Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

mne: Bullerstrning frn frbnningsmotordrivna R/C-plan

Standard Bullerstrning frn frbnningsmotordrivna R/C-plan

Hej!
    Jag blev igr uppringd av en dam p miljkontoret i Ulricehamn. Hon kontaktade mig d hon hade ftt uppgift om att jag ansvarade fr modellflyget vid Timmele flygflt. Jag r med i Bors modellflygklubb, men flyger grna i Timmele eftersom solen r bakom ryggen p eftermiddagen och landningsbanan r lng och fin. Timmele flygklubb har inbjudit Ulricehamns modellflygklubb att ha sin verksamhet i Timmele eftersom det gamla fltet r obrukbart. Jag har fr avsikt att ocks g med i Timmeleklubben.
    Nu till anmlaren, vars namn hon angav, som bor vid ena banndan. Han anser att modellflyget str honom och hans fru. Vi har i sommar flugit p onsdags- och sndagskvllar. Det kan vara 2 - 3 flygare. Vi hller oss till den motsatta banndan. Frra ret bullermtte vi vid hans bannda och d var trafkbullret frn den intilliggande vgen hgre.
    Han har tidigare ven klagat p Trikarna som ocks flyger p fltet.
    Frra ret talade jag med mannen och det verkade som om han inte tyckte att det var s besvrande och han har sedan dess inte visat sig p fltet, varfr jag antog att allt var bra nu.
    Fr att klargra hur det ser ut vid fltet skickar jag en med en bild ver fltet, dr anmlaren har sitt hus lngst upp p bilden i skogsdungen.
    Hur hanterar jag detta?

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb
    Cert. Drifttekniker Kraft/Vrme

Standard

Jag personligen och det r min hgst personliga mening detta r att ni borde frska gra upp med gubben innan det gr fr lngt.

Kolla ver all fakta om vad som gller fr strningar och ta ev. kontakt med andra freningar som har haft samma problem.

Minns jag inte helt fel s hade hmfk nt liknande bekymmer fr ett tag sen.(jag r inte med dr utan har bara hrt vissa rykten men kolla med dom fr skerhets skull)

Kolla upp hur han fixar det dr med jordbruksredskap o inte minst alla bilarna som kr p vgen utan fr.
    Mig vetterligen som bor p landet s krs dygnet runt under hgssong o dom lter betydligt mer n ngra modellplan.
    (vi delar ox med trikeflygare och annat ultraltt o det gr inte riktigt o jmfra ljuden tycker jag. Deras motorer r betydligt strre o lter annorlunda)

Vad ni n gr s hll tillbaka aggressionerna mot honom nr gubben blir riktigt irritationsmoment och det rinner ver fr jag har en knsla av att man inte kan komma riktigt lika lngt om man skller o blir frbannad p honom innan man r hundra rtt p sin sak.

Vem ger marken som ni nyttjar, det borde finnas nt som talar om att ni har rtt att nyttja det till vad ni gr och finns inte det s vore det kanske idee o fixa det. D br ju knappast gubben klaga.

Nu till ngot lika allvarligt och det r att detta r min hgst egna sikt och inget som ngon eller ngot annat str bakom och inte iheller skert att det r rtt stt att gra det p men jag hade nog agerat utefter vad jag skrivit om jag sjlv rkat ut fr samma problem.
    ----- Det som ker upp kommer alltid ner igen -----

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb

Standard

Mkt. informativ lnk
    Dr str ju ganska klart vad som gller.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Ja, Ove har gjort en seris forskning dr...

Kontentan r att det r livsfarligt att vika ner sig infr ngon kommuns godtycke och drigenom skapa ett prejudikat som kan missgynna modellflygare runtom i landet.

I stllet r det att rekommendera att hnvisa till, och flja gllande regler (naturvrdsverkets) och p s stt undvika att det blir rena vilda vstern med olika bedmningar i olika kommuner.
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    grbo

Standard

Det hr lter ganska likt vr klubbs bekymmer. Skillnaden var att det hos oss var 4 eldsklar som gtt ihop och mobiliserat hela grannskapet. Vi hade ett informationsmte med dem, mest fr att kolla av stmningarna. De verkade uppenbarligen inte frst ngonting av vad grnsvrden och decibel innebar. De var mest intresserade av att f bort oss helt frn fltet. Nu fick vi fr att slippa en kostsam bullerutredning till att kompromissa. Allts g med p att infra dagar med motorflygfrbud. Sndagar r det allts endast el och segel som gller. Lrdagar r det 9-17, och veckodagar 9-21. Helsingborgarna har liknande tider, tror dock sndagarna var ok fr dem. Dessa reglar accepterades av den granne som bor nrmast fltet, och som dessutom utsetts till talesman av de andra. Drmed ansg vi saken utagerad. Miljkontoret r ocks till freds med detta, trots ptryckningar frn en annan granne, som vgrar acceptera att vi finns kvar alls. Har inte hrt ngot p lnge frn kommunalt hll... Kom iaf ihg, att det r du som har bevisbrdan om ni fr klagoml p er. Om inte ni kan komma verens med grannen, kommer kommunen att lgga er en bullerutredning. Den kostar ca 10-12k. ven om ni klarar de grnsvrdena, r det inte skert att kommunen kommer att besluta till er frdel iallafall,motorsporter ses inte alltid med s blida gon frn kommunalt hll. Drfr: Frsk att f till ett mte med gubben, hr efter hur han uppfattar situationen. Frga hur han velat haft det. Drefter har ni ett eget styrelsemte, bestm ngra vettiga inskrnkningar i flygtider. Ta kontakt med gubben igen, presentera vad ni beslutat, men lmna lite "prutmn". Om han fortfarande knorrar, eller kommer med ett orimligt motfrslag, sg att ni mste tnka p saken ett par dagar. Slpp drefter prutmnen. Detta funkade fr oss iaf.
    Vi kan snacka mer om det hr p Borsflygdagen den 19:e. Jag kommer dit med vriga Grbomaffian, s vi syns nog?

Standard

NVV rekommenderar, det r inte alls skert att miljkontoret i din kommun anvnder de reglerna. Det r givetvis bra att upplysa miljkontoret om att rekommendationer fr motorsport finns och att de kan tillmpas p modellflyg d handlggare ofta letar efter paragrafer att stdja sig mot. Jag knner till flera klubbar som via koncessionsnmndsbeslut och eller miljdom har hrdare regler i dagslget Uppsala FK r en av dem vi fr bara flyga med frbrnningsmotor varannan helg...

Se till att s fort som mjligt ppna en dialog med miljkontoret och grannen om mjligt. Om ni r medlem i SMFF kanske ert distriktsfrbund(RF) kan hjlpa till med kontakter i kommunens miljkontor. Bjud grna in handlggare och om det blir ett rende hos MK ven politiker till er verksamhet s att de sjlva kan bilda sig en uppfattning. Brja fra statistik ver hur mycket ni flyger med frbrnningsmotor och nr, stt omedelbart upp regler som begrnsar flygningen med frbrnningsmotor under kvllar och helger om ni inte redan har det, gr ljuddmpare obligatoriskt.

Nu har jag rabblat ur mig allt vad jag kan komma p hoppas ngot r er behjlpligt.

Det r ni som skall bevisa att ni inte str grannen mer n vad som r tilltet vilket kan bli dyrt s frsk allt vad ni kan att slippa ljudutredning.

Lycka till Mange Sderling

Standard

Konstig frga kanske, men nr ska man flyga om inte p kvllar och helger? Det finns ju de som jobbar p dagarna.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Med tanke p att det gr en trafikerad vg intill den klagande och det r flera hundra meter till den klagande frn Ert flt - har han nog inte mycket att hmta i rendet.

Att "gra upp i godo" tror jag inte heller fungerar s bra. De som klagar blir ju inte njda frrn det r helt tyst ALLTID! Men en god dialog dr man frklarar vilka grnsvrden som gller - Naturvrdsverkets grnser fr motorsport - r viktigt att tala om fr de klagande. Tala ocks om att Ni inte bryter mot ngra lagar och att Ni gr allt fr att minimera obehaget. That's it! Mna om grannsmjan, men st fast vid de lagar som faktiskt gller fr verksamheten!

Vad gller bullerutredning ska man vgra detta d det finns angivet hos NVV hur man berknar detta matematiskt. Att frivillgt frbjuda verksamhet utver NVV's riktlinjer r ju det samma som att sga att man bryter mot reglerna. Det r ju som att skjuta sig i foten. De klubbar som har ftt restriktioner ska omedelbart begra en omprvning enligt NVV's rekommendation. Besluten har tillkommit p felaktiga grunder.

Man MSTE skilja p regler som skapas av myndigheterna och regler man har internt i klubbarna. Det ena r juridik mellan klubb och myndighet - och det MSTE vara kristallklart! Reglerna INTERNT inom klubbarna r dremot flexibla och avsedda fr medlemmarna och hur man tar hnsyn till den lokala omgivningen.

Vad gller "dyra" bullermtningar och avgifter fr kommunernas och myndigheternas arbete i renden som rr freningen, etc

LS DETTA NOGA!

STAT, KOMMUN OCH MYNDIGHET HAR INTE RTT ATT TA UT AVGIFTER SOM VERSTIGER FRENINGENS BETALNINGSFRMGA! STAT, KOMMUN ELLER MYNDIGHET KAN ALLTS INTE BEGRA MER I ERSTTNING N DET FINNS MEDEL I FRENINGENS KASSA! Detta r reglerat i lag! Och en fattig klubb mste ju kunna frsvara sig rttsligt - varfr inte rttshjlp?

Detta borde SMFF gna mer tid t att informera om - n att frska arrangera Skala VM... tycker jag.

Om den lokala Miljnmnden ska frng NVV's (Naturvrdsverket) rekommendation mste det freligga SYNNERLIGA skl. Det innebr antingen att bullervrdena verskrids eller det kanske ligger ett lderdomshem eller konsertsal fr klassisk musik 25 meter vid sidan om modellflygklubben etc. Synnerliga skl r ett mycket starkt ord i lagsammanhang och mste specificeras mycket tydligt om man ska kunna frng en lagstiftning eller rekommendation.

Man mste beropa likhet infr lagen. Finns det fastslagna grnser ska de glla fullt ut - fr alla klubbar i landet. Annars vore det som om alla bilar fr kra 50 kr/tim p 50-vgarna UTOM Volvo 240... fr det har en miljtjnsteman i Mglarp sjlv hittat p...

St p er - ta ut dessa fem sidor p NVV hemsida: http://www.naturvardsverket.se/dokum...NFS2004_16.pdf De beskriver klart och ENTYDIGT vad som gller. Ge dem till de klagande och tala om att Ni beklagar att de har obehag av klubbens verksamhet, och att Ni gr allt som str i Er makt att hlla obehaget nere till ett minimum - drfr fljer Ni NVV's rekomendationer!

Var ocks noga med att ppeka att MODELLFLYGKLUBBEN INTE BRYTER MOT NGRA LAGAR!

Det r inte Modellflygklubben som har problem - det r de klagande. Frst OM bullerniverna verstiger 60- resp 55 dBA enligt den mtmetod som beskrivs kan Miljnmnden vinna framgng vid ett verklagande.

Om klubben trots detta fr restriktioner plagda av Miljnmnden ska Ni omedelbart verklaga och f frklarat varfr Miljnmnden INTE fljer NVV's rekommendation i Ert fall! Om det inte hjlper ska Ni ocks begra ett nytt - och bttre flt dr Ni kan bedrive Er verksamhet p samma villkor som alla andra freningar i landet (NVV's riktvrden). Om det kostar pengar fr kommunen r de nog mer villiga att lta Er hllas dr Ni r.

Tnk ocks p att det r mycket viktigt att vi alla Modellflygare i landet gemensamt fljer NVV's riktlinjer. Om ngon klubb "frivilligt" lmnar in egna restriktioner som r hrdare n de av NVV rekommenderade, kan de ltt bli ett prejudikat som Miljnmnder runtom i landet kan hnvisa till - och d har man ju punkterat Modellflyget i Sverige.

Hll oss informarede om hndelseutvecklingen Bosse!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johanb
    Konstig frga kanske, men nr ska man flyga om inte p kvllar och helger? Det finns ju de som jobbar p dagarna.
    Kanske kan man komma verens om att inte flyga efter klockan 21 tex. Detta kan anvndas som frhandlinsmedel med den strda grannen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM

LS DETTA NOGA!

STAT, KOMMUN OCH MYNDIGHET HAR INTE RTT ATT TA UT AVGIFTER SOM VERSTIGER FRENINGENS BETALNINGSFRMGA! STAT, KOMMUN ELLER MYNDIGHET KAN ALLTS INTE BEGRA MER I ERSTTNING N DET FINNS MEDEL I FRENINGENS KASSA! Detta r reglerat i lag! Och en fattig klubb mste ju kunna frsvara sig rttsligt - varfr inte rttshjlp?

Ovanstende stmmer men vad skall klubben gra nr kassan r tom? Dessutom r det s att en bullerutredning inte grs utav kommunen utan av den som bullrar varfr det inte r en avgift utan en sjlvfinansierad utredning som klubben kan bli tvingad att gra. Det r den som lter som har bevisbrdan inte den klagande.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Anvnd det som rekommendation INOM klubben - fst det inte p ett avtal med en myndighet!

Naturligtvis ska man arbeta aktivt fr att f tystare motorer och successivt f ner ljudniverna. Men detta arbete mste ju ske lokalt inom klubbarna - det kan man inte lagstifta om d myndigheterna inte har frstnd p de frbttringar som behvs.

Man ska vgra gra en bullerutredning om kassan r tom. Finns det ett bttre argument? Sk kommunalt bidrag till det! Sjlvklart! Det mste vara enkelt att bara skicka bollen vidare: Inget bidrag - ingen bullermtning! Hnvisa till lagstiftningen. Jag skulle tro att lokaltidningarna skulle mysa om de fick nys om ett sdant "MOMENT 22"!

Annars hyr klubben sjlv en godknd decibelmtare - gr mtningarna och finner att inga grnsvrden verskrids. Tror inte myndigheten p det fr de mta sjlv! Det r inte s svrt. Frresten - kan inte SMFF kpa in en godknd decibelmtare fr en fraktion av den miljon de fr in varje r? Lna ut mtaren med beskrivning p hur mtningarna ska g till - till de klubbar som behver mta sitt buller.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jse Ove! Man blir alldeles tagen!
    TACKAR!!! :wave:
    Dina inlgg r s klockrena!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    33
    Jobb

Standard

Jao, jag har ndrat uppfattning frn mitt frra inlgg och hller med Ove ...

Hll oss andra informerade ....

Standard

Hej!
    Just hemkommen frn EM i Gteborg blir jag alldeles tagen av all information ang buller. Det ska vara ett mte i Timmele snart och d ska jag ta med hela denna trd p papper.
    Jag kommer att informera om den fortsatta utvecklingen.

ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

Standard

Jo Jo....

Fagerberg r en visa hr hos oss....

Han hatar allt som flyger....... Men nu fr han nog ge sig...... Vi bryter inte mot ngra regler.... Och hnsyn frsker vi ta..... han vill ha bort: Oss/Vgen/Plastindustrin/GC-vgen/Grannarna/och fan vet vad mera....

Sosen...
    Whats Gravity?? (2-Stroke for ever!)

ssns avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

Standard

Hej Bosse.....

Tror inte att "gnllgubben" har s me att hmta.....
    Eller som han sjlv sade nr jag pratade med honom
    igr... han skiter i dB(A) (kunde inte ens skilja p
    dB(A) och dB(B)) Han bara knner sig strd.... hans
    husvrde var ocks p tal....

Vill miljkontoret s kan vi gra en mer omfattande
    mtning.....Fagerberg vill inte tro p vr mtning
    (litade inte p vr kunskap och rlighet) s kan
    fljande vara till hjlp: Mtt med:
    Modell p mtare: 8850
    Art nr 32-4527
    Mtmetod dB(A) Efterliknar rat hos mnniskan...

Nstan omjligt att f ett rttvisande mtvrde pga
    att vgtrafiken brusade med n modellflygplanen...

Men som jag sade i inledningen.... han bryr sig inte
    om dB.....
    Allt som flyger skall bort.....

Som en liten passus s reparerade Peder Johanson min
    Ford fr 35 r sedan p Fagerbergs verkstad i
    Timmele....: Sg bara inte flygplan sa Peder!!!!!
    Verkar som om Fagerberg utvecklat ett hat mot allt som
    flyger.....

Flyg lungt vidare.... Men att flyga p fullt skaft
    hela tiden....?????
    Whats Gravity?? (2-Stroke for ever!)

Standard

Bullermtning r idag utfrd av miljkontoret.
    Vi flg 2 st 2-taktare och en fyrtaktare. Mtningen skedde vid bannden dr klagomannen bor.
    Ulricehamns Modellflygklubb kommer att f en kopia av den skrivelse som ska tillstllas den klagande. Utdrag av denna skrivelse ska jag lgga ut hr.
    Vi fick uppgifter om att vra modellplan som hgst gav utslag p 40 db. Grnsen gr vid 60 s vi har inget att frukta.
    Fr vrigt en helt underbar flygkvll.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    MFK

Standard

Sknt att hra att det verkat gtt bra! 40dB r ju ingenting! Det lter ju mer av trafiken hr i innerstan dr jag bor.

Kommer miljkontoret skicka en rkning p mtningen eller s?

Standard

Citat Ursprungligen postat av mac77
    Kommer miljkontoret skicka en rkning p mtningen eller s?
    Detta var ngot som inte ens frdes p tal och jag utgr ifrn att miljkontoret str fr kostnaden.

Liknande mnen

1. Svar: 0
    Senaste inlgg: 2012-06-25, 20:26
  2. PNP plan
    Av Brandt i forum Elmodeller
    Svar: 50
    Senaste inlgg: 2012-05-29, 23:10
  3. Flyga frn trdgrden, vilket plan?
    Av irodim i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2010-11-30, 10:58
  4. Sm plan
    Av Glawe i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2008-03-06, 23:22
  5. en film frn HHMFK, lite frn i lrdags och sndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2006-10-15, 23:17

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •