Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Byggdagbok SIG Wonder

  1. #21
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Tjuuuusigt!!
    / Christian Olsson

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    Najs...

    Blev så byggsugen av dina bilder så jag håller på å slänger ihop en Cobra nu... ops:

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robin
    Najs...

    Blev så byggsugen av dina bilder så jag håller på å slänger ihop en Cobra nu... ops:
    Kul Robin, släng upp lite bilder du med!

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    Det är tänkt att jag ska göra det.. men har bara tagit bilder med min mobilkamera...

    Åsså hade jag tänkt att jag skulle komma en bit med byggandet först...

    Men lugn bara det kommer bilder..

    Lyckades byta till mig en lätt begagnad Cobra som jag måste göra iordning så jag kan flyga den te veckan innan den nya fortsätter att växa fram. 8)

    Dock bygger jag min cobra ur lösvirke istället för byggsats... så den blir väl inte riktigt lika fin som den borde.... ops:

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag använder oxå mobilkameran, köpte en ny för ett par veckor sedan så det är 2Megapixlar och den funkar kanon.

    Kul att du bygger från lösvirke, jag har själv aldrig byggt från "scratch" så då kan man ju få lära sig ett och annat

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    79
    Jobb
    Processtekniker
    Klubb
    Stenungsundsmodellflygklubb

    Standard

    Trevlig Byggdagbok , fina bilder och trevlig text .
    Mvh
    Eje

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    SLUTFASEN!!!

    Nu när semestern är slut så har det bara blivit sporadiskt byggande...

    Bilder:
    "Huven" har fått sitt första lager färg, det ska på två lager till för att det ska se bra ut. Använder mig av enkomponents polyuretanfärg som egentligen är till för båtar.


    Färgen är perfekt för ställen där det kan bli bränsle/oljespill!


    Höjdroderservot monteras innanför åtkomstluckan på bakkroppen. Byggbeskrivningen visar standardservon så jag kommer använda Hitec HS-422 till höjd och skev, sedan ett HS-322 till gasen.


    De delar som målades har nu fått tre lager färg, huven är sedan monterad med epoxy


    Min tanke från början var att flygplanet skulle likna en svensk UAV med gråa trekronor-märken mm. Orkade dock inte fixa det så jag satte på medföljande dekaler. Det följde med 4 olika uppsättningar dekaler beroende på vilket "tema" man byggde efter. Jag valde Russian...


    Det som återstår nu är främst att montera motorn, väntar dock på att spinnern som är beställd ska dyka upp så att jag får rätt passning, detta påverkar även servoinstallationen då gasservot ska användas för TP-justering. Även en 4oz-tank är beställd, förhoppningsvis blir det premiär till helgen!

  8. #28

    Standard

    PDT_Armataz_02_44

    Fi RÖD kommer svepande genom luften.... *woooohaaaaaaaaaa*

    Använder också brightside färgen, den e ju teflon baserad så motor spantet e alltid skinande rent i mina maskiner! Dessutom e färgen dryg och verkar räcka livet ut.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Snyggt bygge. PDT_Armataz_02_44
    Visst kan det allt vara bra med lite regn i bland. Då får man en ursäkt att hållas ute i hobbyrummet i stället för att påta i trädgården. Lite roligare när en flygmaskin växer fram än ogräs i rabbterna som måste bort...
    Keep up the god work.
    Flyg film så småningom? artyman:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Flyg film så småningom? artyman:
    Jo, det är meningen - väntar fortfarande på spinnern och tanken som jag beställt, spinnern är avgörande för hur motorn ska monteras sedan ska trottelservot användas för justering av tp - därav uppehållet.

    Sen att det regnar så är jag less på det nu, det har regnat i 3 veckor nu!!! Imorgon hoppas jag dock på uppehåll så jag får ut och lufta ett par andra kärror.

  11. #31
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jo det har allt regnat lite väl mycket på sisstone, det håller jag med om...
    :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    SLUTFASEN

    Det har hänt bra lite nu på slutet, har varit lite på resande fot, jobbat en hel del och som löken på laxen har jag lyckats vurpa på cykeln så ett par tänder mår obra och man är en del svullen och mörbultad. Iallafall så ska det bli premiärflygning på lördag eller söndag om allt vill sig väl, sen på måndag drar jag till Norge i 2 veckor.

    Bilder:
    Såhär ser höjdroderservot ut monterat och klart


    Motorn är nu på plats med spinner som jag beställde




    Installation av strömbrytare/accvakt, den ska placeras så att den inte tar i skevroderservot när vingen är monterad






    Här har jag installerat gasservot och tanken, nu vart den inte den nya kavan-tanken jag hade tänkt mig. Den hade ju ingen "läpp" som skyddar tankanslutningen i fronten så jag tog den gamla tanken jag hade i min ACE Ultimate. Gasservot har jag fäst med dubbelhäftande kuddar enligt instruktion, fick dock slita loss det en gång för att jag råkade klippa gasvajern för kort från början, men det var bara att flytta fram servot lite så var det avhjälpt. Fick dock vikta 5gram i baken då jag inte kunde ha gasservot där jag tänkt.


    Klart!


    Klart!? Njae, inte riktigt - ska göra röda ränder på undersidan av vingen så att jag ser den ordentligt, detta har jag fått som tips då den tydligen är en räser-maskin



    Nästa inlägg hoppas jag är med en länk till flygfilm från premiären!

    Ps. Vinterns projekt har anlänt!!! Jag och min hobbyrumskompis har lyckats få tag på en varsin RC Nobler 40, det blir naturligtvis byggdagbok av det projektet oxå!

  13. #33
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Härligt bygge. Såg riktigt fin ut.


    Då väntar vi på en filmsnutt
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  14. #34
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Får man fråga vart du köpt denna "SIG Wonder" i från?
    Måste erkänna att jag tycker den ser jäklgt tuff ut. Känner ett vist sug faktiskt. :drinkers:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag hittade den på annons för 200 spänn! Skulle gissa att alla som har SIG i sitt sortiment kan ta hem den.

    Söders har den annars i lager för 665kr

    Annars så finns den i utlandet rätt billigt.

    England (£39,99 = 555kr)
    http://www.sussex-model-centre.co.uk...d.asp?id=20341

    Tyskland (€39 = 358kr)
    http://www.hoellein.de/websites_neu/...ite/wonder.htm

  16. #36
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för länkarna. Har precis kollat in dom, blir nog en i vinter när jag är färdig med projektet som är på G just nu. 8)
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    FLYGDAX!!!!

    Kvällen innan premiärturen så satte jag på 4 st röda ränder på undersidan av vingen så att den skulle synas lite bättre i luften...


    Lördag morgon:
    Allt är klart
    - Termosen fylld - kanelgifflar inhandlade
    - Videokameran laddad med film och nyladdat batteri
    - Batterierna i flygplanet laddade (+ 1 extra acc)
    - 3 extra propellrear i fältlådan (kärran ska ju buklandas)
    - Bränsle färdigblandat
    - Radion laddad
    - Fältlådans batteri laddat
    - Roder injusterade
    - TP dubbelkollad

    En riktigt härlig morgon på fältet, solen lyser och vinden är snäll. Det enda som var kvar att göra var att tanka upp och finjustera motorn...jo nämnde jag att jag var tvungen att tanka?
    Slangarna kopplas ihop, bränslepumpen drar ur soppan ur dunken...tycker det tar lite väl lång tid att fylla tanken (4oz)...tittar mot maskinen och ser att hela kroppen är fylld med bränsle!!!!!!!

    Skumgummit som är lindat runt mottagaren är dränkt i soppa, accen är dyngblöt av soppa!

    Ja ja...tydligen så har bränsleslangen som ska gå till förgasaren lossnat, jag tror att balsat i modellen klarade sig rätt bra för jag tömde ur soppan rätt fort och delade plasthöljet kring mottagaren och lät allt torka i solen resten av dagen - och flög ett pass med min Mini Edge tills dess att jag hade sönder landningsstället på den.

    Nu får jag vänta minst 2 veckor innan det blir premiär - ska iväg på övning utomlands på måndag.

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Vart har mina bilder tagit vägen??? Har kontaktat personen som äger servern som bilderna låg på men inte fått något svar. Så snart jag får tag på en ny server ska jag fixa en "ny" byggdagbok för SIG Wondern.

    Hursomhelst är kärran nu provflugen!

    Tankade upp...den här gången så var slangarna anslutna , min kompis hjälpte mig att kaststarta, höll lite höjd och den stack iväg som en raket uppåt. Fick trimma lite dykroder sen flög den fint, den kändes dock lite konstig i svängarna och när jag drog en roll så gjorde den en ordentlig skruv - jag trodde den skulle rolla snabbt och rakt. Efter ett par minuter så fick jag motorbortfall men kunde landa den snällt och fint. Den betedde sig fint även i lägre hastighet.

    Vid närmare undersökning så hade den stötstångsanslutningen för skevrodret lossnat från servooket. Såg då att det inte fanns någon mutter till någon av stötstångsanslutningarna som bara var istoppad i servooket. Det var ju tur att inte båda skevroderlinkagen hade lossnat! Efter att fått låna två stycken muttrar och fixat allt så var det bara på det igen. Även denna gång vart jag assisterad i starten av Tobias (tack för hjälpen). Nu flög den mycket bättre! Den rollade nu snabbt (och rakt!), annars så är det en räsermaskin.

    Naturligtvis så hade jag inte med videokameran...men den är ju fortfarande hel och fin så det får bli någon helg framöver när man är ledig, det kommer bli en perfekt maskin att ta med ut i vinter!

  19. #39

    Standard

    Man får grattulera till flygningen MAC PDT_Armataz_02_44
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Nu är bildlänkarna fixade! Nu väntar jag bara på att det läggs flis på vägen så att man får köra ut till fältet...då ska jag inte glömma kameran!

Liknande ämnen

  1. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 07:59
  2. Önskemål om byggdagbok.
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •