Hej,
Vädret ikväll inbjöd inte till flygningar så jag ägnade en stund åt att mäta lite med några olika ackar jag har i min lilla P-40:a.
Det mesta mättes med tångamperemeter men 2 av ackarna testade jag även med Astro Whatt Meter för stt se hur dom höll spänningen.
Och detta kom jag helt ovetenskapligt fram till:
1 - RC Systems FullyMax 2S460 - 4,3 A (nyladdad acke) - 6,9 V
2 - Kokam 2S350 - 3,6 A
3 - E-Tec 2S450 - 3,5 A (nyladdad acke) - 6,2 V
4 - P-Q 2S400XP - 3,5 A
5 - E-tec 2S450 - 3,25 A

"Utom tävlan":
E-tec 2S700HP - 3,2 A - verkade "sliten"
E-Tec 2S700 - gamla gula - 3,4 A
P-Q 2S850 (8C-acke - gammal, min mest använda ack) - 3,6 V
P-Q 2S300 - 2,85 V

Generellt var nog de 2 E-Tec 2S450 de av mig mest använda av ackarna i 400-klassen - får nog betraktas som att dom gjort sitt bästa.
Kokam, P-Q samt FullyMax är alla körda under 1 inomhussäsong med rätt flitig flygning (allt är relativt). Dom har peak-belastats med ca: 8A.
Ändå tycker jag att det är rätt anmärkningsvärt att FullyMax håller 6,9 V vid 11C-belastning - det motsvarar alltså 10,35 V på en 3S-cell. Inte illa på en liten och rätt hårt belastad cell !
Resultaten motsvarar rätt väl de praktiska erfarenheterna från förra vinterns inomhusflygningar. Jag skulle dock baserat på dessa erfarenheter klassa Kokam-acken som klart bättre effektmässigt än E-tec-ackarna.
Hursomhelst - det är helt klart att en nyare ack med högre strömtålighet och lägre inre resistans ger en klart högre effekt (i detta fall ca: 30 % när man jämför FullyMax och E-tec) - tänk på detta när ni "bara" byter ack utan att mäta strömförbrukningen.
Ett annat jämförande exempel är när jag mätte 2 st ackar till min AcroRat - i vilken det sitter en växlad MP Jet borstlös.
Med "originalacken" E-Tec 3S1200HP drog motorn ca: 12 A vid 9 V ack-spänning - alltså under en belastning av 10C. Kärran var mycket rapp med denna setup. Samma data uppmätte jag f ö när acken var ny för 2 år sedan - och den har många cykler. Inte illa i sig !
Med en ny E-Power 3S1300 (20C-acke) fick jag uppseendeväckande 18 A strömförbrukning vid en ackespänning på 10,8 V !!! Alltså 10,8 V vid ca: 15C belastning !! Räknat i effekt blir det 108 W inmatat kontra 195 W - alltså har den inmatade effekten ökat med ca: 80 % bara genom att byta acke.!!! Jag flyger inte den kärran med det effektuttaget - det var närmast hysteriska prestanda på en kärra med 400 g flygvikt...
Bara genom att byta acke till en modernare kan man öka prestanda högst avsevärt - bara alla delar i kedjan tål detta !!
Alltså - MÄT när ni bytt till en ny acke - det kan annars bli en mindre trevlig överraskning för t ex ert fartreglage....
Det var allt - vi höres
Roger