Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Frslag t Nybrjare

Standard Frslag t Nybrjare

Hej hall alla

Nu e det s hr att jag funderar p att skaffa mig ett litet el flyg, vet dock inte exakt vad fr ntt, Kan flyga lite grann (Dock inte landa :P) Men resten gr relativt bra. S jag skulle behva ett ltt flyget plan s ja kanska kan fixa iordning mitt calmato plan utan att behva vara jtte jtte nervs fr att ja inte kan.

Ni kan ju f lmna frslag p plan och vart man kan f tag p det, och ca pris klass, har redan en Hitech laser 4 men resterande behver jag,

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Hej Toocer.
    Vlkommen till forumet!

Det hr r ett bra och mycket hllbart nybrjarplan:

Mer info hr: http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=324

Hr r en Websida om bygget av ett snt plan:
    http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm

Hr r en filmsnutt dr du kan se hur det flyger:
    http://www.mfksnobben.se/images/gall...p/pagflyg2.wmv

EPP r ett suvernt material till nybrjarkrror eftersom det det r
    otroligt elastiskt och svrt att sl snder, men om det skulle det behva
    lagas s tl det alla sorters lim.

/\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linkpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

Standard

Det dr planet brjar bli standardsvar hr p RCU knns det som.
    Vad sgs om en FAQ som ligger klistrad lngst upp med tips om radio/motor-installation mm p detta plan?

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Hr r en annan liten trevlig modell (flygplanet allts...) som r snll och lttflugen

http://airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=506

Sljs komplett med borstad 480-motor, propellrar, hjul, landstll, fartreglage, 220 V laddare och 1000 mAh Ni-Mh-batteri. Det enda som behvs r tre servon och mottagare.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    203
    Jobb
    driftsoperatr
    Klubb
    Grums modellflygklubb

Standard

Jag tycker annars att GWS har en vldans fin modell fr nybrjare som heter SlowStick. den r vldans lttflugen gr att flyga fint med standard radioutrustning.(ven om den blir lite fr snabb inomhus med det)

Ligger vl runt 400kr med motor vxl-lda och propeller.

Kp till ett fartreglage och en 3s lipo 1000mAh s har du roligt lnge.

Standard

hmz, fr fundera lite, EPP (om ja nu kommer ihg rtt) verkar ju intresant om det r s hllbart som det sjs..

Undrar om man kan krocka med lampa p landningsbana utan att det gr snder ? Dr ja trffade sist.. :P

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jpp EPP, Expanderad PolyPropylen, samma plast som brukar anvndas i drrmattor och outslitliga (nstan) strumpor och snt.
    Med den skillnaden att man tillstter ett mne som ger gasutveckling vid tillverkningen s att det det blir en helsikes massa sm gasblsor s att man f ett vldigt ltt material. En liknande teknik som den man anvnder nr man gr Frigoglit av Polystyrenplast.
    Skillnaden r att Frigoliten r ganska sprd och EPP'n seg som fan...

En lampa? Skert inga problem om du inte lyckas hitta en srdeles olycklig vinkel

Sen r det klart, du har ju en motor och en del elektronik som gr att sl snder oavsett om sjlva planet r s nra ofrstrbart man kan komma...

Robin: Jag r sjlv varm anhngare av Slow Stick, det r ett otroligt bra nybrjarplan och frvnansvrt robust fr att vara konstruerat som det r. Jag har en som har varit med om det mesta, typ mid-air med helikopter och diverse andra plan innomhus. Jag har slitit ut 4 originalmotorer i min innan jag gav upp och satte p en borstls motor...
    Den r lagad och lappad verallt och ser ut som fan, som en riktigt rrad krigshjlte, jag har till och med flugit den som autogyro istllet fr med orginalvingen...
    Men den har en stor nackdel som nybrjarplan, den r hysteriskt vindknslig, det r inte mnga dagar om ret som en nybrjare kan flyga den utomhus.
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Jag funderar och funderar, snart r det den 25 och kanske investerings dax, fast jag funderar lite p skillnaden i grund och botten mellan Hg och lg vingat, har hrt att det ska vara svrare att flyga lgvingat n hgvingat, drfr alla trainer plan r hgvingade. Stmmer detta och har nn ntt bra stt och frklara den stora skilnaden ..

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatr p waterjet maskin.
    Klubb
    Fredls

Standard

Hgvingade plan r lttare att flyga pga attt tyngdpunkten r annorlunda. Planen r helt enkelt mer stabila i sig sjlv och "hnger" mer i vingen n vad ett lgvingat plan gr.
    / Christian Olsson

Standard

S typ ett hgvingat "glider" bttre med n ett lgvingat ? typ mindre sjusteringar p skev hjd ? eller ?

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Ja man kan ju sga s hr..
    Om du flyger en hgvingad trainer och lgger det i en svng och slpper spaken s rtar planet upp sig till planflykt av sig sjlv. Det gr oftast inte en lgvingad krra.

Jag hade precis samma funderingar som du nr jag brjade flyga. Jag brjade lra mig med en "Stick .40" i dubbelkommando och sedan en Calmato som jag flg p egen hand efter att ha tagit mitt cert. Nr jag tyckte att jag kunde Calmaton innan och utantill s kpte jag en CAP 232 som jag fortfarande har kvar. Det var inte svrare att flyga CAPen frsta gngen men den var mera exakt och precis sina manvrar.
    / Christian Olsson

Standard

Det var ju en ypperlig frklaring ..

Sjlv har jag inte kommit s lngt som till Cert n, dock har jag vl flygit ett ex antal gnger utan strre problem, Strsta problem jag haft/har r att min motor p calmaton inte vill fungera som den ska, spelar ingen roll hur jag verkar stlla in den, s fort jag slpper fr mycket p gasen d dr den, dock gr den inte det nr den str p backen man testar sig fram.. :S

Ska vl g med i rfkviggen antingen i r eller till nsta r, frska f nn dr (tror dom har den mjligheten dr) att ge mig ett cert, dock lra mig landa lite bttre, dr r mitt strsta problem fr tillfllet..

Tror nog att mitt frsk att skaffa en calmato frst igentligen inte var s bra, skulle nog skaffat mig ett litet mindre plan brja med.. Och som inte gr LIKA fort, nog fr att Calmaton i grund botten tydligen inte gr s fort.. men fr mig gjorde den det d jag var tvungen att kra p nstan full gas hela tiden fr att inte f motor stopp.

Btw, vart i landskrona flygs det, ? ska flyga ner dit hlsa p mina pron imon en vecka frammt.

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    Klubb
    Fredls

Standard

Nr1 r att ha en motor som man kan lita p.

Vi flyger i de "naturskna" omgivningarna bakom soptippen. Flj skylten mot skjutbanan och svng av frsta lilla grusvgen t hger.
    / Christian Olsson

Liknande mnen

1. Frslag
    Av Peteriseda i forum Nybrjare
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-12-11, 22:18
  2. Airbrushskola - Av nybrjare FR nybrjare
    Av Smajly i forum Allmnt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlgg: 2009-11-08, 12:41
  3. Frslag p servo
    Av Ompa i forum Helikopter