Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: CMP Corsair 50 provflugen!

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard CMP Corsair 50 provflugen!

    Jag vill passa på att varna känsliga läsare att texten nedan är skriven av en person som har samma hjärtslagstakt (?) som en kollibri.

    Jajjemensingen! Så var det slutligen dags! Inga fler ursäkter att plocka fram.
    Förra veckan körde jag in motorn, en ASP 70 4-takt. Ett riktigt litet vidunder! Mycket nöjd med den. Men under provtaxning så visade det sig att hjulen som följde med var på tok för små, halvt omöjligt att ens lugnt taxa runt, vart planet stillastående så var det kört, då stod den bara och vaggade fram o tillbaka.
    Hur som helst, under helgen fixades nya däck och efter lite svärande och sågande i bästa Kalle Anka-stil så ordnades nya hjulaxlar då dom tidigare var för korta.
    Nåväl! Lastade i plan o prylar i bilen och skumpade iväg till fältet. Inte en själ i närheten, och nyklippt bana. Kom här på att jag glömde kameran hemma, så tyvärr har jag inga fina bilder att komma med. Men till nästa gång lovar jag att försöka få med kamera och kameraman...
    Dubbelkollade roder, kablar och batteri.... Skruvade dit vinge, dubbelkollade roder igen... Spatserade runt planet likt en äggsjuk höna. Kollade rodren igen, tankade. Kollade så vingen satt fast.
    Gav mig själv en liten örfil och drog igång motorn. Tuffade i vanlig ordning igång så fort jag visade startern för den (ASP 4-takt Startrecept: 4st snurrningar av propeller med fingret för ljuddämparen och full trottel, följt av ytterligare 4st snurrningar utan pekfinger för ljuddämpare. Låt jäsa i någon sekund medans du drar ned trotteln. Tillsätt sedan glödare och starter).
    Lite gasande, gick sedan runt planet och tog bort glödaren. Det lärde jag mig också förra veckan. Stoppade fingret i propellern, ASP'n (61'a 4-takt) hostade till och fortsatte sedan att tuffa på tomgång. Jag själv tittade till på fingret och tänkte "Hah! Jag klarade mig". Han som stod brevid undrade vad det var som lät, jag förklarade att det bara var jag som snuddade med fingret vid propellern. Höll stolt upp fingret, som nu sprutade blod likt en Akira Kuruzawa-film (samurajer o sånt där för er som inte vet vad det där är för en). Som tur är hade han kallt huvud och gick o hämtade toapapper åt mig. Själv mådde jag allmänt illa och vart snurrig i huvudet, trodde att det var vid synen av blod (har aldrig haft något större bekymmer med det tidigare), men det var nog bara av chocken. Det vart ett elakt sår som nu mer eller mindre läkt.
    Och nu har jag kommit av mig alldeles IGEN!
    JO! Gick bakom propellern och tog bort glödaren!
    Gasa på lite för att kolla att allt var i sin ordning.
    Försökte taxa ut på banan... Här visade sig den första egenheten med planet, man får planera sin rutt. För medans den spinner på en femöring när man styr vänster och ger gas, så har den samma svängradie som min mor åt höger!
    Fick gå och hämta planet igen då jag fastnade i högt gräs... Startade och gjorde om proceduren igen, fast lyckades hålla mig undan gräset den här gången PDT_Armataz_02_44
    Ut på banan och började provtaxa runt. Har ställ av märket World Models i planet och dom glappar en del i utfällt läge, och det syntes rätt bra här, dom svajade rätt så rejält. Började genast klura på vart jag skulle kunna hitta färger som stämde överens med dom på planet, för i mitt huvud hade jag redan börjat reparera motorkåpan pga övernosningar...
    Lyckades inte stå på näsan vid taxning iallafall, och ställen verkade hålla.
    Stod och väntade på lite vind.. som aldrig kom, gav då upp det och tog mig till ena änden på banan.
    Började här klura lite... Det här skulle göras riktigt ifrån början. Det här ska göras med sig. En riktig start.
    Fullt höjdroder, börja ge gas, planet börjar knalla iväg, får upp lite fart, korrigerar med sidoroder, släpper då höjden och hjälper då planet att resa på baken, hela baken kommer farande i 190km/h! BONK! Där står planet på näsan! Bank! Där slog den precis en kullerbytta framåt och sopar i sidorodret... ack o ve..
    Går fram och kollar. En liten, liten spricka i motorkåpan, känner på sidorodret och det går att röra lite lite, så en spricka blev det nog.. Men fullt flygdugligt bedömmer jag.
    Ilar iväg till depån igen, i med lite mer soppa. Igång med motorn, taxar iväg igen, väntar på vind, får se mig i baken efter lite vind (!!!), tar mig till änden på fältet... Justerar ändläget på höjden så jag får lite mer utslag på denna. Och så är det dags igen!
    Full höjd, smyger på gas, planet accelererar, får upp fart! Börjar minska på höjden! , korrigerar med sida, BAKEN KOMMER FARANDE! Gör en kullerbytta, står på näsan och slår runt igen...
    Torkar bort några liter svett ifrån pannan... Klurar på om det här verkligen ska vara så här. Går lite surmulen och hämtar planet.
    Undersöker ställen, dom sitter fast, glappar gör dom, men fast sitter dom. Borde ju gå...
    ... Finns bara en sak att göra. Kasta ut "stil" genom fönstret, nu ska här jävlaranamma flygas plan!
    När inget annat går då gör man som man inte ska göra istället..
    Tankar upp, klappar Corsairen snällt på nosen, startar sedan igen. Taxar målmedvetet till ena änden på fältet... Starta med stil, Bah!
    Full höjd, ger gas, låter planet dra iväg, fortsätter att hålla full höjd, mer gas, planet accelererar, och där reser sig baken upp, ger hälften så mycket höjd, korrigerar med sida, baken reser sig liiite till, PLANET LYFTER, piloten står på ett ben och tittar bara med ena ögat, låter planet plana ut en smula och svänger sedan.... Jahopp då var vi i luften, vad gör vi nu!?
    Cirkulerar fältet ett par gånger och beundrar hur jäkla snyggt planet ser ut i luften! Trimma! Måste man ju göra, inte mycket dock lite mera höjd och ett par snäpp på höger skev. Går sen som på räls! Blir fundersam och tänker att mig lurar du minnsan inte din lilla rackare, jag vet att du väger en hel del. När jag la kroppen på Rustas hushållsvåg så stod det "Error", vilket betyder att kroppen väger mer än 2,5kg. Och sen en vinge på det (vägde den aldrig). Plus 250gram bly! Gissar att den hamnar runt 3,7kg.
    Nåväl, det måste göras... Stalltest.
    Tar upp planet på hög höjd, börjar sänka gasen, ger lite lite höjd för att provocera fram stallen.... mindre gas... kom igen... nu! .. .nehepp.. mindre gas ändå... nu nu nu! .. Nehepp... glider glider glider.... och så kommer vänster vinge ned lite snällt... Jahopp.
    Full gas och lyssnar på motorn som i luften låter som en Harley Davidson! Mumma! Det luktar metanol här!
    Gör några varv till och bestämmer mig sedan för att landa. Räknar här med att ställen ska flyga ur kroppen och gör mig redo för att landa och sen packa ihop och åka hem.
    Ned med trottel sväger runt och låter planet komma ned på höjd, siktar in fältet, lite gas, drar ned lite till och känner, nehepp planet går stadigt, drar ned på tomgång straxt innan banan börjar ger lite höjd, planet sjunker ned sakta och gör en trepunktslanding, håller kvar höjd för att den inte ska slå över i slutet på fältet. Planet stannar i andra änden, motorn puttrar på snällt och båda väntar på att jag ska börja andas och taxa in mot depån...
    Wunderbar!!!
    Trodde att planet skulle vara bra mycket elakare än så här! Men icke!
    Taxar in och stänger av motorn, rycker lite i roder o grejer för att kolla att ingenting börjat vibrera av. Det enda som vibrerat bort är två skruvar som höll fast canopyn, den sitter nu med 1,5 skruv (en var halvt utgängad). Drar fast dom, låter motorn svalna lite.
    I med mer soppa och igång igen! Startar som sist, funkar ju alldeles utmärkt. Varför skulle det inte göra det? Jag startar ju min La7'a på samma sätt? Vafasen tänkte jag!? Detta är ingen asfaltsbana. Urgh..
    Up up and away!
    Cirkulerar fältet ett par gånger igen, drar ett par lågsniffar, flyger in i solen, tappar bort planet... *hjälp* .... DÄR dyker det upp en snygg kärra! Kan det vara min? PDT_Armataz_02_29 Ohhh yässs det är det!
    Ger mig på lite konststycken. Gör en spontan loop, den blir mer som () istället för O, menmen, mer fart hade jag nog kunnat bygga upp, trotteln har fastnat på halv gas... Ja alltså det gick att dra full gas och ned till tomgång, men planet kändes skitbra på halv gas.
    Gör några rollar, tittar mig snabbt omkring... gör lite kulspruteljud medans jag zoomar in på en sådan där vit grej med hö i!!
    Kör runt och förbereder mig för landing. Saktar in, låter den glida, ger lite höjd, den börjar sjunka, oj oj den sätter sig på hjulen, studsar upp en liten bit och trepunktar sig själv igen... denna gången med ett litet knak...
    Taxar emot mig... taxar förbi... in i depån, ser inget konstigt...
    Stannar motorn och undersöker. Fästet till ena stället har lossnat, plywooden alltså, ett rent snitt, så är bara att limma med dunderepoxy.

    Plockar mycket förnöjt ihop grejerna i bilen och åker hem, visslar nästan hela vägen hem.



    Är helnöjd med planet, det ser underbart ut i luften, och har bra flygegenskaper! Balsan och plyfan är lite "billig" i planet, men man får förstärka upp där man tycker det behövs.
    Jag tror faktiskt att stället skulle lossnat så småningom iallafall. Får förstärka upp där lite mer. Och det ger mig en bra anledning till att ta bort de nuvarande brunnarna och förstora upp dom så att jag nästa gång kan fälla in ställen....



    PDT_Armataz_02_44

  2. #2
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jösses vilken härlig historia PDT_Armataz_02_43

    Att KMP-kärrorna både flyger fint och är rena konstverken visste vi nog alla som sett dem i verkligheten men att läsa din berättelse (som troligen 95% av alla modellflygare upplevt själva nån gång) var en klar höjdare. Lyfter på hatten!

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  3. #3
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Låter underbart Blir sugen på att ta tag i min kycho corsair.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ! Underbart skrivet Zeno! Grattis!
    :wave:
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tusan också...
    Gav mig ut idag för att flyga lite och prova ställen.
    Up up and away! Starten gick skitbra och ställena verkade fungera klockrent, till min förvåning PDT_Armataz_02_03
    Det blåste dock en väldans massa så jag plockade snabbt ned kärran och inväntade lite...
    Som vanligt så vägrade det ju sluta blåsa. Så frågan var... Packa ihop och åka hem igen. Eller ta en "sista tur" ... Ja... Nu ska här erkännas att jag är en liten fegis vad gäller blåsväder, gillar inte alls att flyga i mycket vind.
    Tänkte det att jaja man måste väl vänja sig antar jag. Så jag tankar och tar upp kärran igen, bockar runt o grejar, flyger skitfint även i vind tycker jag. Men så blir det dags för landingen.
    Ganska turbulent över banan så planet far lite upp och lite ned när man minst anar det. Vilket gör det knepigt att komma in för snygg landing.
    På tredje försöket så kommer jag in rätt iallafall, ger lite höjd, låter planet glida in SMACK!
    Planet tryckte ned sig lite för fort kanske, för det tar tvärnit och Corsairen ser allmänt vissen ut med två landingsställ pekandes åt alla möjliga håll...



    Vet inte om det syns så bra på bilden, men det är alltså inte skruvarna som slitits ur sina hål utan det är alltså ett av plywoodblocken som slits isär. Lite tröttsamt. Nu blir det inget enkelfix som förra gången, nu byter jag ut dom plywoodblocken mot plywood alá Hobbyträ!

Liknande ämnen

  1. ATG 700 hexa provflugen
    Av searay i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 23:41
  2. JAS 39 Gripen provflugen
    Av Brauer i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 21:46
  3. DC-3an provflugen !
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:45
  4. Giant UCD 3D Provflugen!!
    Av Magnus i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:41
  5. Titan provflugen
    Av Kristian i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •