Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Handla utomlands, drhanke provar!

  1. #1

    Standard Handla utomlands, drhanke provar!

    Halloj,

    Har ett tag undrat över internet och alla dessa fantastika olika webshoppar, den ena billigare än den andra. Nu behövdes lite delar till två projket och jag tänkte det var dags att inviga mig själv i köp över internet (tidigare har bokis handlat och jag betalat...).

    Töntigt kanske men tänkte redogöra här hur det går och vad den faktiska kostnaden blir kontra köpa i svensk butik.

    Börjar med följande från http://www.krumscheid-metallwaren.de
    dvs k&s i tyskland, beställde nyss ca 00:10 11 augusti.

    Gick snabbt och var enkelt att beställa, dessutom kom bekräftelse inom 5 min på eposten, hittills inte hittat en svenskt butik som lyckats med det...

    Order värde 200€, med dags kurs 9.19 ca 1830:-


    väntar nu spänt på på vad som kommer hända PDT_Armataz_02_04
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, och det är inte lönt för en svensk handlare att ta hem deras produkter. Trevliga killar som har Krumcheid - träffade dom i Dortmund tidigare i år.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    nej kanske en dum produkt å prova med, för special. Men för mig är det spännande å handla handlar bara via internet på jobbet men då via svenska webshoppar och kund nr, detta är mitt eget första kort köp via internet. Har inte riktigt vågat förut, men talade med en vis person som sa att jag nu skulle ha kort och handlar i butiker med det så vad är skillnaden och det ligger lite i det...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag har handlat min kaross till mitt bilbygge via nätet. Kostade bara 57 000:- men det gick bra. Jag har handlat en hel del via nätet, både från sverige och utomlands utan några problem. Men visst var det närvöst att skicka sitt visanummer med en massa pengar på när jagköpte karossen ops:
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  5. #5

    Standard

    Min personliga åsikt är att det är farligare att vifta VISA-kortet i butiken eller på krogen än att handla över SSL-kryptering hos en seriös nätbutik.
    Med det sagt så rekommenderar jag att man inte har kortet kopplat till det konto man har en massa pengar på utan något konto där man kan pytsa in pengar när behov uppstår. Då blir det inte så stora skador om något händer.

    Sedan har i alla fall Föreningssparbanken något som heter "ekort" som jag använder flitigt. Det är en tjänst som skapar tillfälliga VISA-nummer med en månads giltighet och valfri begränsning av belopp. Lätt att skapa nummer och lätt att spärra dem ifall något skulle hända. OBS att dessa nummer enbart fungerar med näthandel, inte på konsum

  6. #6

    Standard

    exakt, nordea solo har det också... men jag e väl lite harig ändå, kan inte rå för det *ler* jag e mest nyfiken på frakter, bemötande mm å sen beställa direkt utan att behöva vänta på att butiken skall få in å skicka vidare, verkar enklare om tillv skickar direkt till min låda!

    Vad har du för erfarenheter? bra dåliga handlare?

    kanske vore skysst med en forum gren e-handel?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    För mig har det funkat jättebra att handla över nätet...förutom en handlare som jag fortfarande väntar på varor som är förskottsbetalda och skulle skickas så fort pengarna fanns på deras konto, detta var för 1,5 månader sen. Skickade ett mejl för 20 dagar sen och undrade vart sakerna var och fick ett svar att dom hade semester och att det skulle dröja. Förvisso handlade jag bara för 180kr inkl. frakt. Jag förskottsbetalade för att slippa postförskott och för att få sakerna fort! Denna handlare kommer att få ett surt mejl så fort jag fått sakerna.

    Annars så är hotell bland de värsta att dra VISA-kortet hos, när man checkar in så reserverar dom belopp motsvarande hela vistelsen + 500kr, sedan när man checkar ut så drar dom det faktiska beloppet vistelsen har gått på, dock dröjer dom att ta bort reservationen som dom gjorde vid incheckningen! Detta går att ordna (iallafall hos Nordea) genom att man ringer till kundservice och ber dom ta bort det reserverade beloppet så att man får tillgång till dom pengarna igen.

  8. #8

    Standard handlar mycket på nätet

    Jag handlar mycket på nätet, ca 70 ggr per år. Nästan allt är från utlandet. Har provat diverse ställe Danmark, Chile, USA, Asien. Använder E-bay till det mesta, men har även "fasta" butiker som jag handlar i regelbundet. Var jag än har beställt ifrån har jag fått varorna innom 10 veckodagar. Det har bara hänt EN gång av ca 300 att jag inte fått mina saker, förlorade 180 kr. Det lustiga är att det är billigare att skicka ett "rekat" brev från Taiwan till Sverige än vad det är inrikes.
    Förr använde jag Föreningssparbankens E-kort, men sen jag insåg att det går att tömma alla dina konto med ett lösenord som inte ändras, spärrade jag den tjänsten. Nu har jag ett separat visakort kopplat till ett konto som jag för över pengar till vid behov.
    Anledningen till att jag började att handla på nätet är att jag blev förbannad när de höjde parkeringsavgifterna i stan till 15 kr/timme. När jag sen såg utbudet som fanns och vilka överpriser svenska affärer, klädaffärer framförallt, tar ut så fortsatte jag handla.

  9. #9

    Standard

    ah saker händer... Det visade sig att mitt fina Visa Electron, som enl nordea är det bästa kortet på jorden för elektronisk handel inte alls håller måttet, att kortet inte går att använda på flyget, utomlands i butiker, inte alla butiker i sverige borde ha gjort mig luttrad och införstådd att det definitivt inte skulle fungera online på internet...

    nehe, krumscheid ringde mig redan i lördags, +49.... missat på mobilen ända tills i tisdags då jag upptäckte det, ringde genast upp och kollade vad som var fel. Det visade sig att mitt kort nummer inte kommit med på beställningen, vilket tydligen var vanligt? (varför inte fixa det då...?) jaja jag faxade ner mitt kortnummer, varpå de ringer på onsdagen: Ditt kort är inte gilltigt, VA! ringde nordea arg som ett bi och frågade vad förutom att fixa till "linorna" man kunde använda detta kort till??

    I ren försäljar stil tog hon upp att det är ett fantastiskt kort och att det var ämnat för elektronisk handel, varpå jag frågade varför det då inte fungerade att handla från tyskland... Då fick jag mig en duvning i att handla på nätet var farligt och att jag troligen skulle bli lurad, utan man skulle använda tillfälligt internet kort som finns på nordea solo, jaha? Påpekade att det var farligare å ta ut pengar i bankomaten än å handla via en SSL site, där man iaf kan lita på att mottagaren är den den utger sig för att vara, vilket inte alltid bankomaterna i sthlm gör... (har fått mitt kort spärrat ett par ggr pga skimming på automater jag tagit ut pengar på, jag kollar alltid bankomaten innan jag stoppar in kortet)...

    Jo nog om det, tog mitt andra "riktiga" Visa kort och skickade ner nuffrerna till krumscheid via fax, å nu har de dragit 2083:-, jag handlade för 200,30€. Grunkorna dyker upp på måndag, om inte strulet med mitt sabla electron kort uppstått så hade jag haft grejorna redan i måndags, dvs en vecka tidigare... Gissa vad jag skall göra med electron kortet? PDT_Armataz_02_41
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    dvs en vecka tidigare... Gissa vad jag skall göra med electron kortet?
    Jag använder diverse gamla biblitotekskort, rabattkort, bonuskort mfl mfl att spackla ut epoxy med när jag glasfibrar.

  11. #11

    Standard

    Jag tycker vi utlyser en tävling om det mest förnedrande sättet att kassera ett electronkort på, sedan får hanke filma för oss när han i sann ritualanda och efter utförd regndans "fixar" kortet

Liknande ämnen

  1. Provar bara lite...
    Av Lelle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 10:27
  2. LFC provar sjöflyg
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 19:17
  3. Jobba Utomlands.
    Av Nyroth i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 12:05
  4. Tillåtna frekvenser utomlands
    Av shark i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 16:17
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 07:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •