Ni som startar mindre elplan från gräs. Vad har ni för hjulstorlek? med eller utan hjulkåpor?
Jag har alltid ett helsike eftersom modellerna ställer sig på nosen och jag gillar inte att kasta planen. Tips?
Frågan gäller flygplan under 1000mm Sp.
Ni som startar mindre elplan från gräs. Vad har ni för hjulstorlek? med eller utan hjulkåpor?
Jag har alltid ett helsike eftersom modellerna ställer sig på nosen och jag gillar inte att kasta planen. Tips?
Frågan gäller flygplan under 1000mm Sp.
/ Christian Olsson
Hej Christian,
Jag brukar ha lättviktshjul som är ca: 50 mm i dia och har inte upplevt dina problem. Kan ju vara så att stället sitter lite för långt bak ? Däremot så blir det gärna nostippning vid landningen - då suger nog hjulen fast lite för bra kontra massan i maskinen...
Inbillar mig också att lite tunnare hjul kan vara fördelaktigt - men det har jag inget direkt bevis på...
Sen underlättar det alltid med mycket "pulver" i rovan - då blir rullsträckan kanske 5 dm...
Hälsningar
Roger
Jag har ett par smala l-vikt hjul på nu och de är väl 40mm c.a.
Hjulkåporna har jag plockat bort. Kanske funkar det bättre..
Problemet är att vårt fält ser för jävligt ut.. gropigt och illa klippt... :evil: man får snart ha larvfötter på flygplanen..
/ Christian Olsson
Hej igen,
Ja, fältet bör nog vara hyfsat välklippt - annars är det stor risk att det "hugger". Du får väl klippa upp några meter kortklippt startbana speciellt för elkärrorna.. Eller rulla ut nån form av matta....
Hjulkåpor brukar ju också bromsa. Skall dock testa kåpor själv på den Pitts som ligger på byggbordet och gärna vill bli färdigbyggd..
Hälsningar
Roger
vet inte men mina små elflyg funkar typ inte att starta eller landa om det inte är golf green kvalitet på gräset.
//DrHanke
*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***
Jag brukar köra med ca 60mm.
Jag flyger en del små elkärror från vårt fält - MFK Jupiter i Luleå - oftast start på asfalt och landning på gräs, bl a en liten Protech J3 Cub, 108 cm spv och jag har noterat att om jag stallar ut kärran ordentligt dvs sättning med hög nos i stallfart - en trepunktare - så nosar den oftast inte över, men om jag hjullandar i lite högre fart så verkar tyngden ovanför huvudstället, den levande massan och momentarmen ovanför huvudstället bidraga till en nose-over då kärran passerar över gropar, tuvor eller ojämnheter i gräsmattan
Ovanstående hypotes kanske inte stämmer med era kärror, men för mina så är det en hypotes som jag tycker fungerar
/Hälsningar Micke H
"Riktiga flygplan har en propeller i nosen"
Extra från Tobbe.... Under 1000mm.... Inga problem att starta! Men varje landning blev "framlänges 180 graders volt"! (Motorn var en köpt av Jocke! ni vet vad han har för prylar! ))Ursprungligen postat av colsson
Tog bort hjulkåporna och det blev bättre. Men bra blev det aldrig!
Sosen..
What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)
Här har du lite inspiration :-)Ursprungligen postat av colsson
/\/\vh // /\/\r J.
Tjo
På min spitfire satte jag på hjulen från min calmato, då funkade det finfint att starta å landa lite på sidan av fältet där det mest e klöver å annat jox, inte färskt gräs lixom. Hjulen ser lite big ut kanske men det går ju att flyga 8)
Start å landning här
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=-alb7IqY_Xc[/ame]
/Heda
NYBÖRJARE
Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
Raptor 30 noooobie !