Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ASP91 4t utan kompression

  1. #1

    Standard ASP91 4t utan kompression

    Hej!
    I söndags flög jag återigen min 2:a Kyosho CAP-232 med hjulkåpor och 3-bladig propeller för att allt skulle se snyggt ut. I nosen sitter en ASP 91 4t. Den har gått utomordentligt bra sedan förra säsongen och ombordglöden som jag först monterade har jag tagit bort eftersom tomgången är helt stabil.
    Vid andra flygningen i söndags gjorde jag några vertikaler med rollar och sedan några lugna förbiflygningar. Efter en sådan förbiflygning tyckte jag att motorn dog eftersom den tappade all kraft. När jag skulle göra en nödlandning med normal inflygning såg jag dock att propellern snurrade och jag försökte dra på igen men ingen respons. Därvid fick jag snabbt försöka ta ned kärran, men farten blev något låg på lite för hög höjd så att det blev en hård sättning och stället vek sig bakåt. Därvid stack en av hjulkåporna igenom ena vingen. Hade jag som tidigare haft mina lite större hjul utan hjulkåpor hade det bara varit att laga ställets infästning.
    Det första jag gjorde var att kontrollera linkaget till gasen eftersom jag trodde att låsskruven vid servot lossnat. Det var dock inget fel på linkaget. Jag kunde sätta en skruvmejsel i förgasarhålet och då orkade inte servot dra.
    Kommentaren från min son blev att jag fått hjärnsläpp och inte dragit på gas.
    Ikväll blev kärran återställd och när jag skulle sätta på propellern så märkte jag att ingen kompression fanns och det kändes inte mjukt att dra runt axeln. Vid kontroll av ventilerna verkar dess fungera som de ska vad gäller rörelsen.
    Nu till frågan: Vad kan det vara för fel med motorn? Kanske det bara är att maila Ove och köpa en ny.
    //Bosse A

  2. #2

    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Utvecklingsingenjör innerballistik Eurenco Bofors AB
    Klubb
    Karlskoga MFK

    Standard NEJ

    Beställ för guds skull inte en ny motor utan att ta reda på vad som är fel med din! ASP:s 4-taktare kan vara lite luriga då dom vid snurrning av propellern på mark inte har komp för 5-öre men vid flygning funkar perfekt, sä är det på min...

    kolla ventilspelet, är det för stort så öppnar ventilerna för sent och du får otroligt dåligt drag!

    Byt stift till ett fräscht! OS-F är en höjdare!

    Kolla soppan! blanda till eller låna nyblandad soppa av någon. Metanol är otroligt hygroskopiskt och drar åt sig vatten som en svamp i öknen. Dålig soppa strular till det mesta! Jag tappar över min metanol i fulla 5-liters dunkar för att slippa problemet med luft i större behållare! Jag bulkar årsförbrukningen i 5 stycken 30 liters dunkar och så fort jag börjar på en ny 30 liters dunk så fyller jag HELA den på 5 liters dunkar. På så sätt bildas ingen kondens i någon dunk (då alla dunkar är toppfyllda)

    Om den fortfarande inte går så ta fram insexnycklarna och skruva isär motorn. kolla kolvringen att den ser okej ut! Gör den inte det så byt! Kolla att det inte fastnat nåt skräp mellan ventilerna som gör att dom inte stänger ordentligt. Kolla ventillyftaren att det ser okej ut samt kolla lagren, du skall inte känna nåt glapp i propelleraxel i någon led när motorn är kall.

    Du skriver att det inte kändes mjukt att dra runt axeln. Det kan vara en indikation på att kolvringen är väck! (lagren borde vara okej när motorn bara är 1 år gammal)

    Jag är absolut ingen motorexpert men det är vad jag skulle ha gjort!

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    testa med att byta stift!

    Igår så tappade flygkompisens ASP 61 4t kraft under en flygning.
    På marken upptäckte vi att kompet var borta.
    Efter kontrollering utev ventilerna så upptäckte han att stiftet hade gått sönder och börjat läcka. (!)

    Så det var bara i med ett nytt stift och flyga vidare.

  4. #4

    Standard

    Hej!!
    råkade ut för samma sak med min saito 120,
    fick rådet att under inkörning köra med 50/50 recin och syntet,
    syntet oljan jag använde va ml70 ,som hadde en förmåga att stelna i slangarna om det stog för länge.
    va ute och skulle flyga och tyckte motorn va komplös,vilket förklarades
    att dom kan va det då ventilerna inte har så starka fjädrar som stänger dom,utan att kompet stänger dom ordentligt när motorn e igång,
    men den va omöjlig och starta som jag bruker med en flipp på proppen.
    starter hjälpte och jag kom upp i luften men motorn verkade nästan som om den va på väg och varmnypa och va helt orkeslös,
    orsake till felet den gången va jusst bränsle blandningen,
    recinoljan hadde "bränt" fast på avgasventilen så den gick trögt och stängde inte ordentligt....
    efter jag gått över till bränsle bara blandad med syntetolja
    så funkar den hur bra som helst,,,,

  5. #5

    Standard

    Hej igen!
    Jag glömde att ange att jag kör på 14% olja (ML?) och 5% nitro plus metanol.
    Alla motorer jag har verkar gå bra på detta bränsle.

    Förrförra flygningen blev motorn väldigt varm så jag ökade hålet i motorkåpan. Avluftningen från motorkåpan tycker jag är urdentligt tilltagen.

    Nu har jag lyft av toppen och förklaringen till att propellern snurrade var att propelleraxeln inte har kontakt med kolven. Någonting med vevaxeln är alltså felet. Ytterligare examinering återstår.

  6. #6
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Vevaxeln hade gåt av m.a.o. Ovanligt, men det kan ju hända. Jag har vevaxel, vevstake och kolv i lager...

    Angående bränslet. Syntetolja består av PolyEthyleneGlykol - PEG - som har den magiska egenskapen att den absorberar det vatten som finns i metanolen. Det blir inte blandat, utan det blir en kemisk förening, så vattnet förenas med oljan och förbränns med oljan när motorn körs. Det är ricinolja och metanol som kan ge problem med vatten. (Naturligtvis finns det gränser för hur mycket vatten 15% syntetolja i ett bränsle kan absorbera...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Nu är problemet klarlagt: Vevtappen på vevaxeln hade gått av.
    Hela vevaxeln är i ett stycke inklusive tapp så det gäller att få tag i en ny.
    Jag mailar Ove för att höra om han har möjlighet att skicka, men det står att han har semesterstängt till 21 augusti, så det är kanske inte lönt.
    Finns det någon annan som kan ha det på lager och kan skicka direkt?
    Vevaxelns beställningsnummer är 91210F.
    För övrigt kan jag tillägga att motorn såg mycket fin ut inuti. I övrigt tycktes det inte finnas något att anmärka på och allt var väl inoljat och löpte fint. Kolv o foder såg mycket bra ut.

  8. #8
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det går och fixa! Ska kolla tillgänglighet o pris i afton! Håll ut!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Vevaxeln ligger på hyllan och väntar...

    /Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10

    Standard

    Bra
    då skickar jag omedelbart beställning

  11. #11

    Standard

    Efter att ha skickat ett mail till info@airmedia.se har jag inte fått bekräftat att vevaxeln lämnat hyllan.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    26
    Klubb
    Piteå Modellflygklubb

    Standard Angående ASP 61

    Jag har bara en liten fundering om nån har koll på vad en ASP 61a fyrtakt ska varva med en 13*6 propp resp en 12*6, då jag kollar så får jag ett varv på ca 8600 med 13*6, och 9900 med en 12*6. Sen i luften så upplever jag den som kraftlös, det kan också bero på modellen den sitter i. En 1,74 Miles Magister som väger ca 3 kilo. men jag tänkte fråga här så kanske nån har kollat upp det så att man har nåt att utgå ifrån.

    Hälsningar Thord

  13. #13

    Standard

    Rinsewood

    Enligt Just engines för ASP 65 FS
    Specs;
    .65 (11.05cc)

    Performance;
    11x6 Graupner 12400rpm
    12x6 Master 9750
    12x7 Graupner 10200
    13x6 Graupner 10550
    14x6 Master 7860
    15x4 Zinger 9150

  14. #14

    Standard

    För er som vill se hur det ser ut har jag tagit en bild:

    Tyvärr har jag inte fått någon respons från Ove, men det spelar inte så stor roll nu för det regnar här i Ulricehamn.

  15. #15
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Kom precis hem från Helsingborg.
    Skickar vevaxeln i början på veckan...
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Köra en mottagare utan Bec
    Av Phonta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 10:28
  2. Futaba utan räckvidd
    Av poodi i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 18:49
  3. Lipo utan balansering...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 20:17
  4. flyguppvisning utan swammelman
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 18:36
  5. Rök utan röksystem?
    Av Frippe i forum Metanolmodeller
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •