Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Byggtråd: Brian Taylor's Vought OS2U Kingfisher

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Byggtråd: Brian Taylor's Vought OS2U Kingfisher

    Tjooho!

    Då var det äntligen dags att sätta i gång och limma trä igen, och slipa o slipa o slipa

    Fick ritning och laserutskurna delar för någon vecka sedan, hade tänkt att slänga upp en tråd redan då, men vart istället sittandes och studera dessa ritningar och klura.
    Så denna byggtråd kommer börja lite som matprogrammen på TV. Dvs jag har förberett en färdig lasange redan innan...

    Först en liten bild på vad som kom i paketet



    Viva la laser! Detta beställdes ifrån Bob Holman.
    Riiktigt snitsigt måste jag säga!
    Men precis som någon nämnde i mitt tidigare inlägg i Ritningsforumet så ska man inte helt förlita sig på dessa delar.
    Lite dumt att jag inte tagit närbilder... Men alla delar är inte perfekta.
    T.e.x sidorodret som ni ser i bild där (iallafall grunden till det). Lägger man den över ritningen så stämmer det inte till 100%
    Lite surt, så man får vara på sin vakt ändå. Det var lätt att fixa o slipa till.
    Sen att det skiljde någon millimeter är det nog ingen som ser. Ja ni ser ju, jag har redan börjat tumma på saker o ting. Aj aj aj

    Till min stora skräck så stod allt i tum på ritningen. Jag befarade detta ifrån första början men hoppades ändå. Men med hjälp av min kära stållinjal så inhandles det ett litet lager balsa.
    Och en listskärare lånades. En helt suveränt fiffig liten sak! Ska ta lite bilder på den längre fram, enkel att använda och enkel konstruktion ifall någon skulle vilja peta ihop sin egen.

    En liten historielektion, lite slött ska erkännas, men jag saxade ifrån det där intärnätt, så det fick bli engelska:

    The Vought-Sikorsky OS2U Kingfisher was the US Navy's first catapult-launched monoplane observation floatplane aircraft, with a big central float and small stabilising floats. It came in both float and land-based configurations, and served as observer aircraft, anti-submarine aircraft, and rescue aircraft.

    The first XOS2U-1 prototype flew on 20 July, 1938. The aircraft entered production in April 1940. The USS Colorado was the first ship to be equipped with OS2Us. The OS2U was a neat, compact mid-wing monoplane, with a big central float and small stabilising floats. Performance was modest, because of its light engine. The OS2U could also operate on fixed, wheeled landing gear.

    The most famous incident involving a Kingfisher was the rescue of Captain Eddie Rickenbacker, who ditched in the Pacific in a B-17 during 1942. A Kingfisher picked up Rickenbacker and two other crew members (who still remained following a rescue the previous day) but the Kingfisher could not take off because the load was too great. The OS2U pilot taxied on the surface over 40 miles to make the nearest landfall with everyone aboard.

    A total of 1519 Kingfisher were built. The OS2U not only served on the battleships and cruisers of the USN, but also with the Royal Navy and the USCG. The Kingfisher saw service with USN, FAA, armed forces of Chile, Argentina, the Netherlands, Uruguay.

    Modifications:

    OS2U-1 : the first production version
    OS2U-3 : armored seats and fuel tanks

    När man nämner detta plan för folk så ser dom fundersamma ut och börjar tugga pipa eller masera skägg med frånvarande blick.
    Men visar man upp en bild på planet så som dom såg ut när de tjänstgjorde ombord på fartyg, så som denna, så följs det snabbt åt av ett "Jahaaaa!":



    Men jag hade tänkt att bygga landvarianten med rediga hjul på:



    Har inte riktigt tänkt ut vilket färgschema jag ska ge mig på, men det är en låååång lååång bit.
    Men något i denna stil hade jag tänkt mig:



    Eller apa efter Mick Henderson's:



    Puh!
    Jag har byggt ihop, stabbe, fena, sidoroder och höjdroder än så länge. Bilder kommer senare under dagen.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Vad skoj det är att få se ett redigt ritningsbygge!
    Det här kommer att bli intressant att följa och se hur det kommer till liv!

    Lycka till och är det något du undrar över så är det bara till att fråga!


    Göran

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag går på med en fråga direkt!

    På ritningen så visar det att man ska fixa till något eget linkage för höjd o sidoroder.
    Och då fattar jag det som att man ska bocka o löda ihop pianotråd.
    Har aldrig gjort detta tidigare. Vad krävs egentligen? Gassvets?
    Jag har en lödkolv av modell större (den största Biltema hade tror jag t.o.m).
    Vad ska man använda för lod?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det som jag skulle gjort är silverlödning. Det kräver högre temperatur än "vanlig" tennlödning, men det blir hållbarare. Tyvärr kräver det en del förberedelse och efterbearbetning av pianotråden så att du bibehåller härdningen. Men det är värt det extra arbetet anser jag.


    Jag har ett arbetsschema för just att behålla härdningen under silverlödning. Men det ligger i min bygglokal, så jag skickar den till dig imorgon om du är intresserad. Jag tänkte även ta ett par bilder på de saker som du behöver för att utföra silverlödning.

    Göran

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det ska bli mycket intressant att följa din byggtråd Zeno. Visst är det något specielt med att bygga från grunden?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Härligt att du kommit igång med bygget! Lycka till!!

    Tråkigt att bitarna inte stämmer med ritningen. Men är det alla, eller bara vissa? Ev. kan det ju vara att ritningen är dåligt kopierad... Förhoppningsvis stämmer allt när du limmar ihop delarna.

    Hittade denna beskrivning på lödning för ett tag sen: How-To on Soldering
    Jag tycker själv lödning är j-kligt knöligt att få bra. Great Planes "Stay-Brite" ska vara lätt att använda och "Five times stronger than ordinary solder" enligt reklamen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tog lite bilder på listskäraren. Bör finnas i var balsaslipares hem
    För det är billigare att köpa balsaflak än en bunt lister, och det går fort o smidigt att skära ut dom själv för hand.




  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Härligt att du kommit igång med bygget! Lycka till!!

    Tråkigt att bitarna inte stämmer med ritningen. Men är det alla, eller bara vissa? Ev. kan det ju vara att ritningen är dåligt kopierad... Förhoppningsvis stämmer allt när du limmar ihop delarna.
    Det kan nog vara ritningen som är lite dåligt kopierad.
    Dom saker som inte har stämt har varit flaken för höjd och sidoroder. Det har skiljt någon millimeter där och någon här. Ingen katastrof alls.
    Sen var det någon sprygel till stabben som som var lite vågig på ett ställe, nästan så man får för sig att någon puttade till maskinen när den höll på och skar.

    Men det är hur som helst myyycket smidigt med färdigutskurna delar PDT_Armataz_02_43

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Lite mer bilder ifrån bygget!

    Började med stabbe o fena.
    Konstruktionen är mycket finurlig och smidig!
    Man bygger alltså en ram av lister och CA'ar dit spryglarna, de yttre av mittenspryglarna är tjockare för att hjälpa till med skarven som blir när man sedan plankar denna.
    Man bygger två sådana som då blir två halvor, som skal, som sedan limmas ihop.







    Samma konstruktion på fenan.



    Här lämnade jag lite extra längd på listerna för att kunna anpassa till kroppen sen.



    Sido och hjödroder är uppbyggda av ett utskuret flak som man limmar dit lister på innerkanten (som då slipas runda) och anpassas till stabben.
    Lite med o knep här. Men fick till en bra teknik... tror jag
    Gjorde egentligen stabbe o sidoroder först.. Men har av någon konstig anledning inte knäppt bilder på dom. Det kommer sen.
    Gjorde som så att jag skar ut listerna så långa som själva rundningen som går i stabben behöver vara, fixade sen till den.
    Och först efter det byggde på med "klossarna" i ytterkanterna. Då behöver man inte krångla och försöka slipa förbi dom.
    La sen till dessa jäääädra klossar, fanns inte med utskurna, byggdes upp av ett par lager balsa.
    Anledningen att jag träter lite är att jag har så svårt att slipa till tjockare balsa... Får det aldrig riktigt bra.
    Beror nog på att jag först hyvlar, tittar, slipar, tittar, hyvlar, slipar tittar och är noggrann. Men sen tröttnar jag på att det inte händer någonting och slipar o hyvlar som en tok! PDT_Armataz_02_37
    Och tittar sen till och då har jag slipat för mycket.
    Så det vart en del lappande, lätt att fixa med tunn balsa och CA.
    Men efter en massa tid så vart det helt okej... Noterade att det hela inte är 100% symetriskt. Höjdrodret är tvådelat. Och det stämmer inte riktigt om man byter plats på höger och vänster.
    Har väl också med spetsarna på själva stabben att göra också (också klosslipning! Argh!).
    Nåja jag bestämde mig för att låta det vara som det är nu. Det ser bra ut med rätt roderyta på rätt sida







    Oj, en annan sak. Jag letade som fasen bland de utskurna bitarna efter spryglar till sidoroder o höjdroder. Sökte med lupp på ritningen efter dom också. Hittade nada.
    Visar sig att man får ta och skära ut tunna lister för hand, limma dit och sen slipa dom trekantiga själv.
    Inget större bekymmer heller, men mer tidsdödande än man kan tro!

    Båda roderytorna ska det senare skäras/borras ur ett gäng lättningshål i. Detta är inget som står på ritningen, utan som jag snor rakt av ifrån en tidningsartikel.
    Sen hade jag tänkt klä dessa med solartex. Om inget har något annat förslag?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Var ute igår förresten och försökte få tag på en plastbyggsats av Kingfishern.
    Verkar som att byggsatser verkligen är på utdöende
    Tråkigt, vill kidzen idag bara ha ihopplockade och färdigmålade grejer? Slit o släng.
    Jag hittaade en halv vägg med byggsatser på Modellex i stan. Men ingen Kingfisher, lite udda modell så det vart inte så förvånad över det.

    Vart kan man egentligen köpa plastbyggsatser alá Airfix, Tamiya och Revell o allt vad dom hette idag egentligen?

  11. #11

    Standard

    Testa Rebell Hobby. Dom har nästan allt när det gäller plastbyggsatser.
    http://www.rebell.com/

    //Goblyn

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har köpt från dessa vid ett flertal tillfällen, och det har fungerat väldigt bra.

    http://www.kingkit.co.uk/kingkit/index.php


    Jag hittade inte mina anteckningar om hur man jobbar med pianotråd, men jag har en artikel skriven av Duncan Hutson om just det ämnet.


    Mvh

    Göran

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Suveränt, blir till att skicka efter ett litet kit.
    Ett extra julpyssel helt enkelt!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Så var det dags för vingen.
    Den är uppbyggd i tre delar. En centersektion och två vinghalvor på det.



    Så där, första listen och spryglarna ditlimmade. Observera att vinkeln där inte är något fäste för landingsställ... Det är vinkeln jag använder för att kolla så spryglarna blir raka o fina PDT_Armataz_02_03





    Här har ni en bit av ritningen som visar hur man ska bete sig ute på sprygeln länst ut mot vingspetsen.
    Fattade ingenting.



    Sprygel 10 har mindre "urholkning" än resterande spryglarna




    Fattade fortfarande inte... stämmer ju inte :dontknow:
    Fick ta hjälp av modellflygfränderna i #modellflyg chatten på IRC (EFNet)!
    Fick påpekat att ritningen ju visar att listen längst ut ska halveras där den fäster i sprygel 10...
    Självklart! Ser man ju!
    Så nu alla barn vet ni varför ni ska ha fönstret öppet när ni limmar med CA!! argh..

    Notera också på ovanstående bild tabsen på spryglarna. Gör så att sprygeln får rätt vinkel, vilket också gör att vingen får rätt washout.
    Dessa kapas efter den laserplitade linjen när det är dags att planka undersidan. Fiffigt!






    Webbad o klar för plankning!





    Plankat och putsat i kanter o grejer!
    Nu börjar det ju faktiskt likna någonting.





    Mmmm... balsa
    Fixat till fästena för gångjärnen. Kör enligt ritningen och använder Robart 3mm (medium?).
    Har även lagt på en 0,4mm tunn plyfalist längst trailing edge (svenska?) för att skydda lite emot stötar.



    Ska fixa till andra vinghalvan likadant.
    Sen ska det börja kluras på hur jag ska fixa till flapsen.
    Har tänkt att i princip bara dra en linje längst med infästningen för skevrodret. Sen lägga upp vingen och såga sprygel efter sprygel i samma vinkel som skeven ligger i.
    Tricks o tips emottages gärna här, har varken monterat eller använt flaps tidigare

  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser mycket bra ut. Fortsätt så PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Urk, måste bara skriva av mig lite frustration...

    Har stött på patrull.

    Efter att ha suttit och varit lite halvskraj för att slipa till vingspetsarna så satte jag äntligen igång. Och det gick ju förvånadsvärt smidigt, trotts den lite knepiga formen.
    När väl det var klart så började jag slipa lite på skevrodren, höll på och fibblade ett bra tag. Får inte riktigt till dom snyggt tycker jag.
    Enligt ritningen så ska det vara en springa imellan skev och vinge.
    Givetvis måttar jag lite fel också med hålen för pinngångjärnen. Får väl fylla med epoxy och tandpetare... surt.

    Sen rensade jag upp och plockade undan vingen.
    Tyckte det skulle bli skitroligt att få börja komma igång och bygga kroppen.
    La upp ritningen och började måtta o greja.
    Men ritningen stämmer inte 100%... Den är felkopierad. La upp ett par spant och det skiljer ca 2mm. 2mm hit och 2mm dit... Men 2mm kan bli mer än så om det byggs på.
    Vart less och vek ritningen och tryckte ned den i skannern, och läste in den i flera omgångar.
    Skrev sen ut och körde klippa-o-tejpa-leken alá Marjasin.
    La sen upp den nya ritningen på byggbordet igen. La dit spanten, vart lite nöjd över att det stämde.
    Lägger sen dit sidorna för främre och inre delen av kroppen (byggs upp som en låda först och sen byggs det på eftersom).
    Tror ni inte på fan att då stämmer inte dom istället!! :evil:
    Fick lusten att ta en ICA-kasse, tömma i en rejäl klick vitlim och sen kasta ned spanten och utskurna delarna i och skaka om. Förmodligen blir resultatet mer exakt. ... Eller kanske inte.

    Nu har jag fått i mig lite julmust och blivit på lite bättre humör
    Tittade på ritningen igen och det verkar som att originalritningen stämmer på bredden, men är förminskad på höjden?!?!?!
    Får ta imorgon och köra den igenom scannern igen och skriva ut.
    Känns bara surt. Att en ritning man faktiskt betalt hundralappar för inte stämmer!
    Okej om det varit någon jeppe i klubben man kopierat av en gammal ritning ifrån smörpapper ifrån.
    Men det kanske ofta är så här med ritningar man köper? Detta är ju min första... Och jag hoppas det inte blir min sista PDT_Armataz_02_12

    Hade nästan tänkt att prova och beställa samma ritning ifrån Pitch Skala Hobby i danmark och se ifall dom var exakt lika.
    Jag var lite förvånad över hur ritningen kom ifrån Bob Holman (läst en del på forum om karln, och ingen annan har klagat direkt).
    För ritningen har varit rullad, och den har varit vikt på två olika sätt. Kändes lite skumt. Kanske något han gick och ryckte fram bakom en gammal hylla på lagret?
    Kanske är jag som börjar bli trött och paranoid bara

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    26
    Klubb
    Piteå Modellflygklubb

    Standard Angående exacthet på ritningar

    Det problem som du skriver om verkar vara genomgående ... jag har samma trubbel på min Piper Comanche som jag bygger ... jag ritade av spryglarna från sprygelmallarna som var på ritningen då man sen kollar så är dom inte likadana på sprygelmallarna som på planskissen över vingen ... mittsprygeln är tex 8 mm längre på sprygelmallen än på planskissen ,,,, samma fel hade jag på Miles Magistern som jag byggde... där var det samma sak ... så jag tror att det är genomgånde på ritningar som inte är datorstödds ritade eller så är det nåt som jag har fått för mig... så misströsta inte... det ska vara så...

    Hälsningar Thord

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är vanligt på handritade ritningar att måtten inte stämmer 100% på delarna när man jämför mallar med stället där de skall sitta. Problemet kan även finnas konstigt nog även på CAD ritningar, men är mycket, mycket ovanligare enligt min erfarenhet.

    Jag hade exakt samma problem som ni beskriver med Nick Ziroli's ritningar på B-25:an som jag bygger. Men det jag gjorde var att jag monterade på spanten på den delen av kroppen där den är relativt likformad och var väldigt noga att det skulle passa runt vingen. Därefter måttade jag in de sista och första spanten. När jag var nöjd med detta så var det en enkel sak att justera in de andra mellanliggande spanten så att jag fick den "raka" och kroppsformsriktiga formen på kroppen.

    Jag har ett tips angående ditt vingbygge. Det är perfekt att du har förstärkt bakkanten med 0,4 mm plywood. Och det du kan göra är ett tips jag har fått från Patrick McCurry, lägg på en tunn kolfiberremsa längs med bakkanten med lamineringsepoxy. Det är en minimal viktökning och ger en mycket hög styrka samtidigt som du kan slipa till en nästintill rakbladsskarp kant som blir väldigt skalalik.

    Hoppas att du förstår vad jag menar, har varit uppe lite väl länge och ritat panellinjer på B-25an vilket gör att hjärnan inte riktigt hänger med....än....

    Göran

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tackar för tipset!
    Ska se om jag kan fixa det.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Lite mer bilder.

    Vingen är nästan helt klar.
    Har skurit ut för flaps o grejer. Nu så här i efterhand så hade det nog varit enklare att göra redan i sprygelstadet, dvs före första plankningen.



    Men det gick ju att göra så här också :badgrin:
    La sen dit en 3mm list på roder och en på vingen precis som konstruktionen anger för skevrodren. Plus klossar för gångjärnen.





    Sen var det dags att fixa till centrumsektionen, gick som en dans!



    En sak här... Kommer nog förstärka lite med 1,5mm plywood mellan spryglarna och bakom den där framkantslisten. Enligt ritningen så ska man lägga dit ett par mindre bitar i framkant av plywood, precis där pinnarna sticker ut sen.
    Men i bakkant mot spryglarna är det ju bara balsa som håller uppe saker o ting. Vet inte riktigt om jag vågar lita på att det håller.




    Vinghalvor ditlimmade på centrumbiten!
    Servokablar dragna och tejpade på plats!
    Här kan man se att jag fuskat med flapsen... Jag gjorde det enkelt för mig. Dom ska väl egentligen gå ändå intill kroppen. Men det blir en konstig vinkel mellan vinge och centrumdel. Plus att det var mycket lättare att jobba med en vinghalva i taget istället för att vispa runt med en hel vinge i mitt lilla rum.
    Brian Taylor blir nog inte glad på mig om han får se det där men men ops:







    Gjorde stöd för vingen och plankade undersidan också. Limmade ihop 6mm balsa flak, limmade dit och slipade till vingspetsarna.
    Detta var något jag inte såg fram emot. Har den tendens att slipa för mycket på sådana här stället. Och åker sen på att få lappa o ha mig.
    Och formen var inte den enklaste heller.
    Men faktum är att det gick väldigt smidigt.
    Vingspetsarna följer vingens vinkel på översidan och undersidan rundas till så att spetsen hamnar i överkant istället för på mitten som annars är normalt.
    Det är svårt att se på bilder. Hade det inte varit med på ritning hade jag aldrig tänkt på det.. Proffsigt va?



    Och nej, det snöar inte på bilden. Och fotografen var inte trött heller. Det är ett färskt fotot efter mycket slipning. Så balsadamm är var det är.




    Sen var det lite brottningsmatch och några helvetes-jävla-skit med ritningen i scannern ett par gånger.
    Men det gick väl till slut.
    Här börjar kroppen ta form






    Och här redo att plankas med 2,5mm balsa! Mumma!






    .... Vilket leder mig till en fråga....
    Enligt byggartikeln så plankar man bäst genom att skära till 2,5mm balsan i 10mm breda remsor och sedan lägga dit en i taget.
    Tycker det borde gå bra mycket snabbare om man tar hela flak och trycker dit på en gång? Blir mindre lim också.
    Eller löper man då risk att få en kropp som ser ut så här:



    ???

    Själv har jag en kropp som ser ut som en sån här:



    Men det hör inte hit.... :roll:


    Edit: Bananen drog..

Liknande ämnen

  1. Simons Byggtråd
    Av simonarvestrand i forum Allmänt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 20:19
  2. El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback
    Av carl henriksson i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:19
  3. Brian Taylor ritningar & tillbehör!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:15
  4. Byggtråd 2 : Sig Wonder
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 21:24
  5. Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?
    Av zeno i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •