Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: F3A Maskin

  1. #1
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard F3A Maskin

    Kommer att flyga F3a nordic nästa sommar
    har någon förslag på vilken maskin man ska välja?
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    gråbo

    Standard

    Skall du bygga själv, eller ha ARF? Bygga själv så har ju Bernt Olsson några fina satser. Sombrero bla, finns i varierande färdiggrad. Kolla på www.rcsweden.com Sedan såg jag att CMP kommer med en något mer överkomlig ARF 2x2 m kärra till nästa säsong: http://www.cmpairplane.com/F3A-140.htm Har själv en protech Tojeiro 140, som jag inte riktigt kan rekommendera, då kvaliten är ojämn och den tyvärr gärna blir något tung. Argumentet att alla tillbehör följer med, spricker också efterssom man får byta ut väldigt mycket delar i satsen. Kostar iaf 4700 i sverige, ca 1000 billigare i tyskland. Ca models gör också fina ARF kärror, kolla även upp dessa innan du bestämmer dig. Lägg iaf några spänn på en riktig YS 160, det lönar sig alltid i längden...
    Lycka till//Acke

  3. #3

    Standard

    bahaaaaaa har haft en cmp maskin, aldrig mer! Dom e skitfina, flyger suveränt men ramlar ihop, min LEO föll i bitar. Började med stället som delaminerade sig, ställ infästningen lossnade trots idogt limmande och förstärkningar, klädseln lossnade, när bokis fick maskinen så efter en repa med OS120-pump så rasade hela motor fästet ihop. Vet inte om jag haft otur eller om CMP är så... Vet andra som har CMP aerobatic maskiner som är helt ok, så jag tror snarare att deras F3A "kopior" e krapp...

    För all del snåla inte på en F3A modell, det kommer bara att slå tillbaka förr eller senare, snarare förr. Lägg ner några kronor på maskinen, för du kommer garanterat lägga pengar på motor och elektroniken och varför då snåla på maskinen?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Tack för tipsen. grabbar
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  5. #5

    Standard

    Fler förslag på 2x2 F3A till rimliga pengar:

    Beam F3A



    http://www.mega-rcmodel.com/index.ph...&event_id=1141. Den kostar 600 eller 700 US $ (mins inte vilket det var). Från Asien så slipper man dessutom ganska ofta tull. Den väger 4,7 kilo med en YS 160DZ, 6V acke och 65 g bly i nosen.

    Icepoint F3A ser lite gammal ut i konstruktionen men ruskigt billig, 420 US $ (höst pris). Ultra-RC säljer den i USA, med det är 2KRC i Honkong som tillverkar den.



    http://www.ultra-rc.com/icepoint/index.htm

    http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=483

    http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=523

    CA Modell Epsilon 120. Varför de kallar den för 120 förstår jag inte med tanke på att den är i full storlek och behöver minst en 140 motor.



    http://www.camodel.com.ar/Ingles/models1.htm

    Byggsats kostar ca 2 600 Kr, ARC ca 4 500 Kr och ARF ca 6 500 Kr. RC Sweden säljer CA Modell i Sverige.

    Jag har precis beställt en Tojeiro 140, väl medveten om kvalitetsproblem på hårdvaran och att den är något tung. Men priset blev 3650 kronor inklusive frakt från Tyskland. Till det priset kan jag byta alla medföljande detaljer och det är ganska OK ändå. Det är inga problem att hitta en bättre kärra. Det är bara frågan om vad man vill betala.

    Vist skall man helst ligga under 5 kilo. Men för att få vara med att tävla lokalt i Sverige så behöver du inte oroa dig för viktgränsen. Ingen väger kärrorna vid tävling och alla vet att om vi skulle göra detta så skulle inte alla få vara med. Att utesluta någon för att han har behövt göra en reparation för mycket det gör ingen. Det är ju flygmässigt ingen fördel med en tung kärra. Jag kommer dessutom att ta upp frågan att höja gränsen för Nordic på nästa F3A ting. Mer diskussion angående vikt gränsen på 5 kilo:http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=72

  6. #6
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Tack för dina förslag och råd kristian. ska ta med dessa i beräkningarna.
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  7. #7

    Standard

    Motor!

    OS 140 RX är också en riktigt bra motor. Prestanda är något under YS 160DZ men i gengäld så har du 10 % nitro och 15 % olja istället för 20-30 % nitro och 20 % olja. Jag har gjort slut på ca 80 liter soppa hittills i år, så det blir ganska stor kostskillnad på de olika mottorena. OS 140 RX är betydligt mer lättstartad (man startar den utan problem förhand om man vågar) och tillförlitligheten är något högre. Kraften räcker gått och väl för Nordic. Men vill man ha den bästa prestanda för tävling, då är det utan tvekan YS som är bäst. Mer kraft på mellanregistret och betydligt bättre trottelrespons. Tojeiro 140 är bygd för YS med minipipa. Om du väljer en 2-taktare i den så får du bygga om en del, eftersom det inte finns någon piptunnel. Jag själv kommer att sätta i en YS 140 FZ som jag har liggande.

  8. #8
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Motor ja, får se vad de blir, En polare har en eclipse som han kanske ska sälja, köper jag den så blir de nog en os140 känner att de blir kanske lite dyrt med en YS. ska testa tävla nästa år och känns som att det inte är någon större ide att kosta på allt för mycket i början, hade lite funderingar på en toijero 90 som första tävlings maskin
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  9. #9

    Standard

    Vist skulle det fungera bra med en 90-kärra. Men skall man tävla på lika villkor så krävs det en 2x2 meters maskin. Alla har nämligen detta i Nordic. Detta året var min första säsong i Nordic. Jag köpte en gammal F3A maskin för 5500 kronor, då var den komplett förutom mottagare. Trots det låga priset så har den varit konkurrenskraftig.


  10. #10
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Då ska jag helt klart gå på en 2 meters maskin, får kolla runt lite å se
    om jag eventuellt kan hitta en beggad
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  11. #11

    Standard

    Förra året så dök det upp många F3A-plan efter sista tävlingen. Många vill antagligen ha in lite pengar till ett nytt bygge under vintern. Sista tävlingen i år är 16-17 September.

  12. #12
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    då ska jag helt klart hålla ögonen öppna efter den tävlingen
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    gråbo

    Standard

    Ja, Kristian ger sannerligen utförliga svar om det mesta. Mkt bra, även jag plockar upp en hel del matnyttigt ibland. Att höja viktgränsen: Mkt bra! Gäller det även piloterna så är saken biff...
    Jag har egentligen bara en liten invändning när det gäller val av morot:
    YS regerar fullständigt! Jag menar, fyrtakt med direktinsprutning o kompressor för jösse namn...Är inte det hitech så säg? Jag är teknikfantast med dragning åt det förbränningsfetischa hållet! Hade inte velat haft en 2t i kärran även om den kanske går billigare...En Hyndai Trajet går säkert också billigare än en Dodge Viper GTS, men det är inte det saken gäller!!!YS:n låter dessutom helt suveränt gött (ja, jag är bästkustbo, där pratar vi så...) är en baggis att ställa in, stark som en oxe, dessutom ser den rätt ball ut också...Till hösten skulle det visst komma en ännu större spis som ersättare till 160:n, kanske värt att kolla upp?
    Reservation för OS 140 Fi, med elektronisk förgasare. Låter tillräckligt krångligt för att stilla min tekniktarm, även fast det är en tvåpetare. Den är dock dyrare i inköp än YS...
    Och Kristian: Vi syns på onsdag//Acke

  14. #14
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Gäller det även piloterna så får jag nog stanna hemma
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  15. #15

    Standard

    Du har helt rätt Acke. Av de 20 högst placerade i EM efter 4 omgångar så är det 10 Hacker (el), 9 YS och endast en med OS 140 Fi. Men OS 140 RX är en otroligt bra motor. Ett budget alternativ som vänder sig till den som vill ha lite bekymmer, otrolig driftsäkerhet och kan avvara den maximala tävlingsprestandan. Det enda som är dåligt på OS 140 RX är det bakre lagret. Man brukar byta det till ett SKF lager redan innan först starten.

    Vi syns på onsdag. Skall bli roligt att se din nya kärra.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    18
    Jobb
    bilmekaniker
    Klubb
    gråbo

    Standard

    Nja, såå himla roligt vete fan, du har nog redan sett den...Inte helt olik den gamla om man säger så Tänkte ju provflyga denna helgen, dock sket det sig med posten vs syntesmottagaren jag beställde i veckan. Kan visserligen ta den mottagaren som jag hade i den förra Tjon, den har ju fått åka Zlin 50 hela sommaren så det verkar som den funkar bra fortfarande...
    Har iaf numera dubbla Lipo/regulatorpryttlar i. Har dock fortfarande 2 höjdservon, vågar inget annat med de priserna på prylarna så...
    Har inget onödigt i kärran, väger lik förb 5.2 kg :evil: Hörde om din tragedi, snackade m Eric idag. Fan va surt, hoppas du hittade alla grejor, för det var väl ute i viken den landade va? Blir det ingen flyga imorrn, tar jag banne mig kompledigt och ger mig ut i veckan som kommer, för jag vägrar provflyga på tävling en gång till//Acke

  17. #17

    Standard

    Som sagt, det var med största sannolikhet höjdservot som slutade fungera (hade bara ett ). Det fungerade i alla fall inte efter smällen och jag hade ingen höjdroder på planet när jag kom ner efter en Humpy bump och skulle plana ut. Ja det var en riktigt stor plums i viken. Motorn satt som dragg i botten och höll kvar planet på plats. Det var till att spola bort sjödy ur motorn hela natten. Motorn är nu startad och verkar gå fint. I fortsättningen kommer jag sätta in dubbla system oberoende utav varandra. Dubbla ackar, switchar, mottagare och höjdservon. Det ena styr vänstra delen utav planet och det andra styr högra. Om något fallerar så har jag halva styrningen kvar. Hade jag haft detta under denhär säsongen så hade jag haft 2 stycken F3A plan fler idag.

    5,2 kilo är ju inte så farligt. Många ARF kärror som kostar 10 000 kronor mer, väger ofta bara 200 gram mindre. Efter min otur denhär sommaren så passar en Tojeiro bra. Jag funderade också på en Epsilon 120 från CA Modells, men den väger ungefär samma och är betydligt mer jobb att göra klar.

    Fick du till TP utan bly denhär gången med dubbla höjd servon?

Liknande ämnen

  1. Markus Specter v2 FPV-maskin
    Av markusb i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:49
  2. En större maskin efter träning med 228:an.
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 13:07
  3. bra 3d maskin? / autopartners yak 55 50e
    Av K-dala Anders i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 10:20
  4. DL50cc på 10kg's maskin
    Av T5 i forum Bensinmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 23:36
  5. Ny maskin efter Calmato sports
    Av Frank i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •