Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Het Raven 3D

  1. #1
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard Het Raven 3D

    Jag har köpt mig en Raven 3D en Thypoon 6/3d motor och ett Tsunami 10 reglage, eftersom jag aldrig har mixtrat med elflyg så vill jag gärna ha lite tips på bra servon, mottagare och ackar av er som kan det här med elflyg.
    //Tobbe

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Bra servon är Hitec HS55! Jag har testat Air Medias minsta servon (de svarta) och tycker att de känns "oprecisa" och knaggliga.. Precis som att de inte vill gå tillbaka till centrum ordentligt. Dessutom är kablarna irriterande korta.
    Jag vill gärna höra vad du tycker om Typhoon micro 6/3D ! Själv har jag en Micro 6/20/14 som jag gillar skarpt!

    Jag använder en JETI mottagare och den funkar bra för mig.
    / Christian Olsson

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    De småservon jag f n föredrar är BMS306BB. Dom fungerar utmärkt till småkärrorna - det enda som kan störa är möjligen att servokablarna är lite korta - i vart fall i jämförelse med HS-55 som har ovanligt långa kablar.
    I jämförelse med HS-55 tycker jag att BMS306BB känns rappare i responsen och även en aning exaktare.
    Har mätt centreringsnoggrannheten också i liten enkel rigg och det bekräftar det man upplever - BMS306BB är ett bra servo med utmärkt centreringsnoggrannhet.
    Mottagare är lite svårare. Jag har efter att ha köpt många olika småmottagare fastnat för Jeti Rex 5 MPD som min "standardmottagare" i småkärrorna. Den har 5 kanaler vilket är det minsta man måste ha för att kunna köra dubbla, mixade skevroderservon. Har som sagt många andra inkl Schultzes olika och dom är definitivt bra - inte tu tal om den saken. Jag har också en liten GWS 4-kanalare - en mottagare som alla tycker är skit - men min har fungerat klockrent vid inomhusflyget - som normalt är rätt krävande. Har väl lyckats få ett vältrimmat exemplar...
    LiPo-ackar börjar det ju finnas en hel mängd av numera.
    Vid inomhusflyget föredrar jag ackar i 400 mAh-klassen - med lätt kärra helst 2S-ackar beroende på den lägre vikten.
    De som fungerade allra bäst för mig i vintras var RC Systems/FullyMax 460-acke. Jag körde f ö Kokam, Etec, Poly-Quest i samma storleksklass men ingen av dessa matchade min lilla, lätta FullyMax 460. Numera finns säkert bättre - t ex så gillar Jocke Göransson Flightpower 400 (20C-acke). Blir väl till att prova den i vinter antar jag...
    I småmotorklassen (20 g) tycker jag att det är lite svårt att hitta en glasklar vinnare. Visst kan vissa belastas extremt mycket och ge uppseendeväckande mycket dragkraft men då drar också strömmen iväg - då behöver man kraftfulla ackar vilka i sin tur väger alltför mycket.
    Av mera standardbetonade motorer i denna klass tycker jag att Axi 2204/54 fortfarande står sig hyfsat - i vart fall på 3-cellers acke. De jag sett - och själv flugit med - har gått mjukt och smidigt med rappt svar. Och motorn som helhet ger att bra kvalitetsintryck.
    Men det finns givetvis vassare rovor och det kommer nytt hela tiden...
    Ja, det var lite av mina erfarenheter. Nu ser vi fram emot andras....
    Hälsningar
    Roger
    PS: Inomhusflyget tär hårt på kärrorna. Shockys flyger fint men Blade flyger mest...om man så säger. Man kan busa mycket mera med en hållbar kärra som Blade - risken är minimal att det händer större olyckor...

  4. #4
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag fick Raven kittet idag, det ser pickligt ut när man är van "riktiga" flygplan. Nu återstår bara att köpa servon, mottagare och ackar.

    Mera tips mottages gärna. :?
    //Tobbe

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    RC-System ackarna är bra! Min 460mAh-ack väger exakt lika mycket (25g) som min Etec 450mAh-ack. Skillnanden är att RCS har 20C och balanceringskontakt. Etecen har bara 10-12C.

    Jag har en Penta 5 som mottagare, väger knappt nånting och har fungerat bra.

Liknande ämnen

  1. 30% Raven/DLE-55
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 15:47
  2. Graupner - Pico Raven
    Av chulie i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •