Reklam

 
Sidan 15 av 26 FörstaFörsta ... 5101112131415161718192025 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 510

Ämne: KMP SPIT.. Part II

  1. #281
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Börjar din kärra snart bli färdig Christer?
    Får ångest när jag ser vad du gjort med din spitt
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #282

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Klubb
    Hökaklubben Halmstad

    Standard

    Snyggt jobbat Christer, ser ut som att Neil's P40 tråd gör nytta Ut och flyg med den nu så vi får en video att kolla på.... Jag behöver det ... Är så fruktansvärt le på att slipa, spackla & grunda...

    Johan

  3. #283

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Du gör ett suveränt jobb Christer! PDT_Armataz_02_43


    Johan, hur kan du vara så trött på att spackla, slipa och grunda? Det som är såååå skoj! ;-)


    Göran

  4. #284

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Klubb
    Hökaklubben Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Du gör ett suveränt jobb Christer! PDT_Armataz_02_43


    Johan, hur kan du vara så trött på att spackla, slipa och grunda? Det som är såååå skoj! ;-)


    Göran
    Det måste var nå'n form av arbetsskada hos dig Dessutom har min Tigercat 50% mer vingyta än din B25:a.

    Jag vill flyga med den NUUU :!: :!: :!:

    Johan

  5. #285

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack grabbar!

    Klart den ska flyga snart, målet är fortfarande att den ska flyga på Södertälje MFKs Modellflygets Dag den 17 maj!

    Neil är ett bra bollplank. Mailade bilder igår och han tycker det ser ut som Nash "had a very close encounter with an FW190"!!

    Tanken har ju varit att jag ska avsluta med ett par lager av WBCs Clear Satin, men Neil tycker det blev lite för blankt på sin P40. Han rekommenderar först WBC Clear (för att inte riskera att vita färger gulnar) innan man avslutar med ett lager "matt polyurethane varnish" för att få en mer realistisk finish. Jaha, då är det den vanliga frågan som jag ställt många gånger: Var hittar man en sån lack som klarar minst 5% nitro??

    Slipa? Spackla? Grunda? Vad är det??

  6. #286

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Vadå arbetsskada? Jag har ingen aning om vad du menar! ops:

    Jo, du har ju en aning större ytor att slipa. Så jag kan säga i ärlighetens namn att jag lider med dig. PDT_Armataz_02_20

    Göran

  7. #287

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Klubb
    Hökaklubben Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Jaha, då är det den vanliga frågan som jag ställt många gånger: Var hittar man en sån lack som klarar minst 5% nitro??

    Slipa? Spackla? Grunda? Vad är det??
    5% :?: Vaff..n jag kör mina Saito med 15 % och använder Sikkers 2k PUR matt klarlack, det går hur bra som helst... Kolla din lokala lev. av billacker så löser dom det åt dig 8)

    S S G är sällan förekommande åtgärder på ARF'er, men när du skall smälla ihop den där Tempesten i skala 1:3 som du alltid velat bygga så lär du nog förstå frustrationen

    Göran : Jag tackar för medkänslan 8)

    Johan

  8. #288

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JohanS
    5% :?: Vaff..n jag kör mina Saito med 15 % och använder Sikkers 2k PUR matt klarlack, det går hur bra som helst... Kolla din lokala lev. av billacker så löser dom det åt dig 8)
    Mmm... det kanske är 2k som gäller trots allt?... Såg nu precis att Tom Pierce uppdaterat sitt Fw190-bygge: http://www.tompierce.net/190/html/paint/finishup.htm. Han avslutar med 3 lager WBC Clear och går sen försiktigt över med fint stålull för att få bort glansen. Blir nog att jag bestämmer mig när jag själv lagt på lacken och beroende på hur det ser ut!

  9. #289

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Städdag på området idag... Helt seg i huvudet efter 6 timmar i den friska luften/vinden. Och jag som hoppade vinet till grillkorven efteråt!



    Nåväl, har gått och grämt mig för selen som går igenom bakre cockpit. Det skulle vara ett helsike att få det på plats när bakre rutan var på plats. När nu Nash sitter välspänd upp på en M3-bult har selen igen funktion så heller: Jag kapade selen, limmade dit den på en balsalist som i sin tur limmades in i kroppen. Vajern är förresten limmad på en svartmålad balsalist 2 cm bak i kroppen.



    Så här ser det ut nu, ingen större skillnad!



    Bakre glaset limmat med 30 minuters epoxi. Blev inte 100% passning, bara 95! 8)

  10. #290
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Är säker på att ingen kommer märka nåt Christer, he he he
    artyman:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #291
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det någon av er som kommer att tordas flyga dessa vitrinskåpsmodeller?
    Jisses,det är ju rena museiekvaliteten på grejorna ju.. ops:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #292

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Vadå, skall de även flygas? Det har ju ingen talat om för mig...... PDT_Armataz_02_20


    Göran

  13. #293

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ikväll var det dags för slutarbetet på motorkåpan, avgasrören är nu limmade. Har ju inte gjort uttag för ljuddämparen än och provade lite vinklar med den medskickade kröken. Plötsligt fick jag en uppenbarelse och monterade dämparen som på bilderna nedan. Åh wow, så skulle jag bara behöva göra ett hål för utblåset, ev. montera på ett kort extra rör. Cylindertoppen kommer få ett tilltaget hål och säg att jag gör "utblåshålet" lite extra stort.

    MEN vad säger ni, tigger jag om en överhettad motor?






  14. #294

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    - Risken finns...

    Så vitt jag minns är ju tumregeln (enligt Andy Lennon) att man bör ha ungefär lika stort inlopp i kåpan som ytan som ska kylas, sen dubbelt så stort utlopp? Öppningen för avgasröret borde kunna ingå i utloppshålet...

    Ska kolla om jag hittar den artikeln i MAN; kom nångång på 90-talet... Vill ju inte direkt sitta här och ljuga...

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  15. #295

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Det stämmer nog. En annan tumregel är tre gånger så stort luftutsläpp som luftintaget.

    Personligen tycker jag det är värt några hål UNDER kåpan, än att ha en ful ljuddämpare sticka ut på SIDAN. Vid behov kan jag alltid göra hålet större alt. göra fler. Men eftersom det sitter på undersidan är det mer eller mindre osynligt!

    Tar arbetsdagen aldrig slut så man får åka hem......

  16. #296

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Sqn Ldr Nash & ChristerL proudly present our favourite girl Carolyn Grace and her Spitfire IX:

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ILsLF3Jev3s"]YouTube - Spitfire T9[/ame]





    God lunch!

  17. #297

    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    20
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Nog det bästa jag sett !

    Man blir nästan religiös

    SH

  18. #298

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Amen, SH!! (Välkommen ombord förresten din gamle sjöbuse!)


    Nu är det gjort, iaf början på upptagning av motorkåpan:
    - Kom på att jag måste vinkla ljuddämparen lite mer utåt så utblåset går fritt från luftintaget på vingen.
    - Likaså att samma luftintag kan dölja några utloppshål på motorkåpan. Har inte gjort dessa än, behöver montera ihop modellen och mäta ut ordentligt!


  19. #299

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    33
    Klubb
    Hökaklubben Halmstad

    Standard

    Tjenare Christer och alla andra också.. Kylning.... all luft som passerar mer än 2 mm från en kylfläns bidrar inte ett jota till att kyla... Så du behöver inga stora hål någonstans bara lite koll på luften, kolla min Moki



    Som synes kan , när kåpan är på luften inte komma igenom någon annan stans än genom kylflänsarna, den sammanlagda ytan är inte stor vilket betyder att evakuerings ytan bara är 3 ggr av "inte stor" :?

    Använd 4-6mm balsa till inklädnaden så anpassar den/sliter in sig till motorn.

    Johan

  20. #300

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för tipsen Johan! Det där med 2 mm kände jag inte till, något att tänka på. Tajt ska dé va!!



    Så här blev det:



    Gjorde först 3 luftspalter förutom hålet för ljuddämparen. Men när det var klart såg jag att den lägsta delen på dämparen låg mot kåpan så jag fick ta upp hålen lite mer....



    Tips från Sweeper: Montera aluminiumnät på insidan av hålen och måla i lämplig färg. Sagt och gjort, så blev det! Tack Sweeper! PDT_Armataz_02_43



    Så här ser det ut lite nerifrån. Kommer troligen montera på ett 5-10 mm långt rör på dämparen så utblåset kommer ut lite till, nu ligger den precis vid kåpkanten. Sen kommer som tidigare sagt luftintaget på vingen att skymma sikten lite.

Liknande ämnen

  1. Team BlackSheep in Rio [Part 1]
    Av Lassekar i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 23:33
  2. How hard man do "part two"
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:39
  3. Kyosho Spit TP
    Av Wulfman i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:45
  4. KMP SPIT...
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •