PULL the FUELCOCK LEVERS down for OFF. Turn the RT switches OFF. Turn OFF the IGNITION MASTER SWITCH. DISCONNECT your RT lead and Oxygen bayonet connection. Release your Sutton harness. Drop down door hatch, and exit cockpit.

  2. #382
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skulle tippa att jag har en 55-65 grader o jag har ALLTID mina klaffar på en strömbrytare,gillar inte vred,vill veta var de hamnar!
    Igår flög jag ett par svängar med den(inspiration från herrarna?) o proggade den på den nyare radion o lyckades ha fel mix uppe när klaff/höjd skulle mixas med en intressant manöver som följd ..
    Hade Professor Hanke där dock som kunde rädda eländet åt mig medans jag susade vidare..
    Första flygningen var mest o kolla div utslag o att den bar sig åt som folk men andra var riktigt kul!
    Då var div. expo o annat på en trivsam nivå och det var riktigt underhållande o flyga den,lite långsamma rollar,loopingar o allmänt lågsniffande..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #383

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Håller helt med om att det är gåshudsvarning som gäller när man läser om proceduren att starta och landa en Spitfire, Christer!! En lyx som fullskala-piloterna har (som vi RC-piloter inte har) är ju hastighetsmätare!! Vi får ju försöka uppskatta att farten håller sig över stallgränsen, inte helt lätt alla gånger. Men det är klart, det gör mer ont att missa denna detalj som fullskala-pilot... 8)

    Jag återkommer med rapport och bilder så fort jag har fixat min modifikation av splitklaffarna. Siktar på att behålla CA-gångjärnen, de borde kunna böja sig tillräckligt mycket bara inte träbitarna tar i varandra..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #384

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ser fram mot bilder på modifieringarna!!

    I brist på flygbilder från mitt håll kommer här en bild från måndagens motorkörning med min chefssvarvare/mekaniker Jim.
    Han ska bjudas på många Real Ales i England kommande helg!!


  5. #385
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Gött å se att ni är på G grabbar :up:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #386
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Börjar bli orolig..Hur går det för er? :?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #387

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Börjar bli orolig..Hur går det för er? :?


    Don't worry, be happy Bokis! Spitfiren genomgår några få sista justeringar innan.....



    Fick lite tips av norrmännen jag mötte på Old Warden:
    - De flyger med tyngdpunkten 120 mm från framkanten, inte 106 mm som manualen säger. Jag kör med manualens rekommendationer på provflygningen, sen ska jag plocka bort en blytacka...
    - De flyger med manualens "low rate" på höjden, men har extra mycket höjdutslag när de taxar. Gäller bara att komma ihåg att switcha över innan start!!
    - De har vinklat fram huvudstället mer än mig. Jag har 1,5 mm under bakre fästet, de körde med 5-6 mm. Dvs i kant med vingens undersida. Kanske ser det konstigt ut, men ska prova med några mm till.

    Tre av norrmännen flög KMP Spitfire (well, en hade kraschat sin...) men de var alla överens om att kärra flyger fantastiskt bra!! Hoppas min gör det också...

    Grillen och ölen kallar!!

  8. #388

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej igen, Christer! (Och alla andra vänner!!)

    Intressant att höra att Norrmännen kör med TP 120mm från framkant.. Det borde innebära att vi kan plocka bort drygt 100g bly?? Eftersom jag är en feg stackare får Du mer än gärna prova att flytta bak TP.. ops:

    Jag har även lite nyheter att komma med. Har modifierat mina klaffar och har numera betydligt större utslag. Ca. 75 grader om jag inte mätt helt fel. Det går i alla fall inte att få mer utslag nu och jag använder JR:s extra långa servoarmar. (5mm längre än original) Skar upp klädseln vid klaffens infästning som tänkt, fasade av kanten på vingen och värmde sedan tillbaka klädseln igen. Jag var tvungen att skära bort lite klädsel där CA:t kickat in ordentligt men jag målade på lite Flair matt light grey och resultatet duger till mig!

    Gjorde en andra flygning igår hos grannklubben Motala MFK. (Vårt fält står helt under vatten nu och är enbart användbart för sjöflyg..) Jag har minskat utslagen på höjden och även lagt in expo. Det tillsammans med ökat skevroderutslag gjorde flygningen mer angenäm. Det märks att hon är en relativt tung fågel (närmare 7kg fulltankad) och det går inte att stiga hur brant som helst men hon flyger fint och ser fantastisk ut i luften. Jag är nog lite fartblind eftersom jag flyger övermotoriserade busmaskiner i vanliga fall.. Jag har kortat av landställsluckorna ca 15mm i framkant och med en lätt nervös pilot vid spakarna gled hon in för en helt OK landning efter ca. 8 minuters flygning. Glädjen och lättnaden var påtaglig!
    Appropå taxning, jag har tiltat mina ställ framåt med ca. 2mm:s plywood-bit som Du tidigare tipsat om. Jag har även bockat om sporrstället något så att hon rullar lägre med baken. Det verkar funka bra, inga problem att taxa igår på ett vettigt gräsfält i alla fall!!

    Bifogar bilder på klaffmodifiering och även några bilder från gårdagens flygtur som min gode vän Niklas plåtade med sin super-kamera! (Thanks again, Niklas!!)







    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #389
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jättevackert!

    Man blir alldeles tagen... PDT_Armataz_02_44
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #390

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Jättevackert!

    Man blir alldeles tagen... PDT_Armataz_02_44

    Jag me......

  11. #391

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för de värmande orden, Mr J och Wåfflan. Kul att höra att Ni gillar bilderna.
    Jag var i Motala idag igen och gjorde start nr. 3 och 4 i strålande sommarväder. Idag kändes det inte lika nervöst så jag kunde börja känna på henne på allvar. Hon flyger majestätiskt och det finns gott om rörelseenergi för en looping från planflykt. Men den får inte bli alltför stor, det orkar inte motorn med. Kanske jag har offrat lite toppeffekt med skalaavgaset, vem vet? Jag är mycket nöjd med hur hon flyger hur som helst och landningarna gick utmärkt idag. Ordentlig vinkel på luftbromsarna är inte fel alls. Rekommenderas varmt! 8)

    Stefan hade med sig DV-kamera idag och förhoppningsvis kan vi lägga upp några sekvenser från dagens första flygning så småningom. Den närmsta frågan är var? Är helt klart novis på att lägga upp film på nätet, kanske funkar med Youtube eller liknande? Ja, ja det får kollas upp närmare..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #392

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Riktigt snygga bilder på en snygg kärra Lars!! PDT_Armataz_02_43

    Blev bra med flapsen tycker jag, även om jag aldrig skulle våga lätta på klädseln och skära! Men rejäla flapsutslag är tydligen A och O på denna kärra för att göra den lättlandad.
    Var Flairs Light Grey exakt som originalet på modellen? Bra att veta om man skulle behöva göra förbättringar en dag....

    Ska också bli intressant att se draget på med min Saito 1.20. Det var rejält drag på marken iaf, fast den gick rikt.

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Stefan hade med sig DV-kamera idag och förhoppningsvis kan vi lägga upp några sekvenser från dagens första flygning så småningom. Den närmsta frågan är var? Är helt klart novis på att lägga upp film på nätet, kanske funkar med Youtube eller liknande? Ja, ja det får kollas upp närmare..
    Om du inte hittar någonstans att lägga upp filmen, och den inte är allför stor, kan du få lägga upp den "hos mig"!

  13. #393
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Urstiligt!
    Stort grattis! :wave:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #394

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att Ni också tycker det ser bra ut, Christer & Bokis!

    Christer, Flairs Light Grey är väldigt nära i nyans. Oerhört mycket närmare än den gröna färg vi använt på canopyn. Jag har som sagt bättrat där klädseln inte räckte till vid klaffinfästningarna och även målat mina ställuckor i duralaluminium och jag är jäkligt nöjd med resultatet.

    Angående skära och tillfälligt lyfta klädsel på vingens undersida.. för min del var det inte så svårt eftersom jag inte lackade undersidan på vingen med lustrekoten. Kladdet från avgasrören hamnar inte på undersidan av modellen, framförallt inte längst ut på vingen där dekalerna sitter så jag struntade i att lacka den på undersidan. Det var ett lyckokast eftersom originalklädseln tål att man använder strykjärn utan problem. Du har ju lackat Din fina modell precis överallt så frågan är om Du kan göra som jag?

    Testade faktiskt att värma ner en liten bubbla på vingens översida häromdan utan större framgång.. Lustrekote tål tydligen inte värmen från ett strykjärn speciellt bra.. ops: Det har tyvärr dykt upp lite bubblor på fler ställen på vingen och det enda är kanske att gå på dem försiktigt med varmluftspistol?? Om någon har erfarenhet av detta är jag ytterst tacksam för tips och råd. Jag avvaktar lite så länge..

    Christer, om Du inte får bättre utslag än jag hade först (knappt 60 grader) råder jag Dig att försöka göra något åt saken. Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra. Sista landningen igår kändes så kontrollerad att jag kom på mig själv med att bara stå och njuta av utsikten när hon svävade ner mot landningsbanan med motorn på tomgång och med en lågt stående sol i bakgrunden.. 8) [/quote]
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #395

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Testade faktiskt att värma ner en liten bubbla på vingens översida häromdan utan större framgång.. Lustrekote tål tydligen inte värmen från ett strykjärn speciellt bra.. ops: Det har tyvärr dykt upp lite bubblor på fler ställen på vingen och det enda är kanske att gå på dem försiktigt med varmluftspistol?? Om någon har erfarenhet av detta är jag ytterst tacksam för tips och råd. Jag avvaktar lite så länge..
    Vet inte om det funkar med Lustrekote, men när jag sträckt Solartexklädsel som varit målad har jag lagt en bit smörpapper mellan klädseln och strykjärnet. Färgen har aldrig smält eller blivit missfärgad. Testa! Annars är det nog varmluftspistolen som gäller...

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Christer, om Du inte får bättre utslag än jag hade först (knappt 60 grader) råder jag Dig att försöka göra något åt saken. Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra. Sista landningen igår kändes så kontrollerad att jag kom på mig själv med att bara stå och njuta av utsikten när hon svävade ner mot landningsbanan med motorn på tomgång och med en lågt stående sol i bakgrunden.. 8)
    Ska hem å kolla i eftermiddag. (Mmmm... jobbar fortfarande, semester om 1 1/2 vecka...) Tror jag fick till det ganska bra, men servona stönar lite vid fullt utslag. PDT_Armataz_02_40

    Nej f-n, nu börjar det bli dax....

  16. #396

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Nu när jag har nånstans runt 75 grader fungerar inflygningarna väldigt bra.
    Mätte vinkeln på mina flaps..... typ 45 grader..... :roll: Alltså, var tvungen att göra något:



    Skar loss flapsen och monterade tre vanliga gångjärn. Monterade dom lite "längre ner" än CA-gångjärnen satt, över framkanten på flapsen.



    Allt limmat, kunde skjuta in flapsen helt mot vingen.



    ... och nu har jag 75-80 graders vinkel!! Det som begränsar nu är roderhornet som tar i vingen och servots arm. Precis som det ser ut på din Lars. Hela operationen tog mindre än 30 minuter!!

    Nu hoppas vi på fint väder i helgen!

  17. #397
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Gött, äntligen an av oss KMP byggare som fått upp den ops:
    :up: Kör hårt.

    Har precis kommit hem från västkusten efter lite välbehövd semester, så nu borde det väll bli tid för bygge och målning.
    Väntar fortfarande på min nya canopy. Kanske har dom semester även i England?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #398

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hur går det för Dig egentligen Christer?? Jag kollar forumet varje dag för att inte missa rapporten från Din premiär!

    Som jag berättat tidigare tänker jag göra om min motorinstallation men det tar lite tid eftersom min leverantör av bearbetade metallprylar har semester..

    Planen är att ersätta nylonbockarna med en stadig alubock. Denna skall monteras på en 9mm tjock stålplatta som förhoppningsvis kommer att fylla flera funktioner. Eftersom jag inte vill göra fler hål i brandväggen så är det tur att den nya motorbocken har en helt annan hålbild. Förhoppningsvis kommer vikten av denna platta bli ca. 300-400g så att jag kan ta bort det mesta av blyet som är så svårt att få fast runt motorn.. 8)

    Har sett över alla skruvar i motorrummet för ytterligare några starter innan modifiering. Har även köpt en aluspinner från Pitch i Danmark för lite bättre kylning av motorn. (Fin ytförstoring med stor aluspinner!!)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #399

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tja, då var det kanske dags för en "uppdatering"? Sommaren har gått åt till annat å vädret har varit blåsigt. (Sånt Bokis kallar undanflykter!) Taygher har ringt på kvällarna och undrar vad som händer. Ompas öl och korv i kylen har säkerligen passerat Bäst-före-datum för länge sen....

    Men lördagen den 1 september lovade soligt väder och svaga vindar. Det var bara att ladda!



    Stilig å fin, redå för uppdrag över Europa!



    Efter lite skruvande på nålen till drygt ett varv vart det sprutt i Saiton!!



    Första taxningen slutade naturligtvis på nosen.



    Efter lite kaffe var det dags igen. Drog nu ut kärran till startläge och slog igång den lättstartade Saiton. Ombordglöd är bra!



    På 3/4-gas lyfte den lätt. Inga problem med vridmoment.



    Fick trimma lite höger skev, det var allt. Hade ställt ner höjdutslaget något och den flög mycket harmoniskt, mjukt och fint. Provade ett par loopingar och rollar. Flög som Taygher beskrivit, sakta och majestätiskt! Vinden började tillta något och fick ett riktig rejält ryck (turbulens) över skogskanten (till höger om fältet) vid en överflygning. Allt fint, flög 7-8 minuter, testade flapsen, inga trimändringar. Dags för landning, ut med ställen, landningsvarv och på medvinden........



    ...... fick jag ett sånt där ryck igen. Skevade emot och Spitfiren klippte rejält. Sekunderna ner känns långa men man hinner inte göra mycket. I efterhand är jag osäker på vilket håll modellen gick ner åt, kanske försökte jag räta upp den åt fel håll? Sista försöket var att bara släppa spakarna och se om den rätade ut sig själv men inget hände utom att det blev väldigt tyst...

    Så här dagarna efter funderar man naturligtvis om det "bara" var turbulens över skogskanten. Kärran reagerade inte mycket på vägen ner, men skylla på radiostörning är jag den sista som gör. Bara inse fakta, skulle ha hållt högre fart och höjd, PILOT ERROR!! Spitfiren flög kanon!



    Det är mycket märkligt att så lite kan gå sönder så mycket så fort.. :?



    En inte alltför nöjd byggare/flygare. Shit happens säger man, men kan erkänna att det känns tungt. Har dock njutit av varenda minut av (om-)bygget, lärt mig massor till kommande projekt.
    Men nästa modell, om det blir en ARF, blir ihopmonterad efter Bokis devis: Skruva ihop den, FLYG OCH HA KUL!!!
    Kanske bara inse fakta att man passerat 40? Skaffa sig en Oldtimer eller en sån där lugnt puttrande Tiger Moth som Bokis har?



    Sqn Ldr Nash's säkerhetsbälte verkar ha fungerat, han lär dock kräva krockkudde i nästa modell. Om kirurgerna kan få dit huvudet igen..

  20. #400
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag lider med dig. Vet precis hur det känns, men gillar man bara byggandet så får man se det possitiva i själva bygget. Det är bara att gå på det igen.
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 22:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 21:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 15:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •