Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lite funderingar på en .40 modell

  1. #1

    Standard Lite funderingar på en .40 modell

    Funderar på att köpa en .40-modell och har lite funderingar kring det.

    Hur går det med olika fabrikat på motor och fartreglage (borstlös)?

    Kan man linda in accen (lipo) i något för att skydda vid ev. "hård landning"
    utan att den blir för varm?

    Hur lång är livslängden på en lipo-acc, om man laddar rätt och inte drar
    ut det allra sista? Dom lite större kostar ju några spänn.

    När behöver man egentligen "20C-30C-accar"?

    Vi börjar med de, jag kommer nog på fler frågor efterhand.

    KIM

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bara ett litet tips - är du ny på elflyg så skulle jag föreslå att du börjar med något mindre och billigare att göra misstagen på..
    Det finns massor av modeller i klassen 80-100 cm spännvidd som fungerar utmärkt. Känn dig för med en sån - sen kan du gå upp i storlek. Det är rätt stor skillnad på kostnaden för ett drivpaket till en kärra på kanske 2,5 kg kontra en på 400--800 gram...
    Sen är frågan - vilken typ av maskin är du på jakt efter ? Nybörjarkärra/trainer eller nåt mera avancerat ? Är du själv nybörjare eller har du redan flugit "metanol-kärror"...

    Sen kort svar på några av dina frågor:

    Hur går det med olika fabrikat på motor och fartreglage (borstlös)?
    Oftast är det olika fabrikat - hur det fungerar är individuellt och svårt att svara på. Mångpoliga outrunners är normalt lite mera kräsna på reglage än fåpoliga inrunners.

    Kan man linda in accen (lipo) i något för att skydda vid ev. "hård landning"
    utan att den blir för varm?
    Acken behöver normalt kylning så att linda in den är sällan bra. Vad man skulle kunna göra är kanske att ha nån form av styva skivor på över och undersidan för att därmed skydda dom lit mera - t ex plywood eller tunt glasfiberlaminat.

    Hur lång är livslängden på en lipo-acc, om man laddar rätt och inte drar
    ut det allra sista? Dom lite större kostar ju några spänn.
    Svårt att svara på generellt men jag har hört många som talar om 60-100 cykler. Men detta är individuellt och beror mycket på hur hårt du belastar dom och hur du sköter dom - t ex bör du ju balansera speciellt större paket lite då och då.

    När behöver man egentligen "20C-30C-accar"?
    Ja, om man skall säga att man verkligen belastar med 20-30C så borde det bara vara i applikationer som kräver hög men kort belastning - t ex vissa elseglare där man kanske har en motortid på 5-10 s men då verkligen behöver många ampere. Att kontinuerligt köra t ex 20C innebär ju mycket korta flygtider...
    Sen är det så att dessa nyare ackar också har en avsevärt lägre inre resistans vilket för dig betyder att den dels håller en klart högre spänning under belastning, dels också kan leverera mera ström. Under i övrigt identiska förhållanden kan de ha så drastiska effekter som att du kan få dubbelt så hög inmatad effekt jämfört med t ex en 10C-acke. Kanske inte jämt men jag har själv upplevt det - och då var min "gamla" 10C-acke definitivt inte slutkörd - den levererade praktiskt taget samma inmatade effekt då den var ny.
    Är du alldeles ny på elflyg kan du ju t ex kolla lite på min hemsida - www.mcregor.se - (under Elflyg-info) där jag skrivit lite för just nybörjare.
    Lycka till hälsar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack för snabbt svar.

    Jag har flugit ett tag ( snart ett år ), provat lite mindre elmodeller och
    även haft en metanol-spacewalker som tyvärr fick lite markänning efter
    att jag flög mot mig på för låg höjd ( nybörjarfel ).

    Känns som el är lite mer spännade.

    Idag flyger jag en Hacker Super Zoom ( epp ) med en axi 2217 PDT_Armataz_02_44

    Är ute efter ett lite tyngre plan som tål lite mer vind, men det som
    begränsar storleken på modellen är priset på accen.

    Modellen ska vara lagom enkel men kanske inte en trainer.

    KIM

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, då förstår jag lite mer...)
    Ofta är det ju totala nybörjare som ställer sådana här frågor så det är lite svårt att veta bakgrunden.
    Om det är framförallt vindkänsligheten som du vill minimera så är ju högre fart en prima åtgärd - då kan du flyga även en liten 250 g-kärra i blåsten..
    Men vill du inte ha en lite mindre, snabb kärra - t ex en Vinge - så måste du nog ändå gå på en lite snabbare kärra - t ex så är ju en 3D-kärra i .40 storlek fortfarande rätt långsamgående så du lär ändå känna av vinden hyfsat även om det blir lite bättre än en liten kärra. Det som borde funka bäst i blåst vore kanske en Warbird i lämplig storlek - dom skall ju gärna flygas i lite fart. Även en F3A-liknande modell kan fungera hyfsat. Om du vill bygga så finns ju t ex Groove 480 från SA (säljs av bl a MFT) som fungerar rätt bra även om det inte är vindstilla men ändå inte kräver nån extrem setup - fungerar bra med t ex en Axi i 75 g klassen - t ex Axi 2808/24 - och 3S2200 LiPo eller nåt liknande. Jag har en kompis som flyger en sån och han är mycket nöjd med den. Men det är ingen .40-storlek på den - snarare .25-storlek.
    Har även sett Onyx .15 flyga och även den verkade helt OK - inte .40 som du ser där heller men tror inte skillanden jämfört med en lite större är speciellt stor. Och Onyxen är nog lite snabbare än Grooven så det kan hända den fungerar bättre om det blåser.
    Själv premiärade jag min Miss Acro igår och hon flög strålande - men så värst "acro" är hon nog inte men trevlig "söndagsflygare" utan tvekan.
    Åter - lycka till - och visst är det bekvämt med elflyg.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Svar: 94
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 23:08
  2. Lipo-world. Lite funderingar
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 22:09
  3. Lite funderingar kring FPV
    Av nestergaard i forum FPV Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 08:06
  4. Lite komplicerade funderingar...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 18:41
  5. Spinner, modell lite större...
    Av Zekee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 08:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •