Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Montera motor - Hur gör man?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Montera motor - Hur gör man?

    Finns det nån här på forumet som ramlat över någon BRA guide på hur man passar in och monterar en motor i maskinen?

    Har ju aldrig gjort det här förut och vill ju gärna att det ska bli rätt. När jag kollat runt lite har jag förstått att motorn ibland ska monteras nån grad åt höger men hur vet man hur mycket? :?

    Finns det nån vänlig själ som har nåt tips på hur man gör när hela paketet sen ska passas in mot motorkåpan? Man har ju bara en chans att borra rätt i motorbockarna så man kanske kan fästa motorn tillfälligt på nåt sätt för att testa mot kåpan men hur?

    Vissa maskiner har motorn "stående" och vissa har den "liggande", bara för att röra till det extra mycket så ska min monteras "mot kl 8"... Det gör det hela ännu svårare att passa in det mot centrum på kroppen. För man utgår väl från centrum eller?? :?

    Tacksam för alla tips jag kan få

    /Borg

  2. #2

    Standard

    Många gör en hel uppsats om hur motor montage går till, läs och gör som det står i manualen så stämmer både kåpa och riktningar.

    I manualen står måtten för motorbocken, rita upp måtten på motorspantet, prova bocken efter måtten, borra -Voila klart!

    I manualen står också hur många mm det skall vara från spinner plattan till spantet för att motorkåpan skall passa. Måtta ut detta med en linjal och justera motorn efter rätt mått. Borra hålen i motorbocken för motorn, montera sedan motorn.

    Stående, liggande, kl 8 montage bestäms av hur ägarn själv vill att det skall se ut och hur man vill att avgas kröken skall placeras. Att göra denna montering är väldigt lätt när man markerat på spantet. På motor bockarna finns oftast markeringar, vrid fästet till önskat läge och passsa in markeringarna.

    Utgå från centrum e ju relativt, centrum från rekomenderade mått ja, det är inte alltid centrum av spantet.


    Motorbocken passas in mot måtten och borras.


    Kolla måtten och fäst motorn ex anl nästa bild.


    Motorn hålls fast och hålen markeras.


    Borra för hålen och montera motorn.



    Ta en papp kartong eller nått styvt papper och gör en mall till motorkåpan.


    Rita av mallen på huven och kapa ur.



    Hoppas det svara på lite frågor iaf!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Bra beskrivet!
    Jag försökte hjälpa till med samma fråga på SMF forumet, men en bild säger verkligen mer än tusen ord.... Särskilt tusen av mina vimsiga ord

  4. #4

    Standard

    Kanonbra beskrivet, nu återstår bara frågan varför tillverkaren valt att peka motorn mot "kl 8" istället för att montera den 90 gr. Motorn passar ju f-n så mycket bättre om den monteras 90 gr än lite snett neråt då kåpan är bortåt en cm bredare i överkanten. Sen bör det väl tilläggas att manualen var utav det "enklare" slaget, det var inte mycket som beskrevs där inte. "Bygg en ARF" på 9 sidor, inte att jämföras med Hangar 9's manual där det tar 64 sidor att bygga ihop en Funtana ARF men det har man ju lärt sig nu att det skiljer på tillverkare och tillverkare.

    /Borg

  5. #5

    Standard

    vad är det för plan? En del tillverkare monterar motorn kl 8 pga att dämpen på en 2-takt skall passa in i uttaget som finns under planet.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Standard

    En Cap 232 .46 från The World Models vänligt levererad av ÖMH

  7. #7

    Standard

    Kollade lite i manualen för cappen för att bilda mig en uppfattning om vad vi pratar om.

    Motorbocken framifrån.


    Här ser man att motorn sitter sne ställd pga att man konstruerat modellen för en 2-takt och det skall passa med ljuddämpen utan massa fula kapningar i kåpan.


    Vill man vrida fästet så man kan montera den inverterat så ritar man ut org bockens centrum linjer och sedan vrider dem. Gjorde ett försök och det blev nått så här....


    H9 Showtime


    KMP Beaver, linjerna syns dåligt


    Min H9 33% Edge, här har jag monterat motorn kl 8 för att avgaskrök och myffler skall passa ihop.



    Oj vad jag babblar...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    Tackar tackar Dr Hanke! Har lyckats pilla dit en motor idag iaf men råkade nu ut för problemet att det inte gick att få den nog långt fram, motorbocken tar helt enkelt slut och som vi alla vet så är det svårt att gänga i luft Satt länge och väl och kliade mig i huvudet för att komma på en patentlösning på problemet, det bör nu tilläggas att jag är nybörjare på det här med att bygga ihop ett plan men visst borde det väl gå att lägga en fyra millimeters plywood mellan motorspantet och motorfästet? Det fattas liksom 4 mm för att spinnern ska gå fri från motorkåpan...

    Ska även ta i beaktande det där med att vrida motorn och få den monterad 90 gr istället. Det passar mycket bättre mot motorkåpan då, pipan kommer ut på lämpligt ställe iaf så det ställer inte till några problem.

    /Borg

  9. #9

    Standard

    vanliga brickor brukar funka bra annars.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Hur montera förgasare?
    Av Manni76 i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 22:55
  2. Att montera en P47 Thunderbolt
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 20:13
  3. Hur montera propeller på motor?
    Av ulken i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 02:13
  4. Montera mottagare Edge 540 arf
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •