Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Var skaffa vevaxel till ASP 91 FS (nu utbytt!!)

  1. #1

    Standard Var skaffa vevaxel till ASP 91 FS (nu utbytt!!)

    Hej!
    Jag fick idag följande tråkiga besked:

    Hej Bo,
    Jag missade i mitt lager. Jag har sålt den vevaxel till fyrtakt jag hade hemma. Jag fick samtidigt en beställnig på ASP-91AII vevaxel och den hade jag hemma.
    Så, tyvärr, Bo jag kan inte hjälpa dig just nu. Jag ska beställa hem vevaxel, men det kan dröja ett par månader innan jhajg har den hemma.
    Mvh
    Ove


    Finns det någon annan som kan ha det på lager och kan skicka direkt?
    Vevaxelns beställningsnummer är 91210F.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Om ingen i Sverige kan hjälpa dig och du vill ha grejerna hyffsat snabbt kan http://www.justengines.unseen.org säkerligen hjälpa dig.

    Har aldrig handlat där själv, men skickade just ett mejl till dom med några specialreservdelar som jag inte lyckats få tag på i Schweden.

  3. #3

    Standard

    minicars har hemma på lager, kolla med närmaste återförsäljare, ASP 91 är samma som SC 91, kostar runt 255:-
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    Eller modeller & Elektronik i Gislaved, 0371-940 05. Han är importören av ASP motorerna.

  5. #5

    Standard

    Modeller och elektronik hade inge vexaxel hemma.

    Just engines skrev:
    Crankshaft 91FS £28.99 plus post

    Efter 1 timmas telefonväntan till Hobbex lovade de att beställa från minicars. Hoppas den finns på lager.

    Tack för all hjälp!

  6. #6
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tror Hanke missuppfattade dig,om den är till en fyrtakt så kostar den ca
    620 sek o är slut hos minicars,varför inte beställa den hos Just Engines? Paul är den snabbaste postskickaren i den västra hemisfären o de är mycket seriösa att handla av...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Notera dock att det kan ta någon dag extra nu ifrån Just Engines då Paul tyvärr gick bort för någon vecka sedan
    Hans fru tillsammans med medhjälpare kommer dock fortsätta att driva Just Engines i samma anda.
    //Jocke
    #modellflyg @ EFNet

  8. #8
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Tyvärr har Paul mulat... men hans fru och familj kommer att driva företaget vidare.

    http://www.justengines.co.uk/

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Notera dock att det kan ta någon dag extra nu ifrån Just Engines då Paul tyvärr gick bort för någon vecka sedan
    Hans fru tillsammans med medhjälpare kommer dock fortsätta att driva Just Engines i samma anda.
    Mailade dom igår kväll angående några delar, fick svar idag vid lunch idag. Så dom verkar vara igång...

    Tyvärr så har dom inte delar till Saito längre

  10. #10

    Standard

    Nu har jag även beställt från:
    Just Engines thank you for your custom via our web pages. We will endeavour to process your order within 24 hours. If there are any likely delays we will email you.
    Many Thanks
    Jenny & JE Team

    Hade jag följt min första tanke att köpa ny motor från Ove så hade den varit betald av den förlorade arbetstid jag lagt ned på detta arbete att skaffa en ny vevaxel.

  11. #11

    Standard

    kanske så bokis, men är inte en ASP-91AII två taktare?

    Skönt att det löste sig enkelt iaf!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Standard

    Nu kom vexaxeln som jag beställde den 17/8 från England.
    Detta är ju lika snabbt levererat som från en svensk leverantör om inte snabbare.
    Totalt pris inklusive flygfrakt= 32 pund

  13. #13

    Standard

    Nu är vevaxeln på plats och provstart har skett i pannrummet pga mörker och regn.
    Har det någon betydelse om indexmärket på kamaxeln är nedåt eller uppåt när kolven är i topp. Motorn startade direkt när jag hade märket uppåt, men jag fick inte liv i den när märket var nedåt.

  14. #14

    Standard

    Nu har jag testat lite mer och tyvärr blir det inte något bra maxvarvtal mot tidigare. Motorn tycker jag också blir varmare än tidigare. Kan jag ha satt kamaxeln i fel läge trots mina försök att vara så noggrann som möjligt?

  15. #15
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    citerar mig själv igen:
    När du tar bort locket på sidan så har du förhoppningsvis en tjörnslag på drevet ,detta ska stå mot stängerna(hålet där ventilstängerna går ner från toppen) när kolven är i topp.Om inte märket finns så ska lyftarna(under ventilkåpan) "väga",dvs. bägge rör sig åt motsatt håll samtidigt o när de är i våg så ska kolven vara i topp!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Standard

    Tack Bokis!
    Ja nu har jag kollat igen och jag fick för mig att drevet låg en kugge fel. Nu kändes det ungefär som förut när jag flippade propellern. I morgon ska jag starta motorn och kolla igen.

  17. #17
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Snyggt jobbat Bokis. Ett levande uppslagsverk. Det uppskattar vi!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Snyggt jobbat Bokis. Ett levande uppslagsverk. Det uppskattar vi!

    Mvh
    Ove
    ops: ops: ops:
    ...jag ber....
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Standard

    Ikväll gick motorn bättre efter kamjusteringen. Jag har en 3-bladig Graupner 12x8 och den snurrade med 8800 utan att jag finjusterade nålen. Det verkade som Cappen hängde i propellern. Annars brukar jag ha en RAM-propeller 13x6 och då är det lite mera drag.

Liknande ämnen

  1. Vad bör jag skaffa till långdistansplan?
    Av nestergaard i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 00:50
  2. OS 46AX - rost i kullager och vevaxel
    Av MarcusG i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 13:55
  3. Hur få bort vevaxel?
    Av Ålänning i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 21:31
  4. Funderar på att ta och skaffa mig en helikopter
    Av Macke8080 i forum Helikopter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 16:33
  5. Vevaxel till en MDS-motor.
    Av uffenilsson i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •