Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ack-mätningar - Cox Micro Warbird

  1. #1

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard Ack-mätningar - Cox Micro Warbird

    Hej,
    Vädret ikväll inbjöd inte till flygningar så jag ägnade en stund åt att mäta lite med några olika ackar jag har i min lilla P-40:a.
    Det mesta mättes med tångamperemeter men 2 av ackarna testade jag även med Astro Whatt Meter för stt se hur dom höll spänningen.
    Och detta kom jag helt ovetenskapligt fram till:
    1 - RC Systems FullyMax 2S460 - 4,3 A (nyladdad acke) - 6,9 V
    2 - Kokam 2S350 - 3,6 A
    3 - E-Tec 2S450 - 3,5 A (nyladdad acke) - 6,2 V
    4 - P-Q 2S400XP - 3,5 A
    5 - E-tec 2S450 - 3,25 A

    "Utom tävlan":
    E-tec 2S700HP - 3,2 A - verkade "sliten"
    E-Tec 2S700 - gamla gula - 3,4 A
    P-Q 2S850 (8C-acke - gammal, min mest använda ack) - 3,6 V
    P-Q 2S300 - 2,85 V

    Generellt var nog de 2 E-Tec 2S450 de av mig mest använda av ackarna i 400-klassen - får nog betraktas som att dom gjort sitt bästa.
    Kokam, P-Q samt FullyMax är alla körda under 1 inomhussäsong med rätt flitig flygning (allt är relativt). Dom har peak-belastats med ca: 8A.
    Ändå tycker jag att det är rätt anmärkningsvärt att FullyMax håller 6,9 V vid 11C-belastning - det motsvarar alltså 10,35 V på en 3S-cell. Inte illa på en liten och rätt hårt belastad cell !
    Resultaten motsvarar rätt väl de praktiska erfarenheterna från förra vinterns inomhusflygningar. Jag skulle dock baserat på dessa erfarenheter klassa Kokam-acken som klart bättre effektmässigt än E-tec-ackarna.
    Hursomhelst - det är helt klart att en nyare ack med högre strömtålighet och lägre inre resistans ger en klart högre effekt (i detta fall ca: 30 % när man jämför FullyMax och E-tec) - tänk på detta när ni "bara" byter ack utan att mäta strömförbrukningen.
    Ett annat jämförande exempel är när jag mätte 2 st ackar till min AcroRat - i vilken det sitter en växlad MP Jet borstlös.
    Med "originalacken" E-Tec 3S1200HP drog motorn ca: 12 A vid 9 V ack-spänning - alltså under en belastning av 10C. Kärran var mycket rapp med denna setup. Samma data uppmätte jag f ö när acken var ny för 2 år sedan - och den har många cykler. Inte illa i sig !
    Med en ny E-Power 3S1300 (20C-acke) fick jag uppseendeväckande 18 A strömförbrukning vid en ackespänning på 10,8 V !!! Alltså 10,8 V vid ca: 15C belastning !! Räknat i effekt blir det 108 W inmatat kontra 195 W - alltså har den inmatade effekten ökat med ca: 80 % bara genom att byta acke.!!! Jag flyger inte den kärran med det effektuttaget - det var närmast hysteriska prestanda på en kärra med 400 g flygvikt...
    Bara genom att byta acke till en modernare kan man öka prestanda högst avsevärt - bara alla delar i kedjan tål detta !!
    Alltså - MÄT när ni bytt till en ny acke - det kan annars bli en mindre trevlig överraskning för t ex ert fartreglage....
    Det var allt - vi höres
    Roger

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    79
    Jobb
    Processtekniker
    Klubb
    Stenungsundsmodellflygklubb

    Standard

    Bra info och mycket tänkvärt!
    Bra att kanske kolla stömmen innan det brinner upp, lätt att ta för givet att allt är som förr bara för att det är samma motor och propp :roll:
    mvh
    Eje som flyger med E-tec 2s450.......

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Big Mac! Du vet att el inte är min grej men dina inlägg läser jag med glädje,bättre sätt att förkovra sig än dina funderingar o förklaringar finns inte i min värld!
    Tack!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tackar Bokis !!
    Det var så lite så...bara kul att dela med sig av lite erfarenheter. Men jag håller mig till detta Forum - alltför möe konstigheter i "det andra"..
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Warbird S.E.5.
    Av Sten Hjalmarsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 10:04
  2. Micro Warbird!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 22:20
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 21:47
  4. Warbird
    Av Birdtwig i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •