Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Tyck till om Pro Peak Prodigy laddaren.

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Tyck till om Pro Peak Prodigy laddaren.

    Någon som vet om det här är något att ha?
    http://www.modellhobby.com/prod_show...de_no=29IP2801
    / Christian Olsson

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjenixen Christian,
    Jodå - visst är den nåt att ha. Denna laddare finns under flera olika namn - t ex från Jamara som X-Peak 3 Plus vilken jag själv kört med under drygt 1 år . Finns bl a hos JP:s Hobbyverkstad för 750 kr.
    Vad man skall veta är att den är specad till max 5S samt max 5A - detta gäller dock inte samtidigt. Det är den maximala laddeffekten som begränsar och jag vill minnas att på 5S ligger maxströmmen runt 2,5 A.
    Jag tycker att detta är en alldeles utmärkt liten laddare för oss som inte kör bamse-ackar..
    Sen finns det ju numera andra varianter - t ex finns ju Graupner Ultramat 14 som är snarlik men med inbyggt nätaggregat för runt 900 kr vill jag minnas.
    Men jag är övertygad om att du blir nöjd med t ex X-Peak 3 Plus - om du accepterar begränsningen i max laddeffekt.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Det låter ju bra Roger! En kompis till mig har en Swallow laddare som jag tyckte om och jag tyckte att den här verkade snarlik. Vi får se om jag gillar den om ett par dagar när den trillar ner i brevlådan..
    / Christian Olsson

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag har en sån...det enda kruxet med den är att den inte har LiPo utan bara LiIo...det går ju förvisso ladda LiPo med LiIo-programmet men det är inte optimalt. Det kan vara så att den där är lite nyare, för min är blå med gul front, den där var ju helt gul.

    Som andra laddare köpte jag en Simprop Intelli Speed...även den är väldigt lik den Pro-Peak Prodigy, Swallow mfl.

    Om jag skulle köpa laddare idag så skulle jag köpa Simprops Intelli-BiPower då den har inbyggt nätagg, annars så är det samma laddare som Intelli-Speed.

    http://www.modellhobby.com/prod_show...ode_no=0100994

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mac77
    Jag har en sån...det enda kruxet med den är att den inte har LiPo utan bara LiIo...det går ju förvisso ladda LiPo med LiIo-programmet men det är inte optimalt. Det kan vara så att den där är lite nyare, för min är blå med gul front, den där var ju helt gul.

    Som andra laddare köpte jag en Simprop Intelli Speed...även den är väldigt lik den Pro-Peak Prodigy, Swallow mfl.

    Om jag skulle köpa laddare idag så skulle jag köpa Simprops Intelli-BiPower då den har inbyggt nätagg, annars så är det samma laddare som Intelli-Speed.

    http://www.modellhobby.com/prod_show...ode_no=0100994
    Om den laddaren du pratar först om är en swallow-kopia så testa detta:
    Tryck på Batt type tills LiIo kommer upp. Tryck två gånger på Inc och välj LiPo där istället.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min Jamara-variant kan i vart fall ställs in på LiPo - och LiIon också vill jag minnas - alltså 3,7 V/cell resp 3,6 V/cell. Antagligen på det sätt som beskrevs i tidigare inlägg...
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av H_enke

    Om den laddaren du pratar först om är en swallow-kopia så testa detta:
    Tryck på Batt type tills LiIo kommer upp. Tryck två gånger på Inc och välj LiPo där istället.
    Ska testa detta, stod dock inte nåt om det i manualen...

    Tack för tipset!

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Går bra till lipo men,o det är ett stort MEN... Dessaq laddare är inte höjden av pålitlighet om du ska ladda NiMh..Tycker om extremt stabiliserad inspänning för att funka bra o funkar inte på alla batterisorter..Bara en tanke..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja, jag har kört min på dels Blyacke (på fältet), dels ett enkelt stabbat nätagg samt ett "power supply" från en gammal HP bärbar dator (ger rätt exakt 12 V ut under belastning). Har aldrig haft det minsta problem - varken med strömkällan eller med laddning av LiPo, NiMh samt NiCd. Men jag kanske har haft tur...
    Ha det
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Värme

    Standard

    Tjenare CO & McR och ni övriga

    Jag har fått för mig att xpeak 3 plus är den samma swallow advance där man oxå kan välja antingen LiPo eller Li-Ion som beskrivs.

    Tror inte detta gick på den som bara hette swallow vilken är samma som X-Peak 3 (utan plus)

    Min har fjantat sig med NiMh så jag använder den bara till mina LiPo ackar o där missar den aldrig.(Lämnar den dock aldrig när jag laddar dom )

    Tror det ligger i vilken nimh acke man laddar för jag har kört min mot mottagar ackar som inte tål att snabbladdas o där slog den inte ifrån som den skulle på den ena men funkade bra på den andra.
    Tar jag min 1000 mah subC acke o kör in med 1C så missar den inte.

    Gäller o ha ackar som tål att laddas lite hårdare...
    ----- Det som åker upp kommer alltid ner igen -----

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej igen,
    Ja, jag har kört min på dels Blyacke (på fältet), dels ett enkelt stabbat nätagg samt ett "power supply" från en gammal HP bärbar dator (ger rätt exakt 12 V ut under belastning). Har aldrig haft det minsta problem - varken med strömkällan eller med laddning av LiPo, NiMh samt NiCd. Men jag kanske har haft tur...
    Ha det
    Roger
    När du menar nimh, tänker du på rx/tx-ackar eller drivackar?
    Hur brukar du ladda nixx?

  12. #12
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja va kul då har man köpt skit igen för endast 800:-! :badgrin:
    / Christian Olsson

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har företrädesvis laddat drivackar när det gäller NiMh. Vid enstaka tillfälle har jag laddat sändaracken.
    Och Christian - jag har svårt att tänka mig att du blir missnöjd ! Jag är 100 % nöjd med min och har rekommenderat den som en mycket bra "liten" laddare till många som frågat. Har en Orbit Microlader också som ju är minst 3 ggr dyrare men som jag ser det så gör dom i stort sett ett likvärdigt jobb med mindre ackar. Orbiten autodetekterar dock t ex hur många celler ett LiPo-paket har - sen bekräftar man bara detta med en kort knapptryckning. På denna lilla laddare måste du först ställa in ström samt antal celler (egentligen maxspänningen) - sen kan du ansluta och via en lååång knapptryckning starta upp laddningen.
    Ha det
    Roger

  14. #14
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Lipo laddar jag med en annan laddare så det kommer i princip bara att bli 4cells mott acc, 1cell handglödare och ev 8cells sändaracc ibland. I huvudsak mottagaraccar.
    / Christian Olsson

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Lipo laddar jag med en annan laddare så det kommer i princip bara att bli 4cells mott acc, 1cell handglödare och ev 8cells sändaracc ibland. I huvudsak mottagaraccar.
    Då är den alldeles perfekt! Om du vill ha en enkel eliminator så kan jag tipsa om en 1A som jag satt på banan-honor på...
    Prod.nr 32-6320 (12V, 1A) 119kr

    http://www.clasohlson.se/?AFP=store/...4&IsCampaign=N

  16. #16
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Tack för tipset Marcus men jag driver mina 12V laddare med en sån här..

    http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6448

    Btw.. 1A? Är det inte i minsta laget?
    / Christian Olsson

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Värme

    Standard

    Nä, jag tror inte du blir besviken.

    Det gäller ju o lära sig laddaren när man väl fått den så att man kan ladda vad man har och vissa ackar funkar bättre än andra.

    Alla dom här laddarna är väldigt känsliga på Peaken som mäts när acken är klar o peakar cellerna för tidigt så stannar ju laddaren och det är nog det som är problemet med vissa.

    Lillbrorsan har kvalitets ackar vilket jag inte har o han laddar precis som McR helt utan problem på allt.

    1A tror jag oxå är i minsta laget men det beroro väl på hur många celler o hur mkt. ström man vill ladda med.

    Det går ju inte åt så mkt. till bara långsamladdning.
    ----- Det som åker upp kommer alltid ner igen -----

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Vad räknar ni som kvalitets accar? Jag har en del köpta hitech accar och en del hemmalödade med GP celler på 2300mAh.
    Oftast löder jag mina mott-accar själv för att få den kapacitet och konfiguration (form) jag själv vill ha och det har funkat väldigt bra.
    / Christian Olsson

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Värme

    Standard

    Jag har dom där billiga GreenCell ackarna och dom är erkänt dåliga, likaså Dynomax acken som jag har i min sändare har jättemånga haft problem med o ladda så jag är inte förvånad över att min hittar på skit med dom cellerna.

    Dock så kan jag ladda dom utan problem med min andra laddare men den har nåt autoprogram som fungerar riktigt bra.

    GP är ju bra och brukar tåla att laddas så där är nog inga problem o hitechs mottagarackar kör väl Benny med oxå tror jag utan problem.

    Annars så är det väl Sanyo o dom här andra stora märkena det som normalt räknas som kvalitet (lite dyrare celler). Tror det är såna som Benny har i helin.
    ----- Det som åker upp kommer alltid ner igen -----

  20. #20

    Standard

    har själv två st och de är utmärkta laddare, men som bokis säger så kan den flippa ur på nimh programmet och inte alls ladda acken utan tycker efter typ 200mah att det är fullt, ställer man ner den på 300mah så får den plötsligt i 1400mah till på en 1700ack. Sätter man den däremot i en bra ström källa typ "riktigt" kragg e de inte som helst problem, däremot har bokis kommit på ett knep genom att ladda med nicd programmet då funkar det perfa med nimh ackarna och fält batteriet. Dyna ackarna gillar den inte alls, alla säger att ackarna e skit med det är oftast swallow laddaren som har problem att ladda dem (eller motsv laddare), har en orbit laddare som alltid lyckas ladda mina dynamoax ackar... det nya tillskottet i ladd familjen simprop intellispeed fixar ackarna också, men inte min swallow, varför skulle jag vilja veta!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. driva laddaren med 3s lipo
    Av maccan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 14:27
  2. Prodigy 3d
    Av luggen i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 18:42
  3. Hur ska laddaren ställas in?
    Av Ompa i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 08:38
  4. Tyck till om Apache motorerna.
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 10:26
  5. Fliton Prodigy 3D
    Av |mix i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •