Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Mtvrden p Typhoon micro 6/20/14 & div proppar..

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatr p waterjet maskin.
    Klubb
    Fredls

Standard Mtvrden p Typhoon micro 6/20/14 & div proppar..

*borttaget*
    / Christian Olsson

Standard

har du laddat och balanserat acken mellan varje mtning? har sjlv mrkt att ackarna oftast presterar bttre vrden efter andra tredje testet om man kr utan laddning mellan varje gng, beror p att nr acken blir lite ljumen ger den mer effekt n d den r kall, man kan vldigt konstiga vrden iaf har jag mrkt. Kanske r s att man fr gra 5mtningar och sedan gra ett snitt p varje mtning fr att erhlla ett bra resultat?

Nr motorerna testas hos tillverkarna har man vl riktiga ntagg som ger exat samma spnning/strm?

Prova lite med en nyladdad ack mot en du "krt varm" s skall du se att du fr andra vrden! En del ackar vill ha ett par cykler innan de ger max, en del ger max direkt andra ger inte den spnningen under belastning de ska osv... en hel vetenskap mta har jag mrkt.
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tjena Christian,
    Har du mtt spnningen ver acken ocks ?
    Om inte - vilket jag misstnker eftersom du rknat med ca: 11,1 V i alla dina berkningar - s r det svrt att jmfra.
    Din acke - som r en 8C kontinuerligt acke - torde knappast ge mera n 9 V vid denna belastning - kanske t o m en aning mindre.
    Jag testade faktiskt en MP Jet-motor idag (vxlad) p dels mitt gamla E-Tec 3S1200HP (?) - en 10C-acke som f fungerar utmrkt, dels med ett nytt E-Power 3S1300 - 20C-acke (20-30C).
    Med den setup jag testade s drog motorn 12 A vid 9V ackespnning p E-tec-acken men 17A vid 10,8 V ackespnning fr E-poweracken. M a o rtt stor skillnad....vilket ocks visar att man mste ha koll p bde strm och spnning samt att byte till en ny ack i smma storlek som den gamla kan innebra en avsevrd hjning av bde prestanda och strmfrbrukning. Den gamla sanningen "att mta r att veta" gller slunda fortfarande..
    Och Fredde W:s mtningar r gjorda med "runda celler inte att frglmma.
    Hlsningar
    Roger

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Nej, spnningen ver accen var inte mtt och den var inte heller laddad och balanserad mellan varje test. Jag bytte propp, gjorde ett kort fullgaspdrag och noterade vrdena. Allt fr att komma fram till vilken av propparna som gav mig mest dragkraft och inte fr hgt strmuttag. Dragkraften mttes med en enkel dragvg.

Jag valde att plocka bort mina mtvrden nu s att ingen stackare tar dem p blodigt allvar.

Kokam 1500hd ska enl uppgifter tla 12A kont och 18A sttvis.
    / Christian Olsson

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen Christian,
    Gissningsvis gav den ca: 9 V vid denna belastning runt 12-14 A som ungefr motsvarar de 8C som den r specad fr kontinuerligt.
    Inte tycker jag att du skall plocka bort vrdena - bara man vet frutsttningarna s r de ju intressanta.
    Hlsningar
    Roger

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

http://www.svensktmodellflyg.se/arti...ode=1&msgid=51

Var har du ftt 8C ifrn? Det 15A p accen.
    Jag har belastat den med 10A lnge och den blir knappt ljummen.
    / Christian Olsson

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    8C = 8*1500mA = 12A !
    Vi talar allts om samma sak men jag anvnde det vanliga "C-begreppet" - allts i detta med 8C att du kontinuerligt kan belasta med 8*ackens kapacitet.
    Ha det
    Roger

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Ja, jag vet inte hur jag tnkte innan.. Skyller p en tidig Mndag morgon!

Hur har det gtt med din lilla Pitts Roger? Du r dlig p att lgga ut bilder till oss! Flyger den bra? :?:
    / Christian Olsson

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen...
    Nja, den har inte flugit nnu ...dligt med bygglust under juli tyvrr. Men frra veckan brjade jag s smtt att bygga igen - monterade servon, motor m m igr kvll. Mste dock kolla lite p servona - testade E-Flight nya 7,5 g som K- pstod skulle vara bra men mitt frsta intryck av i vart fall hjdservot var att det centrerade dligt, tyvrr... Skall mta igenom alla jag kpte ikvll, frhoppningsvis.
    Ha det - vi hres
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor
    mitt gamla E-Tec 3S1200HP (?) - en 10C-acke som f fungerar utmrkt
    Det r dessa som jag har hemma fast dom r i 2S1P utfrande.
    Det jag inte tycker om r att min resistansmtare fr inre resistans i batteriet visar 160-170 mOhm (allts 80 - 85 mOhm per cell). Vilket r rtt hgt. Sg sedan i senaste nr av MFT att dessa batterier har hg inre resistans.

Jmfr man det med ett bra ntagg som har 0 mOhm i inre resistans s kommer skillnadena att bli stora precis som McRegor mrkte mellan sinna tv batteripackar.

Om man gr egna mtningar s kommer det "bara" att bli en referens fr vad man kan frvnta sig.

Frutom onogrannheten i mtningarna s tillkommer.

Fartreglage samt dess programvara
    inkopplingsresistanser
    variationer i proppellrar
    batterityp samt laddningsstatus samt temperatur samt ldersstatus.
    temperatur p motorn
    hur fritt luften kan flda runt proppellern.

Jag har gjort en del mtningar p CDR och har sparat de proppellrarna, tyvrr krde jag p batteri och de blir ju smre med ren.

s till colsson kan jag bara sga. Lgg tillbaka mtningarna.
    men frsk att specificera hur du har mtt. Det kan ju finnas risk fr att du kommer f ngon kommentar att det inte var bra gjort, men om kommentaren kommer hvligt s blir man ju bttre p att mta nsta gng.

/janne

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Janne, mtningarna gjordes endast fr att prova ut rtt propp till mitt plan. Eftersom jag inte har tid, lust & utrustning att lgga ner timmar p tester ala F. Wergeland s blev det som det blev. Jag fick fram de resultat jag behvde och hittade den propp som gav mest dragkraft och inte drog fr mkt strm.

Lgger jag upp vrdena igen s tar elden fart p nytt om vilken amperemeter jag har anvnt, om jag hade den i hger eller vnster hand...osv..osv.

Ska ngon kpa en Typhoon Micro 6/20/14 (vilket nstan ingen gr) s r de vlkomna att hra av sig till mig s ska jag maila mina mtvrden.

Fr att slippa maila kan jag rekomendera proppen APC-s 9x3,8
    / Christian Olsson

Liknande mnen

1. ST - FW-190 proppar.
    Av mogge i forum Allmnt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-02-18, 14:54
  2. Nya DJI proppar
    Av searay i forum Allmnt
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2013-02-02, 08:57
  3. APC 12x3.8 SF proppar